en anden skærm end apple
Fra : Ole Madsen

Dato : 05-03-08 07:27

Jeg tænker på at købe en mac pro, men jeg vil ikke have apples skærm,
hvilke anbefaler i og bruger i en anden skærm?

Ole

Fra : rt

Dato : 05-03-08 08:24

> Jeg tænker på at købe en mac pro, men jeg vil ikke have apples skærm,
> hvilke anbefaler i og bruger i en anden skærm?

Det kommer nok an på, hvad den skal bruges til og hvor
stor den skal være.
Til fotoarbejde har jeg hørt rigtig godt om HP's 30", som
vist også prismæssigt udfordrer Apple gevaldigt.

Hvorfor vil du ikke have Apple's skærm?

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-03-08 09:19

rt skrev:

> [...]
> stor den skal være.
> Til fotoarbejde har jeg hørt rigtig godt om HP's 30", som
> vist også prismæssigt udfordrer Apple gevaldigt.

jeg vil bare vide om der var andre muligheder

tak for svaret

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-03-08 09:20

rt skrev:

> [...]
> stor den skal være.
> Til fotoarbejde har jeg hørt rigtig godt om HP's 30", som
> vist også prismæssigt udfordrer Apple gevaldigt.

jeg glemte at sige hvad jeg skal bruge den til, jeg skal lave
hjemmesider med CS3 pakken

Ole

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-08 11:49

rt wrote:

> Det kommer nok an på, hvad den skal bruges til og hvor
> stor den skal være.
> Til fotoarbejde har jeg hørt rigtig godt om HP's 30", som
> vist også prismæssigt udfordrer Apple gevaldigt.

Jeg havde selv kig på HPs 30", men den er for langsom i
responstid/refreshrate. - 12-16ms er for meget, hvis man fx. også vil
bruge den til at se net-TV på. - Det giver 'svæveeffekt' og 'cursorhiss'
- [hvad pokker hedder det på dansk? ]. - Fx. har alle de skærme, jeg
nævner i mit svar til Ole, en responstid på mindre end 8ms... - Men HPs
skærme er gode! - Jeg har også en ældre 19" pivotskærm. Rent
farvekalibreringsmæssigt er der kun ViewSonc, der matcher dem i et
'normalt' prisleje. - Ellers skal man op i eizo, og så koster det jo en
vis ting ud af bukserne....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-08 00:30

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg havde selv kig på HPs 30", men den er for langsom i
> responstid/refreshrate. - 12-16ms er for meget, hvis man fx. også vil
> bruge den til at se net-TV på.

12-16 ms er rigeligt til "web tv".

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-08 11:35

Ole Madsen wrote:
> Jeg tænker på at købe en mac pro, men jeg vil ikke have apples skærm,
> hvilke anbefaler i og bruger i en anden skærm?

Jeg kører selv med en MacPro og har hidtil kørt med en 24" Acer AL2416Ws
(dog kun med VGA), den har kørt rigtig godt, men er nu skiftet til en
28" ViewSonic, og det har jeg absolut ikke fortrudt. Det er en
fremragende skærm med både VGA, HDMI, RGB/Composite, S-VHS tilslutninger
m.m.. Og modsat mange andre skærme, jeg har kigget på, så er den
ualmindelig god, når fx. sollys kommer skråt ind på skærmen pga. dens
matte 'antiglare' overflade. - Og så står den altså ret flot i sort
pianolak finish...

Et par gode muligheder sat i prioriteret rækkefølge
Viewsonic 28'' TFT - 800:1 - 3ms - HDMI - Sort - understøtter også pivot
<'>http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=VX2835WM&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=Viewsonic%2028''%20TFT%20-%20800:1%20-%203ms%20-%20HDMI%20-%20Sort%20/%20VX2835WM-%20midtdata.dk&mainfunc=link>
Viewsonic 24'' LCD - 8ms - 1000:1 - 1920x1200 - understøtter pivot
<'>http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=VX2435WM&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=Viewsonic%2024''%20LCD%20%20-%208ms%20-%201000:1%20-%201920x1200%20-%20H%20/%20VX2435WM-%20midtdata.dk&mainfunc=link>
HP LP2465 / 24'' TFT / 1920x1200/ 8 ms/ DVI - også pivotfunktion
<'>http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=EF224AT-ABB&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=HP%20LP2465%20/%2024''%20TFT%20/%201920x1200/%208%20ms/%20DVI%20/%20EF224AT-ABB-%20midtdata.dk&mainfunc=link>
HP 24'' TFT w2408h - 5ms - 1000:1 - HDMI - også pivotskærm
<'>http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=GM712AA&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=HP%2024''%20TFT%20w2408h%20-%205ms%20-%201000:1%20-%20HDMI%20%20/%20GM712AA-%20midtdata.dk&mainfunc=link>
Samsung 27'' - 275T - 1000:1 - 6 ms - Sort - fås også i sølv
<'>http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=LS27HUBCBS/EDC&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=Samsung%2027''%20-%20275T%20-%201000:1%20-%206%20ms%20-%20Sort%20/%20LS27HUBCBS/EDC-%20midtdata.dk&mainfunc=link>
Acer 26'' LCD -AL2623W -1920x1200 -1600:1-DVI - meget høj
betragtningsvinkel! - fås m/u højttalere
<'>http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=ET.G23WZ.003&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=Acer%2026''%20LCD%20-AL2623W%20-1920x1200%20-1600:1-DVI%20/%20ET.G23WZ.003-%20midtdata.dk&mainfunc=link>

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-08 00:31

Ole Madsen <ole@o-madsen.dk> wrote:
> Jeg tænker på at købe en mac pro, men jeg vil ikke have apples skærm,
> hvilke anbefaler i og bruger i en anden skærm?

Apples. Har kig på en ny 24" Lacie til en bruger på jobbet der piver
over Apples Cienma Displayss mangledne evne til at blive kalibreret
korrekt. (aka Eizo Graphics CE serien - GE serien er for dyr)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-03-08 14:49

> Apples. Har kig på en ny 24" Lacie til en bruger på jobbet der piver
> over Apples Cienma Displayss mangledne evne til at blive kalibreret
> korrekt. (aka Eizo Graphics CE serien - GE serien er for dyr)

Nysgerrig:
Hvordan giver det sig udslag - denne manglende evne til at blive korrekt
kalibreret?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-08 15:01

Stig Leerbeck wrote:

> Nysgerrig:
> Hvordan giver det sig udslag - denne manglende evne til at blive korrekt
> kalibreret?

Måske fordi Apple Cinema ikke har en onscreen indstilling af
farvetemperaturen, hvilket både LaCie, HP og ViewSonic har.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 15:38

> Måske fordi Apple Cinema ikke har en onscreen indstilling af
> farvetemperaturen, hvilket både LaCie, HP og ViewSonic har.

Apple's skærme er meget pæne .. på ydersiden ... teknologimæssigt er det
noget skrammel..

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-03-08 10:52

> Apple's skærme er meget pæne .. på ydersiden ... teknologimæssigt er det
> noget skrammel..
>
> /thomas

Jeg skulle umiddelbart mene at en korrekt kalibrering lå i softwaren på
computeren.

Om det endelige resultat bliver farvemæssigt korrekt afhænger
naturligvis også af skærmens kvalitet.

Jeg har egentligt ikke indtryk af at Apples skærme skulle halte bagefter
hvad det angår.

Men du siger altså ligefrem at det er noget skrammel!

Hvorfor det?

Og er det en pris/ydelse betragtnng eller sammenligner duuafhængigt af
prisniveau?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 11:38

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvorfor det?
>
> Og er det en pris/ydelse betragtnng eller sammenligner duuafhængigt af

Du kan få skærme billigere og bedre og med bedre garanti end Apple's. De
er svære at kalibrere pga. de manglende justerings muligheder (der er
kun én, nemlig lysstyrke).

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-03-08 17:32

> Du kan få skærme billigere og bedre og med bedre garanti end Apple's. De
> er svære at kalibrere pga. de manglende justerings muligheder (der er kun
> én, nemlig lysstyrke).

Hvis kalibreringen foregår i softwaren kan det vel være ligemeget!

Min erfaring er at Apples skærme i perioder er lidt dyrere og
umiddelbart efter en prisnedsættelse er lidt billigere end
sammenlignelige skærme.

Stig Leerbeck -- www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 17:37

> Hvis kalibreringen foregår i softwaren kan det vel være ligemeget!

Njaeh .. ikke helt .. eftersom du ved en kalibrering gerne skal kunne
justere hvidpunkt, gamma, kontrast ... og det kan du ikke på en apple
skærm ...

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-03-08 17:53

> Njaeh .. ikke helt .. eftersom du ved en kalibrering gerne skal kunne
> justere hvidpunkt, gamma, kontrast ... og det kan du ikke på en apple
> skærm ...
>
> /thomas

Såvidt jeg kan se kan det fint styres fra computeren.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-08 18:23

Thomas von Hassel wrote:

> Njaeh .. ikke helt .. eftersom du ved en kalibrering gerne skal kunne
> justere hvidpunkt, gamma, kontrast ... og det kan du ikke på en apple
> skærm ...

Øh... Det kan du da sagtens. Alt undt. kontrast kan du da køre i
kontrolpanen 'skærm'. Kontrast justeres - underligt nok - i 'Universel
Adgang'...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-03-08 18:51

Erik Richard Sørensen wrote:

> Øh... Det kan du da sagtens. Alt undt. kontrast kan du da køre i
> kontrolpanen 'skærm'. Kontrast justeres - underligt nok - i 'Universel
> Adgang'...

Så piller du jo i skærmens profil. Det er den profil
kalibreringsværktøjet skal gøre det af med (eller gøre bedre)... det
nytter derfor ikke noget.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-08 19:26

Peter Farsinsen wrote:

> Så piller du jo i skærmens profil. Det er den profil
> kalibreringsværktøjet skal gøre det af med (eller gøre bedre)... det
> nytter derfor ikke noget.

Øh...?? - Selvfølgelig 'piller' du i Colorsync profilen, men da ikke i
særmens driver profil. - og vil du beholde den originale, så gemmer du
bare den nye kalibrerede file med et andet navn.

Jeg har fx. tre forskellige profiler til min nye ViewSonic skærm - den
originale, - én med en 'kold' og én med ën 'varm' farvetemperatur.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 19:45

> [...]
>
> Jeg har fx. tre forskellige profiler til min nye ViewSonic skærm - den
> originale, - én med en 'kold' og én med ën 'varm' farvetemperatur.

Det er altsammen i software ... hvis du vil måle din skærm op så stiller
du de forskellige ting på skærmen, i hardware så at sige. (og måler
samtidig så du verficerer det)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-03-08 20:34

> Øh...?? - Selvfølgelig 'piller' du i Colorsync profilen, men da ikke i
> særmens driver profil. - og vil du beholde den originale, så gemmer du
> bare den nye kalibrerede file med et andet navn.

Ja - naturligvis piller man i skærmens profil, hvis man bruger
ColorSync. Det er hele pointen OG problemet. Det første et
kalebreringsværktøj gør er at glemme den gamle profil - så nytter det jo
ikke meget, at man har 'indstillet' skærmen med den.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-08 00:21

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> kalebreringsværktøj gør er at glemme den gamle profil - så nytter det jo
> ikke meget, at man har 'indstillet' skærmen med den.

- Du laver altså en helt ny profil med kalibreringsværktøjet. Og du
kan frit vælge mellem den gamle og lige så mange nye profiler, du måtte
lave.

Det er da højst besynderlig, hvis ikke det virker med en Apple LCD
skærm, når det virker med alle andre... - Det virker her med min
Viewsonic og HP skærme, og det virkede med min nu solgte Acer skærm, og
det virker også med en IBM skærm. - og det virkede minsandten også med
min egen gamle studioDisplay 17", da jeg havde så'n fætter....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-03-08 00:31

Erik Richard Sørensen wrote:

> - Du laver altså en helt ny profil med kalibreringsværktøjet. Og du
> kan frit vælge mellem den gamle og lige så mange nye profiler, du måtte
> lave.

Ja og ja - du har helt ret. Men som Thomas allerede har skrevet, kan et
godt (ønsket) resultat forudsætte, at man f.eks. kan ændre white point
eller gamma 'mekanisk' (i selve skærmen). At man kan skifte og ændre i
sin profil vha. ColorSync er fuldstændig ligegyldigt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 19:37

> Øh... Det kan du da sagtens. Alt undt. kontrast kan du da køre i
> kontrolpanen 'skærm'. Kontrast justeres - underligt nok - i 'Universel
> Adgang'...

whitepoint og gamma ... hvor ser du de indstillinger ? Og nej,
Calibration Assistant tæller ikke ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-08 19:58

Thomas von Hassel wrote:

> whitepoint og gamma ... hvor ser du de indstillinger ? Og nej,
> Calibration Assistant tæller ikke ...

'Skærm' -> fanen 'Farve'. Vælg din skærm og klik på 'Kalibrer'. - Sæt
hak i 'Ekspert - flere valgmuligheder' i det første vindue, så får du
adgang til både hvidpunkt, gamma - fra 1,67 til 2,3, seperat R, G og B
justeringer med 4 varabler i hver - samt variabel farvetemperatur fra
4500° til 9500°. - Det kan du i både 10.2.x, 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 20:08

> [...]
> justeringer med 4 varabler i hver - samt variabel farvetemperatur fra
> 4500° til 9500°. - Det kan du i både 10.2.x, 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x...

Som jeg sagde ... det tæller ikke .. de hiver jo bare i profilen .. ikke
i hvad skærmen viser ...

/thomas