widgets
Fra : J.K.Arning

Dato : 29-02-08 09:06

Jeg kom lige i tvivl .. bruger widgets system resourcer når dashboard
ikke er oppe på skærmen?

Jesper

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-02-08 19:32

On 2008-02-29 17:06:05 +0100, "J.K.Arning" <jesper.arning@gmail.com> said:

> Jeg kom lige i tvivl .. bruger widgets system resourcer når dashboard
> ikke er oppe på skærmen?

Hvis det er spotlight du mener, så ja. Se evt. i din activity monitor.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-02-08 23:47

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> Hvis det er spotlight du mener, så ja. Se evt. i din activity monitor.

spotlight og dashboard er to helt forskellige ting.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-03-08 20:52

On 2008-02-29 23:46:39 +0100, Morten Reippuert Knudsen

Typo, mente naturligvis dashboard.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-02-08 23:46

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Jeg kom lige i tvivl .. bruger widgets system resourcer når dashboard
> ikke er oppe på skærmen?

Ja, de indlæses i memory når de aktiveres og slipper ikke igen før
Dock.app slås ned. Mange Widgets vil tillige stå og lave et eller
andet og dermed holde sockest åbne + bruge CPU tid.

Jeg har aldrig rigtig kunne se fidusen ved widgets.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-03-08 00:10

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg har aldrig rigtig kunne se fidusen ved widgets.

Webclips er smart. Så kan man holde øje med webstuff (båndbredde, stats,
servere og sån'). Også selvom siderne kræver login - det klarer
Safari/Keychain.

Man kan sikkert finde på en million andre ting - måske en auktion på ebay...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-08 10:39

> Jeg har aldrig rigtig kunne se fidusen ved widgets.

Jeg er da glade for dem. Det er da rart at kunne se temperaturen,
omregne valuta og mål, se processer og computerens temperatur, hvis man
synes, den virker noget belastet. En hurtigt tilgængelig lommeregner er
også rar. Endelig er de to widgets til De Gule Side eminente, når man
lige skal slå en adresse eller et telefonnummer op. Men det er da
rigtigt, at det meste kan klares med egentlige programmer, men så skal
de jo køre, og bruger de færre ressourcer?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-03-08 14:51

Henrik Münster wrote:

> [...]
> rigtigt, at det meste kan klares med egentlige programmer, men så skal
> de jo køre, og bruger de færre ressourcer?

Spørgsmålet er nok hvilken type ressourcer, der er tale om. For at finde
en adresse på dgs.dk, skal man jo åbne en browser og taste dgs.dk inden
man kan bruge det. Det samme gælder for dmi.dk eller de servere jeg
holder øje med vha. Webclips... Personligt bruger jeg widgets til at
spare på de menneskelige ressourcer på bekostning af maskinens ressourcer.

Problemet med widgets er, at man ikke kan åbne én widget, men at man
derimod skal åbne/loade dem alle. Det kan kræver meget cpu/ram, hvis man
har mange widgets. Det er endnu værer, hvis de alle skal en eller flere
ture omkring nettet for at hente data. Jeg talte lige mine widgets - 13
styk i alt. En viser info om systemet (iStat), fire er 'hjælpeværktøjer'
(lommeregner, emitSMS, dgs og Amazon Art) og de resterende otte er
'informations widgets' (vejret, aktier, tv-program osv). De sidste otte
er altså alle en tur omkring nettet for at hente data, når Dashboard
loades - det er klart, at det kræver en masse af cpu/ram.

Anyway, vi vil helt sikkert se en KÆMPE udvikling af widgets de kommende
år. Der sker rigtig meget lige nu og det er specielt interessant, at det
er muligt at lave én widget, der virker på flere platforme og/ell.
kontekster på nettet vha. UWA (Universal Widget API). Tjek
dev.netvibes.com, hvis det har interesse.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-08 21:24

> [...]
> holder øje med vha. Webclips... Personligt bruger jeg widgets til at
> spare på de menneskelige ressourcer på bekostning af maskinens ressourcer.

Tak fordi, du mindede mig om webclips. Jeg har snuppet til fra DMI's
sider, så jeg kan holde øje med vejret og den lokale udsigt. Det er
meget lettere end at gå ind på deres sider hver gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-08 23:31

> [...]
> rigtigt, at det meste kan klares med egentlige programmer, men så skal
> de jo køre, og bruger de færre ressourcer?

Dem kan man lukke når man har behov for det uden at slå Dock.app ihjel.