Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pris - festfotografering
Fra : skand

Dato : 12-02-08 05:53

Jeg er sammen med andre ved at planlægge en stor fest - 100 års
jubilæumsfest for min virksomhed.
Jeg har i den forbindelse fået til opgave at hyre fotograf(er). Vi
forventer der skal være 2 til selve festen om aftenen - ca. 1000
gæster.
Billederne som bliver taget af gæsterne og i det hele taget ved festen
skal efterfølgene være min virksomheds ejendom.
Jeg har talt med 2 personer som gerne vil påtage sig opgaven på de
nævnte præmiser, men jeg er nu blevet lidt i tvivl om rettighederne -
hvis det er aftalt så kan der vel ikke være så meget at være i tvivl
om ejerforholdet.
Prisen for fotograferne - for at fotografere - er oplyst til kr.
450,00 / timer / fotograf - er det OK. De har begge relative nye
digitale spejlrefleks kamera - og har en del erfaring i fotografering
- men ikke som erhverv.

mvh
Skand

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-02-08 14:25

skand wrote:

> [...]
> 450,00 / timer / fotograf - er det OK. De har begge relative nye
> digitale spejlrefleks kamera - og har en del erfaring i fotografering

Du har postet dit spørgsmål i den forkerte gruppe, prøv

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-02-08 14:42

> Du har postet dit spørgsmål i den forkerte gruppe, prøv

Vrøvl, læser du ikke hele indlægget?

[...]

Denne ikke uvæsentlige del af spørgsmålet hører vel til her i denne gruppe,
ikke Nils?

Langgaard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-02-08 14:31

"skand" <sorenkandersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
Svar:

Du bør straks trække dig ud af det der med uprofessionelle fotografer, laver
de noget lort, er det DIN skyld, hyrer du professionelle, er det ikke dit
problem men event. dårlige billeder, da du så har gjort hvad du kunne for at
undgå det.
Og hvilket udstyr de bruger er bedøvende ligegyldigt, eg garvet fotograf
laver ofte bedre resultater end en uerfaren med det nyeste og dyreste
udstyr.

Bare et godt råd!

Langgaard

Fra : Bjarne

Dato : 12-02-08 16:49

> [...]
> Og hvilket udstyr de bruger er bedøvende ligegyldigt, eg garvet fotograf
> laver ofte bedre resultater end en uerfaren med det nyeste og dyreste

Hvis skyld er det så hvis den professionelle laver lort i den? Uanset hvad
så kan aftenen ikke erstattes...
Der er amatører der er bedre en proffer. Og selvfølgelig omvendt. Det er
ikke en skam at forlange noget demo materiale fra en amatør, det synes jeg
helt klart er en forudsætning.

Udstyret er sq da ikke ligegyldigt - Jo i forhold til komposition, men ikke
i forhold print kvalitet, fremkaldelse etc.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-02-08 17:26

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis skyld er det så hvis den professionelle laver lort i den? Uanset hvad
> så kan aftenen ikke erstattes...

Hvem tror du der ´laver fejl oftest, en rutineret profesionel fotograf,
eller en urutineret ammatør?

> Der er amatører der er bedre en proffer.

Ja, nogle meget få.

> Og selvfølgelig omvendt.

Ja oftest, ikke sandt?

> Det er ikke en skam at forlange noget demo materiale fra en amatør, det
> synes jeg helt klart er en forudsætning.

Det ville være en god ide, hvis man ikke vil spille i lotteriet, med chance
for at få en nitte.

> Udstyret er sq da ikke ligegyldigt - Jo i forhold til komposition, men
> ikke i forhold print kvalitet, fremkaldelse etc.

Jo udstyret er tildels ligegyldigt, en ekstern blitz vil dog være et most.
Kun sjældent leveres "festbilleder" større end 10x15.

Hvis du har hyret en fagfotograf, kan/vil chefen ikke bebrejde dig for noget
i tilfælde af fejl, modsat vil han nok så tvivl om dine evner til at udføre
et stykke arbejde på betrykkende vis hvis de to ammatører klodser i det.

Og giv mig en grund til at spare på den konto når der skal være 1000
personer til spisning?

Bare min mening, og du må gerne have en anden

Langgaard

Fra : Bjarne

Dato : 13-02-08 09:19

> Og giv mig en grund til at spare på den konto når der skal være 1000
> personer til spisning?

Jeps, det er simpelthen et nedprioriteret område, så der har du grunden til
at mange vil vælge en amatør i stedet for en prof.
Er noget nedprioriteret så er det min erfaring at det er så godt som umuligt
at få de gode resourcer til sådan et "indgreb".

Er det forøvrigt "din mening" eller noget du ved, for så skal du i og for
sig ikke komme at fortælle os hvordan tingene hænger sammen ... Det jo
ikke brugbart.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-08 09:46

Bjarne skrev:

> [...]
>
> Er det forøvrigt "din mening" eller noget du ved, for så skal du i og for
> sig ikke komme at fortælle os hvordan tingene hænger sammen ... Det jo

Turde være indlysende, at hyrer skand et proff. firma, har han, set med
bossens øjne, ryggen fri om noget går galt.
Hyrer han "nogen der er en der kender" har han ikke.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-02-08 11:35

Ole Larsen wrote:

> Turde være indlysende, at hyrer skand et proff. firma, har han, set med
> bossens øjne, ryggen fri om noget går galt.
> Hyrer han "nogen der er en der kender" har han ikke.

Og du kan heller ikke se, at denne tråd er en lang indkøbssnak...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-08 12:26

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og du kan heller ikke se, at denne tråd er en lang indkøbssnak...

Og du kender heller ikke "som man råber i skoven...."

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-02-08 13:10

> Og du kan heller ikke se, at denne tråd er en lang indkøbssnak...

1 En del af spørgsmålet gik på rettigheder til de optagne billeder!

2 Hvorfor svarer du ikke på den del af spørgsmålet, kender du ikke
reglerne?

3 Der er henstillet (nok mest møntet på dig) fra styregruppen om at lade
disse "gråzoneindlæg" passere uden brok.
Hvorfor følger du ikke denne henstilling, og der ved er med til at
skabe ro i gruppen?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-02-08 11:16

> Jeps, det er simpelthen et nedprioriteret område, så der har du grunden
> til at mange vil vælge en amatør i stedet for en prof.

Hvad ved du om det, har du talt med Scand om det, eller er det bare noget du
tror?

> Er noget nedprioriteret så er det min erfaring at det er så godt som
> umuligt at få de gode resourcer til sådan et "indgreb".

Det har du ret i, men _er_ det nedprioriteret, eller har Scan sagt at han
måske kender nogen der kan klare opgaven?

> Er det forøvrigt "din mening" eller noget du ved, for så skal du i og for
> sig ikke komme at fortælle os hvordan tingene hænger sammen ... Det jo
> ikke brugbart.

Ja det er min mening, og den er dannet ud fra min erfaring fra over 30 år
med amatørfotografi, og dermed også en del omgang med professionelle
fotografer. I tiden som medlem i Aalborg fotoklub (små 20 år, hvoraf en del
år som formand) har jeg mødt en række amatører som fint kunne klare sådan en
opgave, men jeg har også mødt rigtig mange der troede de kunne, og jeg vil
love dig at det er gået galt til mange bryllupper og konfirmationer, det ved
jeg. Det er bare dette simple grundlag jeg bygger min mening på!

Her på usenet er det sådan at de mindre kloge sluger det meste råt, og de
meget kloge (dig) stiller spørgsmål, og det er fint for mig.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Bjarne

Dato : 13-02-08 12:58

Hihihi ja, sjovt, men stadigvæk yderst firkantet endnu mere endnu i forhold
til den "baggrund" du har. Læs mellem linierne.

Fra : JG

Dato : 14-02-08 14:10

Bjarne skrev:

> Udstyret er sq da ikke ligegyldigt - Jo i forhold til komposition, men ikke
> i forhold print kvalitet, fremkaldelse etc.

Nej, udstyret er ikke ligegyldigt. Men det er en indlysende selvfølge
for enhver seriøs fotograf, at udstyret er i orden. Helt igennem
unødvendigt at spilde tid på at diskutere. Var jeg i dine sko, ville jeg
se med stor skepsis på fotografer, der inddrager udstyret i salgstalen.
Det plejer at være en god indikation på, at fotografen er uerfaren.

JG

Fra : John T.

Dato : 12-02-08 18:15

> [...]
>
> Bare et godt råd!
>
> Langgaard

"Du bør straks trække dig ud af det der med uprofessionelle fotografer,
Sikke noget vrøvl, man (jeg) påtager sig ikke sådan en opgave med mindre
man har udstyr og erfaring med lignede opgaver.
Der er ingen der skal bilde mig ind, at en person der har investeret så
mange penge
i et dyrt digitalkamera ta´r helt tåbelige billeder.
Med et digital kamera skyder men jo bare løs, så mon ikke at 2 mand kan
levere
nogle rigtige gode fotos ? Det tror JEG !
Mvh. John T.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-02-08 12:20

"John T." <tilsteda@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mange penge
> i et dyrt digitalkamera ta´r helt tåbelige billeder.

Hvorfor er der så "personer" der spørger om totalt elementære ting i gruppen
få timer efter de har købt et nyt dyrt DSLR?

> Med et digital kamera skyder men jo bare løs, så mon ikke at 2 mand kan
> levere nogle rigtige gode fotos ? Det tror JEG !

Det tror jeg også, hvis det bare drejer sig om at skyde løs. Hvis firmaer
der i mod kræver kvalitetsbilleder af samtlige personer ved bordet og
festen, kræver det erfaring og et stort overblik.

Men vi har jo forskellig definition af hvad kvalitet er!

Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-02-08 18:03

Leif Langgaard skrev i 47b2d2a7$0$90275$14726298@news.sunsite.dk dette:
> "John T." <tilsteda@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er der så "personer" der spørger om totalt elementære ting i
> gruppen få timer efter de har købt et nyt dyrt DSLR?

Med den logik, skal du jo så bare have påvist, at der findes en enkelt pro.
fotograf, der har lavet noget lort for at konkludere at de heller ikke kan
tage billeder.
Og så er der jo sådan set ikke rigtigt nogen tilbage!

I al fredsommelighed, jeg har ingen mening om hvorvidt 'scand' skulle vælge
det ene eller det andet, men er dog lidt forundret over en så konsekvent
falden på næsen over nogen med en komerciel tilgang til fotografering. Du
minder lidt om NRE

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-02-08 10:26

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke kan tage billeder.
> Og så er der jo sådan set ikke rigtigt nogen tilbage!

Det blev jo påtalt at "" Der er ingen der skal bilde mig ind, at en person
der har investeret så
mange penge i et dyrt digitalkamera ta´r helt tåbelige billeder."", og det
var det jeg svarede ovenstående på. For kort tid siden var der også en der
spurgte hvordan man stiller blænden på det nyindkøbte EOS 400D!

> [...]
> vælge det ene eller det andet, men er dog lidt forundret over en så
> konsekvent falden på næsen over nogen med en komerciel tilgang til

Det var nu ikke en generel falden på halen overfor professionelle, men et
forsøg på at få "Scans" ryg fri, hvis de to amatører klokker i det, så skal
Scan undskylde og forklare, hyrer han professionelle vil han have ryggen fri
hvis det kikser, da han jo så har gjort hvad han kunne for at det skulle
blive godt.

>Du minder lidt om NRE

Er du ikke sød at kalde mig idiot, klaphat, uduelig, eller alt andet end
lige det at jeg minder om ham!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Bjarne

Dato : 14-02-08 11:23

> Er du ikke sød at kalde mig idiot, klaphat, uduelig, eller alt andet end
> lige det at jeg minder om ham!

LOL

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-02-08 11:28

Leif Langgaard skrev i 47b4097f$0$90266$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Er du ikke sød at kalde mig idiot, klaphat, uduelig, eller alt andet
> end lige det at jeg minder om ham!

Du har aldrig og vil aldrig se mig bruge den slags udtryk om folk, jeg
kommenterer (njae - måske kunne uduelig godt komme på tale i meget få
tilfælde - ikke som tiltale men omtale).
Men du så vel smiley'en?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-02-08 11:49

> Leif Langgaard skrev i 47b4097f$0$90266$14726298@news.sunsite.dk dette:
>
> Men du så vel smiley'en?

Yes, vi er vel ordentlige mennesker

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Jakob

Dato : 13-02-08 20:20

In article <47b1d385$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
tilsteda@pc.dk says...
> Sikke noget vrøvl, man (jeg) påtager sig ikke sådan en opgave med mindre
> man har udstyr og erfaring med lignede opgaver.

Det er dog det ringeste indspark jeg har set længe. Det giver jo ingen
mening med mindre det rent faktisk er dig der har påtaget sig opgaven.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-08 11:27

John T. wrote:

> "Du bør straks trække dig ud af det der med uprofessionelle fotografer,
> laver de noget lort, er det DIN skyld"

Jeg vil ikke fornægte, at denne off-topic tråd kan have nogle særdeles
morsomme indlæg, og dit indlæg er ind til vidre det sjoveste.

Det er nemlig en kendsgerning, at der er et mylder af folk med digitale
kameraer, som kun kan præstere nogle middelmådige og talentløse
knipserier, og så er der nogle få dygtige amatørfotografer, som laver
gode billeder inden for en given genre. Men det at en amatørfotograf er
god til at lave billeder af natur, landskaber eller fugle, er ikke
ensbetydne med, at han også kan lave gode billeder af mennesker i et
festligt lag.

> Sikke noget vrøvl, man (jeg) påtager sig ikke sådan en opgave med mindre
> man har udstyr og erfaring med lignede opgaver.

Jeg her ikke set nogle af dine billeder, så jeg har ikke nogle
forudsætninger for at ta' stilling til hvad du kan og ikke kan med et
kamera, men jeg vil dog ikke uldlade at bemærke, at jeg har set flere
eksempler på billeder lavet af amatører, der havde en nebengeschæft som
festfotografer, og det var et sørgelig syn, billederne var ganske vist
skarpe nok og så veleksponere som de bliver med blitz'ens TTL-styring,
men der var slet ikke kontakt til de fotograferede personer, og alle
billederne var skæmmet af, at folk havde fået en blitz banket af direkte
ind i ansigtet.

> Der er ingen der skal bilde mig ind, at en person der har investeret så
> mange penge i et dyrt digitalkamera ta´r helt tåbelige billeder.

Nå, her i gruppen og på fotokritik.dk har jeg elles set massevis af
eksempler på folk, der har brugt 10 - 20 og 30.000 kroner på digitalt
fotoudstyr, og som ikke en engang har haft heldet til at lave et enkelt
rigtig godt billede.

> Med et digital kamera skyder men jo bare løs, så mon ikke at 2 mand kan
> levere nogle rigtige gode fotos ? Det tror JEG !

Nå, du er en af dem der tror, at hvis man skyder med kameraet som om det
er et maskingevær, så er man skal man nok være heldig at få nogle enkelte
træffere.

Sandhedden er, at en festfotograf skal være rigtig dygtig til at
fotografere mennesker, og han skal kunne pinpointe de helt rigtige
situationer, så de folk der er på billederne bliver gengivet på en sådan
måde, at de selv synes, at de ser godt ud på billedet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-02-08 12:03

> [...]
> situationer, så de folk der er på billederne bliver gengivet på en sådan
> måde, at de selv synes, at de ser godt ud på billedet.

Nils, du er off-topic!

Har du ikke selv dømt denne tråd off-topic:
news:47B19E0F.6090805@niels-ebbesen.net... ?

Du har måske ombestemt dig, eller vil du bare være med i fællesskabet, du er
velkommen!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Per O.

Dato : 14-02-08 23:27

KLIP
> Nils, du er off-topic!

Hvorfor smider du ikke bare NRE i killfilteret, så er der så dejligt roligt
uden hans 'støj' og negative indlæg. Mandens fornemste opgave i denne verden
er åbenbart, at trække mundvigene nedad på alle som læser hans indlæg. Jeg
bliver dog ind imellem mindet om denne personages eksistens, når nogen
forbarmer sig over ham (af uvidenhed eller fordi de ikke ved at manden er
erfaringsresistent) og dermed slipper hans indlæg forbi mit killfilter.

/Per O.

Fra : John T.

Dato : 15-02-08 15:14

"Per O." <svarigruppen@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eksistens, når nogen forbarmer sig over ham (af uvidenhed eller fordi de
> ikke ved at manden er erfaringsresistent) og dermed slipper hans indlæg

Det skal dog siges, at få af hans indlæg er rimelig fornuftige, men
det er måske fordi de er så enkelte ?
Mvh. John T.

Fra : JG

Dato : 14-02-08 14:13

John T. skrev:

> Der er ingen der skal bilde mig ind, at en person der har investeret så
> mange penge
> i et dyrt digitalkamera ta´r helt tåbelige billeder.

Så synes jeg, du skulle tage et smut omkring de forskellige "alarm 112"
sider og se efter. Det er en perlerække af komplet umulige billeder
taget med svinedyrt grej.

JG

Fra : Per

Dato : 13-02-08 11:37

1. Jeg går ud fra du har set nogle reference billeder fra dem? Der er SÅ
mange der laver festfotos, som er elendige til det. Det gælder både prof og
amatører.

2. En timepris på 450kr for amatører er da totalt vandvittig efter min
mening!

3. Sørg for at have en aftale på skrift inden, hvori der står at du får
leveret alle billeder (både JPG og RAW) på CD/DVD og at i har fuldt råderet
over dem.

Fra : Robert Piil

Dato : 13-02-08 13:55

"Per" <ihate@spam.com> wrote in

> 2. En timepris p† 450kr for amat›rer er da totalt vandvittig efter min
> mening!

Da ikke hvis man samtidig skal give afkald på rettighederne til billederne.

Robert Piil

Fra : Per

Dato : 17-02-08 01:16

> Da ikke hvis man samtidig skal give afkald på rettighederne til
> billederne.

Hvad har du at bruge rettighedderne til festbilleder til?

Fra : Per O.

Dato : 14-02-08 23:31

KLIP

> 2. En timepris på 450kr for amatører er da totalt vandvittig efter min
> mening!

Jeg ville slet ikke gøre det til så lav en pris som 450kr/time. Hvad er din
reference i den fordindelse?
--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Per

Dato : 17-02-08 01:20

> Jeg ville slet ikke gøre det til så lav en pris som 450kr/time. Hvad er
> din reference i den fordindelse?
> --

Det kommer nok også lidt an på om det så inkluderer al efterbehandling m.m.
Men ellers lyder det da som en meget høj timepris for amatør.

Ud fra de billeder du har på din hjemmeside håber jeg ikke der er nogen der
har betalt dig +450kr/t :/

Fra : Per O.

Dato : 19-02-08 22:21

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer nok også lidt an på om det så inkluderer al efterbehandling
> m.m. Men ellers lyder det da som en meget høj timepris for amatør.

Det lyder ikke som om du har meget begreb om prisen for en professionel, så
det er svar nok for mig.

> Ud fra de billeder du har på din hjemmeside håber jeg ikke der er nogen
> der har betalt dig +450kr/t :/

Så kan jeg jo glæde mig over at der er en hel del professionelle mennesker,
som ikke deler dit synpunkt, og som gerne betaler den pris. Jeg vælger at
opfatte din udmelding som et lettere patetisk forsøg på at skjule en form
for misundelse over at nogen rent faktisk kan få noget fornuftigt for det de
laver

Har du selv en hjemmeside som indeholder billeder, som kan godtgøre at du
har en seriøs baggrund for at bedømme mine billeder som du gør?

/Per O.

Fra : Per O.

Dato : 22-02-08 13:38

KLIP

> [...]
>
> Har du selv en hjemmeside som indeholder billeder, som kan godtgøre at du
> har en seriøs baggrund for at bedømme mine billeder som du gør?

Ingen reaktion .. hvorfor undrer det mig ikke

Misundelse er nu en grim ting.

/Per O.