Selektion af medlemmer
Fra : runefys@yahoo.dk

Dato : 06-03-08 13:50

Jeg har lige igen hørt om en klub som siger pænt nej tak da en dykker
gerne ville være medlem af deres klub. Nu er det, der kommer en undren
op i mig. Kan man være selektiv når man modtager støttekroner fra det
offentlige ? er det ikke en lov mod diskriminere ?

Nu ved jeg godt at mange klubber ude i landet har en mening om hvordan
de ser dykning i deres klubber skal foregå og derfor gerne vil vælge
enkelte typer fra. Men kan vi som klub virkelig tillade os at vælge
folk fra ?

min klare holdning er at det gælder om at gøre folk klart hvilken for
man anser for normen i en klub, hvis alle klubbe havde en åben
klubpolitik kan folk jo så selv vælge fra hvis de ikke mener klubben
visioner padser til en ens dykkerønsker !!!!

Det er nu jeg glæder mig over at ikke alle klubber lukker sig inde i
sig selv.

Fra : kb

Dato : 06-03-08 14:08
Fra : anders

Dato : 06-03-08 14:14

Hej,

Du skal nok hoste op med nogle flere oplysninger.
Hvad var begrundelsen?
Hvorfor mener du der er tale om diskrimination?

mvh
anders

Fra : runefys@yahoo.dk

Dato : 06-03-08 14:20

Jeg har svært ved at komme med ret meget mere.

Har det fra 3. hånd så vil ikke sige noget forkert og komme til at
hænge nogen ud. Men efter mine oplysninger var der ikke givet nogen
grund
Og efter min mening er der kun meget få grunde som ville kunne bruges.

men jeg kan vel godt se at en klub med 300 medlemmer og en 10 km2
skurvogn kan have problemer.

Rune

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 07-03-08 00:06

runefys@yahoo.dk skrev noget i stil med:
> men jeg kan vel godt se at en klub med 300 medlemmer og en 10 km2
> skurvogn kan have problemer.

Jeg kan også se problemet. Hvor skal man dog stille en 10 kvadrat kilometer
stor skurvogn *gg*

Måske du skulle prøve at stille spørgsmålet i dk.videnskab.jura

--
/Kasper Katzmann

Det er kun i Jeopardy at svaret kommer før spørgsmålet.

Fra : Henning

Dato : 06-03-08 23:15

On Thu, 6 Mar 2008 12:49:37 -0800 (PST), runefys@yahoo.dk wrote:

> [...]
>op i mig. Kan man være selektiv når man modtager støttekroner fra det
>offentlige ? er det ikke en lov mod diskriminere ?

Jo, du må ikke forskelsbehandle på grund af race, religion eller køn.
Men hvis det er en CMAS-klub må de naturligvis gerne sige nej til
medlemmer som ikke ønsker at dykke efter deres regler.

Fra : runefys@yahoo.dk

Dato : 06-03-08 23:54

Henning, men så har du jo også valget selv, man kan jo omvent bare
vælge at følge den enkelte klubs regler. Det er jo lige det som er min
pointe. Mellem os dykkerklubber er vi fordårlige til at skilte med
hvad vi står for. Personligt ville jeg jo aldrig søge i en klub som
strider mod mine personlige værdier. Det ville jo ikke gå i længden.

men fordi man måske har været tungdykker for 7 år siden kan det jo
godt være man gerne vil prøve at fridykke om et år. Skal man så dømmes
for det. Det er jo også en slags religion

Rune

Fra : Steffen Munch

Dato : 07-03-08 09:03

Det må være sådan at vælger man en klub, så følger man klubbens love og
reglsæt. Hvis man ønsker at lave om på dette, kan det jo tages op i klubben
og se om man så kan få et flertal for at leve noget om, sådan foregår et
demokrati normalt.
Hvis man afligevel ikke kan blive medlem i en klub, på tros af dette, må det
næsten være noget personligt, men det kræver jo at man kender alle detaljer
i den konkrete sag.
De fleste klubber har vel et ønske om at jo flere medlemmer, jo mere
aktivitet er der også mulighed for. Der er jo en del flere til at trække
læsset.

Steffen

Fra : JL

Dato : 07-03-08 04:50

Hej,

On 6 Mar., 21:49, rune...@yahoo.dk wrote:
> [...]
> op i mig. Kan man være selektiv når man modtager støttekroner fra det
> offentlige ? er det ikke en lov mod diskriminere ?

Hvis de følger deres vedtægter som er klubbens love så er de i deres
gode ret, hvis det strider mod vedtægterne så har de et problem og
hvis det ikke er specificeret i vedtægterne så er det mere speget.

mvh
Jonas

Fra : runefys@yahoo.dk

Dato : 07-03-08 11:59

Problemet er jo kke når folk at komme ind men at nogle kubber gerne
vil vægle "De rigtige" medlemmer, er det rimeligt ???

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-03-08 00:43

>Problemet er jo kke når folk at komme ind men at nogle kubber gerne
>vil vægle "De rigtige" medlemmer, er det rimeligt ???

Klubben værner om sig selv, ved kun at optage medlemmer
der har forståelse for klubbens værdier.

Det oplever man i rigtig mange klubber
både blandt dykkere og mange andre steder
lige fra kort og billard klubber til frimurerordener ol.

Det er ikke en menneskeret at blive optaget i en klub,
men de fleste klubber er da rimeligt åbne og optager
alle på et blankt ansigt.

Søren Arnvig

Fra : runefys@yahoo.dk

Dato : 08-03-08 02:04

Hej Søren

Jeg kan godt se at hvis man ikke spiller den samme melodi bliver
musikken gusten.
Og jeg er ikke ude i at man skal have ret til at komme ind i en klub
og skabe splid.

Det gælder jo i bund og grund om at komme i vandet.

Rune

Fra : runefys@yahoo.dk

Dato : 08-03-08 02:19

Jeg er lige gjort opmærksom på at jeg måske har jokket noget over
tærene med denne blog. Det vil jeg gerne undskylle det var ikke mi
mening. Den var kun at få en debat i gang for at åbne alle
dykkerklubber mere op. Det har på ingn måde været min mening at hænge
nogen ud !!!

Så hvis nogen føler sig jogget på, giver jeg sq en øl

Rune

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-03-08 10:42

>Så hvis nogen føler sig jogget på, giver jeg sq en øl

Jamen, så føler jeg mig da jogget på. . 5-6 gange. . . Mindst

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-03-08 15:05

>Så hvis nogen føler sig jogget på, giver jeg sq en øl

Mig, og mig og ikke minst mig.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 08-03-08 16:16

<runefys@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg er lige gjort opmærksom på at jeg måske har jokket noget over
>
>Så hvis nogen føler sig jogget på, giver jeg sq en øl
>
>Rune

Som havbasse har in selvtillid lidt så stort et knæk at jeg ikke ville
dykke vrag idag - jeg jeg stod over på otto! Så derfor mene jeg som
minimum jeg skal have en øl

Nicolai

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-03-08 20:42

> Som havbasse har in selvtillid lidt så stort et knæk at jeg ikke ville
> dykke vrag idag - jeg jeg stod over på otto! Så derfor mene jeg som
> minimum jeg skal have en øl

Tror desværre at han mente "en" øl og den fik Søren. Du kan da trøste dig
med du fik det længste dyk i dag (i DK). Måske vi kan dele?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 09-03-08 09:39

Udmålte det på Google-Earth. Ca. 2,3 km over grunden

Vaaroouuummm

Nicolai

Fra : runefys@yahoo.dk

Dato : 08-03-08 03:00

On Mar 8, 10:42 am, "Søren Arnvig" <f...@arnvig.dk> wrote:

> Jamen, så føler jeg mig da jogget på. .  5-6 gange. . . Mindst
>
> Søren Arnvig

Det er fint men mig Søren giver da gerne en ØL

Rune

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 08-03-08 09:01

On 8 Mar., 10:03, rune...@yahoo.dk wrote:
> [...]
> og skabe splid.
>
> Det gælder jo i bund og grund om at komme i vandet.

det bliver dyrt!!! Rune........

Jacob

Fra : JL

Dato : 09-03-08 11:04

Hej,

On 7 Mar., 19:58, rune...@yahoo.dk wrote:
> Problemet er jo kke når folk at komme ind men at nogle kubber gerne
> vil vægle "De rigtige" medlemmer, er det rimeligt ???

Om noget det er rimeligt er jo for individet at afgøre men f.eks. i KS
lyder vedtægterne sådan her: "Som medlem kan optages enhver person,
der vil overholde klubbens vedtægter og DSF's vedtægter og
sikkerhedsregler." dvs. bestyrelsen eller andre kan ikke afholde nogen
fra at være medlem så længe de er i overenstemmelse med ovenstående. I
såfald mener jeg ikke det er rimeligt at nægte nogen medlemsskab, men
man kunne også skrive at bestyrelsen skal afgøre om personen er værdig
til at være medlem så finder jeg det helt rimeligt.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-03-08 18:46

>man kunne også skrive at bestyrelsen skal afgøre om personen er værdig
<til at være medlem så finder jeg det helt rimeligt.

Sådan er det hos (Havbasserne), bestyrelsen skal godkende nye medlemmer.
Heldigvis er vi ret korrupte så med et mindre pengebeløb kan de fleste blive
medlemmer

Citat fra vedtægterne:

§ 4.2.
Optagelse af nye medlemmer kan kun ske efter godkendelse fra bestyrelsen.
Nye medlemmer har først stemmeret efter 3 måneders medlemskab.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-03-08 17:57

> [...]
> Optagelse af nye medlemmer kan kun ske efter godkendelse fra bestyrelsen.
> Nye medlemmer har først stemmeret efter 3 måneders medlemskab.

Vi har samme regler i RF og vi har faktisk også et krav om at man uddanner
sig til CMAS ** i klubben.

§ 4
Klubben optager såvel aktive som passive medlemmer. - Jvf. tillæg til
lovene:
Medlemsinddeling.
Stk. 2
Alle medlemmer skal godkendes af bestyrelsen.

§ 5
Alle aktive medlemmer pålægges at gennemgå det, af klubben og DSF, godkendte
kursus og aflægge prøve til CMAS 2-stjernet sportsdykkerbevis. Bestyrelsen
kan dog dispensere herfra.

Søren Arnvig

Fra : JL

Dato : 10-03-08 04:58

Hej,

On 9 Mar., 18:45, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> § 4.2.
> Optagelse af nye medlemmer kan kun ske efter godkendelse fra bestyrelsen.
> Nye medlemmer har først stemmeret efter 3 måneders medlemskab.

Så synes jeg det er meget rimeligt, jeg synes dog ikke om at have det
i vedtægterne især da det ikke er specificeret på hvilket grundlag en
person bliver vurderet osv. men det er jo op til klubbens medlemmer at
definere vedtægterne og hvis alle er tilfredse så er det jo fint.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-03-08 13:18

>person bliver vurderet osv. men det er jo op til klubbens medlemmer at
>definere vedtægterne og hvis alle er tilfredse så er det jo fint.

Al magt til Lærer gru... øøøhhh, Styrgru.... øøhhh, BESTYRELSEN. Det er med
vilje at det er så bredt formuleret så det ikke skal laves om hele tiden. Vi
har åbne bestyrelsesmøder så alle kan komme og give deres besyv med.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : kontakt@active-sport~

Dato : 12-03-08 13:27

> [...]
> visioner padser til en ens dykkerønsker !!!!
>
> Det er nu jeg glæder mig over at ikke alle klubber lukker sig inde i

Det er er bl.a. derfor www.active-divers.dk dykkerklubben er opstået,
en klub for alle, så kan ,an deltage på forbundets aktiviteter og have
en god forsikring.

Hvis man ikke ønsker medlemskab, så bruges klubben som forum, hvis man
står og mangler dykkermakker eller har ledige pladser på ikke-
kommercielle ture....

Mvh
Kristian
www.active-divers.dk