Rense skærmen på Imac'en ?
Fra : Henrik

Dato : 02-03-08 04:38

Vi har små børn som nyder at 'pege' på de ting de ser på Imac'en - med
fedtede fingre til følge.
Jeg har noget LCD/TFT skærm rens fra AM, men jeg synes det efterlader
fedtede streger på skærmen.

Hvad gør i andre for at rense jeres skærm? (det er jo plastic, så det
er vel begrænset hvad den kan tåle)

Fra : Claus Sikora

Dato : 02-03-08 12:48

Henrik skrev:
> [...]
> fedtede streger på skærmen.
>
> Hvad gør i andre for at rense jeres skærm? (det er jo plastic, så det

Jeg bruger ganske almindelig glasrens til min macbookpro og det virker
rigtigt godt og efterlader ingen striber eller mærker..

/Claus

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-08 13:02

Claus Sikora <claussikora@gmail.com> wrote:

> Jeg bruger ganske almindelig glasrens til min macbookpro og det virker
> rigtigt godt og efterlader ingen striber eller mærker..

Jeg bruger Monster iClean, som jeg har købt på Apple Store engang. Jeg
synes, det er så sødt, at der står på pakken, at den er kompatibel med
Mac. Jeg kan se, at Apple Store kun fører den lille rejsepakke nu. Den
har jeg også, da det er rart med en lille flaske i tasken, men der
følger kun en dum lille klud med. Den store flaske har to store og
rigtig lækre klude med. De er i mikrofiber, der er alting jo nu om dage,
og minder om blød frotté. Jeg tror, de har halvdelen af æren for det
gode resultat. Det er dyrt, men jeg har haft flasken i årevis og bruger
den til alle skærme incl. digital kamera og Nintendo DS samt også ofte
til briller. På en skiferie med børn er det alle tiders at give
skibrillerne en tur hver morgen.
Du kunne evt. prøve at købe en lækker mikrofiberklud i et
supermarked og bruge den med AM's rensemiddel. Hvis du bruger den
fjollede lille klud, der følger med, kan det være grunden til det ringe
resultat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-08 14:43

Claus Sikora wrote:

> Jeg bruger ganske almindelig glasrens til min macbookpro og det virker
> rigtigt godt og efterlader ingen striber eller mærker..

Det vil jeg på det absolut kraftigste fraråde, da alle typer af glasrens
indeholder et blanke- og polermiddel, der både kan ætse og ridse plast
overflader. - Brug kun en fnugfri klud vredet hårdt op i lunkent vand
med lidt syrefri opvaskemiddel.

mvh. Erik Richard

Fra : Claus Sikora

Dato : 02-03-08 19:11

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> indeholder et blanke- og polermiddel, der både kan ætse og ridse plast
> overflader. - Brug kun en fnugfri klud vredet hårdt op i lunkent vand

Jeg vil gætte på at jeg har pudset min skærm ca. 150 gange og det har
aldrig været et problem. Hvis man endeligt skulle komme til at slide så
meget af skærmen er jeg overbevist om at man skal pudse den så mange
gange at elektronikken i skærmen er slidt op inden da alligevel.

/Claus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-08 21:29

Claus Sikora wrote:

> [...]
> meget af skærmen er jeg overbevist om at man skal pudse den så mange
> gange at elektronikken i skærmen er slidt op inden da alligevel.

Det er muligt, du kan være holdig.... Men du er vel klar over, at udover
selve skærmpanelet, så er den belagt med en meget tynd antireflekshinde,
- et lag, der er lagt udenpå igen - præcis på samme måde, som man
antirefleksbehandler brilleglas og objektivelementer af plastmateriale.
Jeg bruger fx. briller med plastlinser. De er antirefleksbehandlede, men
belægningen slides af i løbet af nogen tid, og jo stærkere middel, man
renser med, jo hurtigere slides det væk. - Jeg ar flere gange fået n
antirefleksbelægning på brilleglas, - det er trods alt billigere end at
skifte et glas, der koster over 4000kr.....

Og skulle der ske noget med dit skærmpanel indenfor garantiperioden, og
de kan konstatere, at der fx. er brugt et ikke-neutralt
husholdningsmiddel som fx. glasrens, bortfalder garantien fuldstændig, -
og det uanset, om apparatet er 1 dag eller 15 måndeder gammel.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-03-08 11:23

> [...]
> indeholder et blanke- og polermiddel, der både kan ætse og ridse plast
> overflader. - Brug kun en fnugfri klud vredet hårdt op i lunkent vand

Ph-neutralitet er nok en god ide, men Apple skriver specifikt at det
skal være amoniak og alkoholfrit. Der er flere miljø og håndvenlige
opvaskemidler, som kan leve op til denne specifikation.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60446>

~ Jørgen

Fra : Henrik

Dato : 02-03-08 05:01

Claus Sikora skrev:

> Jeg bruger ganske almindelig glasrens til min macbookpro og det virker
> rigtigt godt og efterlader ingen striber eller m�rker..
>
> /Claus

Er det samme skærm? Jeg tænker på om den plastic som forsiden af
skærmen er lavet af om den kan tåle glasrens? Hvis macbook pro'ens
skærm er af samme materiale burde der jo ingen problemer være.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-08 14:36

Henrik wrote:
> [...]
> fedtede streger på skærmen.
>
> Hvad gør i andre for at rense jeres skærm? (det er jo plastic, så det

Man kan købe forskellige former for skærmrens til LCD skærme, men det er
oftest penge smidt lige ud ad vinduet. - Det eneste købemiddel, der er
nogenlunde, er AMs Screen Cleaner.

Det bedste er en fnugfri fiberklud, vredet hårdt op i lunkent vand med
en smule ganske alm. syrefri opvaskemiddel. Tør nænsomt uden at trykke,
gentag indtil fedtpletter m.v. er væk. Tør efter med en tør fnugfri
klud. - Samme metode er også idéel til LCD TV. - Jeg har ikke brugt
andre metoder, siden jeg fik LCD skærme og LCD TV.

Enkel og effektiv.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 02-03-08 18:15

Den 02.03.2008 kl. 12:37 skrev Henrik <hschytte@mail.dk>:

> [...]
> fedtede streger på skærmen.
>
> Hvad gør i andre for at rense jeres skærm? (det er jo plastic, så det
Jeg bruger Dr. Beckmann Fladskærmsrens. Til PC- LCD- TFT- og Plasmaskærme.
Jeg bruger kun specialmiddel. Jeg vil aldrig bruge husråd til noget så
dyrt.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 21:01

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:
> [...]
> fedtede streger på skærmen.
>
> Hvad gør i andre for at rense jeres skærm? (det er jo plastic, så det

Efter råd fra en kolega er jeg begyndt på varmt vand + /ren/
hårdtvredet karklud af de billige. Det lader til at fungere glimrende.

Fra : Henrik

Dato : 06-03-08 01:07

On 2 Mar., 13:01, Henrik <hschy...@mail.dk> wrote:
> [...]

hmmm hvorfor kom mit indlæg til at så sådan ud? - liger æ,ø og å som
er gået i fisk ?
Jeg plejer at bruge pc til nyhedsgruppen (via google) - men dette ene
indlæg er skrevet via Mac'en (via google) ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 10:17

Henrik skrev den 06-03-2008 09:07:

> hmmm hvorfor kom mit indlæg til at så sådan ud? - liger æ,ø og å som
> er gået i fisk ?
> Jeg plejer at bruge pc til nyhedsgruppen (via google) - men dette ene
> indlæg er skrevet via Mac'en (via google) ?

Dit indlæg står opgivet til at være i UTF-8, men dine UTF-8 tegn er
sære. Måske ved din Mac bruser ikke at den skal partout bruge ISO-Latin
ude på internjettet. Prøv med Firefox

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 06-03-08 14:07

Henrik wrote:

> hmmm hvorfor kom mit indlæg til at så sådan ud? - liger æ,ø og å som
> er gået i fisk ?
> Jeg plejer at bruge pc til nyhedsgruppen (via google) - men dette ene
> indlæg er skrevet via Mac'en (via google) ?

Google bruger ikke ISO-8859-1 til text encoding/character encoding. De
bruger derimod US-ASCII. Det går bl.a. ud over de danske æ, ø og å. - så
hvis du fx. har sat din Mac til Unicode eller Mac Roman character
encoding, går det galt. Har du derimod sat den til ISO-8850-1, bør den
vise korrekt. Har du ikke mulighed for at vælge en ISO indstilling, skal
du altid sætte den til 'Western'/'western European', så bør det også
vises korrekt.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 06-03-08 10:17

Fra : Henrik

Dato : 06-03-08 08:21

On 6 Mar., 14:06, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> vise korrekt. Har du ikke mulighed for at vælge en ISO indstilling, skal
> du altid sætte den til 'Western'/'western European', så bør det også

Jeg brugte Safari til de pågældende indlæg, var ikke klar over at man
skulle indstille noget i den.
Jeg må lige kigge på det, og få det rettet.

Fra : Henrik

Dato : 06-03-08 09:49

On 6 Mar., 16:21, Henrik <hschy...@mail.dk> wrote:

> Jeg brugte Safari til de pågældende indlæg, var ikke klar over at man
> skulle indstille noget i den.
> Jeg må lige kigge på det, og få det rettet.

hmm nu har jeg kigget på min Safari, og den står godt nok til
"vesteuropæisk (iso latin 1)' - så det bør vel være korrekt ?

Fra : Henrik

Dato : 06-03-08 09:50

On 6 Mar., 17:49, Henrik <hschy...@mail.dk> wrote:

> hmm nu har jeg kigget på min Safari, og den står godt nok til
> "vesteuropæisk (iso latin 1)' - så det bør vel være korrekt ?

Og nu er der ingen problemer med de danske karakterer, selvom jeg
skriver fra mac'en... så det har nok været en selv-reparerende fejl...

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-08 22:38

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> Og nu er der ingen problemer med de danske karakterer, selvom jeg
> skriver fra mac'en... så det har nok været en selv-reparerende fejl...

Det gik jo først galt, da dit indlæg var blevet citeret af en anden, og
du skulle citere det igen. Det kan godt være en nyhedslæser, der godt
kan læse æøå fra dig, men som ikke videregiver det i det rigtige
tegnsæt. Derefter går det så galt. Jeg kan ikke helt huske detaljerne.
Jeg orker simpelthen ikke at blive ved med at huske al den slags.
Du startede med text plain. Det blev så citeret af Claus Sikora
i 8 bit. Da du så skulle svare, slog din nyhedslæser over i UTF-8. Jeg
har selv opgivet at bruge nyhedslæsere, fordi der for tit var problemer
med den slags. I en lille gruppe som denne, er det ofte en enkelt eller
nogle få debattører, der er problemer med, og det er trættende i
længden. Måske er det her bare en enlig svale pga. en uheldig
kombination af nyhedslæsere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik

Dato : 07-03-08 03:07

On 6 Mar., 22:37, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> nogle få debattører, der er problemer med, og det er trættende i
> længden. Måske er det her bare en enlig svale pga. en uheldig

okey, tak for dit svar. Jeg må konkludere at jeg ikke 'kunne gøre for
det'