Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt aktuelt om full-frame
Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-08 19:22

http://www.news.com/8301-13580_3-9865553-39.html?tag=nefd.top
Det læser jeg som Canon 1D mkIII er sidste 1.3x kamera - men det troede jeg
nu også 1D mkII var

http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=9639
http://www.pressefotografforbundet.dk/debat.php?thread=7215&element=9639&id=7215#comment_7215
Nikon D3 skaber begejstring

http://www.luminous-landscape.com/essays/tea-leaves.shtml
16 MPixel full-frame til $1000 om 2 år...

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 12-02-08 19:34

> http://www.news.com/8301-13580_3-9865553-39.html?tag=nefd.top
> Det læser jeg som Canon 1D mkIII er sidste 1.3x kamera - men det troede
> jeg
> nu også 1D mkII var
Det håber jeg også, hvis jeg har canon til den tid GGG...

> http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=9639
> http://www.pressefotografforbundet.dk/debat.php?thread=7215&element=9639&id=7215#comment_7215
> Nikon D3 skaber begejstring
Ikke underligt, jeg havde et D3 til rådighed i 48 timer, og damnn nice!...
den kunne jeg godt bruge, det er et rigtig fedt all-round hus lige fra
portræt til høj iso sport i hallen og videre på rådhuset hvor du kan dækket
et møde uden flash.. lækkert!..

Så hvis det rigtige bud kommer ind ad døren så ryger mit grej sku..,
måskeGGG

mvh torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-02-08 20:10

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:47b1e688$0$89171$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Så hvis det rigtige bud kommer ind ad døren så ryger mit grej sku..,
> måskeGGG

Ikke fordi jeg er uenig i betragtninger om D3, men hvis du kigger på et 21MP
alternativ til din 1Ds2 så synes en 12MP dog noget langt fra. D3'eren er en
lidt underlig fisk og bliver sammenlignet med 1Ds3 isf. 1D3 fordi Nikon ikke
har deres studiokamera på plads endnu. Når det sker (formentlig senere på
året), så kommer der orden i sammenligningerne igen, så sport/pj kameraer
bliver sammenlignet med hinanden og high-end bliver sammenlignet med
hinanden.
Mvh,
Hans

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 12-02-08 20:21

> Ikke fordi jeg er uenig i betragtninger om D3, men hvis du kigger på et
> 21MP alternativ til din 1Ds2 så synes en 12MP dog noget langt fra.

Både og Hans, jeg sammenligner ikke pixel, det vil være ikke fair. Grunden
til at D3 er yderst intressant er at den er uhyggelig alsidig også gør de 12
MP det ganske fint. Jeg laver aldrig noget over A2, så det skulle ikke være
noget problem.
Må da også indrømme at jeg ikke skifter for enhver pris da det jeg har gør
det fint til mit behov, men hastigedden mangler jeg..

Løsningen havde været at få fat i et 1D3 også, den tanke har også strejfet
mig..

torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-02-08 21:03

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:47b1f186$0$99014$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Både og Hans, jeg sammenligner ikke pixel, det vil være ikke fair.

Det er vel ikke et spørgsmål om at være fair, men om, hvad du har behov for.

> Grunden til at D3 er yderst intressant er at den er uhyggelig alsidig også
> gør de 12 MP det ganske fint. Jeg laver aldrig noget over A2, så det
> skulle ikke være noget problem.

Uha, på A2 er der altså stor synlig forskel mellem 12MP og 21MP eller for
den sags skyld 39MP, som jeg så på min workshop i USA. Om det betyder noget
for én selv eller ens "kunder" er en anden sag.

> Må da også indrømme at jeg ikke skifter for enhver pris da det jeg har gør
> det fint til mit behov, men hastigedden mangler jeg..

Hastigheden? Du mener høje ISO værdier eller?

> Løsningen havde været at få fat i et 1D3 også, den tanke har også
> strejfet mig..

Jeg synes 1Ds3 er lynhurtig og 5fps (og tømmer en fuld buffer på 250-300MB
på ca. 10 sek) gør, at den for mig et allround kamera, som kan bruges til
wild life, landskaber, natur generelt, mennesker, etc. ISO performance er
god nok til at jeg kan bruge ISO 3200. En 12MP (eller 10MP som 1D3) var for
mig slet ikke allround. Men du har sikkert andre behov.
Mvh,
Hans

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 12-02-08 21:18

> [...]
Ja men absolut også fps..men mest høj iso.

men hensyn til print i A2 er der da klart foreskel på 12- 21 mp, det bør der
være...

Mit behov er primært studio, men absolut også sport og alm. presse.

mvh torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-02-08 20:06

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> http://www.luminous-landscape.com/essays/tea-leaves.shtml
> 16 MPixel full-frame til $1000 om 2 år...

Måske ved MR noget som ingen andre ved, men jeg tvivler. Han har før talt om
at full frame blev billigt og tog markedet med storm. Det er jo ikke lige
sket før end relativt fornylig og stadig en dyr og high-end ting. Ja, 5D
måske undtaget, men den synger jo også på sidste vers uanset om Chuck siger
at den ikke har konkurrence.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-02-08 20:57

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> http://www.luminous-landscape.com/essays/tea-leaves.shtml
> 16 MPixel full-frame til $1000 om 2 år...

Jeg glemte at kommentere at andet aspekt i denne artikkel og det er
selvfølgelig den konkurrence, der er nu findes. Og det er jo rigtigt godt
selvom det skulle få vores dyrt indkøbte kameraer til at falde i pris som en
sten Også det nye glas, der kommer fra Nikon er bestemt interessant,
specielt i det ultra vidvinklede område. Jeg købte jo Canon's opdaterede
16-35 og relativt set syntes jeg det var en god forbedring og absolut følte
jeg at jeg kunne leve med den. Men da jeg så Nikon 14-24, så droppede
entusiasmen lidt. Så måske bliver det til et tidspunkt til en adapter og
14-24'eren. Jeg prøvede 16-35 på 1Ds3 og du kan se på disse på den store
skærm http://www.pbase.com/hkruse/image/92873806/original og
http://www.pbase.com/hkruse/image/92873811/original. Man kan se i midten,
specielt træerne på den anden side af vandet at skarpheden falder fra f/8
til f/11, men i siderne er f/8 ikke helt nok. Der er også CA og andre
kedelige ting. Måske ikke dramatisk eller til at miste nattesøvn over, men
alligevel noget, der kan irritere lidt. En anden ting, jeg skal have
eksperiementeret lidt med specielt til landskabsfoto er hvor det er bedst at
fokusere for at få den optimale skarphed med dette objektiv. Det forekommer
mig at fokusplanet ikke er plant, men måske er jeg galt på den her.
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-08 22:09

[8<8<8<]
> Man kan se i midten, specielt træerne på den anden side af vandet at
> skarpheden falder fra f/8 til f/11,

Ja - det har du ret i.

Stedet minder mig om et af mine gamle billeder som jeg er meget glad for.
Det blev taget med en 35/2.0 optik på Kodak Plus-X S/H film, og kopieret af
en af mine kamerater som var superdygtig mørkekammer fyr hos Black&White i
Borgergade. Det var helt utroligt hvordan han kunne kopiere billeder. Men
det har slet den detaljegengivelse som man kan lave idag.

[8<8<8<]
> Det forekommer mig at fokusplanet ikke er plant, men måske er jeg galt på
> den her.

Har Nikon 14-24/2.8 ikke fået lidt på punklen for krumning af fokusplanet -
uden at den iøvrigt skal forklejnes.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-02-08 22:52

> Har Nikon 14-24/2.8 ikke fået lidt på punklen for krumning af
> fokusplanet - uden at den iøvrigt skal forklejnes.

Er vi ikke der henne hvor det i daglig brug er totalt ligegyldigt med denne
krumning, hvis bare optikken ellers er så god som den har ry for at være.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-08 00:35

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message

> Er vi ikke der henne hvor det i daglig brug er totalt ligegyldigt med
> denne krumning, hvis bare optikken ellers er så god som den har ry for at
> være.

Hvis du arbejder med minimum dybdeskarphed ved f/2.8, så er det jo ikke helt
ligegyldigt, hvis en plan flade er delvis uden af fokus, hvor man skulle
forvente den i fokus. Men som sagt det var relateret til min Canon 16-35,
som jo altså ikke er helt så perfekt som den nye Nikon, som ser ud som en
sand perle i mine øjne.
Mvh,
Hans

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-02-08 11:54

> [...]
> 16-35, som jo altså ikke er helt så perfekt som den nye Nikon, som ser ud

Hej

Nu er der jo en del dybdeskarphed, også på f/2,8 på den optik

Ved konstruktionen er der en del parametre som konstruktøren kan gå på
kompromis med, og derved opnå forskellige stærke og svage sider, Nikon har
nok givet afkald på et ret skarphedsplan til fordel for en generel bedre
skarphed, hvem ved?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-08 00:33

> [...]
> Black&White i Borgergade. Det var helt utroligt hvordan han kunne kopiere
> billeder. Men det har slet den detaljegengivelse som man kan lave idag.

Det er fra fælledparken, hvis du ikke havde spottet det.

> Har Nikon 14-24/2.8 ikke fået lidt på punklen for krumning af
> fokusplanet - uden at den iøvrigt skal forklejnes.

Jeg synes jeg havde læst om det fænomen et sted, men kunne ikke finde det
igen.
Mvh,
hans

Fra : MW

Dato : 13-02-08 17:59

> [...]
>
> Har Nikon 14-24/2.8 ikke fået lidt på punklen for krumning af
> fokusplanet - uden at den iøvrigt skal forklejnes.

Beskrivelsen tyder på en (stor) rest ukorrigeret sfærisk aberration
(forskydning af fokusplanet mod linsens yderzoner) Fokusering ved
arbejdsblænde modvirker "resultatet" ved små blændeåbninger. Hovedparten af
det lys man forkuserer med kommer fra den yderste del af objektivet (stor
blændeåbning) og når man så blænder ned brugers kun den centrale del, så
vupti.

mvh
MW

Fra : Bo Hellum

Dato : 13-02-08 09:21

> [...]
> at fokusere for at få den optimale skarphed med dette objektiv. Det
> forekommer mig at fokusplanet ikke er plant, men måske er jeg galt på den

Hej Hans

Jeg får 14-24 i morgen til mit D3, så skal jeg nok smide nogle skud op.

Hygge

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-08 10:23

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message

> Jeg får 14-24 i morgen til mit D3, så skal jeg nok smide nogle skud op.

Det lyder interessant nok. Jeg har dog fra de tests jeg har set en helt
klart fornemmelse af hvor meget bedre den er end Canons 16-35 mkII. Det
bliver som sagt måske til en G-adapter til min 1Ds3 og en 14-24. Det ville
heller ikke være helt ved siden af, da mange af mine landskabsbilleder, hvor
jeg vil have absolut skarphed skal tages på f/8 eller deromkring og fokus
confirmation skulle virke emd adapteren, så AF er ikke det store issue.
Sammen med 1Ds3's opløsning vil det være en stjernekombo (indtil andre
kommer på markedet med tilsvarende eller bedre opløsning etc.).
Mvh,
Hans

Fra : Jan

Dato : 13-02-08 13:08

> [...]
> issue. Sammen med 1Ds3's opløsning vil det være en stjernekombo (indtil
> andre kommer på markedet med tilsvarende eller bedre opløsning etc.).

Ja nikonen er ret god, men mon ikke Canon kommer med noget inden så længe.
Ellers kunne det da være fint hvis Carl Ziess begyndte at lave objektiver
til flere huse, Nikon, Canon osv... Det tror jeg faktisk der ville være et
marked for. Men de laver vist også til nikon nu, nogen der har et link til
udvalget

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-08 13:49

"Jan" <Jdd@thorpost.dk> wrote in message

> [...]
> marked for. Men de laver vist også til nikon nu, nogen der har et link til

Der er nogle adaptorer til andre objektiver til Canon og det er der en del
der bruger til f.eks. landskabsfotografering. Men tror også Canon må til
biddet igen mht. vidvinkel og også incl 24-70'eren.
Mvh,
Hans

Fra : Jan

Dato : 13-02-08 15:18

> [...]
> der bruger til f.eks. landskabsfotografering. Men tror også Canon må til
> biddet igen mht. vidvinkel og også incl 24-70'eren.

Adaptere er altid et kompromi et eller andet sted. jeg mener de skulle lave
et manuelt EOS bajonet. Således at alt automatik virkede men uden AF. Det er
jo et spørgsmål om at smide en lille motor til blænden og en chip i, andre
kan lave det hele, så burde Ziess jo også kunne.

Hvis de gjorde det kune jeg også finde på at købe en fast 25mm f.eks. til
landskaber. den kunne i hvertfald komme på ønske listen.

ellers syntes jeg nu ikke Canon objektiver er dårlige, de er vel at regne
blandt de bedste, så længe vi taler L

Fra : MW

Dato : 13-02-08 18:08

"Jan" <Jdd@thorpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis de gjorde det kune jeg også finde på at købe en fast 25mm f.eks. til
> landskaber. den kunne i hvertfald komme på ønske listen.

Canon har da flere objektiver med lige præcis de egenskaber + et par stykker
til. De hedder alle noget med TS-E (24mm, 45mm og en 90mm)

> ellers syntes jeg nu ikke Canon objektiver er dårlige, de er vel at regne
> blandt de bedste, så længe vi taler L

Du kan roligt medtage nogle af "ikke L" objektiverne (samt en hel del ældre
objektiver der desværre ikke kan bruges på EOS husene)

mvh
MW

Fra : Jan

Dato : 13-02-08 19:50

> Canon har da flere objektiver med lige præcis de egenskaber + et par
> stykker til. De hedder alle noget med TS-E (24mm, 45mm og en 90mm)

Det er korekt Tilt og Shift objektiverne, men her tænkte jeg nu på hvis
Zeiss skulle lave objektiver til EOS kunne de lave det sådan. Det tror jeg
også der er et marked for. f.eks ziess makro objektiver osv.

> Du kan roligt medtage nogle af "ikke L" objektiverne (samt en hel del
> ældre objektiver der desværre ikke kan bruges på EOS husene)

Ja self. har Canon mange super objektiver. Det er bare som om når nogen, som
det her omtalte nye Nikon vidvinkel, laver noget der er lidt bedre, ja så er
alt andet bare noget skidt.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-08 20:58

> Ja self. har Canon mange super objektiver. Det er bare som om når nogen,
> som det her omtalte nye Nikon vidvinkel, laver noget der er lidt bedre, ja
> så er alt andet bare noget skidt.
Mit brok over 16-35 II skal ikke forstås som en generel klage over Canon
optik. Mine andre er 24-70 f/2.8L, 70-200 f/4L IS, 70-200 f/2.8L IS, 300
f/4L IS, 500 f/4L IS og alle er rigtigt gode. Desuden en 100mm f/2.8 macro,
som også er ok.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-02-08 21:01

Den bajonet jeg taler om er denne http://www.16-9.net/nikon_g/

> ellers syntes jeg nu ikke Canon objektiver er dårlige, de er vel at regne
> blandt de bedste, så længe vi taler L

Nej, jeg har kun kritik til overs for 16-35, se mit andet svar om de andre
jeg har.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-02-08 01:46

> [...]
> marked for. Men de laver vist også til nikon nu, nogen der har et link til
Se iøvrigt Contax Distagon 21mm i sammenligning med Nikon 14-24. Der er klar
forskel http://www.16-9.net/lens_tests/nikon1424_21mm/nikon1424_21mm1.html
(se hvor skarp den er i hjørnerne allerede ved f/5). Men under 21mm er der
ikke nogen, der rører Nikon'en.
Mvh,
Hans

Fra : P. Rongsted

Dato : 15-02-08 13:17

On Wed, 13 Feb 2008 13:07:33 +0100, "Jan" <Jdd@thorpost.dk> wrote:
> [...]
>marked for. Men de laver vist også til nikon nu, nogen der har et link til

De laver objektiver til Sony Alpha (ZA) med autiofokus. Men manuel
fokus har de serier til Nikon (ZF), Pentax (ZK) og 42mm gevind (ZS).

Desuden har de serier til nogle mere specielle fatninger: Zeiss Ikon
(ZM), Hasselblad (ZV) og Sinar (ZH). De sidste to er mellemformat.

http://www.zeiss.com/photo

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-02-08 11:12

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg får 14-24 i morgen til mit D3, så skal jeg nok smide nogle skud op.

Den er ihvertfald bygget lækkert, og ifølge al omtale er den ualmindelig god
optisk - så det er værd at glæde sig til

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen