seekers of the Advanced Civ....
Fra : David Hansen

Dato : 16-07-01 10:17

Hør mig nu!

Hvornår bliver det ultimative brætspil Advanced Civilization genoptrykt?

Os der kun havde mulighed for at prøve det, når storebror havde venner på
besøg, venner som en gang havde købt en kopi af spillet, hvad med os?!? Vi
vil også spille uden at det kræver vi må stjæle fra vore storebrors venner.

Jeg selv er blevet så desperat at jeg sidder og spiller demo versionen af
computerspils udgaven af Advanced Civ., som jeg fandt på Avalon Hills
hjemmeside, men Hør mig nu! Jeg har altså brug for mere end 12 runder til at
kunne besejre alle modstandere.

Hvis nogle kan hjælpe så...................HJÆLP!!!

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 17-07-01 14:52

"David Hansen" <dave@pc.dk> skrev:

> Hvornår bliver det ultimative brætspil Advanced Civilization
genoptrykt?

Det er et godt spørgsmål. Rettighederne for spillet ligger p.t.
hos Hasbro, og det er ikke sikkert at de går med planer om at
genoptrykke det.

Det er en lidt kompliceret historie. Civilization blev
oprindeligt skabt af et britisk firma, og Avalon Hill har lavet
deres version på licens. Men MicroProse opkøbte det britiske
firma for at forhindre Avalon Hill i at producere brætspillet,
som jo deler navn med MicroProses udmærkede computerspil. Men så
opkøbte Hasbro både MicroProse og Avalon Hill, så de sidder nu
med rettighederne til begge spil.

Umiddelbart tror jeg ikke Hasbro har planer om genoptryk af
brætspillet. Dels kan det skabe forvirring når de også udgiver
computerspillet, dels var Hasbros formål med at købe Avalon Hill
efter sigende primært at kunne lave computerversioner af deres
mest populære brætspil.

--
Klaus Æ. Mogensen
http://hjem.get2net.dk/Klaudius

She was a girlygirl and they were true men, the lords of
creation,
but she pitted her wits against them and she won.
- Cordwainer Smith, "The Ballad of Lost C'mell"

Fra : David Hansen

Dato : 17-07-01 16:31

Det, du siger, er altså at Hasbro ligger inde med et ginialt brætspil,
hvilket de vælger at ignorere fuldstændigt?

Har disse forfærdelige mennesker en hjemmeside?

Klaus Æ. Mogensen <klaudius@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9iX47.138$XK6.23722@news.get2net.dk...

Fra : Lars Dam

Dato : 18-07-01 09:11

On Tue, 17 Jul 2001 17:31:07 +0200, "David Hansen" <dave@pc.dk> wrote:

>Det, du siger, er altså at Hasbro ligger inde med et ginialt brætspil,
>hvilket de vælger at ignorere fuldstændigt?
>
>Har disse forfærdelige mennesker en hjemmeside?

http://www.hasbro.com ?

vh.ld
--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Lars Dam

Dato : 18-07-01 09:16

On Tue, 17 Jul 2001 17:31:07 +0200, "David Hansen" <dave@pc.dk> wrote:

Hej igen

>Det, du siger, er altså at Hasbro ligger inde med et ginialt brætspil,
>hvilket de vælger at ignorere fuldstændigt?
>
>Har disse forfærdelige mennesker en hjemmeside?

http://www.avalonhill.com/default.asp?x=games

Men man kan da sige at hasbro har været flinke i nogle omgange... de
har bla. genoptrykt Acquire, så man kan da håbe at de gør det samme
med adv.civ.

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Lars Dam

Dato : 18-07-01 09:27

On Tue, 17 Jul 2001 17:31:07 +0200, "David Hansen" <dave@pc.dk> wrote:

>Det, du siger, er altså at Hasbro ligger inde med et ginialt brætspil,
>hvilket de vælger at ignorere fuldstændigt?

Og endnu engang: jeg leder selv efter det, så jeg kigger rundt
omkring. Et af stederne hvor man muligvis kan skaffe sig det, er på
ebay... Søg efter 'avalon hill civilization'.

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : David Hansen

Dato : 18-07-01 09:30

Taxa, for den fine hjælp. Jeg vil da forsøge mig på ebay. Det havde jeg jo
ikke tænkt på.

Det er rigtigt, med hensyn til genoptryk af aquire, men hvorfor så ikke adv.
civ?

Lars Dam <lars_simple_spam_protection_dam@post2.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:11ialt4dcm4oc4i8n8tqugea4umemrigi9@4ax.com...

Fra : Lars Dam

Dato : 18-07-01 10:12

On Wed, 18 Jul 2001 10:29:31 +0200, "David Hansen" <dave@pc.dk> wrote:

> [...]
>ikke tænkt på.
>
>Det er rigtigt, med hensyn til genoptryk af aquire, men hvorfor så ikke adv.

Vides desværre ikke, men som tidligere nævnt, muligvis fordi de har et
computer spil det hedder det samme.

indtil videre nøjes jeg med min udgave af computerspillet, og mine
kammeraters version af brædtspillet.

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-07-01 15:24

On Wed, 18 Jul 2001 10:29:31 +0200, "David Hansen" <dave@pc.dk> wrote:

>Taxa, for den fine hjælp. Jeg vil da forsøge mig på ebay. Det havde jeg jo
>ikke tænkt på.

Ebay kan anbefales i den slags tilfælde (med forbehold for alm. bøvl
med at få overført penge og varer, etc.). Spil som fx Gunslinger, der
slet ikke kan findes herhjemme, ser jeg nu og da flere eksemplarer af
på Ebay til en acceptabel pris.

--
- Peter Brodersen
TRC - Taastrup Rollespilsklub: www.trc.dk

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 24-07-01 14:28

"David Hansen" <dave@pc.dk> skrev:

> Det er rigtigt, med hensyn til genoptryk af aquire,
> men hvorfor så ikke adv. civ?

Acquire er et enkelt familiespil der kan spilles på en times tid.
Det er den slags brætspil som Hasbro mest gør det i. Adv. Civ er
derimod et ret kompliceret spil som tager 6-8 timer at spille
igennem, den slags regner de nok ikke med at der er det helt
store salgspotentiale i.

Fra : Morten Lund

Dato : 25-07-01 09:02

Der er, efter min mening kun een ting at sige om Hasbro, og det er at de er
onde!

Jeg tror du har ret i at Hasbro købte Avalon Hill for at lave
computerversioner af deres bedste spil, men de har bare smidt lidt over 20
års spilkultur for alle os rigtige papskubbere ud af vinduet med det samme;
så vidt jeg ved er de eneste ting de har beholdt; acquire, diplomacy, et par
andre af familiespillene, og så Squad Leader.

Hvad der er værre er at da de købte Microprose, smed de straks Falcon-serien
af fly-simmer på porten (hvilket sikkert var til spillets bedste, underligt
nok), og satte dem i stedet til at udvikle en halv-lam kastreret version af
squadleader på markedet (den er i det store hele er lidt pænere version af
de første to UFO-spil fra selvsamme microprose...

Så det står sørgeligt til for papskubberne, og alle deres fætre og kusiner
der kan li at opbygge ansvarlige civilisationer

/morten

Fra : David Hansen

Dato : 25-07-01 19:30

Her den anden dag besøgte jeg på Hasbro's hjemmeside www.hasbro.com, hvor de
faktisk har en god start på avalon hill side, altså en helt ny avalon hill
hjemmeside.

Her står bl.a. at de få ny-optrykte spil kun er starten (Pyha!), og at de
har planer om at genoptrykke flere af de gamle AH spil. Så lad os krydse
fingre og vente i spænding

Morten Lund <mlund@imv.au.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9jlubj$d5c$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Jesper Andersen

Dato : 30-07-01 19:39

mlund@imv.au.dk (Morten Lund) wrote in <9jlubj$d5c$1@news.net.uni-c.dk>:

> [...]
>samme; så vidt jeg ved er de eneste ting de har beholdt; acquire,
>diplomacy, et par andre af familiespillene, og så Squad Leader.

Lidt søgning på nettet har afsøret, at et firma ved navnet Multiman
Publishing (www.multimanpublishing.com), som kalder sig selv "Multi-Man
Publishing - the leading developer of the Avalon Hill line of wargames
under exclusive license from Hasbro, Inc.", udgiver nogle af AH's spil. Så
vidt jeg umiddelbart kan se er der tale om Advanced Squad Leader, Great
Compaigns of the American Civil War, Bitter Woods, Up Front, Breakout:
Normandy & Area Movement, Panzer Blitz /Panzer Leader, Wrasslin', Maharaja,
The Siege of Jerusalem. Det er absolut ikke alle spillene jeg kender, men
det er da et par stykker.

/Data

Fra : Jesper Andersen

Dato : 30-07-01 21:44

data@krikkit.removethisword.dk (Jesper Andersen) wrote in
<90EEDFA7Bdatakrikkitdk@212.54.64.134>:

Efter lidt mere kiggeri på nettet har jeg opdaget at et engelsk firma ved
navnet Gibsons Games sælger et spil ved navnet Civilization
(http://www.gibsonsgames.co.uk/boardgames.html). Ud fra beskrivelsen og
kommentarer i andre nyhedsgrupper (rec.games.board) vil jeg konkludere at
det svarer til det originale Civ (altså ikke-advanced). Hvis Gibsons Games
har licens til at lave Civ kunne man jo håbe på, at der kommer en adv.
udgave senere.

/Data

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 31-07-01 23:28

"Jesper Andersen" <data@krikkit.removethisword.dk> skrev:

> Hvis Gibsons Games har licens til at lave Civ kunne man
> jo håbe på, at der kommer en adv. udgave senere.

Gibson Games er det firma der oprindeligt udviklede Civ. Avalon
Hill havde licens til at lave en amerikansk udgave (der så er
blevet den mest kendte). Gibson Games blev købt af Microprose der
ville forhindre AH i at udgive brætspillet pga. navnesammenfald
med deres computerspil. Senere købte Hasbro så både AH og
Microprose, og dermed også Gibson Games. Så det ændrer ikke ved
at det er Hasbro der sidder (ret solidt) på rettighederne til
Civ.

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 01-08-01 08:51

"Klaus ? Mogensen" <klaudius@get2net.dk> wrote in message news:<48G97.320$Xz2.16068@news.get2net.dk>...

> [...]
> Microprose, og dermed også Gibson Games. Så det ændrer ikke ved
> at det er Hasbro der sidder (ret solidt) på rettighederne til

Der har også været adskillige andre samarbejder mellem Gibson Games og
Avalon Hill. Mit Diplomacy er et af GG's, og det udemærker sig ved at
landene på kortet er er farvet i nogle temlig stærke farver
(Frankrig=Tyrkis, Italien=Grøn, Østrig-Ungarn=Brun, Tyrkiet=Gul,
Rusland=Lilla, Tyskland=Sort og England=Lyserød, de ubesatte=Orange).
Derudover er der dekorationer af Hugh Bredin på brættet (en af dem der
også lavede illustrationer til Good Gamer's Guide to Diplomacy og til
forsiden af det første computer udgave af Diplomacy, udgivet i 1987 af
Virgin Publishing ltd./Leisure Genius). Reglerne er (c) 1971 af AH,
men på brættet står der 1963 Intellectual Diversions Ltd.

Som regel bliver dette spil det sidste udnyttede til Viking-Con's
Diplomacy turnering, da de fleste spillere synes at det er
uudholdeligt at skulle se på al den farvelade.

Lars
--
l-hansen@post4.tele.dk http://home4.inet.tele.dk/l-hansen

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 01-08-01 11:49

l-hansen@post4.tele.dk (Lars Wagner Hansen) writes:

> [...]
>(Frankrig=Tyrkis, Italien=Grøn, Østrig-Ungarn=Brun, Tyrkiet=Gul,
>Rusland=Lilla, Tyskland=Sort og England=Lyserød, de ubesatte=Orange).

Desuden har AH udgivet det udmærkede spil Britannia via en licens fra
GG. AH lavede stort set intet om pa komponenternes design, men de
lavede en del mindre ændringer i reglerne, hvilket er til stor
forvirring når spillere, der kender forskellige versioner, spiller
sammen.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 01-08-01 11:40

"Klaus Æ. Mogensen" <klaudius@get2net.dk> writes:

> [...]
>Microprose, og dermed også Gibson Games. Så det ændrer ikke ved
>at det er Hasbro der sidder (ret solidt) på rettighederne til

Du blander Hartland Trefoil og Gibsons Games sammen. Mig bekendt har
Hasbro/Microprose ikke købt GG, men MP købte ganske rigtigt HT for at
få Civilization rettigehderne. GG har nok lavet Civ på licens fra HT
(ligesom AH gjorde det), men det er ikke klart om GG stadig producerer
Civ, eller om de kun sælger ud af et gammelt oplag. Jeg tror mest på
det sidste.

   Torben

Fra : Jesper Andersen

Dato : 02-08-01 21:04

torbenm@diku.dk (Torben AEgidius Mogensen) wrote in
<9k8ma1$9jm@grimer.diku.dk>:

> [...]
>(ligesom AH gjorde det), men det er ikke klart om GG stadig producerer
>Civ, eller om de kun sælger ud af et gammelt oplag. Jeg tror mest på

Jeg tror bare jeg sætter mig hen i et hjørne og ser forvirret ud...

/Data

Fra : Morten Lund

Dato : 03-08-01 10:00

you and me both, my friend!

p.s.: tillykke med fødsdagen! (jeg havde egentlig planer om at dukke op
spontant, men der kom ting i vejen )

trut!
Morten

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 30-07-01 21:58

data@krikkit.removethisword.dk (Jesper Andersen) wrote in message news:<90EEDFA7Bdatakrikkitdk@212.54.64.134>...
<Snip Civilization>
> [...]
> The Siege of Jerusalem. Det er absolut ikke alle spillene jeg kender, men

Af 7 AH spil, er de 6 af dem deciderede strategispil, og så vælger de
også at udgive Wrasslin' !?!

Wrasslin' er vel nok et af AH's sjoveste og useriøseste spil
nogensinde. Skynd jer at købe det før det er for sent.

X-Póst: dk.fritid.rollespil/dk.spil.andre-emner

Lars

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 30-07-01 22:06

> [...]
> Leader, Wrasslin', Maharaja, The Siege of Jerusalem.
> Det er absolut ikke alle spillene jeg kender, men det er

The fleste af de ovennævnte er traditionelle, historiske
krigsspil. Hvis det er den slags de gør sig i, er det ikke
sikkert de vil lave Civilization (selv hvis Hasbro giver dem lov,
jvnf. konflikt med computerspillet).

--
Klaus Æ. Mogensen
http://hjem.get2net.dk/Klaudius

He had squatted for hours in the courtyard of the philosophers,
listening to the arguments of theologians and teachers, and had
come away in a haze of bewilderment, sure of only one thing,
and that, that they were all touched in the head.
- Robert E. Howard, "The Tower of the Elephant"

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 30-07-01 14:45

"David Hansen" <dave@pc.dk> writes:

>Hvornår bliver det ultimative brætspil Advanced Civilization genoptrykt?

Som andre har sagt, så er det uvist hvornår og om ACiv bliver
genoptrykt. I mellemtiden kan du lede efter det brugt eller finde
usolgte eksemparrer i diverse spillebutikker. I den forbindelse en
advarsel: Spillet Advanced Civilization er en udvidelse af
Civilization, og man skal have begge dele for at kunne spille ACiv.
Det oprindelige Civ er ganske hæderligt, og kan spilles uden ACiv
udvidelsen. Jeg så den Engelske udgave af Civilization i en spilbutik
i Jorcks Passage i Kbh. for nogle måneder siden, og det er muligt den
er der endnu. Regelmæssigt skulle den være stort set identisk med AH'
udgave, men jeg ved ikke om komponenterne er kompatible med AH's ACiv
udvidelse. Det er heller ikke længe siden at jeg så ACiv (altså
udvidelsen) i Fantask. Prøv at spørge. Ellers kan du tage til
VikingCon til oktober og se om der er nogen, der vil sælge.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)