Logitech muse-software
Fra : Esben

Dato : 28-02-08 19:58

Når man læser på nettet, lyder det som det værste crap - er det sandt?
Er der nogen mulighed for at bruger relativt avancerede produkter (mere
end 2 knapper+scroll) med andre drivere?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-08 21:10

Esben wrote:
> Når man læser på nettet, lyder det som det værste crap - er det sandt?

Nej, det er noget sludder...

> Er der nogen mulighed for at bruger relativt avancerede produkter (mere
> end 2 knapper+scroll) med andre drivere?

Jeg har 2 stk. Logitech MarbleMouse Trackman - både den gamle 2-knaps og
den nye 4-knaps version.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18725

Den er rigtig god og nem at sætte op med Logitech ControlCenter
software. Alle knapper er fuldt konfigurerbare. - Prisen er rimelig -
ca. 210kr..

Alternativet kunne være en Trackman whell. Fås både med og uden 'hale'.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18724 til priser mellem
ca. 250kr. og 350kr.

Hvis man kan vænne sig til at bruge styrekuglen med tommelfingeren,
ligger den godt i hånden, men jeg kunne ikke vænne mig til den pga.
problemerne i mine håndled.

Den bedste trackball er helt klart Kensington ExpertMouse USB - den
store med 12-knaps fuldt programmerbar eller den 'lille' udgave -
TurboMouse 6 USB/ADB. - Men de er hulens dyre - fra ca. 800kr. for en
turboMouse og ca. 1000-1100kr. for en ExpertMouse.

Jeg bruger en ExpertMouse sammen med min Macpro, og det fungerer fint
med alle de programmerbare knapper - bortset fra forstørrelse op/ned med
CRTL+WHEEL. - Håber det bliver rettet med næste ver. af mouseworks...

Det ser faktisk ud til, at ExpertMouse nu hedder Optical ExpertMouse,
samt at der nu er kommet et par nye - bl.a. en helt ny version af den
gamle 'orbit' http://dk.kensington.com/html/9708.html - jeg har ingen
priser på de nye modeller...

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 29-02-08 20:59

> [...]
>
> Det ser faktisk ud til, at ExpertMouse nu hedder Optical ExpertMouse,
> samt at der nu er kommet et par nye - bl.a. en helt ny version af den

Tak for din listning, Erik. Nu havde jeg så ikke fået skrevet at det jeg
er efter er en trådløs trackball til min Apple 30" hjemmevideo...!

Er selv Orbit fan - hvis der var flere der havde noget pænt at sige om
den trådløse model var jeg på at købe den... Og marblemousen kan jeg
ikke se i en trådløs version.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-02-08 21:31

Esben wrote:
> Tak for din listning, Erik. Nu havde jeg så ikke fået skrevet at det jeg
> er efter er en trådløs trackball til min Apple 30" hjemmevideo...!

Så er det nok en Slimblade, du skal gå efter. - Den har en masse
'skjulte' fuktioner, som kan slås til og fra via små knapper på
undersiden, så den nærmest kan fungere som en slags 'remote control'. -
Og der er for nyligt kommet en helt ny softwareopdatering til den til
brug med Leopard.

> Er selv Orbit fan - hvis der var flere der havde noget pænt at sige om
> den trådløse model var jeg på at købe den...

Jeg kender ikke den trådløse Orbit, men den allerførste ADB model var nu
ikke noget at skrive hjem om. Derimod er den nye efter sigende helt
forrygende god - men dyr som bare det. - I øvrigt har jeg her i
eftermiddags bestilt en Optical ExpertMouse... Glurb.! - 1099kr., -
så jeg håber dundedyttemig, den kan holde lige så længe som de andre,
jeg har....

> Og marblemousen kan jeg
> ikke se i en trådløs version.

Nej, det er kun 'wheel' udgaven, der kan fås trådløs.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 01-03-08 15:27

> [...]
> undersiden, så den nærmest kan fungere som en slags 'remote control'. -
> Og der er for nyligt kommet en helt ny softwareopdatering til den til

Jeg har ikke brug fro musefunktionen (som jeg oplever at betale ekstra
for og som always-trackball tror jeg kuglen er for lille til at det
ergonomisk funger - men ideen er da god...

> Jeg kender ikke den trådløse Orbit, men den allerførste ADB model var nu
> ikke noget at skrive hjem om.

Det' nu den jeg bruger - med en iMate...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-08 16:04

Esben wrote:

> Jeg har ikke brug fro musefunktionen (som jeg oplever at betale ekstra
> for og som always-trackball tror jeg kuglen er for lille til at det
> ergonomisk funger - men ideen er da god...

Som jeg forstår Kensingtons beskrivelse, så er den først og fremmest
ment som supplement til brug med bærbare mediecentre. - Men du har ret.
- Kuglen _er_ lille, - men dog større end den på MightyMouse.

> Det' nu den jeg bruger - med en iMate...

Er du sikker på, det ikke er en Orbit II? - Eller er det II'eren, der
har problemer med de små aksler ved rullerne? - der er ihvertfald en af
de 2 ADB versioner, der går i stykker, bare man kigger på den..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 20:26

On 2008-02-28 19:58:28 +0100, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [...]
> Er der nogen mulighed for at bruger relativt avancerede produkter (mere
> end 2 knapper+scroll) med andre drivere?

Jeg har i årevis købt deres dyreste, og bruger på den nyeste ( MX 1000
eller sådan noget lignende ) 5-6 funktioner..( knapper)
De er faktisk ganske fine.
I forhold til soft, er den som regel også OK, det er bare ikke altid
tilfæældet at det rent faktisk er muligt at bruge deres scroll til
højre og venstre og meget andet, fordi apple i mellemtiden har fundet
ud at at gøre noget andet,
Den nyeste jeg har, er dog ret fed, da jeg bruger den på min "musik
maskine", der kan jeg zoome i flere retninger, med knapperne, sådan at
forstå at den ene drejeknap zoomer ud sidelæns eller op/ned ad, mens
den anden zoomer det enkelte spor ( vigtiigt i logic pro )
Med en tast kan jg så vende det hele til at være modsat, og med en
anden tast ( begge keyboard ) kan jeg give de samme drejehjul nye
funktioner
Alt sammen noget jeg først har skrevet ind i logitec soft( prefspanes)
og efterfølgende fulgt op i logic..
Der var tidligere flere problemer, da OSX ikke helt var glad for de
mange eksra knapper..
Eneste anke er at det er nærmest umuligt at finde den rigtige driver
til musen på deres sider.
Alle pakker hedder det samme, og henter du ned til to mus, er du på den.
forkert install kræver ( påstået de install, der bare ikke virker)
manuel flytning + genstart...
lidt annoying..

I forhold til trådløs blu tooth etc kører de fint..

Fra : Esben

Dato : 29-02-08 20:59

<ecozyz> wrote:

> [...]
> funktioner
> Alt sammen noget jeg først har skrevet ind i logitec soft( prefspanes)

Lyder spændende, kunne godt finde anvendelse for noget lignende, men de
modeller jeg har kig på kan vidst ikke det.

> [...]
> Alle pakker hedder det samme, og henter du ned til to mus, er du på den.
> forkert install kræver ( påstået de install, der bare ikke virker)

Troede det bare var en PrefPane, men der er altså forskellige drivere
med?

> I forhold til trådløs blutooth etc kører de fint..

OK, lidt irriterende at de kører på deres egen dims i stedet for at
bruge bluetooth, men måske giver det faktisk en bedre ydelse...?!

Egentlig ville jeg hellere købe en Kensington, men det jeg går efter er
en trådløs trackball og der får deres produkt dårlige anmeldelser:

Kensington Orbit Elite Wireless Trackball

<http://www.amazon.co.uk/Kensington-Orbit-Elite-Wireless-Trackball/dp/cu
stomer-reviews/B000089RS9/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoint
s=1&customer-reviews.start=1#customerReviews>

Så lige nu står valget mellem

Logitech Wireless (Cordless) TrackMan Wheel Mouse, med tommelfinder hjul
og Logitech Wireless TrackMan Optical der er dyrere og har flere
knapper, men hvor folk indvender at man skal have en stor hånd for at
anvende alle funktioner på en behagelig måde.

Jeg er lidt i tvivl om det med tommelfinger-styring er det fede...?

Med den anden er jeg i tvivl om alle de knapper kan programmeres som man
vil på Mac'en? Og om de egentlig sidder så hensigtsmæssigt.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-08 21:38

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:
> Når man læser på nettet, lyder det som det værste crap - er det sandt?
> Er der nogen mulighed for at bruger relativt avancerede produkter (mere
> end 2 knapper+scroll) med andre drivere?

Apples driver fungere glimrende for mig med en 5 knap Logitech mus.
Sprgsmålet er selvf. hvad du vil med dine knapper.

Fra : Esben

Dato : 29-02-08 20:59

> Apples driver fungere glimrende for mig med en 5 knap Logitech mus.
> Sprgsmålet er selvf. hvad du vil med dine knapper.

Nu er der flere (mere specielle) funktioner på Logitech Wireless
(Cordless) TrackMan Optical

<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18736>

som er en af dem jeg har kig på. Ikke pga de mange funktioner men fordi
det er en trådløs trackball. Den anden er tommelfinger styret hvad der
muligvis er meget fedt, men jeg har ikke prøvet det.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 29-02-08 21:40

> [...]

> Er der nogen mulighed for at bruger relativt avancerede produkter (mere
> end 2 knapper+scroll) med andre drivere?

Jeg er også en af dem der mener, at Logitechs mus er gode, men deres
software dårligt.

Jeg bruger SteerMouse <http://plentycom.jp/en/steermouse/> med min
Logitech Revolution VX - det er en rigtig god kombination.
SteerMouse er shareware og kan downloades og prøves gratis i 30 dage.
Den koster 20 dollars- og er hver en krone værd.
--
vh
Carsten Sigsgaard

Fra : Esben

Dato : 01-03-08 15:27

Carsten Sigsgaard <sigsgaard@gmx.ned> wrote:

> [...]
> SteerMouse er shareware og kan downloades og prøves gratis i 30 dage.
> Den koster 20 dollars- og er hver en krone værd.

Så steermouse er simpelt hen i stand til at genkende alle Logitechs
funktioner? Det ser ud til det er noget software der også bliver holdt
opdateret!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 01-03-08 17:36

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

[klip]

> Så steermouse er simpelt hen i stand til at genkende alle Logitechs
> funktioner? Det ser ud til det er noget software der også bliver holdt
> opdateret!
[klip]

Jeg mener ikke, at SteerMouse "genkender" Logitechs funktioner, men man
kan selv "programmere" knapperne på musen, oven i købet så en bestemt
knap har forskellig funktion i forskellige programmer. F.eks. har jeg
besluttet at Zoom knappen skal styre lydstyrken når iTunes har fokus og
skal zoome når Billedfremviser har fokus.

--
vh
Carsten Sigsgaard

Fra : Esben

Dato : 01-03-08 19:49

> [...]

> besluttet at Zoom knappen skal styre lydstyrken når iTunes har fokus og
> skal zoome når Billedfremviser har fokus.

Hvad gør man så - skal man aktivere en knap/funktion og lade Steermouse
"genkende" inputtet?

Det lyder behagelligt intelligent!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 02-03-08 12:37

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hvad gør man så - skal man aktivere en knap/funktion og lade Steermouse
> [...]

Man vælger den knap man vil "programmere" og vælger så den funktion,
eller taster den genvejstast knappen skal aktivere.

Det er lettere at gøre end forklare

Jeg vil anbefale, at du henter SteerMouse og prøver det selv - den
eneste risiko er, at du ikke længere kan undvære det når de 30 dages
prøvetid er gået

--
vh
Carsten Sigsgaard

Fra : Esben

Dato : 02-03-08 22:49

> [...]

> Jeg vil anbefale, at du henter SteerMouse og prøver det selv - den
> eneste risiko er, at du ikke længere kan undvære det når de 30 dages

Tak - nu skal jeg bare beslutte mig for hvilken trackball det skal
være..

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad