Dyk i Tromsø
Fra : Mikkel

Dato : 20-02-08 13:45

mere vil komme når vi er færdig med at lave en film fra den tur i år

og hvis nogle har brug for et job mangler vi pt

http://forsvaret.dk/FKO/Nyt+og+Presse/%C3%98vrige+nyheder/Minedykkere+med+tryk+p%C3%A5.htm

Fra : Daniel Shanti

Dato : 20-02-08 17:05

Tænk at det dykkerne i det danske forsvar ånder luft på 50 meter... Følg da
med tiden.

Fra : Mikkel

Dato : 20-02-08 17:29

vi bruger nitrox
32,5/67,5
40/60
og på det lave 60/40
og tro nu nok vi er mere med i tiden end du tro

Fra : Daniel Shanti

Dato : 20-02-08 18:31

Når jeg sætter spørgsmålstegn ved om det er tidssvarende at ånde luft, eller
i jeres tilfælde nitrox, på 50 meter, handler det udelukkende om det
narkotiske potentiale i gassen, og her har uafhængige undersøgelser vist at
der ikke er nævneværdig forskel på de to. Påfører man eksempelvis
Meyer-Overton-princippet på oxygen, vil det vise at det narkotiske
potentiale for ilt rent faktisk er større end for nitrogen.

Når det nu har vist sig at man kan fjerne dybderusen ved at ånde
helium-blandinger så forstår jeg bare ikke hvorfor forsvaret træner deres
dykkere til at koncentrere sig på trods af rusen, når nu det er muligt bare
at fjerne den.

Men hvis der, som du skriver, dykkes EAN32,5 på 50 meter, så er dybrusen
næsten det mindste problem - Det giver et oxygenpartialtryk på 1.95?

Det gør risikoen for en CNS-ilt-forgiftning markant.

Fra : Mikkel

Dato : 21-02-08 14:20

Skal huske at sige til dig at når vi arbejder på miner så skal vi være (non
mag) dvs. at vi ikke må lave udslag på den sencor som måle det magniske felt
omkring minen så vil den starte op og sprænge

så bruger vi heliox kommer vi til at ha en del flasker med os som vil gøre
arbejdet mere træls.
pt bruger vi ACSC Intersprio men i løbet af i år går vi over til ismix
Intersprio som skulle køre Heliox/Trimix men vi bliver nok ved Nitrox da vi
også skal se hvor dybt skal vi ned i danskefarvande

og når man er lidt skæv på bunden så er det ikke så slemt at arbejdet med
noget der kan blæse dig af H til hvis man slår en skid ;)

Fra : Anders Erbs

Dato : 20-02-08 17:03

hmm, jeg ånder da også luft på 50m
mvh
Anders

Fra : Daniel Shanti

Dato : 20-02-08 18:29

Jeg sætter ikke spørgsmål ved at om du, eller alle mulige andre
sportsdykkere ånder luft på 50m og dybere, for det er jeg klar over at der
er massere som gør.

Faktum er bare at der i Danmark i erhvervssammenhænge oftest stilles større
krav til sikkerheden - Hvis du går i gang med at bygge en carport derhjemme
er der heller ikke nogen som tvinger dig til at tage en hjelm på, men det
vil til gengæld være et krav til en professionel bygningsarbejder.