Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blænde på Canon EOS 400D
Fra : David Trasbo

Dato : 11-02-08 15:01

Jeg har lige købt mig et Canon EOS 400D. Det skal siges, at jeg er
nybegynder til alt det der med manuelle indstillinger. (Jeg er vant til alm.
digitale kameraer.)

Så her kommer et nybegynderspørgsmål: Hvordan indstiller man blænden på
400D, så jeg kan få en lavere/højere dybdeskarphed? Jeg har læst, at man har
mulighed for at stille på blænden i M- eller AV-modus, men jeg ved ikke
hvordan.

Er der nogen, der kan hjælpe mig?

--
David Trasbo.
http://lki.dk - L u k K u n d e r n e I n d.

Fra : FM

Dato : 11-02-08 07:52

On 11 Feb., 15:01, "David Trasbo" <davidtra...@gmail.com> wrote:
> [...]
> mulighed for at stille på blænden i M- eller AV-modus, men jeg ved ikke

Til at starte med, er det noget du nemt kan få svar på ved at læse din
manual...

Jeg har ikke selv et 400d, men i AV mode er det hjulet ved udløseren
som er det sandsynelige valg...

/Flemming

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 11-02-08 15:52

> [...]
> 400D, så jeg kan få en lavere/højere dybdeskarphed? Jeg har læst, at man
> har mulighed for at stille på blænden i M- eller AV-modus, men jeg ved

Du er altså nødt til at læse brugsanvisningen... rtfm.

Blænden indstilles ved at indstille på "P" og dreje på hjulet med højre
pegefinger. Det samme gør sig gældende på Tv, Av, M. Du kan ikke indstille
blænden hvis du bruger "piktogrammerne", fx. ansigt, blomst, bjerg osv.
Disse "piktogrammer" som Canon kalder "basic mode" bør du slet ikke anvende
overhovedet. Såfremt du har behov for at anvende disse skulle du ikke have
købt et DSLR.

Hint: Hvis du er i tvivl om hvordan man indstiller blænde og lukkertid ved
fx. et portræt, kan du "hurtigt" skifte over på "ansigt", og se hvad blænde
og lukketid sættes til hvis kameraet skal vælge. Herefter skifter du tilbage
til P eller Av eller Tv og indstiller tilsvarende.

Mvh
Anja

Fra : David Trasbo

Dato : 11-02-08 16:33

Anja Dunning-Krüger skrev:

> Du er altså nødt til at læse brugsanvisningen... rtfm.

Jeg ved det. Men Pixmania har været så venlige at sende pakken uden engelsk
eller dansk manual. Manualen er på tysk/italiensk/fransk. Irriterende!

> [...]
> Disse "piktogrammer" som Canon kalder "basic mode" bør du slet ikke
> anvende overhovedet. Såfremt du har behov for at anvende disse skulle du

Tak for svaret!

> [...]
> blænde og lukketid sættes til hvis kameraet skal vælge. Herefter skifter
> du tilbage til P eller Av eller Tv og indstiller tilsvarende.

Det skal jeg huske.

--
David Trasbo.
http://lki.dk - L u k K u n d e r n e I n d.

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-02-08 16:45

"David Trasbo" <davidtrasbo@gmail.com> wrote in message

> Jeg ved det. Men Pixmania har været så venlige at sende pakken uden
> engelsk eller dansk manual. Manualen er på tysk/italiensk/fransk.
> Irriterende!

Du kan jo downloade en engelsk manual fra Canon's website. Det måtte jeg
også gøre med mit nye kamera.

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-02-08 19:09

"David Trasbo" <davidtrasbo@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]

http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&tabact=DownloadDetailTabAct&fcategoryid=314&modelid=14256

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : David Trasbo

Dato : 12-02-08 16:22

Mogens Hansen skrev:

> http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&tabact=DownloadDetailTabAct&fcategoryid=314&modelid=14256

Tak - nu har jeg da en manual på dansk.

_akadut skrev:

> Havde Pixmania lovet dig dansk eller engelsk manual?

Nej, jeg troede, det var en selvfølge.

Jens Stadsgaard skrev:

> Gå en tur på biblioteket og lån et par bøger om foto med spejlrefleks. Man
> kommer meget langt ud med betjeningen med den hjælp samt en manual på
> tysk. Det er forklaret i bogen og hvad det hedder til dit kamera står i
> manualen på tysk. Fungerede fint hos mig. Husk at de bøger du låner ikke
> behøves at være de helt nye omhandlende digitalt foto, da teknikken er den
> samme fra den analoge kameraer.

Det skal jeg gøre.

--
David Trasbo.
http://lki.dk - L u k K u n d e r n e I n d.

Fra : _akadut

Dato : 11-02-08 19:11

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 11-02-08 19:31

On Mon, 11 Feb 2008 16:33:12 +0100, David Trasbo wrote:

> Jeg ved det. Men Pixmania har været så venlige at sende pakken uden engelsk
> eller dansk manual. Manualen er på tysk/italiensk/fransk. Irriterende!

Det er jo sådan set det du har sparet væk ved at købe hos pixmania. Og jeg
gætter på at du allerede ved købet har været informeret om at der ikke var
dansk manual med. Jeg købte et Canon 40d hos en dansk forhandler i
slutningen af december til en pris der var et par hundrede kroner dyrere
end den billigste i tyskland. Så var det ikke en option at købe andre
steder end i DK. Download den engelske eller offer de 500 kr og køb en
dansk hos Canon Danmark. Da jeg havde 300d var manualen på engelsk og med
mit 20d var den på tysk. Ikke det store problem selv om jeg ikke er noget
ørn til hverken engelsk eller tysk.

[...]

Jens Stadsgaard - Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Jan

Dato : 11-02-08 19:24

> [...]
> blænde og lukketid sættes til hvis kameraet skal vælge. Herefter skifter
> du tilbage til P eller Av eller Tv og indstiller tilsvarende.

Kan man så ikke lige så godt lade den blive der ovre, hvis man alligevel
skal stille den på det samme.

Fra : Pico

Dato : 11-02-08 23:33

Jan wrote:

> Kan man så ikke lige så godt lade den blive der ovre, hvis man
> alligevel skal stille den på det samme.

Så har du ikke mulighed for RAW
--
MVH
Pico

Fra : Per Hansen

Dato : 11-02-08 15:56

> [...]
> 400D, så jeg kan få en lavere/højere dybdeskarphed? Jeg har læst, at man
> har mulighed for at stille på blænden i M- eller AV-modus, men jeg ved

Side 68 manualen.
Du stiller på "Kommandovælgeren" (se side 16).
Hvis du trykker "Udløserknappen" halvt ned, kan du også se indstillingen i
søgeren.

http://www.fotostart.dk/index.php?p=301&v=4
http://www.canoneos.dk/index.aspx

Mhv