Ulovligt med kørsel på baghjul?
Fra : Henrik Mønster

Dato : 16-07-01 11:11

Hej d.f.m.

En kollega kom her til morgen og spurgte mig om det ikke godt nok er
ulovligt at køre på baghjulet. Det mener jeg jo helt bestemt at det er, men
hvor står det??

M.v.h. Henrik

Fra : boe

Dato : 16-07-01 11:30

"Henrik Mønster" <nina.henrik@mobilixnet.dk> wrote in message
> En kollega kom her til morgen og spurgte mig om det ikke godt nok er
> ulovligt at køre på baghjulet. Det mener jeg jo helt bestemt at det er,
men
> hvor står det??

Jeg tror såmænd ikke, at det står nogen steder som et specifikt forbud. Der
står heller ikke nogen steder, at man ikke må bremse med tungen
Færdselslovens generelle bestemmelse om at "optræde hensynsfuldt og udvise
agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare... " kan anvendes til de fleste af
den slags "narrestreger".

Bo, VF1000F

Fra : Michael K.S.

Dato : 16-07-01 11:32

On Mon, 16 Jul 2001 12:11:08 +0200, "Henrik Mønster"
<nina.henrik@mobilixnet.dk> wrote:

>En kollega kom her til morgen og spurgte mig om det ikke godt nok er
>ulovligt at køre på baghjulet. Det mener jeg jo helt bestemt at det er, men
>hvor står det??

Jeg tror ikke det står (specifikt) nogen steder,men alliwl er det som
hovedregel ulovligt,idet det vil blive opfattet som et brud på en (og
sikkert flere) grundregel i trafikken :

§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så
at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre,
og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal
også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

Straffen vil afhænge en god del af hvor og i hvilken trafikal
situation man foretager manøvren,men f.eks over et lyskryds med anden
trafik også er kørekortet så absolut i fare.

-M

Fra : Rohleder

Dato : 16-07-01 13:00

Hmm, mener at kunne huske en sag fra Sverige, hvor manden blev anklaget
for uforsvarlig kørsel (bavlehjuls-kørsel). men i retten blev frikendt.

/Rune

Fra : Michael K.S.

Dato : 16-07-01 12:10

On Mon, 16 Jul 2001 13:00:23 +0100, "Rohleder" <ruro@get2net.dk>
wrote:

>Hmm, mener at kunne huske en sag fra Sverige, hvor manden blev anklaget
>for uforsvarlig kørsel (bavlehjuls-kørsel). men i retten blev frikendt.

Nu er Sverige ikke Danmark,der er folk der har mistet kørekortet i DK
på baghjulskørsel (evt. til orienterende køreprøve) men det afhænger
som sagt af hvordan og hvor man laver stuntet,løfter man kun lige
hjulet i en acc. vil det nok ikke udløse større reaktion,mens en
længere wheelie på balancepunktet stående på den ene side af cyklen
forbi en skole nok ikke er så smart

-M

Fra : Jakob D

Dato : 16-07-01 15:52

he he... halvsjovt indslag Michael.......det med skolen og nicnac,
er vist heller ikke lige sagen
Hvad søren skader det dog egentligt, at holde forrest i et
lyskryds på roskildevej, og når det så blir` grønt!!!!!
Lige så fedt det er for en selv, er det sq da også for dem der holder bagved
og glor...........

--
Mvh.
Jakob Danielsen

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

Fra : Michael K.S.

Dato : 16-07-01 16:19

On Mon, 16 Jul 2001 16:51:35 +0200, "Jakob D"
<dsl37505@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>lyskryds på roskildevej, og når det så blir` grønt!!!!!
>Lige så fedt det er for en selv, er det sq da også for dem der holder bagved

Næh,jeg nyder såmænd også en god wheelie selvom jeg personlig synes at
rolling endos med +100 er flottere (og sværere) ).

Problemet er nok at politiet kan være rimelig humorforladt og ofte
anlægge vurderingen at det er en farlig manøvre,med nedsat kontrol.Og
det er jo sådan set også rigtigt,gør man det ofte nok vil det næsten
uværgerligt gå galt en dag,hvor cyklen så måske bestemmer sig til at
køre en tur i verden på egen hånd .

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-07-01 20:41

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er jo sådan set også rigtigt,gør man det ofte nok vil det næsten
> uværgerligt gå galt en dag,hvor cyklen så måske bestemmer sig til at

Nu er det et emne jeg har lidt ekspertise i (og følger opmærksomt med i), og
efter et antal sager er der desværre opstået presedens for at baghjulskørsel
takseres som uforsvarlig kørsel fordi man ikke har fuld kontrol over
køretøjet, og derfor ikke kan fx. bremse, hvis der sker noget uventet.
Derfor medfører baghjulskørsel i dag i Danmark en bøde og en betinget
frakendelse, og i skærpede tilfælde (ham kender jeg også) en ubetinget
frakendelse.

Pas på derude, det er ikke bare farligt, det er også farligt!

Rittig

Fra : Bo Thomsen

Dato : 16-07-01 21:28

> Derfor medfører baghjulskørsel i dag i Danmark en bøde og en betinget
> frakendelse, og i skærpede tilfælde (ham kender jeg også) en ubetinget
> frakendelse.

man kan sku da snart heller ikke sætte sig op på sin mc uden at skulle tage
en orienterende køreprøve
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Michael K.S.

Dato : 16-07-01 22:08

On Mon, 16 Jul 2001 22:28:21 +0200, "Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk>
wrote:

>man kan sku da snart heller ikke sætte sig op på sin mc uden at skulle tage
>en orienterende køreprøve

Ork Jow,hver gang gang jeg sætter mig op på min MC kan jeg stort set
køre ligeså tosset jeg vil )....

-M

Fra : Bo Thomsen

Dato : 16-07-01 22:56

> Ork Jow,hver gang gang jeg sætter mig op på min MC kan jeg stort set
> køre ligeså tosset jeg vil )....
> -M

uden at fornærme nogle... så må du da køre på en mz eller jawa
;-}
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Michael K.S.

Dato : 16-07-01 23:00

On Mon, 16 Jul 2001 23:56:28 +0200, "Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk>
wrote:

>uden at fornærme nogle... så må du da køre på en mz eller jawa
>;-}

Bzz - wrong,try again later ).

-M
#88 - funbike

Fra : Bo Thomsen

Dato : 16-07-01 23:42

> Bzz - wrong,try again later ).
> -M
> #88 - funbike
når ja, men så stor kan forskellen da heller ikke være på #88's og en jawa
det er vel kun et par millimeter i slaglængde til forskel tror jeg

men jeg er jo heller ikke så teknisk så hva ve jeg om det hmmm
sjov finder de som søger det
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Michael K.S.

Dato : 16-07-01 23:46

On Tue, 17 Jul 2001 00:42:12 +0200, "Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk>
wrote:

>når ja, men så stor kan forskellen da heller ikke være på #88's og en jawa
>det er vel kun et par millimeter i slaglængde til forskel tror jeg

Du har vist ikke set Tomas Linnet køre på en MZ'er hva' ...rigeligt
til at miste kørekortet... )

-M

Fra : Bo Thomsen

Dato : 17-07-01 09:33

> Du har vist ikke set Tomas Linnet køre på en MZ'er hva' ...rigeligt
> til at miste kørekortet... )

næ, men jeg har lige set et billed af mads lund på en MZ'er og i følge
teksten så overhaldte han nogle af dem på nyere mc'er på ring djursland.
min viffer er glad for at den ikk var der, for det havde nok givet et hak i
selvtilliden ;-]

men jeg ku nu alligevel godt tænke mig at have set det
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : MikkelFJ

Dato : 17-07-01 12:01

> Bzz - wrong,try again later ).
>
> -M

Jeg var også blevet voldsomt skuffet, hvis du havde givet et klart svar på
det

M.

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-07-01 23:20

"Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> uden at fornærme nogle... så må du da køre på en mz eller jawa

Tjah, man kan nu også køre på baghjulet på dem.

Men nogle af os har fundet nogle fede veje at køre på, hvor alle forventer
at man kører som en sindssyg, alle regner med at vi presser os selv om
maskineriet til de yderste grænser - og så lidt til. Og alle kører samme
vej.

Rittig

Fra : Michael K.S.

Dato : 16-07-01 23:48

On Tue, 17 Jul 2001 00:19:54 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

> [...]
>at man kører som en sindssyg, alle regner med at vi presser os selv om
>maskineriet til de yderste grænser - og så lidt til. Og alle kører samme

Akkurat og man slipper for den slags trivialiteter som at bekymre sig
om politi osv.

-M

Fra : Armand

Dato : 16-07-01 23:36

Bo Thomsen <bbt@worldonline.dk> skrev i en

> uden at fornærme nogle... så må du da køre på en mz eller jawa

Hæ! Du hoppede på Michaels limpind!
Michael kan fint komme med sådan en udtalelse, eftersom at han har lagt
gadekørsel på hylden til fordel for Road Race!!

Spørgsmålet er derfor snarere om han KAN køre så tosset som det kræves
for ikke at regnes for en "mobil chikane"

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 17-07-01 00:54

On Tue, 17 Jul 2001 00:35:58 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Spørgsmålet er derfor snarere om han KAN køre så tosset som det kræves
>for ikke at regnes for en "mobil chikane"

Hæ-hæ ikke endnu måske,men det kommer bare vent

-M

Fra : Armand

Dato : 17-07-01 00:41

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
> baghjulskørsel takseres som uforsvarlig kørsel fordi man ikke har fuld
> kontrol over køretøjet, og derfor ikke kan fx. bremse, hvis der sker

Sjovt nok, eftersom at der på en mc-registreringsattest under
aksel-antal
står:
"1 eller 2"

--
Armand.

Fra : Kenneth

Dato : 17-07-01 09:08

> Sjovt nok, eftersom at der på en mc-registreringsattest under
> aksel-antal
> står:
> "1 eller 2"

Der står godtnok 2 på min, men ikke noget om at de begge skal anvendes på
samme tid :)

--
Venligst
Kenneth

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-01 20:23

Armand skrev:

> Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> noget
>
> Sjovt nok, eftersom at der p�en mc-registreringsattest under
> aksel-antal
> st�:
> "1 eller 2"

Ja, og hvad skal man egentlig tro om det? Er det virkelig møntet på
baghjulskørsel eller (det min gixxer er bedst til) forhjulskørsel, eller er
det et eller andet andet? Anybody?!?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : MikkelFJ

Dato : 18-07-01 16:56

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message

> Ja, og hvad skal man egentlig tro om det? Er det virkelig møntet på
> baghjulskørsel eller (det min gixxer er bedst til) forhjulskørsel, eller
er
> det et eller andet andet? Anybody?!?

Det betyder 2 hjul aksler ved normal nedlægning, og 1 krumptap-aksel ved
nedlægning.
Nimbus og visse BMW'er er kun registreret for 2 aksler fordi krumtapakslen
vender anderledes.

Mikkel

Fra : Flemming Petersen

Dato : 18-07-01 19:13

[snip]
> [...]
> nedlægning.
> Nimbus og visse BMW'er er kun registreret for 2 aksler fordi krumtapakslen
[snip]

LOL, det er vel en god forklaring på alt ;^)

Mvh
Flemming Petersen
2 X CBR 900 RR, en er smadret en er til salg