iPhone SDK
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-08 20:32

<http://www.macworld.com/article/132376/2008/03/liveupdate.html>

nu mangler vi den bare i Danmark ....

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-03-08 20:52

Thomas von Hassel wrote:

> nu mangler vi den bare i Danmark ....

Jeg har fulgt med på ArsTechnica siden kl. 19.00 og mens der er mange
lækre nyheder, så er jeg godt nok skuffet over, at hverken 3G eller
lille Danmark var på programmet.

Ohwell ... den kommer jo nok en gang.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-08 21:21

> Jeg har fulgt med på ArsTechnica siden kl. 19.00 og mens der er mange
> lækre nyheder, så er jeg godt nok skuffet over, at hverken 3G eller
> lille Danmark var på programmet.

Hvorfor skulle der dog det ... det var et event ang. SDK roadmap og
enterprise ... Apple forvirrer sjældendt deres budskab mere end højst
nødvendigt ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-03-08 21:36

Thomas von Hassel wrote:

> Hvorfor skulle der dog det ... det var et event ang. SDK roadmap og
> enterprise ... Apple forvirrer sjældendt deres budskab mere end højst
> nødvendigt ...

3G er da rimelig relevant for udviklere (sandsynlig tilgængelig
båndbredde 'on the road' f.eks.). Den slags teknologi-agtige nyheder
mener jeg sagtens, at Apple kunne løfte sløret for samtidig med en
præsentation af SDK'et.

iPhone i DK; nej du har ret. Det hører ikke hjemme på aftenens event.
Det er alle de der rygter, på det der internet, der har gejlet mig op ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-08 22:27

> [...]
> båndbredde 'on the road' f.eks.). Den slags teknologi-agtige nyheder
> mener jeg sagtens, at Apple kunne løfte sløret for samtidig med en

Muligvis .. men Apple har allerede sagt at en 3G iPhone er på vej .. men
så længe de ikke har en fast release date så snakker de ikke mere om det

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-08 05:32

> Muligvis .. men Apple har allerede sagt at en 3G iPhone er på vej .. men
> så længe de ikke har en fast release date så snakker de ikke mere om det
> ..

Og mon ikke en 3G iPhone vil »falde tilbage til« EDGE, hvis 3G ikke
lokalt er til rådighed?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 09:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og mon ikke en 3G iPhone vil »falde tilbage til« EDGE, hvis 3G ikke
> lokalt er til rådighed?

naturligvis ..

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-03-08 12:01

Thomas von Hassel skrev:
tation af SDK'et.

> Muligvis .. men Apple har allerede sagt at en 3G iPhone er på vej ..

Det er OS XI også, det er bare at vente

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-08 23:55

> <http://www.macworld.com/article/132376/2008/03/liveupdate.html>
>
> nu mangler vi den bare i Danmark ....

Active sync. Det skulle de have haft på plads fra starten.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-03-08 00:02

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Active sync. Det skulle de have haft på plads fra starten.

Det kommer til Juni ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 09:31

> Active sync. Det skulle de have haft på plads fra starten.

jep .. men mon ikke de lige skulle have tid til at sluge de kameler. Der
er nok nogen MacMac's som vil brokke sig over at de har licencieret
noget fra Microsoft ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-08 00:20

> jep .. men mon ikke de lige skulle have tid til at sluge de kameler. Der
> er nok nogen MacMac's som vil brokke sig over at de har licencieret
> noget fra Microsoft ..

På forunderligvis troede de at en defekt http (end ikke https) klient var
ok. i v.1.13 pillede de den defekte og urealistiske implementering
helt ud.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 07-03-08 13:00

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Active sync. Det skulle de have haft på plads fra starten.

Ved du, gætter eller øsnker du det ?

Sagen er, jeg gerne vil have en Iphone, men har netop brug for Actice
Sync i den, jeg mangler ikke blodigt 3G.

Mvh

Kim

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-03-08 13:38

Kim Jørgensen wrote:

> Ved du, gætter eller øsnker du det ?

Det kommer i iPhone 2.0 softwaren til Juni. Det var dét Jobs brugte 20
min på at snakke om i går.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 07-03-08 20:24

Peter Farsinsen skrev:

> Det kommer i iPhone 2.0 softwaren til Juni. Det var dét Jobs brugte 20
> min på at snakke om i går.

Nu skimmede jeg den præsentation, men lidt med det ene øje.

Hvad siger erfaringerne eller konkret viden:

Hvis man køber en Iphone nu, vil det så være muligt at opdatere den til
ny version ?

Jeg er klar over, at bagefter skal den sikkert låses op og halløj.

Mvh

Kim, der godt kunne finde på at napse en med hjem, hvis turen går til NY
om 1 måned

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 22:09

Kim Jørgensen <k7@get2net.invalid> wrote:

> [...]
> ny version ?
>
> Jeg er klar over, at bagefter skal den sikkert låses op og halløj.

Måske ... det kommer an på hvor godt apple har låst den ned ... mit gæt
er at alle de hacks der findes nu for at oplåse og aktiverer en iPhone
bliver bombet tilbage til stenalderen med version 2 ...

> Kim, der godt kunne finde på at napse en med hjem, hvis turen går til NY
> om 1 måned

vent dog til den kommer i Danmark ...

/thomas

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 07-03-08 22:52

Thomas von Hassel skrev:

> vent dog til den kommer i Danmark ...

med dollarkursen pt- kan den hentes i NY for omkring 2K.

Den bliver sikkert dyrere i DK, når den lander.

Også synes jeg den er topfed, så hvorfor vente hvis man kan nive den op
under neglene

// Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 23:02

> [...]

> Den bliver sikkert dyrere i DK, når den lander.
>
> Også synes jeg den er topfed, så hvorfor vente hvis man kan nive den op

Fair nok .. men jeg gider bare ikke slås med et produkt som ikke bare
spiller "out of the box" og som muligvis eller slet ikke virker efter en
software update ... det er mit liv nok bare for kort til ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-08 05:03

> Måske ... det kommer an på hvor godt apple har låst den ned ... mit gæt
> er at alle de hacks der findes nu for at oplåse og aktiverer en iPhone
> bliver bombet tilbage til stenalderen med version 2 ...

Mens dem af os, der venter med at købe til den findes fuldt lovligt i
Danmark, ikke får nogen problemer.

Efter et halvt år skal den jo kunne låses op, ifølge dansk lovgivning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-08 00:17

> [...]
>
> Hvad siger erfaringerne eller konkret viden:
>
> Hvis man køber en Iphone nu, vil det så være muligt at opdatere den til

Læs pressemeddelelsen.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-03-08 10:08

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Læs pressemeddelelsen.

Ja, du har ret.... balladen er blot at jeg ikke vidste at der
medfulgte en pressemeddelse med videoen.

Og endelig, det jeg har fundet der minder om en pressemeddelse siger
ikke noget om det.

Så vil du ikke linke til den, eller evt. hjælpe med svaret, ellers kan
vi vel ligeså godt nedlægge nyhedsgruppen ?

// Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-08 10:18

> [...]

> Så vil du ikke linke til den, eller evt. hjælpe med svaret, ellers kan
> vi vel ligeså godt nedlægge nyhedsgruppen ?

<http://www.apple.com/pr/library/2008/03/06iphone.html>

"Apple plans to release the final iPhone 2.0 software, including the
iPhone SDK and new enterprise features, as a free software update for
all iPhone customers by the end of June. "

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-03-08 10:32

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> iPhone SDK and new enterprise features, as a free software update for
> all iPhone customers by the end of June. "

Hej Thomas, tak for linket.

Det jeg fandt var dette:

http://www.apple.com/iphone/enterprise/?sr=hotnews

Som jeg ikke er så uddybende.

Mvh

Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 15:07

Kim Jørgensen <k7@get2net.invalid> wrote:

> Ved du, gætter eller øsnker du det ?
>

> Sagen er, jeg gerne vil have en Iphone, men har netop brug for Actice
> Sync i den, jeg mangler ikke blodigt 3G.

Det kommer i version 2.0 ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-08 00:16

Kim Jørgensen <k7@get2net.invalid> wrote:

> Ved du, gætter eller øsnker du det ?
>

> Sagen er, jeg gerne vil have en Iphone, men har netop brug for Actice
> Sync i den, jeg mangler ikke blodigt 3G.

Du har ikke læst Apple pressemedelelse? Min pointe er netop at
produktet nu er annonceret.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-08 13:47

Thomas von Hassel skrev den 06-03-2008 20:32:
> <http://www.macworld.com/article/132376/2008/03/liveupdate.html>
>
> nu mangler vi den bare i Danmark ....

Også SDK'en. De vil kun tillade begrænset mængde amerikanske udviklere.
Bah. Og $99 i adgangsgebyr.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-03-08 13:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Bah. Og $99 i adgangsgebyr.

Er det ikke kun, hvis man vil teste på sin iPhone/Touch?

Jeg forstår det sådan, at man godt kan 'nøjes' med at udvikle i emulatoren.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-08 14:12

Peter Farsinsen skrev den 07-03-2008 13:54:

> Er det ikke kun, hvis man vil teste på sin iPhone/Touch?
>
> Jeg forstår det sådan, at man godt kan 'nøjes' med at udvikle i emulatoren.

Prøv - man kan ikke komme ind til SDK'en uden at betårl.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 15:07

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Prøv - man kan ikke komme ind til SDK'en uden at betårl.

joda ? .. du skal bare være ADC medlem...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-08 22:34

Thomas von Hassel skrev den 07-03-2008 15:07:

> joda ? .. du skal bare være ADC medlem...
>
> /thomas

Ok, man skal registrere sig som iPhone Developer - det var ikke slemt -
og man skal have en intel Mac med 10.5. Det var værre :)

Til orientering fylder SDK'en 2 Gb så der er nok en del guf i...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 15:07

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Også SDK'en. De vil kun tillade begrænset mængde amerikanske udviklere.
> Bah. Og $99 i adgangsgebyr.

Hvor ser du "begrænset mængde" ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-08 15:14

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Også SDK'en. De vil kun tillade begrænset mængde amerikanske udviklere.
> Bah. Og $99 i adgangsgebyr.

$99 - med en dollarkurs på 4,90 ... knap 500 kroner.

Og som jeg læser det koster det kun $99, hvis man vil sælge software.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 15:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> $99 - med en dollarkurs på 4,90 ... knap 500 kroner.
>
> Og som jeg læser det koster det kun $99, hvis man vil sælge software.

nemlig .. de $99 dækker oprettelsen af et certifikat så Apple har styr
på hvem der har lavet et bestemt stykke software. Det vil også gøre det
muligt for Apple at "tilbagekalde" et certifikat effektivt stoppe
software som f.eks. skaber ballade ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-08 15:48

> [...]
> på hvem der har lavet et bestemt stykke software. Det vil også gøre det
> muligt for Apple at "tilbagekalde" et certifikat effektivt stoppe

Yderst fornuftigt, og jeg er sikker på at fornuftige udbydere af
software til smartphones, nok skal holde orden ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-03-08 17:15

Per Rønne wrote:

> Yderst fornuftigt, og jeg er sikker på at fornuftige udbydere af
> software til smartphones, nok skal holde orden ...

Både og. Det er positivt, at Apple kan 'sikre' brugerne mod dårlige
programmer. Jeg er bare bange for, at Apple vil bruge det til at sikre
egen r*v. Jobs sagde f.eks. i går at VoIP-klienter over WiFi var fint,
men at de ville begrænse (forbyde!?) det over det mobile net. Det er
klart at Apple skal pleje forholdet til udbyderne, men lige præcis den
begrænsning vil helt sikkert ærge mange udviklere og brugere.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-08 17:28

> [...]
> klart at Apple skal pleje forholdet til udbyderne, men lige præcis den
> begrænsning vil helt sikkert ærge mange udviklere og brugere.

Ja, jeg er stort set kun interesseret i ordbøger [gerne Gyldendals
bilinguale!] og en fornuftig grafregner som powerOne Graph.

VoIP? Jeg kan ikke engang bruge de 25 kroner jeg betaler om måneden for
at have mit mobil-abonnement, og som koster 80 øre per minut [som
initielt trækkes fra de 25 kroner]. Så meget bruger jeg nemlig heller
ikke mobiltelefonen - den bruges langt oftere som en almindelig PDA.

Det er bare rart at slippe for for mange /gadgets/ i lommerne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 22:09

> [...]
> klart at Apple skal pleje forholdet til udbyderne, men lige præcis den
> begrænsning vil helt sikkert ærge mange udviklere og brugere.

nok mere fordi VoIP over EDGE bliver noget skrammel ..og fordi EDGE
nettet vil lide mht. båndbrede hvis alle bruger VoIP ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-08 05:03

> nok mere fordi VoIP over EDGE bliver noget skrammel ..og fordi EDGE
> nettet vil lide mht. båndbrede hvis alle bruger VoIP ?

Jeg så ellers i går på en hjemmeside, som der henvistes til i en e-mail
fra MacFixit, at Apple overvejede VoIP-understøttelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-08 09:29

> Jeg så ellers i går på en hjemmeside, som der henvistes til i en e-mail
> fra MacFixit, at Apple overvejede VoIP-understøttelse.

Apple sagde selv til den Q&A med pressen efter at VoIP i første omgang
kun vil væge muligt over WiFi ... men det er da positivt at de siger "i
første omgang" så en evt. 3G iPhone måske ikke vil have disse
restirktioner.

/thomas