Ny ipod og gammel ibook
Fra : Marianne

Dato : 06-03-08 21:44

Hej

Har fået en ny ipod Classic - min ibook har OS 10.3.9 og ipod'en vil have OS
10.4.8 - *SUK*

Specifikationerne på min ibook er 768 MB og 1,07 GHz PowerPC G4 - er det nok
til 10.4.8? Er det et nyt produkt eller kan jeg 'bare' downloade og
installere oveni det gamle?

mvh
Marianne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-03-08 22:02

Marianne wrote:

> [...]
>
> Specifikationerne på min ibook er 768 MB og 1,07 GHz PowerPC G4 - er det nok
> til 10.4.8? Er det et nyt produkt eller kan jeg 'bare' downloade og

Ja... din iBook kan sagtens køre 10.4, du skal købe 10.4, og du kan godt
opdatere ved at installere oveni det nuværrende system, men lav lige en
back-up af alle vigtige dokumenter o.s.v. på en extern harddisk, inden du
opdaterer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-03-08 22:11

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja... din iBook kan sagtens køre 10.4, du skal købe 10.4

Den kan også køre 10.5 (Leopard). Hvad der kører bedst, tør jeg ikke sige.

Vær opmærksom på, at 10.4 er 'gammelt' nu. Med lidt held burde du altså
kunne finde et billigt eksemplar ved en der har opgraderet til Leopard.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-08 23:53

> Den kan også køre 10.5 (Leopard). Hvad der kører bedst, tør jeg ikke sige.

På så gammel hardware: 10.4

> Vær opmærksom på, at 10.4 er 'gammelt' nu. Med lidt held burde du altså
> kunne finde et billigt eksemplar ved en der har opgraderet til Leopard.

Der er nok ikke mange der har kastet penge efter OS opgradering nummer
2.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-08 00:13

> Der er nok ikke mange der har kastet penge efter OS opgradering nummer
> 2.

Er der ikke? Det har jeg egentlig aldrig tænkt over, men måske har du
ret. Jeg troede da, at alle, der går lidt op i det, køber Mac OS X, når
det udkommer. Nu du siger det, kan jeg da godt se, at ved anden
opgradering begynder man måske at tænke på at skifte computeren. Hvis
man har flere computere, synes jeg nu, sagen stiller sig anderledes.
Jeg køber altid det nye Mac OS X, og da vi typisk har fire
computere kørende, køber jeg en familiepakke. I mange tilfælde kan man
jo ikke installere det system, der følger med en ny Mac, på de andre,
hvis man, helt hypotetisk, ville snyde. Da computeren også er lidt af en
hobby, tillader jeg mig den luksus at have samme version af Mac OS X på
alle computere. Det er nemmere at vedligeholde. Samtidig slipper jeg for
at spekulere i, hvornår næste Mac OS X udkommer, når jeg skal have ny
computer. Det gør mange andre jo, kan jeg se. Og det er da også
fornuftigt nok, hvis man ikke har brug for Mac OS X til andre computere.
Selvfølgelig kunne jeg godt spare lidt og lade være med at købe
Mac OS X i løs vægt. Jeg synes bare, det vil være lidt bøvlet at skulle
rode med forskellige styresystemer. De fire Mac'er, vi har i brug nu, er
leveret med hhv. Mac OS X 10.2, 10.3, 10.4 og 10.5. Jeg skulle altså
have fire forskellige versioner kørende her i huset.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Marianne

Dato : 08-03-08 01:10

> På så gammel hardware: 10.4

Tak for svarene.

Jeg undrer mig nu lidt, for så gammel er maskinen heller ikke - synes jeg.

Måske har jeg taget fejl, men jeg troede at man med mac ikke var
tvangsindlagt i det opdateringscirkus, der kører på Windows. Så det kmmer
faktisk bag på mig, at en 3 år gammel maskine er - for gammel.

Men det synes at være det samme ...?!

mvh
marianne

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-03-08 08:05

Marianne skrev:

> [...]
> tvangsindlagt i det opdateringscirkus, der kører på Windows. Så det kmmer
> faktisk bag på mig, at en 3 år gammel maskine er - for gammel.

Jeg kører seneste Leopard 10.5 på min PowerBook G4 1,25 (nov. 2003) med
udemærket resultat....

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-03-08 08:06

Marianne skrev:

> [...]
> tvangsindlagt i det opdateringscirkus, der kører på Windows. Så det kmmer
> faktisk bag på mig, at en 3 år gammel maskine er - for gammel.

Det der er mest nedladende er at du kan bruge din iPod hvis du kører Win
XP !!

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-08 22:44

Marianne <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> [...]
> tvangsindlagt i det opdateringscirkus, der kører på Windows. Så det kmmer
> faktisk bag på mig, at en 3 år gammel maskine er - for gammel.

Mange i Mac-verdenen er kritiske overfor Microsoft. Steve Jobs plejer at
prale af, hvor meget Apple udvikler, og hvor ofte de fornyer
styresystemet. Han har vist til en præsentation, hvor mange versioner af
Mac OS X, der har været siden 2001, mens Microsoft har kæmpet med at få
Vista færdigt. Det er da rigtigt, at man på den ene side kan se det som
tegn på, at Apple udvikler, mens Microsoft står i stampe. På den anden
side er det jo også meget sympatisk, at Microsoft holder sig til det
gamle styresystem i årevis. Det er jo på mange måder nemmere og ikke
mindst billigere for forbrugerne.
Jeg ved ikke, hvad der er bedst. Det er vel et spørgsmål om
smag. Er man ikke så entusiastisk, kan man jo bare blive ved med det
gamle Mac OS X, som du er. Problemerne opstår bare, når man uforvarende
køber et program eller noget hardware som f.eks. en iPod og til sin
overraskelse opdager, at den kræver et nyere styresystem. Så skal man
lægge prisen på et styresystem oveni prisen på det, man skal have til at
virke. Det er lidt surt, hvis man ikke har regnet med det.
Personligt køber jeg altid nyeste Mac OS X og glæder mig over de
nye funktioner og det smarte udseende. Forandring fryder altid. Du kan
jo enten gøre det samme eller prøve at finde en Mac OS X 10.4 brugt til
en rimelig pris.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-08 23:16

Henrik Münster skrev den 08-03-2008 22:43:

> side er det jo også meget sympatisk, at Microsoft holder sig til det
> gamle styresystem i årevis. Det er jo på mange måder nemmere og ikke
> mindst billigere for forbrugerne.

Som jeg har forstået det, skyldes det ganske enkelt at
udviklingsprocessen kollapsede under sin egen vægt. Det blev for stort,
for tungt og for trægt og resultatet blev ikke godt.

Det var ikke lysten der manglede, men produktet.

Til gengæld mangler jeg en Leopard udviklingsmaskine nu så jeg kan lege
med iPhone SDK'en. Øv.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-03-08 10:51

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Til gengæld mangler jeg en Leopard udviklingsmaskine nu så jeg kan lege
> med iPhone SDK'en. Øv.

Det lader forøvrigt til at man godt kan bruge SDK'en på en PPC aligevel:
<http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/372005082731/m/85900
0190931?r=709004390931#709004390931>

Fra : Marianne

Dato : 06-03-08 22:15

> [...]
> opdatere ved at installere oveni det nuværrende system, men lav lige en
> back-up af alle vigtige dokumenter o.s.v. på en extern harddisk, inden du

Dejligt! Jeg må dog lige høre - det er ikke den, der hedder leopard, vel?
Ville jeg (=min ibook) kunne køre den?

Kan man ikke downloade sådan noget (og betale online selvf.)? Jeg synes ikke
rigtigt jeg kan finde det nogen steder.

mvh
Marianne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-03-08 22:23

Marianne wrote:

> [...]
> Ville jeg (=min ibook) kunne køre den?
>
> Kan man ikke downloade sådan noget (og betale online selvf.)? Jeg synes ikke

MacOSX 10.4 kommer på en DVD, og selv med en hurtig forbindelse tager det
temmelig lang tid at downloade en så stor datamængde, og det er jo også
betryggende at ha' DVD'en, så man boote fra den og geninstallere
systemet, hvis det skulle blive nødvendigt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-03-08 22:35

Marianne wrote:

> Dejligt! Jeg må dog lige høre - det er ikke den, der hedder leopard, vel?

Nej - 10.5 kaldes Leopard og 10.4 kaldes Tiger.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-08 22:44

Marianne <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> Kan man ikke downloade sådan noget (og betale online selvf.)? Jeg synes
> ikke rigtigt jeg kan finde det nogen steder.

Mac OS X sælges kun på DVD og ikke som download. Der er sikkert steder,
hvor man kan hente piratkopier, men det er en temmelig stor datamængde.
Du kan købe det i en netbutik, men det bliver sendt til dig i en pakke
med en DVD. Som andre har skrevet er 10.5 Leopard den nye udgave, og
10.4 Tiger sælges ikke mere som ny af butikkerne. Den må til gengæld
kunne skaffes som brugt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-08 00:41

Marianne skrev den 06-03-2008 21:43:
> [...]
>
> Specifikationerne på min ibook er 768 MB og 1,07 GHz PowerPC G4 - er det nok
> til 10.4.8? Er det et nyt produkt eller kan jeg 'bare' downloade og

10.4 er OS X Tiger, det skal du have vredet ud af din it-mand. Er det
dig selv så må du hitte en billig brugt. Det mangler jeg iøvrigt også :)