Kan man "restore" Mac OS til udgangspunkte~
Fra : Sørensen

Dato : 27-02-08 10:50

Hej!
Jeg har stadig returret på min nykøbte MacBook. Derfor får Apple den
selvfølgelig tilbage lige i smasken, nu da de har opdateret deres modeller
uden at forvarsle os forbrugere. Så køber jeg da bare en af de nye bagefter.

MEN jeg har således brug for at tilbageføre styresystemet (OS X) til
"nulpunktet", som det var da jeg fik den.. Kan det lade sig gøre på nogen
måde..?? Allerhelst uden at skulle "installere det fra bunden". Altså en
form for "system restore"-funktion.

På forhånd tak!
MVH Sørensen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-02-08 11:13

On 2008-02-27 10:50:11 +0100, "Sørensen"
<duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> said:

> [...]
> måde..?? Allerhelst uden at skulle "installere det fra bunden". Altså en

Smid den medøflgende DVD i, genstart og hold "C" knappen nede. Køre
installeren igennem indtil du skal skrive dine data ind. Jeg mener ud
bare kan lukke den ned, og så starter den op igen samme sted.

Er du sikker på der er returret? Humac (og alle andre Apple forhandlere
svjv) har fx IKKE returret på deres maskiner uden forud indgået aftale!

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Sørensen

Dato : 27-02-08 11:19

> Smid den medøflgende DVD i, genstart og hold "C" knappen nede. Køre
> installeren igennem indtil du skal skrive dine data ind. Jeg mener ud bare
> kan lukke den ned, og så starter den op igen samme sted.

Super, tak for tippet!
Det vil jeg prøve. Hvis der er andre, der kan "endelige bekræfte" (eller har
indsigelser) til metoden, hører jeg selvfølgelig gerne, nuda der skrives
"Jeg *mener*.. ".

> Er du sikker på der er returret? Humac (og alle andre Apple forhandlere
> svjv) har fx IKKE returret på deres maskiner uden forud indgået aftale!

Den er købt af Apple direkte på nettet. Jeg var i tvivl om, hvrovidt
returetten stadig galdte, men har lige snakket med deres en af deres
irsk-klingende supportere, og de går videre med at oprette retursagen m.v. -
så det tyder alt på at der er.

MVH Sørensen

Fra : jakob

Dato : 27-02-08 15:58

Sørensen <duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> wrote:

> [...]
> returetten stadig galdte, men har lige snakket med deres en af deres
> irsk-klingende supportere, og de går videre med at oprette retursagen m.v. -

Det er så grotesk at man er MEGET bedre beskyttet ved nethandel. Der er
INTET at forhandle om de kan ikke komme uden om returretten. Det er en
generel EU ting.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-02-08 16:17

On 2008-02-27 15:58:21 +0100, none@none.invalid (jakob) said:

> Det er så grotesk at man er MEGET bedre beskyttet ved nethandel. Der er
> INTET at forhandle om de kan ikke komme uden om returretten. Det er en
> generel EU ting.

Det er ikke korrekt. Varen skal være i væsentlig samme stand som da du
modtog den, og den skal kunne sælges igen uden tab for butikken.
"Væsentlig samme stand" er et subjektivt begreb som kan tolkes efter
behov. Jeg ville for eksempel mene, at brudt emb. på en Mac vil
nedsætte værdien, og jeg ville personlig selv ALDRIG godtage brudt emb.
med mindre der var et betydeligt afslag prisen, og garantien var den
samme.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-02-08 09:23

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> [...]
> nedsætte værdien, og jeg ville personlig selv ALDRIG godtage brudt emb.
> med mindre der var et betydeligt afslag prisen, og garantien var den

Du skal jo kunne kigge ned i kassen og endda installere og afprøve den,
førend en fortydelsesret giver mening.

Brudt emballage ER ikke grund til at afvise returret. Derfor er det da
også nærmest umuligt for andre end Apple selv eller meget store
foretagender at handle med Apple-produkter over nettet.

Jeg vil tro at Apple selv om-formattere og om-emballerer produkter fra
fortrydelses-sager.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-08 09:33

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> foretagender at handle med Apple-produkter over nettet.
>
> Jeg vil tro at Apple selv om-formattere og om-emballerer produkter fra

nemlig ... de ryger som regel på hylderne igen, evt. som "refubished"

/thomas

Fra : jakob

Dato : 01-03-08 11:30

> [...]
> nedsætte værdien, og jeg ville personlig selv ALDRIG godtage brudt emb.
> med mindre der var et betydeligt afslag prisen, og garantien var den

Sorry men sådan er reglerne. Man kan så debatere om det er rimeligt
eller ej men der er udpræget forbrugerbeskyttelse og den kan de ikke
komme udenom, heldigvis.

Venlig hilsen

Jakob