Linux på en Powerbook som en webserve
Fra : TT

Dato : 05-03-08 12:40

Hej,

da jeg har en "gammel" Powerbook G4 alu 1.25GhZ liggende, overvejer jeg
at benytte den som en webserver fremfor at benytte nogle af de billige
og langsomme webhoteller (one.com). Desuden burde den være billig i
strøm og lydløs. Det er et krav at den kan køre videre, selvom skærmen
er lukket.

Men hvad skal jeg installere på den? skal jeg beholde OSX skifte til
Linux (og hvilken dist.) eller hur? Det som jeg har brug for er primært
apache, php & mysql.

Er der andre der har gjort dette?

Hilsen
TT

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-08 14:07

TT skrev den 05-03-2008 12:40:
> [...]
>
> Men hvad skal jeg installere på den? skal jeg beholde OSX skifte til
> Linux (og hvilken dist.) eller hur? Det som jeg har brug for er primært

Der er allerede Apache installeret under OS X (Personlig Webdeling) men
det kræver lidt yderligere tiltag at få php og mysql i luften. Jeg vil
tro at Niels Riis Ebbesen for nyligt har været manøvren igennem

Herefter skulle det fungere som du ønsker.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-08 08:16

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> tro at Niels Riis Ebbesen for nyligt har været manøvren igennem
>
> Herefter skulle det fungere som du ønsker.

Og så er der jo dette alternativ, »Folkets UNIX«:

<http://www.computerworld.dk/art/44255?a=rss&i=0>
<http://www.apple.com/server/macosx/>
<http://www.humac.dk/nyheder/tilbud-og-kampagner/aktuelle-tilbud/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-03-08 14:14

TT wrote:

> Men hvad skal jeg installere på den? skal jeg beholde OSX skifte til
> Linux (og hvilken dist.) eller hur? Det som jeg har brug for er primært
> apache, php & mysql.

Kig på MacPorts, hvis du vil køre OS X. Kig på Ubuntu, hvis du vil køre
linux.

> Er der andre der har gjort dette?

Jeg kører AMP fra MacPorts på Leopard. Bruger det godt nok ikke til en
helt masse seriøst, men det virker altså rigtig fint.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-03-08 18:48

TT wrote:

> Er der andre der har gjort dette?

Kør OSX med den indbygged Apache webserver, det kører enormt stabilt, min
webserver har uden genstart været on-line uafbrudt i over to år.

Den eneste ulempe jeg kan se ved dit projekt er, at de små 2,5" tommer
harddiske som sidder i PowerBooks, de er ikke særlig slidstærke, så de
kan næppe klare at rotere uafbrudt 24-7 i ret lang tid.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : TT

Dato : 05-03-08 19:43

Niels Riis Ebbesen skrev:
> Den eneste ulempe jeg kan se ved dit projekt er, at de små 2,5" tommer
> harddiske som sidder i PowerBooks, de er ikke særlig slidstærke, så de
> kan næppe klare at rotere uafbrudt 24-7 i ret lang tid.

er de nyere diske mere slidstærke, for så køber jeg bare sådan en, inden
jeg går igang. Er det seagate der laver de mest lydløse?

Hvad med sikkerheds-opdateringer og OSX, hvis jeg både installere mysql
& php? i Linux er det somregel nemt at opdatere via yum, up2date eller
apt-get.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-03-08 20:46

TT wrote:

> Hvad med sikkerheds-opdateringer og OSX, hvis jeg både installere mysql
> & php? i Linux er det somregel nemt at opdatere via yum, up2date eller
> apt-get.

Det kommer an på, hvordan du installerer stuff. Jeg vil antage at Apple
holder Apache opdateret, men du skal formentlig selv sørge for at PHP og
MySQL holdes opdateret.

Hvis du installerer fra MacPorts kan det klares med 'sudo port upgrade
outdated' ;) Hvis du kan lide apt, skal kan du også tage et kik på Fink
- det bruger apt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-03-08 21:51

Peter Farsinsen wrote:

> Det kommer an på, hvordan du installerer stuff. Jeg vil antage at Apple
> holder Apache opdateret, men du skal formentlig selv sørge for at PHP og
> MySQL holdes opdateret.

Der er PHP og MySQL med i den Apache som er i MacOSX, og så vidt jeg kan
se, så bliver det opdateret via de automatiske opdateringer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-03-08 23:50

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Der er PHP og MySQL med i den Apache som er i MacOSX, og så vidt jeg kan
> se, så bliver det opdateret via de automatiske opdateringer.

Også MySQL? Jeg synes ik' lige, at det er til at finde.

Opdaterer Apple også, når versionerne hopper? Jeg tænker på eksempelvis
PHP 5.2 -> 5.3

Fordelen ved at bruge f.eks. MacPorts er, at det er ret nemt at
installere yderligere moduler, hvis man er til den slags.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-08 08:16

> Også MySQL? Jeg synes ik' lige, at det er til at finde.

Ja - men kun i Leopard Server .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-03-08 08:36

Per Rønne wrote:

> Ja - men kun i Leopard Server .

Arh, jeg ku' heller ikke lige forstå det.

TT skriver da ikke, at det er Leopard Server - eller er noget gået min
næse forbi?!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-08 09:50

> Arh, jeg ku' heller ikke lige forstå det.
>
> TT skriver da ikke, at det er Leopard Server - eller er noget gået min
> næse forbi?!

Leopard Server er vel også Leopard - bortset fra at serveren er fuld
UNIX.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-03-08 09:57

Per Rønne wrote:

> Leopard Server er vel også Leopard - bortset fra at serveren er fuld
> UNIX.

Ja, ja. Men han skriver heller ikke noget om Leopard ;)

Hvad mener du med, at 'serveren fuld UNIX'?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-08 10:32

> Ja, ja. Men han skriver heller ikke noget om Leopard ;)
>
> Hvad mener du med, at 'serveren fuld UNIX'?

Den opfylder de kravspecifikationer, der kræver at den er 'fuld UNIX' -
noget der også gælder for AIX, HP-UX og Solaris.

Lad mig citere fra:

<http://www.computerworld.dk/art/44255?page=2>

=
Unix med stort U
Leopard Server er Unix med stort U, med Open Group Unix 03-certificering
for første gang i OS X-historien.

Det placerer Leopard Server i det udsøgte selskab sammen med AIX,
Solaris og HP-UX.
=

AIX er IBMs UNIX:

<http://www-03.ibm.com/systems/p/os/aix/index.html>
<http://en.wikipedia.org/wiki/AIX_operating_system>

Solaris er Sun's:

<http://www.sun.com/software/solaris/index.jsp>
<http://en.wikipedia.org/wiki/Solaris_%28operating_system%29>

Og HP-UX er naturligvie Hewlett-Packards system:

<http://h20338.www2.hp.com/hpux11i/cache/324545-0-0-0-121.html>
<http://en.wikipedia.org/wiki/HP-UX>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-03-08 10:35

Per Rønne wrote:

> Den opfylder de kravspecifikationer, der kræver at den er 'fuld UNIX' -
> noget der også gælder for AIX, HP-UX og Solaris.

Det er da - så vidt jeg ved - ikke specielt for server-versionen, men
gælder for Leopard generelt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-08 11:44

> Det er da - så vidt jeg ved - ikke specielt for server-versionen, men
> gælder for Leopard generelt.

Ikke mig bekendt.

Men prøv at installere Oracle på din Leopard:

<http://www.oracle.com/technology/software/index.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-08 12:26

fPer Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ikke mig bekendt.

jo:

<http://www.apple.com/macosx/technology/unix.html>

Både Client og server er "fully compliant UNIX"

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-08 00:06

> Det er da - så vidt jeg ved - ikke specielt for server-versionen, men
> gælder for Leopard generelt.

Det gælder for 10.5 på intel, ikke på PPC hardware.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-08 00:05

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Leopard Server er vel også Leopard - bortset fra at serveren er fuld
> UNIX.

Forkert. 10.5 klient og 10.5 server på _intel_ hardware er unix 2003
certificeret. ingen af PPC varianterne er.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-08 04:09

> Forkert. 10.5 klient og 10.5 server på _intel_ hardware er unix 2003
> certificeret. ingen af PPC varianterne er.

Kan du oplyse om forskellene? Jeg har faktisk stadig en G4-maskine
[G4/867 QuickSilver, nu med 1,125 GiB og 1,6 GHz dobbeltprocessor], som
jeg oprindeligt ville køre Leopard Server på [nu placeret på en
MacMini].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-08 00:29

> Kan du oplyse om forskellene?

10.5 x86 er certificeret, 10.5 PPC er ikke. Man skal betale for en
certifcering, Apple har vel ikke gidet kaste penge efter en
certificerings process til afdød hardware der alligevel ikke gennerer
noget videre salg.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-08 05:03

> [...]
> certifcering, Apple har vel ikke gidet kaste penge efter en
> certificerings process til afdød hardware der alligevel ikke gennerer

OK, det du siger er at OS-mæssigt er de ens, set fra en
brugersynsvinkel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-08 23:50

> OK, det du siger er at OS-mæssigt er de ens, set fra en
> brugersynsvinkel.

i store træk.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-08 00:06

TT <nomail@nomail.dk> wrote:

> er de nyere diske mere slidstærke, for så køber jeg bare sådan en, inden
> jeg går igang. Er det seagate der laver de mest lydløse?

seagate lave de 2.5" diske der står af.

> Hvad med sikkerheds-opdateringer og OSX, hvis jeg både installere mysql
> & php? i Linux er det somregel nemt at opdatere via yum, up2date eller
> apt-get.

brug linux på den - ubuntu lamp, så slipper du for at selv at
installere en mysql og for at at patche denne og phpen manuelt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-08 08:18

Morten Reippuert Knudsen skrev den 06-03-2008 00:05:

> brug linux på den - ubuntu lamp, så slipper du for at selv at
> installere en mysql og for at at patche denne og phpen manuelt.

Fordelen ved OS X er formentlig at det kender man i forvejen så man ikke
er på Herrens mark når man skal gøre "ting" ved det.

Indlæringskurven er desværre ret høj ved nye operativsystemer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-08 00:03

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Fordelen ved OS X er formentlig at det kender man i forvejen så man ikke
> er på Herrens mark når man skal gøre "ting" ved det.

lige netop mht at få en mysql til at spille med php og apache + diverse
moduler er jeg sikker på at ubuntu lamp er nemmere at have med at gøre
end at installere en mysql build på OSX klient og erstatte den
eksisterende php med en der fungerer med den mysql build man
installerer.

Fra : TT

Dato : 06-03-08 15:25

TT skrev:
> Men hvad skal jeg installere på den? skal jeg beholde OSX skifte til
> Linux (og hvilken dist.) eller hur? Det som jeg har brug for er primært
> apache, php & mysql.

Jeg har nu besluttet mig for Linux. Det ser ud til at det er nemmere at
holde opdateret og tilføje evt. moduler til apache.
Umiddelbart ser det ud til at Ubuntu er gået lidt væk fra PPC, så derfor
henter jeg nu Debian.

Tak for alle svarene.
TT.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-03-08 17:34

TT wrote:

> Jeg har nu besluttet mig for Linux. Det ser ud til at det er nemmere at
> holde opdateret og tilføje evt. moduler til apache.

Det tror jeg også er det 'gode' valg, hvis du ikke har noget at bruge OS
X til.

> Umiddelbart ser det ud til at Ubuntu er gået lidt væk fra PPC, så derfor
> henter jeg nu Debian.

Same but different ;) PPC versionen af Ubuntu er nu ikke droppet, det er
bare blevet til en community release. Om den er blevet dårligere at det
tør jeg ikke sige - har ingen PPC grej.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-08 00:01

TT <nomail@nomail.dk> wrote:

> [...]
> holde opdateret og tilføje evt. moduler til apache.
> Umiddelbart ser det ud til at Ubuntu er gået lidt væk fra PPC, så derfor

ubuntu lamp er fin til PPC.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-08 23:58

TT skrev den 06-03-2008 15:25:
> Umiddelbart ser det ud til at Ubuntu er gået lidt væk fra PPC, så derfor
> henter jeg nu Debian.

Vil foreslå dig at starte med Ubuntu alligevel - de er lysår foran mht
brugerflade. Det er naturligvis kun aktuelt hvis du agter at bruge den
lokalt - med ssh adgang er det ligemeget.