iWork mangler automatisk backup
Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-08 00:19

Hvorfor er der ikke automatisk backup i iWork? Er det ikke en helt
almindelig funktion i et moderne tekstbehandlingsprogram og regneark?
TextEdit har fået det, så der bliver gemt en version af dokumentet på
hardisken med jævne mellemrum. Selv WordPerfect til DOS i firserne kunne
gøre det.
Normalt er jeg meget positiv overfor min Mac, men nu er det
anden gang, jeg mister et par timers arbejde. Jeg ved ikke, om Mac OS X
10.5 er mindre stabil end 10.4, eller det er fordi børnene er begyndt at
spille World of Warcraft på min computer, men det sker altså, den
fryser. Jeg har bemærket, at det kan være Time Machine, der driller.
Nogle gange bliver den ved med at stå og forberede en backup uden at
komme videre. Ofte fungerer computeren, men den kan fryse. Jeg kan kun
få Time Machine i gang ved at hive FireWire-stikket til det eksterne
drev ud. Når jeg så sætter det i igen, laver den straks backup.
Her til aften bladrede jeg lidt i nogle omslag i iTunes.
Pludselig kom den roterende badebold frem, og computeren ville
ingenting. Jeg prøvede alle mulige tastekombinationer efter at have
ventet lææææænge og også at hive det eksterne drev ud. Til sidst måtte
jeg trykke på power-knappen og lukke ned. Da jeg så åbnede mit regneark
i Numbers, gik det op for mig, at jeg for en gangs skyld havde glemt at
lave backup i temmelig lang tid. Hvorfor i alverden kan Numbers ikke
selv lave en backup af filen hvert femte minut? Det er da klart, at når
computeren går ned, så er det lige på et tidspunkt, hvor man har glemt
at gemme manuelt i et par timer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-08 01:37

> [...]
> TextEdit har fået det, så der bliver gemt en version af dokumentet på
> hardisken med jævne mellemrum. Selv WordPerfect til DOS i firserne kunne

For at svare på mit eget spørgsmål, så har jeg set lidt i Apples
support. Der er en venlig franskmand, der har lavet script, der kan
gemme fra alle tre programmer i iWork. Jeg har ikke selv haft tid til at
teste det, men det kan hentes på hans iDisk:

<http://idisk.mac.com/koenigyvan-Public?view=web>

I kan sikkert gætte, at det er det, der hedder "autoSave_iWork.zip".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : lkjbkjh

Dato : 02-03-08 06:00

> Normalt er jeg meget positiv overfor min Mac, men nu er det
>anden gang, jeg mister et par timers arbejde.

>Pludselig kom den roterende badebold frem, og computeren ville
>ingenting.

Har du overvejet om der kunne være tale om en hardware-defekt?

Jeg ville tippe på en harddisk fejl, men det kan jo være så meget.

Har du overvejet at checke system loggen og S.M.A.R.T.-rapporteringen
i Disk Utility.app? (Ok status i sidstnævnte er dog desværre
ingen garanti for at disken virkelig er iorden).

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-08 12:17

lkjbkjh <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> i Disk Utility.app? (Ok status i sidstnævnte er dog desværre
> ingen garanti for at disken virkelig er iorden).

Jeg synes jo bare heller ikke, min computer ligefrem er ustabil. Der går
trods alt lang tid mellem problemerne. Det taler vel lidt imod et
hardware-problem. S.M.A.R.T. rapporterer ingen fejl, og jeg har
kontrolleret disken med Diskværktøj, uden det viste noget forkert. Jeg
vil lige se det lidt an og ellers være lidt vågen overfor, hvornår
problemerne opstår.
--
Henrik Münster
Esbjerg