|
| camp let hastighed Fra : Brian |
Dato : 24-02-08 12:37 |
|
hvor stærkt må man kører i frankrig med camp let
| |
Ukendt (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-02-08 21:25 |
|
Brian wrote:
> hvor stærkt må man kører i frankrig med camp let
max. 130 i normalt vejr, 110 i regnvejr. Vejr, vind og vejforhold kan give
andre begrænsninger. Vi har også oplevet at trafikradioen har snakket om
lavere hastighed pga. forurening hvis der har været tæt trafik.
Men, under normale omstændigheder, det samme som uden anhænger - også selvom
den ikke har bremser.
Per.
| |
Anette (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Anette |
Dato : 24-02-08 21:44 |
|
Per Olsen wrote:
> Brian wrote:
>> hvor stærkt må man kører i frankrig med camp let
>
> max. 130 i normalt vejr, 110 i regnvejr. Vejr, vind og vejforhold kan
> give andre begrænsninger. Vi har også oplevet at trafikradioen har
> snakket om lavere hastighed pga. forurening hvis der har været tæt
> trafik.
> Men, under normale omstændigheder, det samme som uden anhænger - også
> selvom den ikke har bremser.
Per - Har du en side der beskriver det du fortæller her?
Undskyld, men jeg kan ikke finde nogen steder at man må køre så stærkt med
Camplet. Tværtimod...sider som denne
http://driving.drive-alive.co.uk/driving-in-france.htm
....skriver MAX 90 km på motorvej når totalt vægten er under 3500kg - uanset
hvilken type "trailer" man har efter bilen.
Altså samme hastighed som lastbiler o.s.v
Det virker også lidt ulogisk at man kun må køre 80-90 med campingvogn eller
trailer, også må race afsted med camp-let...gør det ikke?
/ Anette
| |
Lars Schaumburg-Müll~ (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Lars Schaumburg-Müll~ |
Dato : 24-02-08 22:00 |
|
Anette skrev:
> Per Olsen wrote:
>> Brian wrote:
>>> hvor stærkt må man kører i frankrig med camp let
>> max. 130 i normalt vejr, 110 i regnvejr. Vejr, vind og vejforhold kan
>> give andre begrænsninger. Vi har også oplevet at trafikradioen har
>> snakket om lavere hastighed pga. forurening hvis der har været tæt
>> trafik.
>> Men, under normale omstændigheder, det samme som uden anhænger - også
>> selvom den ikke har bremser.
>
> Per - Har du en side der beskriver det du fortæller her?
>
> Undskyld, men jeg kan ikke finde nogen steder at man må køre så stærkt med
> Camplet. Tværtimod...sider som denne
> http://driving.drive-alive.co.uk/driving-in-france.htm
>
> ...skriver MAX 90 km på motorvej når totalt vægten er under 3500kg - uanset
> hvilken type "trailer" man har efter bilen.
> Altså samme hastighed som lastbiler o.s.v
> Det virker også lidt ulogisk at man kun må køre 80-90 med campingvogn eller
> trailer, også må race afsted med camp-let...gør det ikke?
>
>
>
> / Anette
>
>
I Frankrig (Og Belgien) er hastighedsgrænserne uafhængige af anhænger:
http://www.campingferie.dk/h1_campingpladser/s/hastigheder.asp
/Lars Sch-M
| |
bent bundgaard lause~ (25-02-2008)
| Kommentar Fra : bent bundgaard lause~ |
Dato : 25-02-08 14:41 |
|
Jeg kan ikke se det skulle være farligere at køre 130 med en CL i Frankrig
når man må køre 130 med en CV dernede !! dog ikke hvis man har en tempo 100
godkendelse så må man kun køre 100 , hvor har disse franskmænd deres logik
gemt henne ??? Har selv kørt med CL Royal dernede og kørt 140 , ingen
problem i det P.G.A. deres gode betalingsmotorveje.
"Lars Schaumburg-Müller" <l@r.s> skrev i en meddelelse
news:47c1dad6$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Anette skrev:
>> Per Olsen wrote:
>>> Brian wrote:
>>>> hvor stærkt må man kører i frankrig med camp let
>>> max. 130 i normalt vejr, 110 i regnvejr. Vejr, vind og vejforhold kan
>>> give andre begrænsninger. Vi har også oplevet at trafikradioen har
>>> snakket om lavere hastighed pga. forurening hvis der har været tæt
>>> trafik.
>>> Men, under normale omstændigheder, det samme som uden anhænger - også
>>> selvom den ikke har bremser.
>>
>> Per - Har du en side der beskriver det du fortæller her?
>>
>> Undskyld, men jeg kan ikke finde nogen steder at man må køre så stærkt
>> med Camplet. Tværtimod...sider som denne
>> http://driving.drive-alive.co.uk/driving-in-france.htm
>>
>> ...skriver MAX 90 km på motorvej når totalt vægten er under 3500kg -
>> uanset hvilken type "trailer" man har efter bilen.
>> Altså samme hastighed som lastbiler o.s.v
>> Det virker også lidt ulogisk at man kun må køre 80-90 med campingvogn
>> eller trailer, også må race afsted med camp-let...gør det ikke?
>>
>>
>>
>> / Anette
> I Frankrig (Og Belgien) er hastighedsgrænserne uafhængige af anhænger:
> http://www.campingferie.dk/h1_campingpladser/s/hastigheder.asp
>
> /Lars Sch-M
| |
Knud (25-02-2008)
| Kommentar Fra : Knud |
Dato : 25-02-08 21:33 |
|
Hej Bent
"bent bundgaard lausen" <bentlausen@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47c2c5f2$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg kan ikke se det skulle være farligere at køre 130 med en CL i
> Frankrig når man må køre 130 med en CV dernede !! dog ikke hvis man
> har en tempo 100 godkendelse så må man kun køre 100 , hvor har disse
> franskmænd deres logik gemt henne ??? Har selv kørt med CL Royal
> dernede og kørt 140 , ingen problem i det P.G.A. deres gode
> betalingsmotorveje.
Mener stadig ikke, at hverken en CV eller Camplet er bygget til 120-140
km/t.
Ved ikke om det dig jeg møder på Sydmotorvejen med 120 km/t og CV-en
slingrende efter sig?
Men indrømmet, hvis du ikke er væltet, så er du er i Rødby 7 minutter
før mig.
Mvh knud
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-02-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-02-08 14:33 |
|
"Knud" <manden-i-syd@mand.invalid> skrev i meddelelsen
news:47c325db$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Mener stadig ikke, at hverken en CV eller Camplet er bygget til 120-140
> km/t.
Jeg har flere gange efterlyst nogen der har papirer på at en campingvogn er
godkendt til mere end 100 km/t. De papirer har jeg hverken set eller hørt om
nogen steder.
De 4 cv´er jeg har haft er alle godkendt til max. 100 km/t.
--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,
toilet, 2 siddegrupper som kan omdannes til soveplads, god plads til 5
personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn
| |
Brian (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-02-08 13:31 |
|
On 24 Feb., 20:37, Brian <brian.w...@gmail.com> wrote:
> hvor stærkt må man kører i frankrig med camp let
ok så er det barer at holde på
| |
Jørgen L. (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Jørgen L. |
Dato : 24-02-08 22:34 |
|
>ok så er det barer at holde på
Hej Brian
Inden du sådan lige kører ned og ræser af sted med din CLer så tjek lige
dækkene på den, om de er godkendt til den hastighed og samtidig skal de ikke
være for gamle.
Og husk at selv en lille trailer kan hive en stor bil rundt.
--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2720, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg
www.lmc-klub.dk
| |
Sten Bo (25-02-2008)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 25-02-08 14:27 |
|
"Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev i en meddelelse
news:47c1e2b2$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >ok så er det barer at holde på
>
> Hej Brian
>
> Inden du sådan lige kører ned og ræser af sted med din CLer så tjek lige
> dækkene på den, om de er godkendt til den hastighed og samtidig skal de
> ikke være for gamle.
>
> Og husk at selv en lille trailer kan hive en stor bil rundt.
>
>
> --
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2720, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg
> www.lmc-klub.dk
Det gør kun ondt den sidste ½ m.
Hilsen Sten
| |
OZ3BTO (07-03-2008)
| Kommentar Fra : OZ3BTO |
Dato : 07-03-08 23:44 |
|
"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:47c2c220$0$1983$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev i en meddelelse
> news:47c1e2b2$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > >ok så er det barer at holde på
> >
> > Hej Brian
> >
> > Inden du sådan lige kører ned og ræser af sted med din CLer så tjek lige
> > dækkene på den, om de er godkendt til den hastighed og samtidig skal de
> > ikke være for gamle.
> >
> > Og husk at selv en lille trailer kan hive en stor bil rundt.
> >
> >
> > --
> > Hilsen Jørgen
> > Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> > Garmin SP 2720, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg
> > www.lmc-klub.dk
>
>
> Det gør kun ondt den sidste ½ m.
>
> Hilsen Sten
>
>
Hvis det er camplet efter en landcruiser så er risikoen for at blive revet
rundt hvist meget lille :D
Har selv haft en camp let efter terranoen og må da nok indrømme at efter de
første 50km glemte jeg sku den var bagefter og nålen røg op på 130-140kmt
Erik
| |
Sten Bo (08-03-2008)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 08-03-08 09:38 |
|
"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:47d1c7fe$0$89173$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:47c2c220$0$1983$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
>> "Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev i en meddelelse
>> news:47c1e2b2$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> > >ok så er det barer at holde på
>> >
>> > Hej Brian
>> >
>> > Inden du sådan lige kører ned og ræser af sted med din CLer så tjek
>> > lige
>> > dækkene på den, om de er godkendt til den hastighed og samtidig skal de
>> > ikke være for gamle.
>> >
>> > Og husk at selv en lille trailer kan hive en stor bil rundt.
>> >
>> >
>> > --
>> > Hilsen Jørgen
>> > Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
>> > Garmin SP 2720, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg
>> > www.lmc-klub.dk
>>
>>
>> Det gør kun ondt den sidste ½ m.
>>
>> Hilsen Sten
>>
>>
>
>
> Hvis det er camplet efter en landcruiser så er risikoen for at blive
> revet
> rundt hvist meget lille :D
>
> Har selv haft en camp let efter terranoen og må da nok indrømme at efter
> de
> første 50km glemte jeg sku den var bagefter og nålen røg op på 130-140kmt
>
>
> Erik
Det er vist længe siden at Jørgen har kørt med en camp-let. Men han har vist
flyttet en combi-camp et par kilometer for et par år siden -. og det er nok
derfra respekten kommer
For øvrigt har jeg studset over teksten i camp-lets indskud i artiklen i 15
marts 08 campingferiebladet om opnåelse af tempo 100 med cam-pletten.
Hvor jeg mener der er et par fejl. Bladet kommer her i netudgaven
http://www.campingbladet.dk/default.asp?publicationGuid=330
Men er ikke lagt ind i nu. I skal ,til da, hente det hos forhandlerne.
Fint nok at man beregner vægten på en bil hvor cam-pletten hverken har
bremser eller støddæmpere. CL vægt under 0.3 af bilens tjenestevægt. Så ok.
Men så går det galt. Der står noget om vægt 1,1 - med bremser. og det er så
det.
Reglerne siger med støddæmpere og bremser. Men uden slingrekobling C-L
total op til 0.8 af bilens tjenestevægt.
Hvis man skal køre 1 - 1 altså camp-letten total der er 500 kg. og
tjenestevægten på bilen 500 kg. Så skal der da være slingrekobling. ??
Jeg ved ikke hvor den 1,1 kommer fra. banal fejl selvfølgelig, Grin...
men at man glemmer støddæmperne er da fatalt - især da at det er det, der
indtil modellerne i i år, har forhindret camp-let ejere at få den tempo
100. Der ku ikke sættes dæmpere på akslen.
Ok, hvis man køre. 0.3 af bilens tjenestevægt. camplet 500 kg og bilen over
1667 kg er det ok.
Er det mig der læser artiklen forkert: Har camp-let fået en særlig
godkendelse.
Og det her til Jørgen L ære.
Da du Jørgen, var den første der mig bekendt kom med den 0.3 vægtmulighed.
Havde læst på lektien. Og jeg har så nævnt den i debatten 6-7 gange
efterfølgende.
De camp-let folk læser åbenbart også på nettet og er oppe på tærende.
Men kan i forklare mig hvad jeg har overset.
Mvh Sten
| |
Sten Bo (08-03-2008)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 08-03-08 09:49 |
|
"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:47d2506d$0$5024$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> "OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> news:47d1c7fe$0$89173$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>> news:47c2c220$0$1983$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>>
>>> "Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev i en meddelelse
>>> news:47c1e2b2$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> > >ok så er det barer at holde på
>>> >
>>> > Hej Brian
>>> >
>>> > Inden du sådan lige kører ned og ræser af sted med din CLer så tjek
>>> > lige
>>> > dækkene på den, om de er godkendt til den hastighed og samtidig skal
>>> > de
>>> > ikke være for gamle.
>>> >
>>> > Og husk at selv en lille trailer kan hive en stor bil rundt.
>>> >
>>> >
>>> > --
>>> > Hilsen Jørgen
>>> > Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
>>> > Garmin SP 2720, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg
>>> > www.lmc-klub.dk
>>>
>>>
>>> Det gør kun ondt den sidste ½ m.
>>>
>>> Hilsen Sten
>>>
>>>
>>
>>
>> Hvis det er camplet efter en landcruiser så er risikoen for at blive
>> revet
>> rundt hvist meget lille :D
>>
>> Har selv haft en camp let efter terranoen og må da nok indrømme at efter
>> de
>> første 50km glemte jeg sku den var bagefter og nålen røg op på 130-140kmt
>>
>>
>> Erik
>
>
> Det er vist længe siden at Jørgen har kørt med en camp-let. Men han har
> vist flyttet en combi-camp et par kilometer for et par år siden -. og det
> er nok derfra respekten kommer
>
> For øvrigt har jeg studset over teksten i camp-lets indskud i artiklen i
> 15 marts 08 campingferiebladet om opnåelse af tempo 100 med cam-pletten.
>
> Hvor jeg mener der er et par fejl. Bladet kommer her i netudgaven
> http://www.campingbladet.dk/default.asp?publicationGuid=330
>
> Men er ikke lagt ind i nu. I skal ,til da, hente det hos forhandlerne.
>
> Fint nok at man beregner vægten på en bil hvor cam-pletten hverken har
> bremser eller støddæmpere. CL vægt under 0.3 af bilens tjenestevægt. Så
> ok.
>
> Men så går det galt. Der står noget om vægt 1,1 - med bremser. og det er
> så det.
>
> Reglerne siger med støddæmpere og bremser. Men uden slingrekobling C-L
> total op til 0.8 af bilens tjenestevægt.
>
> Hvis man skal køre 1 - 1 altså camp-letten total der er 500 kg. og
> tjenestevægten på bilen 500 kg. Så skal der da være slingrekobling. ??
>
> Jeg ved ikke hvor den 1,1 kommer fra. banal fejl selvfølgelig, Grin...
>
>
> men at man glemmer støddæmperne er da fatalt - især da at det er det, der
> indtil modellerne i i år, har forhindret camp-let ejere at få den tempo
> 100. Der ku ikke sættes dæmpere på akslen.
>
> Ok, hvis man køre. 0.3 af bilens tjenestevægt. camplet 500 kg og bilen
> over 1667 kg er det ok.
>
> Er det mig der læser artiklen forkert: Har camp-let fået en særlig
> godkendelse.
>
>
> Og det her til Jørgen L ære.
>
> Da du Jørgen, var den første der mig bekendt kom med den 0.3 vægtmulighed.
> Havde læst på lektien. Og jeg har så nævnt den i debatten 6-7 gange
> efterfølgende.
>
> De camp-let folk læser åbenbart også på nettet og er oppe på tærende.
>
>
> Men kan i forklare mig hvad jeg har overset.
>
> Mvh Sten
Igen..
Er der noget der hedder CL - 500kg vægtforhold 1.1 med bremser (men uden
støddæmpere og uden den slingrekobling) ? Der står, skal tjenestevægt bil
være minimum 455 kg.
Hvad er det for et hul de har fundet. Det må i så fald også gælde for CC.
Jeg forstår det stadig ikke.
Sten
| |
niels w (24-02-2008)
| Kommentar Fra : niels w |
Dato : 24-02-08 14:19 |
|
On 24 Feb., 21:44, "Anette" <a...@def.es> wrote:
> ...skriver MAX 90 km på motorvej når totalt vægten er under 3500kg - uanset
> hvilken type "trailer" man har efter bilen.
Hej Anette!
Står der ikke "over 3500 kg"?
mvh
Niels W.
| |
Anette (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Anette |
Dato : 24-02-08 22:25 |
|
niels w wrote:
> On 24 Feb., 21:44, "Anette" <a...@def.es> wrote:
>> ...skriver MAX 90 km på motorvej når totalt vægten er under 3500kg -
>> uanset hvilken type "trailer" man har efter bilen.
>
> Hej Anette!
> Står der ikke "over 3500 kg"?
JO...(shit) - jeg kan ikke læse idag ....undskyld
Det lyder bare vanvittigt i mine ører at man må køre 130 med camplet.....men
okay ..
/ Anette
| |
Ukendt (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-02-08 22:49 |
|
Nu står der jo heller ikke at man _skal_ køre 130.
Men nu er den jo ikke så tung så 130 er egentlig ikke noget problem, men det
er da klart at man skal være opmærksom på nogle ting især det der med
dækkene, vægtforhold ml. bil og påhæng (især hvis den ikke har bremser),
vejens stand mv. det er jo nogle små hjul den har og den kan også hoppe når
den ikke har støddæmpere...
De franske (betalings)motorveje er generelt i meget bedre stand end
herhjemme, så det kan altså lade sig gøre..
Per.
Anette wrote:
> niels w wrote:
>> On 24 Feb., 21:44, "Anette" <a...@def.es> wrote:
>>> ...skriver MAX 90 km på motorvej når totalt vægten er under 3500kg -
>>> uanset hvilken type "trailer" man har efter bilen.
>>
>> Hej Anette!
>> Står der ikke "over 3500 kg"?
>
> JO...(shit) - jeg kan ikke læse idag ....undskyld
> Det lyder bare vanvittigt i mine ører at man må køre 130 med
> camplet.....men okay ..
>
> / Anette
| |
Ivan, Århus (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Ivan, Århus |
Dato : 24-02-08 22:49 |
|
"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
news:47c1e0b3$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> JO...(shit) - jeg kan ikke læse idag ....undskyld
> Det lyder bare vanvittigt i mine ører at man må køre 130 med
> camplet.....men okay ..
Næh, ved 130 km/t er en Camp-Let lettet fra underlaget.
Den hænger HELT stabilt ca 5 cm over jorden.
Jeg har prøvet det 3 gange.*)
Hilsen Ivan, Århus
*) Første - Sidste - Eneste
| |
Maria Frederiksen (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 24-02-08 23:55 |
|
> Næh, ved 130 km/t er en Camp-Let lettet fra underlaget.
> Den hænger HELT stabilt ca 5 cm over jorden.
Niks, og heller ikke ved 140 km/timen - det var godt nok en fejl fordi jeg
glemte at den var på, men det var bestemt ikke et problem.
Mvh Maria
| |
Maria Frederiksen (24-02-2008)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 24-02-08 23:54 |
|
> Det lyder bare vanvittigt i mine ører at man må køre 130 med
> camplet.....men okay ..
Den vejer stort set ikke noget, den er glat og rund, og du mærker ikke du
har den på. Ingen problemer i det. Det er meget værre med en trailer med ½
m2 grus i.
Mvh Maria
| |
Anette (25-02-2008)
| Kommentar Fra : Anette |
Dato : 25-02-08 23:26 |
|
Maria Frederiksen wrote:
> Den vejer stort set ikke noget, den er glat og rund, og du mærker
> ikke du har den på. Ingen problemer i det. Det er meget værre med en
> trailer med ½ m2 grus i.
Det er muligt - men det lyder nu ikke særlig betryggende alligevel-synes
jeg.
Jeg har oplevet musikere køre med deres grej i trailere på vej hjem kl
kvalme om natten på motorvejen - hvor traileren lystigt hoppede slingrende
afsted - med 130-150 i timen - og jeg skulle ikke nyde noget af at overhale
sådan en. ( er selv musiker - i kassevogn)
Der er som regel kun 2-300kg i sådan en musikertrailer - og det er ikke nok
til at holde skidtet nede på jorden ved den hastighed.
/ Anette
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-02-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-02-08 14:35 |
|
"Anette" <abc@def.es> skrev i meddelelsen
news:47c34096$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Maria Frederiksen wrote:
> Der er som regel kun 2-300kg i sådan en musikertrailer - og det er ikke
> nok til at holde skidtet nede på jorden ved den hastighed.
Hvis det passer, så har motorcykler et problem ;)
--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,
toilet, 2 siddegrupper som kan omdannes til soveplads, god plads til 5
personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn
| |
Maria Frederiksen (26-02-2008)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 26-02-08 18:53 |
|
> Der er som regel kun 2-300kg i sådan en musikertrailer - og det er ikke
> nok til at holde skidtet nede på jorden ved den hastighed.
Men de har sjældent et glat låg og godt nok er jeg ikke musiker, men sidst
jeg så, fyldte det en del i højden - og altså en del mere end en CampLet.
Det er højde og sideflade, der giver problemer, ikke vægt.
Mvh Maria
| |
bent bundgaard lause~ (27-02-2008)
| Kommentar Fra : bent bundgaard lause~ |
Dato : 27-02-08 16:50 |
|
Åbenbart er du ikke klar over at vinden flower af hen over bilen og dermed
trykker camp letten ned mod vejen , hvilket ikke ligefrem får den til at
flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den hastighed,
hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig havde kontakt med
vejbanen.
"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:47c45296$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Der er som regel kun 2-300kg i sådan en musikertrailer - og det er ikke
>> nok til at holde skidtet nede på jorden ved den hastighed.
>
> Men de har sjældent et glat låg og godt nok er jeg ikke musiker, men sidst
> jeg så, fyldte det en del i højden - og altså en del mere end en CampLet.
> Det er højde og sideflade, der giver problemer, ikke vægt.
>
> Mvh Maria
>
| |
Ivan, Århus (27-02-2008)
| Kommentar Fra : Ivan, Århus |
Dato : 27-02-08 17:34 |
|
"bent bundgaard lausen" <bentlausen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:47c5869b$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Åbenbart er du ikke klar over at vinden flower af hen over bilen og dermed
> trykker camp letten ned mod vejen , hvilket ikke ligefrem får den til at
> flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den hastighed,
> hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig havde kontakt
> med vejbanen.
Det var nok også gas med flyveriet. Men den bliver MEGET stille og MEGET
stabil ved de høje hastigheder.
Da jeg prøvede med 140 km/t checkede jeg varmen i både dæk og i nærheden af
lejerne ved pauser/optankning, og der var ikke noget bemærkelsesværdigt.
Det mest bemærkelsesværdige var, så kort turen fra Bordeaux til Århus var
blevet.
Hilsen Ivan, Århus
| |
Bjarne (27-02-2008)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 27-02-08 20:09 |
|
Ivan, Århus wrote:
> "bent bundgaard lausen" <bentlausen@vip.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:47c5869b$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Åbenbart er du ikke klar over at vinden flower af hen over bilen og
>> dermed trykker camp letten ned mod vejen , hvilket ikke ligefrem får den
>> til at flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den
>> hastighed, hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig
>> havde kontakt med vejbanen.
>
> Det var nok også gas med flyveriet. Men den bliver MEGET stille og MEGET
> stabil ved de høje hastigheder.
Det der er interessant er hvad der sker, hvis du skal lave en
katastrofeopbremsning eller en undvigemanøvre. Specielt hvis der ikke er
bremser på dimsen.
mvh,
Bjarne
| |
Ivan, Århus (27-02-2008)
| Kommentar Fra : Ivan, Århus |
Dato : 27-02-08 21:12 |
|
"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
news:47c5b571$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ivan, Århus wrote:
>
>> "bent bundgaard lausen" <bentlausen@vip.cybercity.dk> skrev i en
>> meddelelse news:47c5869b$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> Åbenbart er du ikke klar over at vinden flower af hen over bilen og
>>> dermed trykker camp letten ned mod vejen , hvilket ikke ligefrem får den
>>> til at flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den
>>> hastighed, hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig
>>> havde kontakt med vejbanen.
>>
>> Det var nok også gas med flyveriet. Men den bliver MEGET stille og MEGET
>> stabil ved de høje hastigheder.
>
> Det der er interessant er hvad der sker, hvis du skal lave en
> katastrofeopbremsning eller en undvigemanøvre. Specielt hvis der ikke er
> bremser på dimsen.
Der sker ikke alverden. Nu har jeg ikke prøvet, for jeg kørte kun så tjept,
fordi jeg havde en fransk motorvej helt for mig selv.
Det er mere interessant, hvad der sker, hvis jeg holder stille bagest i en
kø og der kommer en lastbil, som ikke har set at jeg holder bagest i en kø.
Hilsen Ivan, Århus
| |
ls (27-02-2008)
| Kommentar Fra : ls |
Dato : 27-02-08 22:09 |
|
"Ivan, Århus" <bakkehegnetSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:47c5c414$0$5039$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> "Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
> news:47c5b571$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Ivan, Århus wrote:
>>
> Der sker ikke alverden. Nu har jeg ikke prøvet, for jeg kørte kun så
> tjept, fordi jeg havde en fransk motorvej helt for mig selv.
> Det er mere interessant, hvad der sker, hvis jeg holder stille bagest i en
> kø og der kommer en lastbil, som ikke har set at jeg holder bagest i en
> kø.
>
> Hilsen Ivan, Århus
Nu er jeg ikke selv nogen helgen i trafikken. Jeg har da selv prøvet at
drysse afsted med CV og 120 km/t og kører da ofte mere end 100..
Men at påstå der ikke sker alverden hvis skal undvige, katastrofebremse
eller andet ved de hastigheder og fuldt lastet trailer skal man da vist være
mere end almindeligt naiv for at påstå.
vh
ls
| |
Maria Frederiksen (27-02-2008)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 27-02-08 22:58 |
|
> Nu er jeg ikke selv nogen helgen i trafikken. Jeg har da selv prøvet at
> drysse afsted med CV og 120 km/t og kører da ofte mere end 100..
> Men at påstå der ikke sker alverden hvis skal undvige, katastrofebremse
> eller andet ved de hastigheder og fuldt lastet trailer skal man da vist
> være mere end almindeligt naiv for at påstå.
En camplet vejer ikke alverden fuldt lastet - det er ikke som en trailer,
der kan overlæses med grus eller fliser.
Mvh Maria
| |
ls (28-02-2008)
| Kommentar Fra : ls |
Dato : 28-02-08 17:27 |
|
"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:47c5dd7e$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> En camplet vejer ikke alverden fuldt lastet - det er ikke som en trailer,
> der kan overlæses med grus eller fliser.
>
Alverden er jo relativt. 750 kg er vel nok til alligevel at lave ravage + at
det er en forholdsvis stor kasse. Endelig skal man huske at undervogn og
hjul kun er dimensioneret til vognens totalvægt så uanset hvor meget eller
hvor lidt alverden er så er campletten læsset til maks hvis ikke over som så
mange cv'ere også er.
Som sagt skal jeg hverken bestemme eller kritisere at der bliver kørt
hurtigt men tag dog og vær ærlige over for jer selv. Jeg selv kører som sagt
også for stærkt men jeg går da ikke og bilder mig selv ind at der ikke sker
mere hvis jeg kører galt med 120 end hvis jeg kører galt med 80.
ls
| |
Ivan, Århus (28-02-2008)
| Kommentar Fra : Ivan, Århus |
Dato : 28-02-08 17:46 |
|
"ls" <ar_fjern_go.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:rhBxj.43$yl3.4@news.get2net.dk...
[klip]
> Alverden er jo relativt. 750 kg er vel nok til alligevel at lave ravage +
> at det er en forholdsvis stor kasse. Endelig skal man huske at undervogn
> og hjul kun er dimensioneret til vognens totalvægt så uanset hvor meget
> eller hvor lidt alverden er så er campletten læsset til maks hvis ikke
> over som så mange cv'ere også er.
> Som sagt skal jeg hverken bestemme eller kritisere at der bliver kørt
> hurtigt men tag dog og vær ærlige over for jer selv. Jeg selv kører som
> sagt også for stærkt men jeg går da ikke og bilder mig selv ind at der
> ikke sker mere hvis jeg kører galt med 120 end hvis jeg kører galt med 80.
Hvor kom de 750 kg fra ?
CampLet vejer ca 200 kg + det man lægger på efterfølgende.
Vi kørte på en tom fransk motorvej med en forvogn på 2600kg og en CampLet på
ca 300 kg.
Frit udsyn flere km frem, så min fantasi kan ikke række til dit scenarie.
Hilsen Ivan, Århus
| |
ls (28-02-2008)
| Kommentar Fra : ls |
Dato : 28-02-08 23:09 |
|
"Ivan, Århus" <bakkehegnetSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:47c6e53e$0$1998$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "ls" <ar_fjern_go.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:rhBxj.43$yl3.4@news.get2net.dk...
> [klip]
>
> Frit udsyn flere km frem, så min fantasi kan ikke række til dit scenarie.
>
> Hilsen Ivan, Århus
Hvilket scenarie? Det eneste jeg påstår er at der nok sker lidt mere end
"ikke alverden".
Men vi ser jo nok forskelligt på hvad "ikke alverden" er og det skal der jo
være plads til
mvh
ls
| |
Maria Frederiksen (28-02-2008)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 28-02-08 21:20 |
|
> Alverden er jo relativt. 750 kg er vel nok til alligevel at lave ravage
Den vejer ikke andet end 200 kg, når den er pakket. Så kan man fylde et par
dyner, lidt sengetøj og lidt tallerkener i den, og så er den altså FULD.
Sætter man en cykel ovenpå, så kan man med lidt god vilje nå op på de 450
kg, den max må veje, men ejg vil påstå at det er svært.
Mvh Maria
| |
bent bundgaard lause~ (29-02-2008)
| Kommentar Fra : bent bundgaard lause~ |
Dato : 29-02-08 12:00 |
|
Stadigvæk er loven i frankrig at man må køre 130 km/t med trailer og camp
let samt cv , hvis der er sket en masse ulykker med den hastighed var reglen
nok blevet ændret , og alverdens aviser havde skrevet om alle disse uheld ,
eller hvad ??
"ls" <ar_fjern_go.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:rhBxj.43$yl3.4@news.get2net.dk...
>
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
> news:47c5dd7e$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> En camplet vejer ikke alverden fuldt lastet - det er ikke som en trailer,
>> der kan overlæses med grus eller fliser.
>>
>
> Alverden er jo relativt. 750 kg er vel nok til alligevel at lave ravage +
> at det er en forholdsvis stor kasse. Endelig skal man huske at undervogn
> og hjul kun er dimensioneret til vognens totalvægt så uanset hvor meget
> eller hvor lidt alverden er så er campletten læsset til maks hvis ikke
> over som så mange cv'ere også er.
> Som sagt skal jeg hverken bestemme eller kritisere at der bliver kørt
> hurtigt men tag dog og vær ærlige over for jer selv. Jeg selv kører som
> sagt også for stærkt men jeg går da ikke og bilder mig selv ind at der
> ikke sker mere hvis jeg kører galt med 120 end hvis jeg kører galt med 80.
>
> ls
>
| |
Maria Frederiksen (27-02-2008)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 27-02-08 17:51 |
|
> Åbenbart er du ikke klar over at vinden flower af hen over bilen og dermed
> trykker camp letten ned mod vejen , hvilket ikke ligefrem får den til at
> flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den hastighed,
> hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig havde kontakt
> med vejbanen.
Nej, jeg vidste ikke at det var derfor, jeg vidste bare at det ikke er et
problem.
Mvh Maria
| |
Jan Boegh (27-02-2008)
| Kommentar Fra : Jan Boegh |
Dato : 27-02-08 18:48 |
|
"bent bundgaard lausen" <bentlausen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:47c5869b$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Åbenbart er du ikke klar over at vinden flower af hen over bilen og dermed
> trykker camp letten ned mod vejen ,
Der sker det modsatte - nemlig at vinden trækker vognen op. Derfor er man
nødt til på hurtige køretøjer at lave forskellige fixfaxerier (spoilere,
undervogn m. skørter) for at holde køretøjet ned.
vh
jan
--
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm
| |
Ukendt (27-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-02-08 19:39 |
|
> Der sker det modsatte - nemlig at vinden trækker vognen op. Derfor er
> man nødt til på hurtige køretøjer at lave forskellige fixfaxerier
> (spoilere, undervogn m. skørter) for at holde køretøjet ned.
Er det ikke mest formel 1 racere med en egenvægt under 100 kg. og en
hastighed på 300+ ?
Men de kan selvfølgelig også have en camp-let på slæb, der findes jo også
campingvogns-rally.
Per.
| |
Jan Boegh (27-02-2008)
| Kommentar Fra : Jan Boegh |
Dato : 27-02-08 20:01 |
|
"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:47c5ae5c$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Der sker det modsatte - nemlig at vinden trækker vognen op. Derfor er
>> man nødt til på hurtige køretøjer at lave forskellige fixfaxerier
>> (spoilere, undervogn m. skørter) for at holde køretøjet ned.
>
> Er det ikke mest formel 1 racere med en egenvægt under 100 kg. og en
> hastighed på 300+ ?
Nej, vinden løfter under alle omstændigheder, så presset mod undergrunden
bliver mindre. Men det er klart, at der skal en vis fart til før man
ligefrem letter. Det er ren fysik. Hvis luften presses op over traileren,
vil den have en højere hastighed end neden under og iflg. Bernoullis princip
medfører det et lavere tryk, svarende til at der sker et løft. Det er det
princip, der giver en flyvinge opdrift.
vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html
| |
T. Hartung (28-02-2008)
| Kommentar Fra : T. Hartung |
Dato : 28-02-08 18:27 |
|
"bent bundgaard lausen" <bentlausen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:47c5869b$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Åbenbart er du ikke klar over at vinden flower af hen over bilen og dermed
> trykker camp letten ned mod vejen , hvilket ikke ligefrem får den til at
> flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den hastighed,
> hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig havde kontakt
> med vejbanen.
Det kan nemt vise sig at være lige modsat - når vinden ryger hen over bilen
skabes der undertryk bag bilen dette vil hive op i Campletten, ligesom en
fly-vinge - undertryk på oversiden.
Modsat vil vinden også blive presset ned under bilen og derved skabe
overtryk under bil og camplet. Dette virker også løftende.
På et tidspunkt vil disse trykforskelle dog blive udlignet om det sker
ved/"midt på" camplet eller efter camplet må en vindtunnels vist hellere
afgøre.
--
mvh.
T. Hartung
VW Passat TDi Variant - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung - PAS PÅ daekonline.dk sælger gamle dæk!
| |
Sten Bo (29-02-2008)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 29-02-08 08:45 |
|
"T. Hartung" <T.Hartung@NOmail.dk> skrev i en meddelelse
news:47c6ee7d$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
,
>
> På et tidspunkt vil disse trykforskelle dog blive udlignet om det sker
> ved/"midt på" camplet eller efter camplet må en vindtunnels vist hellere
> afgøre.
> --
Ikke nødvendig med CC
På Combi Camp /Venezia Valley Country med køresejl (godt navn) presenning
sat,
har der bag vores biler, lift back typen, lang skrå bagrude, altid være tryk
nedad på den forreste del af combicamben og løft ca. 1/3 fra bagenden, så
presenningen buler opad lidt før køkkenet der sidder på bagsmækken begynder.
Presenningen dækker i den integrerede udgave vi har også ud over køkkenet.
Med den kvalitet køresejl vi har nu løftes det stykke måske 10 cm når man
køre over 100 110 eller fra 80 med meget modvind. Det til Panda, der kun
dækkede selve vognen var frygteligt, blødt og blev sat med elastikker i
siderne - og kunne, hvis man kørte rigtig stærkt stå op i en ballon.
Fuldstændig afsindigt. Folk gav det gerne nogle bånd på tværs og jeg
brugte også i stedet for elastikkerne, strips .
Der er et 5-6 cm mellemrum mellem vognkassen og køkkenkassen og jeg har
engang foreslået, at der burde være en vindafviser under bunden fra
vognkassen - åben et par cm under køkkenet, så der i hos dem der kører
stærkt blev vacum under presenningen. (Plastik skærm popnittet på
vognrammen. I det hele taget burde den være helt glat i bunden. Forslag til
hurtige cc ejere.
Dækkene på Country er H dæk 210 km/t og den kører på 185.60 14" lastindeks
475 kg . vognen har både bremser og støddæmpere.
Jeg har engang med Venezia, dæk 205 x 80 - 10" last 500 kg også bremser og
støddæmpere, nat, solo og uden for lands lov og ret, kuling på tværs - lige
prøvet over et par km, kørt 170 gps fart - uden overhovedet at kunne mærke
at den var med. Vognen vejede Tikøb mølle 575 kg (tot 750 kg).
Der er et eksempel (rygte) at folk, kaldt hjem, er kørt hjem fra Frankrig på
en nat 200 kmt hvor de kunne. Stor bil - og folk der er kørt hjem fra Ungarn
på 18 timer. Og der er dem der af sammen grund kun køre om natten, gider
ikke trafikbøvl.
Hvis bilen er til det, er hastigheden IKKE problemet. Det er, som før sagt
den sidste ½ meter, hvis der springer et dæk eller man skal lave en undvige.
Men countryen er fremragende til slalom mellem hullerne på en jord skovvej,
kørte 80 og den følger bare med når bilen er passende stiv. Køreglæde og
drenget. Ja.
Hold jer til dåsemad i køleboksen. Og tænk så på dyr, på familie, de kære og
andre trafikanter.
Man er jo ikke alene i verden
Sten
| |
|
|