Beskytte mod åbning af jpg og bmp-filer
Fra : Tina

Dato : 11-02-08 08:56

Måske spørger jeg det helt forkerte sted - men ha mig undskyldt for det....
Er det muligt at beskytte sådanne filer mod åbning - altså skal man kende en
åbningskode. Hvis ja - hvordan så.... ? Mvh Tina

Fra : Jacob Ask

Dato : 11-02-08 09:41

Tina wrote:
> Måske spørger jeg det helt forkerte sted - men ha mig undskyldt for det....
> Er det muligt at beskytte sådanne filer mod åbning - altså skal man kende en
> åbningskode. Hvis ja - hvordan så.... ? Mvh Tina

Nok lidt det forkerte sted (det har vel ikke meget med MS Office at gøre)...

Du bliver nødt til at specificere det lidt mere, der er ikke umidelbart
til (så hvidt jeg ved) at password-beskytte en filtype, men hvis alle
ligger i samme mappe/undermapper under samme mappe, så kan du gøre det.

Mvh
jacob Ask

Fra : Tina

Dato : 11-02-08 11:16

Tænkte det nok - men ved bare ikke, hvor det hører hjemme----------

> Du bliver nødt til at specificere det lidt mere, der er ikke umidelbart
> til (så hvidt jeg ved) at password-beskytte en filtype, men hvis alle
> ligger i samme mappe/undermapper under samme mappe,

Jeg har lavet en mappe ved navn Tina - der indeholder en masse af ovennævnte
fil-typer.
Og vil så gerne ha, at det kun er mig, der kan åbne alle disse filer.

> så kan du gøre det.

Hvordan ??

Fra : Jacob Ask

Dato : 11-02-08 14:04

Tina wrote:

> Hvordan ??

Hvis du højreklikker på mappen og vælger "sharing end security" kan du
under "security" fanen stille hvem der har ret til hvad - dette er dog
lettest hvis ikke folk logger ind med samme bruger.

Alternativt kan du bruge et program som true-crypt til at kryptere
mappen med, derefter skal der indtastes et password for at decryptere
filerne og derved for at kunne bruge dem til noget.

Den øverste løsning kræver intet ekstra software, men det kan være lidt
bøvlet at hitte ud af hvordan rettighederne sættes vha windows (der er
dog en del hjælp at hente på MS hjemmeside eller google). Den anden
løsning er rimeligt lige ud af landevejen (og truecrypt er gratis).

Mvh
Jacob Ask