Book Pro Spørgsmål
Fra : Elle

Dato : 02-03-08 16:32

Hej NG -

Efter lang tid at have sløvet med en PowerBookG4 af forrige generation, ser
jeg nu mod den nye Pro udgave. Jeg har dog nogle betænkeligheder:

1) Hvilken skærm er bedst: Alm. eller glossy?
2) Bør jeg købe min. RAM og så købe klodserne et andet sted (de er nemlig
dyre hos Apple)?
3) Giver en hurtigere HD også mere støj (hyl) og varme?
4) Hvorfor vil Apple have 1730 kr. mere for 0,1 Ghz? (2,5 og 2,6 Ghz)

Hilsen Elle

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-08 16:58

Hej,

> 1) Hvilken skærm er bedst: Alm. eller glossy?

Det kommer an på, hvad du skal bruge den til. Jeg foretrækker alm.

> 2) Bør jeg købe min. RAM og så købe klodserne et andet sted (de er nemlig
> dyre hos Apple)?

Det kommer an på, hvad du kan købe rammen til andre steder, og hvor
meget du vil betale for at slippe for selv at skulle sætte dem i.

> 3) Giver en hurtigere HD også mere støj (hyl) og varme?

Som regel ja, det afhænger dog af de nøjagtige modeller/producenter som
er anvendt. Jeg synes dog ikke det er afskrækkende med en 7200 rpm disk
i MBP.

> 4) Hvorfor vil Apple have 1730 kr. mere for 0,1 Ghz? (2,5 og 2,6 Ghz)

Sandsynligvis fordi Intel vil have mere for 2.6 Ghz CPUen. Valgte lige
en tilfældig forhandler på edbpriser.dk, der koster en T9300 2.5 Ghz CPU
2141 kr. og en T9500 2.6 Ghz CPU koster 3569 kr.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-08 18:03

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det kommer an på, hvad du skal bruge den til. Jeg foretrækker alm.

Jeg har også en mat, da det er standardmodellen i butikkerne. Før havde
jeg en MacBook med blank skærm, og det er nu også flot. Blanke ting er
altid flotte. Alt i alt har MacBook Pro en noget bedre skærm end en
MacBook, uanset om den er mat eller blank. Jeg har aldrig set en MacBook
Pro med blank skærm, så jeg tør ikke udtale mig om den. Alle eksperterne
herinde foretrækker matte skærme. Jeg tror ikke, man går galt i byen med
sådan en. Den er sikkert også nemmere at sælge igen. Hvis jeg havde købt
hos Apple Store, kunne jeg såmænd godt have fundet på at bestille den
som blank. Om ikke andet, så bare for eksperimentets skyld. Da jeg havde
min MacBook uden noget at sammenligne med, var jeg såmænd godt tilfreds
med skærmen.

> Det kommer an på, hvad du kan købe rammen til andre steder, og hvor
> meget du vil betale for at slippe for selv at skulle sætte dem i.

Det er helt sikkert billigere at købe selv. Jeg købte 4 GB af Kingstons
bedste RAM i januar for kr. 690,- med forsendelse og det hele. Noget
andet er, at MacBook Pro leveres med 2 GB. Det er såmænd ikke så ringe.
Jeg har ikke mærket nogen særlig forskel. Da jeg derimod opgraderede min
MacBook fra 1 til 2 GB var der stor forskel. Når det er så billigt, så
synes jeg nu alligevel, man lige så godt kan fylde computeren med RAM.
Man risikerer, at priserne er steget, hvis man venter f.eks. to år. Til
den tid er det sikkert andre RAM-typer, der er gængse og dermed billige.

> Sandsynligvis fordi Intel vil have mere for 2.6 Ghz CPUen. Valgte lige
> en tilfældig forhandler på edbpriser.dk, der koster en T9300 2.5 Ghz CPU
> 2141 kr. og en T9500 2.6 Ghz CPU koster 3569 kr.

Jeg tvivler også på, at der er nogen forskel at mærke. Jeg købte selv
den store 15" MacBook i december simpelthen for at få en større
harddisk. Jeg købte i en butik, der kun leverer standardkonfigurationer.
I dag kunne jeg nok godt finde på at købe den mindste. Den er ikke meget
dyrere end den største MacBook. Jeg tvivler på, man mærker den store
forskel i hastighed. Hvis du er meget afhængig af hastigheden, kan det
være du skal prioritere anderledes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 02-03-08 22:11

> Det er helt sikkert billigere at købe selv. Jeg købte 4 GB af Kingstons
> bedste RAM i januar for kr. 690,- med forsendelse og det hele.

So alle andre skriver: Køb et andet sted - det er superlet at sætte dem
i, og er du heldig kan du få lidt for de 2X1GB du følger ud.

Her er et link til de rigtige (godt nok til 690,- + forsendelse):
http://www.nemdirect.dk/product.asp?prodid=01052877
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 02-03-08 22:13

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> So alle andre skriver: Køb et andet sted - det er superlet at sætte dem
> i, og er du heldig kan du få lidt for de 2X1GB du følger ud.

edit slavefjel: Som alle andre...... 2X1GB du piller ud. (rødme)

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-08 14:38

> edit slavefjel: Som alle andre...... 2X1GB du piller ud. (rødme)

Ku´ da godt være, han ville følge dem til dørs

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 17:37

Elle <elle@get2net.dk> wrote:
> [...]
> jeg nu mod den nye Pro udgave. Jeg har dog nogle betænkeligheder:
>
> 1) Hvilken skærm er bedst: Alm. eller glossy?

alm - ubetinget.

> 2) Bør jeg købe min. RAM og så købe klodserne et andet sted (de er nemlig
> dyre hos Apple)?

Hvis du selv kan hitte ud af at sætte dem i uden at ødelægge noget og
iøvrigt køber de rigtige kan du roliut købe 3.parts ram.

> 3) Giver en hurtigere HD også mere støj (hyl) og varme?

sansynligvis - til gængæld bliver computeren væsentlig hurtigere til
eks photoshop.

> 4) Hvorfor vil Apple have 1730 kr. mere for 0,1 Ghz? (2,5 og 2,6 Ghz)

= Mere cache, mere ram på grafikkortet og muligvis ogsåe mere disk plads.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-08 21:03

> = Mere cache, mere ram på grafikkortet og muligvis ogsåe mere disk plads.

Merprisen er kun for hastigheden. Computeren i øvrigt er den samme, og
der er samme mængde cache på chippen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 22:43

> Merprisen er kun for hastigheden. Computeren i øvrigt er den samme, og
> der er samme mængde cache på chippen.

ah - jeg tænkte på forskellen mellem 2.4 og 2.5 modellerne. Ikke
forskellen mellem en 2.5GHz og bleading edge 2.6GHz som er en BTO option.

Merprisen for at få den absolut hurtigste CPU har alle dage været
uforholdsmessig høj. Jeg er faktisk overrasket over at prisforskellen
er så lille som 1700kr

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-08 18:07

Hej Elle

Elle wrote:
> Efter lang tid at have sløvet med en PowerBookG4 af forrige generation, ser
> jeg nu mod den nye Pro udgave. Jeg har dog nogle betænkeligheder:

Rart at høre, du stadig er i live..-))

> 1) Hvilken skærm er bedst: Alm. eller glossy?

Hm, - jeg har ingen erfaringer med de skærme på MacBook, men jeg kan
sige så meget nu efter at have købt en ny skærm med anti-glare, at den
er noget mere brugbar i stærk sollys end min tidl. almindelige skærm.
førhen kunne jeg ikke arbejde i et par timer om eftermiddagen, når solen
stod lige på, men det kan jeg nu. Den nye skærm - ViewSonic 28" er
fuldstændig mat i overfladen, og der er absolut ingen reflekser fra den,
selv når solen går lige på.

> 2) Bør jeg købe min. RAM og så købe klodserne et andet sted (de er nemlig
> dyre hos Apple)?

Ja, hvis du køber RAM af god kvalitet - Kingston eller crucial, så køb
dem fx. hos Zitech eller et andet 'almindeligt' sted. - Zitech
forhandler i øvrigt nu også apple, så de véd, hvad der skal bruges i
hvilke modeller.

> 3) Giver en hurtigere HD også mere støj (hyl) og varme?

Ja, en 7200rpm disk vil både støje mere og også blive mere varm end en
5400rpm. Men her kunne fx. en af de nye 250-320gb WD Scorpio med 16mb
cache være en god løsning, da du så vil udnytte en 5400rpm disk maksimalt.

> 4) Hvorfor vil Apple have 1730 kr. mere for 0,1 Ghz? (2,5 og 2,6 Ghz)

Aner det ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-08 21:48

> Ja, en 7200rpm disk vil både støje mere og også blive mere varm end en
> 5400rpm. Men her kunne fx. en af de nye 250-320gb WD Scorpio med 16mb
> cache være en god løsning, da du så vil udnytte en 5400rpm disk maksimalt.

vil du i ramme alvor foreslå at han selv at skifter disken ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-08 22:46

Thomas von Hassel wrote:

> vil du i ramme alvor foreslå at han selv at skifter disken ?

Ja, selvfølgelig, hvis han bare har nogenlunde begreb om teknik, men
lige så selvfølgelig ikke, hvis han har 10 tommelfingre på hver hånd.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-08 22:53

> Ja, selvfølgelig, hvis han bare har nogenlunde begreb om teknik, men
> lige så selvfølgelig ikke, hvis han har 10 tommelfingre på hver hånd.

bortset fra at et sådant indgreb effektivt annulerer enhver garanti på
maskinen ...

/thomas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 02-03-08 23:16

> bortset fra at et sådant indgreb effektivt annulerer enhver garanti på
> maskinen ...

Er garantien ikke kun mistet hvis man ødelægger noget? Fraskriver Apple
sig ethvert ansvar hvis man bruger skruerne på det produkt man har købt
og ejer? Holder det herhjemme?

Uanset hvilke rettigheder Apple mener de har over solgte produkter, så
virker det uforholdsmæssigt vanskeligt at skifte disk i macbook pro
apparatet.

~ Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 02-03-08 23:52

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Er garantien ikke kun mistet hvis man ødelægger noget? Fraskriver Apple
> sig ethvert ansvar hvis man bruger skruerne på det produkt man har købt
> og ejer? Holder det herhjemme?

Det kunne være interessant at have en saglig diskussion om dette,
følgende er trukket ud af Apples 1 årige begrænsede garanti:

"Denne garanti dækker ikke: [...] (c) skade, der skyldes brug af
produktet på anden måde end det, det efter Apples anvisninger er
beregnet til, (d) skade, der skyldes service (herunder opgradering og
udvidelser) udført af andre end Apples repræsentanter eller autoriserede
Apple-servicecentre"

<http://images.apple.com/legal/warranty/docs/cpuwarranty.pdf>

* For det første rejser dette spørgsmålet om hvorvidt det drejer sig om
brug. Hvis dette er tilfældet hvad er så Apples anvisninger?
Anvisningerne i brugermanualen anviser ikke retningslinjer for åbning af
computeren (så vidt jeg kan se).

* For det andet dækker Apples garanti ikke når der er udført skade i
forbindelse med service - f.eks. opgradering. Derfor mistes Apples
garanti kun i tilfælde af at man skader noget i udskiftningsprocessen.
Det må i denne forbindelse påhvile Apple at anskueliggøre hvad der er
ødelagt og at dette ikke syldes fabrikationsfejl, da det drejer sig om
en garanti.

Er der nogen som har eksempler på at Apple har afvist at reparere et
produkt, som er blevet "bruger opgraderet"?

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-08 06:58

> [...]

> Er der nogen som har eksempler på at Apple har afvist at reparere et
> produkt, som er blevet "bruger opgraderet"?

ja ...

al inddgreb ud over hvad Apple siger er "User servicable parts" dvs. RAM
i bærbare og RAM og harddiske i en MacPro ophæver garantien.

/thomas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 03-03-08 14:46

> ja ...
>
> al inddgreb ud over hvad Apple siger er "User servicable parts" dvs. RAM
> i bærbare og RAM og harddiske i en MacPro ophæver garantien.

Apple ved ikke hvad dette inbefatter - efter søgning på apple.com:

"0 results found for 'User serviceable parts'"

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-08 14:52

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=13946>

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 03-03-08 16:22

> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=13946>

Ok, så garantien forsvinder altså ikke, medmindre man foretager
modifikationer af hardwaren eller ødelægger noget. Jeg har endnu ikke
fundet nogen definitioner af "user-installable" eller
"customer-installable" dele.

"Adding memory (DRAM, VRAM) or other user-installable upgrade or
expansion products to an Apple computer is not considered a modification
to that Apple product. Therefore, it is not necessary to obtain Apple's
written permission to upgrade or expand an Apple computer. While Apple
strongly recommends that you retain the services of an Apple Authorized
Service Provider to perform any product upgrades or expansions, you will
not void your Apple warranty if you choose to upgrade or expand your
computer yourself."

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-08 19:22

> [...]
> modifikationer af hardwaren eller ødelægger noget. Jeg har endnu ikke
> fundet nogen definitioner af "user-installable" eller

MacPro: diske, ram og udvidelses kort
MacBook Pro: ram
MacBook: ram (og måske disk, men jeg har ikke kunnet finde noget svar på
det)
iMac: ram
Xserve: disk, ram, og diverse moduler (psu og fans bl.a.)

Alt som Apple har en guide til i f.eks. brugermanual eller på deres
support site er ok for brugeren at skifte. Dog hvis du balder noget ved
at skifte delen så ryger garantien.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-08 00:37

> MacBook: ram (og måske disk, men jeg har ikke kunnet finde noget svar på

Jeg er ret sikker på at jeg har set at disken er en userreplacable
part. Min formodning bestyrkes af at jeg har fået tilsendt
erstatningsdiske fra infocare og skiftet dem selv.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-03-08 12:49

> Jeg er ret sikker på at jeg har set at disken er en userreplacable
> part. Min formodning bestyrkes af at jeg har fået tilsendt
> erstatningsdiske fra infocare og skiftet dem selv.

Det er jeg også, men Thomas har faktisk ret. Jeg har ledt på Apples
supportsider og set i manualen. Der står faktisk ikke noget nogen steder
om, at man selv kan skifte harddisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 05-03-08 13:35

In article
<1idby13.1nn2q318axxoeN%henrik@muenster.dk>henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

> Det er jeg også, men Thomas har faktisk ret. Jeg har ledt på Apples
> supportsider og set i manualen. Der står faktisk ikke noget nogen
> steder om, at man selv kan skifte harddisk.

Til gengæld står der så vidt jeg kan læse i denne manual, at det rent
faktisk ikke er et brud på garantien selv at skifte harddisk i en
MacBook:

<http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf>

Manualen kan findes på Apples supportsider for MacBook under 'Manuals'

-Bo

--
- Bo

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-08 13:48

Bo Hovgaard Thomasen <reklame.bo.thomasen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> <http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf>
>
> Manualen kan findes på Apples supportsider for MacBook under 'Manuals'

bingo .. det er øjnene man bliver blind på først :) .. så er der jo ikke
noget at være i tvivl om ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-08 23:17

Thomas von Hassel wrote:

> bortset fra at et sådant indgreb effektivt annulerer enhver garanti på
> maskinen ...

Hm, er du sikker på det? - Normalt plejer Apple netop at sige, at disk +
RAM kan man godt selv skifte. - Men jeg har ikke set
garantibestemmelserne for MB/MBP....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-08 00:16

> Hm, er du sikker på det? - Normalt plejer Apple netop at sige, at disk +
> RAM kan man godt selv skifte. - Men jeg har ikke set
> garantibestemmelserne for MB/MBP....

På MacBook Pro er det ikke Apples intention, at brugeren selv skal
skifte harddisken. De vejledninger, jeg har set på nettet, antyder da
også, at det ikke er helt simpelt. På en MacBook er det derimod enormt
let at skifte harddisken, og det er Apples intention, at brugeren selv
kan gøre det. RAM er let at skifte på begge serier bærbare.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-08 06:58

> [...]
> let at skifte harddisken, og det er Apples intention, at brugeren selv
> kan gøre det. RAM er let at skifte på begge serier bærbare.

Jeg ved godt det er nemt på en MacBook (ikke pro) ... men der er ingen
anvisninger til det i manualen. Men jeg har så ingen exempler på at
Apple har afvist noget pga. en skiftet disk i en MacBook ...

Det har de derimod med macbook pro og powerbooks i gamle dage...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-08 06:59

> [...]
> ? >> Ja, selvfølgelig, hvis han bare har nogenlunde begreb om teknik, men

ja

>- Normalt plejer Apple netop at sige, at disk + RAM kan man godt selv
>skifte.

ikke i bærbare ..

/thomas

Fra : Elle

Dato : 02-03-08 23:26

Kære alle, der har svaret på mit indlæg:

Stor tak for hjælpen. Det betyder meget for mig.
Jeg er et fingernemt mekanisk geni, så alt hvad der skal skiftes vil være
problemfrit.

Bedste hilsner Elle

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-08 00:26

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> Jeg er et fingernemt mekanisk geni, så alt hvad der skal skiftes vil være
> problemfrit.

Som sagt er det ikke Apples intention at brugeren selv skifter
harddisken på MacBook Pro, mens det er meget let på MacBook. Du kan jo
se en vejledning på nettet og se, om du synes, det virker svært. Det er
i hvert fald ikke det, Apple kalder en del, brugeren selv kan skifte. Om
Apple har juridisk ret til at ophæve garantien, hvis man gøre det, tør
jeg ikke sige. Jeg frygter dog, at det i praksis vil kunne føre til
problemer ved garantisager. Personligt er jeg ikke meget for at løbe den
risiko på en ny computer til kr. 18.000,-. Måske er du ikke så nervøst
anlagt.

<http://www.youtube.com/watch?v=ZSk8ol1qhzE>
<http://www.macworld.com/article/58066/2007/05/macbookprohdupgrade.html>
<http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo/115>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-08 00:33

> [...]
> problemer ved garantisager. Personligt er jeg ikke meget for at løbe den
> risiko på en ny computer til kr. 18.000,-. Måske er du ikke så nervøst

Jeg faldt lige over et URL mere, hvor jeg lige citerer fra:

"Swapping hard drives in the MacBook Pro is not a trivial task nor for
the weak of heart. The difficulty level falls somewhere between the
super-easy consumer MacBook, which only requires the removal of three
screws, and the nightmare that is installing a HDD in any iBook. That
said, it isn't impossible either."

<http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=325>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 03-03-08 07:50

> the nightmare that is installing a HDD in any iBook.

Det mareridt har jeg været gennem - fulgte en trin for trin vejledning,
og det gik, men tog laaang tid (3-4 timer).

Se evt. her:
http://www.macnyt.dk/gallery/?action=select&query=1190963569302080

min gode gamle iBog total splittet ad

(og jeg har skam manus tremolus)

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-08 18:02

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Se evt. her:
> http://www.macnyt.dk/gallery/?action=select&query=1190963569302080

Hvad pokker Din vægfarve er mage til min i kolonihavehuset, og dit
dugmønster er mage til forhænget for stuedøren samme sted. Jeg har også
haft en stol mage til - weird

M., der bare hedder Martin på dansk

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 03-03-08 20:01

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hvad pokker Din vægfarve er mage til min i kolonihavehuset, og dit
> dugmønster er mage til forhænget for stuedøren samme sted. Jeg har også
> haft en stol mage til - weird

Ikke ret weird:

Vægfarven matcher den udendørs
Dugen er en billig voksdug
Stolene er oprindeligt fra Kommunehospitalets kantine (tilbage i
60'erne): Der var mange af dem, så der er sikkert en del i omløb: De er
gode at sidde på, lavet af bøgetræ, og vi finder dem ret pæne...

Martin - der hedder Morten på dansk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-08 00:35

Henrik Münster wrote:

> Som sagt er det ikke Apples intention at brugeren selv skifter
> harddisken på MacBook Pro, [...]
>
> <http://www.youtube.com/watch?v=ZSk8ol1qhzE>

Den er da nuttet.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-08 02:17

> Den er da nuttet.

Man må da sige, at han får noget fra hånden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 23:16

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Ja, selvfølgelig, hvis han bare har nogenlunde begreb om teknik, men
> lige så selvfølgelig ikke, hvis han har 10 tommelfingre på hver hånd.

= Garanti: bye, bye.

Jeg syns det er et meget dårligt råd. Betal Apple for en
større/hurtigere disk eller vent til garantien alligevel er borte.

Disken er /ikke/ en user replaceable part i en MBP.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 02-03-08 21:22

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> 1) Hvilken skærm er bedst: Alm. eller glossy?

Jeg havde en macbook 13" med glossy skærm og ligesom Münster havde jeg
ingen problemer med dette. Efter at have fået arbejds-macbook pro er jeg
til gengæld blevet meget glad for en mat skærm. Man kan sagtens leve med
refleksioner, men det er langt bedre at være fri når kvaliteten af
macbook pro'ens skærm er så høj.

> 4) Hvorfor vil Apple have 1730 kr. mere for 0,1 Ghz? (2,5 og 2,6 Ghz)

Godt spørgsmål...

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-08 21:48

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> [...]
> jeg nu mod den nye Pro udgave. Jeg har dog nogle betænkeligheder:
>
> 1) Hvilken skærm er bedst: Alm. eller glossy?

alm ..

> 2) Bør jeg købe min. RAM og så købe klodserne et andet sted (de er nemlig
> dyre hos Apple)?

Køb ram et andet sted

> 3) Giver en hurtigere HD også mere støj (hyl) og varme?

måske, men det giver helt sikkert mindre batteri tid ...

> 4) Hvorfor vil Apple have 1730 kr. mere for 0,1 Ghz? (2,5 og 2,6 Ghz)

fordi chippen er dyrere ?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 04-03-08 10:37

Thomas von Hassel skrev:

> måske, men det giver helt sikkert mindre batteri tid ...

Hvordan kan du være så sikker på det?

I øvrigt: Hvis den giver mindre batteritid, må det være, fordi den
bruger mere strøm. Da stort set al energien omformes til varme, må den
så også blive varmere. De to forhold må vel følges ad? Med andre ord:
Hvis giver mindre batteritid, må den også blive varmere og omvendt.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-08 10:42

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Hvordan kan du være så sikker på det?

personlig erfaring og generel konsensus ...

> [...]
> så også blive varmere. De to forhold må vel følges ad? Med andre ord:
> Hvis giver mindre batteritid, må den også blive varmere og omvendt.

det giver mening ja ..

/thomas

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 03-03-08 07:12

Elle <elle@get2net.dk> skrev:

> 3) Giver en hurtigere HD også mere støj (hyl) og varme?

Så vidt jeg kunne gennemskue efter at have forsøgt at undersøge det for
nogle måneder siden, så er det ikke nødvendigvis tilfældet:

For eksempel skulle moderne harddiske være ret smarte, så de kun kører
ved højeste hastighed, når behovet er der.

Desuden betyder en hurtigere harddisk i visse tilfælde, at den belastes
i kortere tid, da den jo er hurtigere - den samme mængde data overføres
simpelthen på kortere tid. Det skulle ligefrem kunne medføre, at den
hurtigere harddisk i visse situationer faktisk bliver mindre varm end en
langsommere harddisk.

Nå, alt i alt er det vist et kompliceret spørgsmål...

Jeg har selv valgt en 7200 rpm-harddisk i min MacBook Pro, og jeg er
meget tilfreds også med støjen.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Elle

Dato : 03-03-08 09:28

Hej jesper, du skriver, at du er tilfreds med støjen. Men da jeg er hjemsøgt
af en ekstrem god hørelse, vil jeg lige spørge igen: Hyler den? Det er
nemlig oppe i det øvre frekvensområde, at jeg lider

Hilsen Elle

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 04-03-08 10:37

Elle skrev:

> Hej jesper, du skriver, at du er tilfreds med støjen. Men da jeg er
> hjemsøgt af en ekstrem god hørelse, vil jeg lige spørge igen: Hyler den?

Nej, det synes jeg ikke - i hvert fald ikke ved normalt brug. Jeg har
svært ved at høre noget særligt fra den. Men jeg er nok heller ikke
særlig "støjfølsom". Jeg hører ofte musik, og jeg bor i øvrigt ud til en
vej med en vis trafik, så måske er jeg ikke den rette at spørge...

En af mine venner har i øvrigt samme model med samme harddisk, købt til
musikproduktion. Vi købte dem næsten samtidigt og diskuterede også, om
der kunne være et problem med, at harddisken larmede mere. Hun har ikke
bemærket noget siden om det siden, så jeg tror heller ikke, at hun har
været generet af det.

--
Jesper Juellund Jensen