ATA-cotroler og harddisk størrelse
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-03-08 14:06

Jeg har en Power Macintosh G4 (AGP Graphics), som jeg bruger som
webserver, og dens ATA-controller kan ikke håndtere harddiske større end
120 Gb.

Det har imidlertid vist sig, at det er halvsvært at finde en dansk
forhandler, som har en 120 Gb Seagate Barracuda på lager, og de kan ikke
skaffe den hjem.

Derfor vil jeg høre hvad der sker, hvis jeg sætter en 250 Gb harddisk i,
vil det ikke virke, eller vil jeg kun kunne se 120 Gb.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jon

Dato : 03-03-08 14:33

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Derfor vil jeg høre hvad der sker, hvis jeg sætter en 250 Gb harddisk i,
> vil det ikke virke, eller vil jeg kun kunne se 120 Gb.

Se f.eks. her: <http://www.computing.net/mac/wwwboard/forum/11859.html>
eller
<http://www.ehmac.ca/mac-ipod-help-troubleshooting/38271-installed-new-3
00-gb-hard-drive-older-g4-only-sees-128-gb.html>. Jeg søkte Google på
"ata controller pci 128GB" og det kom mange hits.

En ATA-kontroller som passer til en av dine PCI-slotter, som er raskere
og som kan håndtere større disker, koster antagelig kun meget få
hundrelapper. Det kan være en mulighet iflg. det som står i artklene. Se
f.eks. denne fra norsk forhandler til 250 NOK inkl. moms (kun for
interne disker): <http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=110632>.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-08 14:42

Jon wrote:

> [...]
> hundrelapper. Det kan være en mulighet iflg. det som står i artklene. Se
> f.eks. denne fra norsk forhandler til 250 NOK inkl. moms (kun for

Bortset fra, Jon, at den controller er win-only. - Til Mac koster de fra
omk. 750kr. + moms og op....

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 03-03-08 14:51

> Bortset fra, Jon, at den controller er win-only. - Til Mac koster de fra
> omk. 750kr. + moms og op....

Det var i og for seg meningen å vise den kun som et eksempel, men da er
de også blitt dyrere. Jeg arbeidet i Office line for en del år
siden (den gang Humac het det) og da solgte vi slike kontrollere til Mac
for under 200 NOK + moms. Jaja - nå er det jo blitt gammeldags
teknologi, så da koster det vel.

Da er det mer fornuftig å se etter den software-løsning som beskrives i
de artikler jeg viste til, antagelig. Eller også å kjøpe den du har
liggende!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-08 15:14

Jon wrote:

> [...]
> siden (den gang Humac het det) og da solgte vi slike kontrollere til Mac
> for under 200 NOK + moms. Jaja - nå er det jo blitt gammeldags

Ja, såmænd, - man kan da også af og til være heldig at købe dem brugt
til 2-300kr., men det er ikke så tit, de komme på brugtmarkedet...

> Da er det mer fornuftig å se etter den software-løsning som beskrives i
> de artikler jeg viste til, antagelig. Eller også å kjøpe den du har
> liggende!

Ja, Intechs udvidelse kan bruges, men den giver nogle problemer, hvis
man vil bruge disken som bootdisk. - Jeg har udvidelsen liggende. - Den
fulgte med Speedtools Utilities.

Hvis man vil bruge en sådan større disk, skal man først montere disken
som 'Master' på ATA Bus 0 ID 0 og flytte den opr. ID 0 til ID 1 og sætte
den som slave. Installere udvidelsen på bootdisken, genstarte og
formattere den 'nye' master disk. Installere system [OS 9.2.x eller OS
X], installere udvidelsen _før_ genstart. Genstarte på det nye system, -
og så skulle det gerne virke.

Udvidelsen er ikke endnu opdateret til Leopard og vil iflg. Intechs
hjemmeside heller ikke blive yderligere opdateret...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-08 00:23

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Bortset fra, Jon, at den controller er win-only. - Til Mac koster de fra
> omk. 750kr. + moms og op....

Der er driver inkluderet i 10.4 og epefter til alle SIIG baserede SATA
kort. Problemet er om G4'eren undertsøtter PCI 2.2 og dermed 3.3V PCI
kort.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-08 14:36

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Det har imidlertid vist sig, at det er halvsvært at finde en dansk
> forhandler, som har en 120 Gb Seagate Barracuda på lager, og de kan ikke

Jo, det kan de godt, men der er meget lang ventetid på netop 120gb
diske. Sidst, jeg købte en 120gb, måtte jeg vente i næsten 2 mdr....

> Derfor vil jeg høre hvad der sker, hvis jeg sætter en 250 Gb harddisk i,
> vil det ikke virke, eller vil jeg kun kunne se 120 Gb.

Ja, - eller rettere 127gb, Og det er altså meget stort 'spild' af plads...

Men du kan jo se, om du kan finde en god og billig ATA controller, så
kan du købe de store og forholdsmæssigt billigere 500gb diske.

Jeg har sat en Acard AHARD-6880M UltraATA-100 i min egen QuickSilver.
Den kan trække op til 4x 750gb. - Eller en Acard AEC-6280M ATA-133, som
kan tage op til 4x500gb. - både 6880M og 6280M er fuldt OS 8.5+ og OS x
kompatible uden installering af ekstra drivere. De er også fuldt
bootbare i både OS 8.5+ og OS X. - Jeg kører faktisk Leopard og Os 9.2.2
fra min 6880M på QS'eren...

- Hm, faktisk har jeg en helt ny AEC-6280M liggende, som jeg alligevel
ikke får brug for, - så hvis du er interesseret, så skryw bare off-list.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-03-08 15:41

Erik Richard Sørensen wrote:

> Ja, - eller rettere 127gb, Og det er altså meget stort 'spild' af plads...

Jeg kan købe en Seagate Barracuda 160 Gb harddisk til 450,- kroner, og
det betyder ikke noget, at der går 33 Gb til spilde, hvis bare de 127 Gb
fungerer helt uproblematisk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-08 17:40

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg kan købe en Seagate Barracuda 160 Gb harddisk til 450,- kroner, og
> det betyder ikke noget, at der går 33 Gb til spilde, hvis bare de 127 Gb
> fungerer helt uproblematisk...

Det kan jeg garantere for, det vil. - Jeg har selv i en periode kørt med
en 160gb i en gammel sawtooth, indtil jeg var heldig at få fat i et par
brugte 120gb westernDigital WD1200JB. - De kører i øvrigt stadig, men nu
i en quickSilver.

mvh. Erik Richard