Mac for begyndere
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 25-02-08 21:02

Hej.
Min søster overvejer kraftigt at købe en MacBook som erstatning for hendes
nu afdøde MyBook laptop pc.

Hun har dog én stor bekymring. Hendes Medicinske ordbog fra Gyldendal - den
kan ikke åbnes på Mac.

Jeg har så ladet mig fortælle at man kan lave en dual boot mellem XP og
MacOS ?
Hvordan virker det rent praktisk? Kan man hurtigt swappe mellem de to
systemer, eller skal man lukke det ene og starte det andet op?

Er der evt. en side hvor jeg kan læse mere om det?

Thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-02-08 21:38

Thomas Buus Andersen wrote:
> [...]

> kan ikke åbnes på Mac.
>
> Jeg har så ladet mig fortælle at man kan lave en dual boot mellem XP og

Ja, men der er andre (og måske bedre løsninger).

> Hvordan virker det rent praktisk? Kan man hurtigt swappe mellem de to
> systemer, eller skal man lukke det ene og starte det andet op?

BootCamp lader dig boote Windows som på enhver anden computer. Man skal
altså 'genstarte', når man skifter mellem OS X og Windows. BootCamp
følger gratis med seneste version af OS X.

Fusion eller Parallels gør det muligt at køre Windows 'oven på' OS X
vha. virtualisering. Man kan altså køre Windows (og Windows programmer)
samtidig med at man arbejder i OS X. Begge programmer koster > $50.

Det lyder umiddelbar som om at virtualisering er mere aktuelt end dualboot.

http://www.apple.com/macosx/features/bootcamp.html
http://www.vmware.com/products/fusion/
http://www.parallels.com/

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 25-02-08 22:54

Den 25.02.2008 kl. 21:02 skrev Thomas Buus Andersen
<andersen@thomasbuus.dk>:

> [...]
> systemer, eller skal man lukke det ene og starte det andet op?
>
> Er der evt. en side hvor jeg kan læse mere om det?
Måske skal hun bare finde en online erstatning for sin medicinske ordbog?:

http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/dictionary?letter=A

http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/1980

http://www.medicinkombination.dk/

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=607

For at få dualboot starter man programmet "boot camp-assistent" under
hjælpeprogrammer. Den hjælper en til at lave en Windowspartition og
installere Windows. Det er lettere end at gøre det på en PC.
Så skal man lukke og genstarte, trykke "ALT" ned og vælge Windows. Så
starter den.

Hvis man vil slippe for det kan man køre den installerede boot
camp-Windows fra skrivebordet i OSX ved hjælp af Programmet "VMWare
Fusion" som du kan hente gratis her (30 dages prøve. Den koster cirka 400
kroner.):
http://www.vmware.com/download/fusion/

Men prøv lige at se det fungere her:
http://www.luen.dk/vmware.mp4

Det er så nemt at installere. Jeg gjorde det lige mens jeg læste dit
indlæg. Et klik og så kørte den.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 26-02-08 06:41

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.t63ogqhkcof222@lyrik.local...

> Måske skal hun bare finde en online erstatning for sin medicinske ordbog?:

> [...]

Det har jeg også forslået. Men online bøgerne er slet ikke fyldestgørende
nok ifht. gyldendals bog.

> [...]
>
> Men prøv lige at se det fungere her:
> http://www.luen.dk/vmware.mp4
>
> Det er så nemt at installere. Jeg gjorde det lige mens jeg læste dit

Det ser jo meget fint ud. det kan nok blive løsningen.

> --
> Greetings Jens "Lyrik" Bech

Thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-02-08 23:24

Thomas Buus Andersen <andersen@thomasbuus.dk> wrote:

> [...]
> Hvordan virker det rent praktisk? Kan man hurtigt swappe mellem de to
> systemer, eller skal man lukke det ene og starte det andet op?

Man skal lige være opmærksom på at nogen antibrugerrettighedssystemer
(også kendt som DRM) ikke engang virker i bootcamp.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-08 07:01

> Man skal lige være opmærksom på at nogen antibrugerrettighedssystemer
> (også kendt som DRM) ikke engang virker i bootcamp.

Jeg har gjort Apple opmærksom på det, og det er da muligt at problemet
er løst i gårsdagens firmware-opdatering.

Jeg har endnu ikke haft tid til at se på det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-08 12:48

Den 26.02.2008 kl. 07:00 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> Jeg har gjort Apple opmærksom på det, og det er da muligt at problemet
> er løst i gårsdagens firmware-opdatering.
>
> Jeg har endnu ikke haft tid til at se på det.
Hvad er det for noget DRM der ikke fungerer?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 26-02-08 18:33

Der blev vejet og målt. Og da apple netop i dag har opgarderet den til 160gb
hd, 2,4 ghz c2d og 2gb ram til billigere penge var det ikke nogen svær
beslutning.

De har så fjernet remoten fra pakken, men hva faen...

Thomas