Jeg har kvaler med Photoshop Elements 4 på~
Fra : Knud Gjøl

Dato : 05-03-08 01:38

Hej

I håb om at nogen kan give en hjælpende hånd, vil
jeg gerne prøve at redegøre for mine problemer med
følgende på min MAC G5.

G5 er i vistnok standard, processor på 1.5 HDD er
på 148GB.

Den kører amed OS X opdateret til det sidste der
er kommet.

Jeg sætter maskinen igang med at installere
Photoshop 4, skriver navn og aktiveringskoden og
den fortsætter med at installere, installere de
delte filer lige indtil den når omkring 95% og er
lige ved at være færdig, så kommer meddelelsen.

Kunne ikke gøre instalationmen færdig der mangler
en fil.

" Run Post Flight Script for Adobe Photoshop
Elements"

Jeg hart ledet og ledet efter denne fil, spurgt
Tekninsk hjælp hos Adobe, de gav mig et nummer at
søge efter 330718, jeg har indtil nu prøvet at,
opdatere elle programmer, for derefter at lægge OS
X cd i igen og installere hele OS en gang mere,
men hele tiden får jeg samme fejl.

Er der nogen der kan hjælpe mig videre, jeg har
prøvet softwaren på en anden maskine, og der
virker den fint.

KG

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-08 11:04

Knud Gjøl wrote:
> [...]
> men hele tiden får jeg samme fejl.
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig videre, jeg har
> prøvet softwaren på en anden maskine, og der

Umiddelbart lyder det for mig som en fejl på CD'en kombineret med, at
CD/DVD drevet på din G5 er meget kritisk - evt. på vej til at blive
defekt/slidt.

Har du prøvet at sætte den anden maskine i target mode med din G56 og så
installere fra den anden maskines CD/DVD drev? - Har du evt. mulighed
for et eksternt CD/DVD drev, kan du også prøve at installere derfra.

mvh. Erik Richard

Fra : Knud Gjøl

Dato : 05-03-08 15:40

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i
en meddelelse

[...]

Nej det har jeg ikke lige tænkt over at jeg kunne
gøre, et jeg har nu prøvet med et externt CD drev
og det virkede ikke.
Jeg vil foreslå min kammerat at prøve at loade det
fra hans bærbare MAC, det sjove er, at det nemt
gik at lægge det på hans maskine, vi skulle jo
prøve om det var CD émn det var galt med, men det
gik fint.

KG

Fra : Knud Gjøl

Dato : 07-03-08 12:56

"Knud Gjøl" <knud@sig-hotel.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> prøve om det var CD´en, det var galt med, men det gik fint at installere.

Følgende er nu afprøvet:

Nyt DVD drev monteret, gav intet positivt resultat

Reinstall. af OS X, gav heller intet nyt.

Hvilket gav mig den idé, kan det være, fordi at Elements 4 er relativ gammel
og ikke kan kører sammen med en ny opdateret version, denne version der er
installeret er 10.5x.x.

Sidder iøvrigt og venter på at Elements 6 kommer til MAC, men der er flere
der er i køen.

KG

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-08 13:32

Knud Gjøl wrote:

> [...]
>
> Hvilket gav mig den idé, kan det være, fordi at Elements 4 er relativ
> gammel og ikke kan kører sammen med en ny opdateret version, denne

Det er underligt... PHE 4.x er netop kategoriseret som Leopard
kompatibel... Jeg har selv lige købt en brugt ver. 4.0, - jeg arbejder
jo ikke meget med grafik - og installeret uden problemer på min MacPro.
Det fungerer fint.

Der må være et eller andet galt med din PhE 4.x CD... - Hm, - du bor
vist ikke i Århus området, - så kunne du tage den med heromkring og vi
kunne prøve den på min(e) maskine(r)...

Hm, jeg sidder og tænker på, - om din ver. er en retail eller end
bundled ver. den serienummer, du fik sammen med en scanner. Hvis det er
en bundled ver., kunne det evt. tænkes, at den ikke kan installeres
medmindre scanneren er sat til og tændt, så scanneren fungerer som en
slags 'dongle'...

> Sidder iøvrigt og venter på at Elements 6 kommer til MAC, men der er
> flere der er i køen.

Ver. 6 får allerede nu mange roser rundt omkring. Det var meningen, jeg
ville vente, men så fik jeg et tilbud på ver. 4.x, og det lidt, jeg
bruger grafiske programmer, så er en 4'er nok for mig...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-08 20:45

> PHE 4.x

> PhE 4.x CD

Hej Erik - tror du ikke, det forvirrer, når du finder på dine egne
forkortelser?

Photoshop Elements er PSE.

> [...]
> en bundled ver., kunne det evt. tænkes, at den ikke kan installeres
> medmindre scanneren er sat til og tændt, så scanneren fungerer som en

Jeg vil hverken hænges eller brændes, men jeg er lidt sikker på, at den
sidste version af PSE, der blev bundled, var version 2.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-03-08 22:33

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg vil hverken hænges eller brændes, men jeg er lidt sikker på, at den
> sidste version af PSE, der blev bundled, var version 2.

Korrekt .. og scannere eller andre perefiri enheder har aldrig fungeret
som "dongler" for Elements ...

/thomas

Fra : Knud Gjøl

Dato : 07-03-08 23:07

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i
en meddelelse
> Korrekt .. og scannere eller andre perefiri
> enheder har aldrig fungeret
> som "dongler" for Elements ...
>
> /thomas

Hej

Jeg bliver mere og mere sikker på at min OS X
10.5.2 er for ny, det er iøvrigt en retail
version, det står der på kassen.

Nu vi er ved kassen, så står der videre på kassen
med Elements
System krav
Power pc G3, G4 eller G5
Mac OS v. 10.3 eller 10.4 ( ikke noget med or
higher).
osv.

Noget andet jeg er blevet opmærksom på er, hvis
jeg prøver at installere Photoshop 5,5, får jeg
med det samme besked på at, det kan jeg ikke for
jeg mangler Classic,
og er det ikke noget med en ver. 9 eller sådan
noget.

Jeg skal lørdag prøve at lægge det ind på en anden
bruger, for at se om man kan snyde på den måde og
så starte programmet via Admin.

KG

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-03-08 23:14

Knud Gjøl skrev:

> [...]
> System krav
> Power pc G3, G4 eller G5
> Mac OS v. 10.3 eller 10.4 ( ikke noget med or

Måske der er en update tilgængelig hos Adobe til 10.5 ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-08 00:02

Henry Lerche Madsen wrote:

> Måske der er en update tilgængelig hos Adobe til 10.5 ?

Det er ikke nødvendig. Den kører fint på 10.5.2. Seneste ver. er 4.0.1.

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-03-08 07:48

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det er ikke nødvendig. Den kører fint på 10.5.2. Seneste ver. er 4.0.1.
>
> mvh. Erik Richard

Mit gæt er så en dårlig ramklods...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-08 23:53

Knud Gjøl wrote:
> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i
> en meddelelse
>
> Jeg bliver mere og mere sikker på at min OS X
> 10.5.2 er for ny, det er iøvrigt en retail
> version, det står der på kassen.

OK, Knud, så _skal_ det kunne lade sig gøre at installere og bruge den
på 10.5.2. - Jeg har som skrevet så sent som i forgårs installeret en
tilsv. ver. 4.x på min MacPro med 10.5.2

> [...]
> System krav
> Power pc G3, G4 eller G5
> Mac OS v. 10.3 eller 10.4 ( ikke noget med or

Nej, og det er fordi ver. 4.x kom, før 10.5 blev frigivet...

> [...]
> med det samme besked på at, det kan jeg ikke for
> jeg mangler Classic,
> og er det ikke noget med en ver. 9 eller sådan

Jo, Photoshop 5.5 er et rent Os 9.x program, der kun kan køre på enten
en bootbar OS 9.x eller installeres ind i et Os 9.x, der kører som
classic miljø på OS X. Og ver. 5.5 kører rigtig godt i classic sammen
med fx. en Tiger 10.4.11.

> Jeg skal lørdag prøve at lægge det ind på en anden
> bruger, for at se om man kan snyde på den måde og
> så starte programmet via Admin.

Kunne være, det kan lykkes. - Du kunne så evt. prøve at kopiere hele
elements mappen + indstillinger til hhv. programmappe og
indstillingsmappe. Husk også at flytte div. mapper og filer fra
'Application support' og 'Hjælp' mapperne.

mvh. Erik Richard

Fra : Knud Gjøl

Dato : 08-03-08 11:04

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i
en meddelelse
(Minus lidt klipperi)

[...]

Først:
Jeg kan se at det er følgende ram der sidder i
maskinen.

DDR2 SDRAM PS2-4200-444 dem har jeg ledt efter,
kan jeg bruge DDR2 SDRAM PS2-4200-533 i stedet
for, nu du snakker om evt. skidt ramklods,
maskinen siger godt nok god for alle 1,5 men jeg
ville godt op på 2, men så skal de vel skiftes
alle sammen, parvis.

Det vil sige at jeg skal prøve at kopiere hele CD
ind i et eget bibliotek og så derfra køre
det.derfra.

Jeg er godt nok startet forfra med at lære om
computere, da jeg fik en MAC i huset, efter ca 30
år med Comondore og Windows, er det f------- lidt
anderledes

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-08 15:28

Knud Gjøl wrote:

> [...]
> for, nu du snakker om evt. skidt ramklods,
> maskinen siger godt nok god for alle 1,5 men jeg
> ville godt op på 2, men så skal de vel skiftes

Hm, - Nu var det Henry Lerche, der bragte RAM spørgsmålet op, - men det
vil jeg umiddelbart tro, du kan. - Jeg er godt nok ikke så meget hjemme
i de alm. G5 og DDR2/PC-4200 og deres indbyrdes 'forhold'... - 'Parret'
RAM er som regel altid det bedste, men jeg mener ikke, det betyder noget
i dit tilfælde, da det ikke er ECC RAM....

> Det vil sige at jeg skal prøve at kopiere hele CD
> ind i et eget bibliotek og så derfra køre
> det.derfra.

Det, du skal prøve, er at installere den på en maskine, der kører Tiger
10.4.x og så kopiere de enkelte mapper fra den til din Leopard
installation. - Altså disse mapper

- Fra 'Programmer' i 10.4.x kopierer du 'Adobe Photoshop Elements 4.0'
mappen til 'Programmer på Leopard
- Fra username/library/application_spport på 10.4.x kopierer du mappen
'Adobe' til samme mappe på Leopard.
- Fra username/library/preferences på 10.4.x kopierer du alle Adobe
tiler til samme mappe på 10.5.x.

Kan du ikke få det til at virke, vil jeg godt lave en kopi af min ver.
4.0.1 og sende til dig, da du jo har en tilsv. original. - Det kan altså
stadig godt være selve CD'en, der har en fejl, der kun ytrer sig på
Leopard og hverken på Tiger eller classic.

> Jeg er godt nok startet forfra med at lære om
> computere, da jeg fik en MAC i huset, efter ca 30
> år med Comondore og Windows, er det f------- lidt
> anderledes

Tjoe, det er da lidt anderledes, men så slemt synes jeg nu ikke, det er
i virkeligheden. - Man skal først og fremmest vænne sig til, at OS X er
mere ala Linux/Unix i opbygning og visning af de enkelte arkiver. - Jeg
har jo selv kørt med hhv. win95 og Win98 sideløbende med både Os 9.x og
OS X indti nu - godt nok kun som emulrret. - Det tog da også sin tid,
inden jeg blev helt fortrolig med, hvor de enkelte del-systemer m.v. lå
og puttede sig. - Det bliver nok værre, nu jeg er ved at få XPPro på
MacProen...

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 08-03-08 14:02

In article <47d12d58$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Knud Gjøl <gjoel@sighotel.dk> wrote:

> [...]
> installeret er 10.5x.x.
>
> Sidder iøvrigt og venter på at Elements 6 kommer til MAC, men der er flere

Hej Knud

PSE 4 er for gammel til Leopard. Det virker for nogen, men det er rent
held. Der er mange flere, for hvem det ikke virker ude på nettet.
Jeg havde selv de samme overvejelser, da jeg for nylig skiftede til
Leopard. Jeg venter også på PSE6 og klarer mig uden grafikbehandling i
mellemtiden.
Hvis du *skal* bruge et billedbehandlingsprogram her og nu, så kan du jo
eventuelt hente prøveversionen af Photoshop CS3, som virker i 30 dage.
Når den udløber, så er PSE6 formodentlig udkommet.

Mvh
Jens

Fra : Knud Gjøl

Dato : 08-03-08 15:27

"Jens Vesterdahl"
<j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n_._d_k> skrev i en
meddelelse
:
: > Hvilket gav mig den idé, kan det være,
fordi at Elements 4 er relativ gammel
: > og ikke kan kører sammen med en ny
opdateret version, denne version der er
: > installeret er 10.5x.x.
: >
[...]
: Hej Jens
Ja det tror at jeg vil gøre, tak for det.
Det havde nu også været sjovt at se det
virke, men som sagt er jeg ret ny MAC bruger.

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 08-03-08 15:56

In article <47d2a233$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Knud Gjøl" <knud@sig-hotel.dk> wrote:

> [...]
> Ja det tror at jeg vil gøre, tak for det.
> Det havde nu også været sjovt at se det
> virke, men som sagt er jeg ret ny MAC bruger.

Hvis ikke du allerede har bestilt PSE6, så har Adobe et tilbud på "Free
Shipping", hvis du bestiller inden 24/3. Det er da værd at tage med,
hvis du skal have programmet.

Og så tillykke med din Mac, i øvrigt

Mvh
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-08 16:04

Jens Vesterdahl wrote:

> [...]
> Jeg havde selv de samme overvejelser, da jeg for nylig skiftede til
> Leopard. Jeg venter også på PSE6 og klarer mig uden grafikbehandling i

Det er nu ikke mit indtryk, at ver. 4 ikke kan køre på 10.5.x. Det er
derimod værre med ver. 2.x og 3.x. De kræver, at man installerer på en
10.4.x og derefter opgraderer 10.4.x til 10.5.x. - Her er det heller
ikke nok bare at flytte den fra et system til et andet...

> Hvis du *skal* bruge et billedbehandlingsprogram her og nu, så kan du jo
> eventuelt hente prøveversionen af Photoshop CS3, som virker i 30 dage.
> Når den udløber, så er PSE6 formodentlig udkommet.

Ja, det er en mulighed, men jeg er kommet til at tænke på at Gimp.app,
Inkscape eller seashore måske også kunne være en mulighed, og den er jo
gratis. Kræver x11 ver. 2.1.1 eller nyere på Leopard...

Gimp.app 2.4rc3
GNU Image Manipulation Program app bundle
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22990
Seashore 0.1.9
Cocoa image editor based on GIMP
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25311
Inkscape 0.45.1
vector graphics (SVG) drawing tool
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27526

Både Gimp.app og Seashore er Phtotshop og Photoshop Elements kompatible.

mvh. Erik Richard

Fra : Knud Gjøl

Dato : 11-03-08 16:25

Hej

Jeg er nu nået til følgende, og måske skal
jeg uddele undskyldninger og/eller
kvajebajere, but here goes.

Den G5 jeg har opdateret, er ikke en
Intelmaskine, se det vidste jeg og flere af
Apples hotlinefolk ikke at man skulle kigge
efter.
Lige indtil jeg kom i forbindelse med en ung
mand på hotlinen der som det sidste inden han
skulle til at lave en ombytning, fandt på at
kontrolere.
Men det skulle være fejlen eller det der
gjorde at man ikke kan udnytte hele 10.5.2
versionen Booth Camp og lignende, om det så
også er det der gør at man ikke kan
installere Elements 6 for Mac, det ved jeg
stadig ikke.
Jeg kan installere den ( Elements 6 for Mac)
på min kammerats Mac Pro 17, men ikke på min
G5, de har samme Software.

Vi prøvede samtidig med Photoshop 5,5 men
også hans sagde at amskinen mangler Classic
og kan derfgor ikke installere Photoshop.

Synes lige at I skulle vide det videre forløb

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 11-03-08 19:08

In article <47d6aa08$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Knud Gjøl" <knud@sig-hotel.dk> wrote:

> Jeg kan installere den ( Elements 6 for Mac)
> på min kammerats Mac Pro 17, men ikke på min
> G5, de har samme Software.

Er PSE6 udkommet, eller er der tale om en trykfejl?
PSE6 skulle være universal, dvs. til G4, G5 og Intel, så det er ikke
derfor.

Mvh
Jens

Fra : Knud Gjøl

Dato : 11-03-08 21:10

"Jens Vesterdahl"
<j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n_._d_k> skrev i en
meddelelse
[...]
:Ja selvfølgelig er det er tastefejl, det er
Elements 4