2.4 eller 2.8 imac ? Kan det betale sig ??
Fra : jakob

Dato : 25-02-08 17:24

Hey

Hvad er jeres erfaringer med imac, kan det mærkes om man har en 2.4
eller 2.8 processor under hjelmen. Jeg var ved at købe en idag og så kom
jeg sgu i tvivl om det kan betale sig med en 2.8 processor. Jeg synes
det er temmeligt hampert at de vil have næsten 2 kilo ekstra for
procesoren, det er sgu næsten tyveri men hvis det nu er klart mærkbart
så.........

Maskinen skal hovedsageligt bruges til videoredigering af HDV filer og
jeg regner med at fylde den helt op ( 4 gb ram) med ram.

Håber nogen har en ide om dette

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-02-08 18:13

jakob <none@none.invalid> wrote:

> [...]
> det er temmeligt hampert at de vil have næsten 2 kilo ekstra for
> procesoren, det er sgu næsten tyveri men hvis det nu er klart mærkbart

For professionelle er Hz et spørgsmål om tid og dermed penge.
Amatører kan principielt være ligeglade med tiden og lade pengepungen
bestemme.
Jeg sidder ved en 2,4 GHz MBP, men laver ofte grafisk arbejde på en 500
MHz G4. Kan sagtens leve med den lave hastighed, men smider tunge
Photoshop arbejder og Final Cut på den hurtige.

> Maskinen skal hovedsageligt bruges til videoredigering af HDV filer og
> jeg regner med at fylde den helt op ( 4 gb ram) med ram.

Videoredigeringen kræver meget af grafikkortet (ta den Lyrik).
Ram er den bedste investering overhovedet.

> Håber nogen har en ide om dette

PS
Er langvarig brug af shareware uden betaling = "næsten tyveri"

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are the ones who do.

Fra : jakob

Dato : 25-02-08 23:56

Preben Bødker Nielsen <spam2008@os.dk> wrote:

> For professionelle er Hz et spørgsmål om tid og dermed penge.
> Amatører kan principielt være ligeglade med tiden og lade pengepungen
> bestemme.

Jamen da det her er et spørgsmål om arbejdstid også så er det jo
professionelt :0)

Men hvis det kun er når projekterne skal encodes så er det måske til at
leve med. Hvis maskinen derimod er mere "sluggish" under selve
redigeringsprocessen så skal det jo være den hurtigste.

Venlighilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-08 18:52

> [...]
>
> Maskinen skal hovedsageligt bruges til videoredigering af HDV filer og
> jeg regner med at fylde den helt op ( 4 gb ram) med ram.

Din disk og antallet er tråde du kan holde i luften (antal af kerner)
vil være en flaskehals før CPU'es hastighed. Førts når dine jobs skal
pakkes til et færdigt produkt i compressor vil du opleve en forskel
med en anelse højere clockfrekvens.

Og jeg nævner igen disken... Et par stripede diske på FW800 gør
underværker.

Fra : jakob

Dato : 25-02-08 23:56

> [...]
> vil være en flaskehals før CPU'es hastighed. Førts når dine jobs skal
> pakkes til et færdigt produkt i compressor vil du opleve en forskel

OK

> Og jeg nævner igen disken... Et par stripede diske på FW800 gør
> underværker.

Jeg bliver lige nødt til at spørge hvad stripede diske er ? Jeg er med
på firewire800 og har bestemt at købe et par af de WD du omtalte. Men
stripede ?

Men uanset hvad er det så ikke bedre at lave capture til den interne
disk, redigere på den og så smide det ud på en ekstern bagefter ? Har
tænkt lidt over det workflow. Jeg har tidligere fået fortalt at det
måske kan være et problem at lave capture direkte til fw disk da der kun
er en bus på imacen og der derfor er større risiko for tabte frames...
Aner ikke om det har hold i virkeligheden.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jon

Dato : 26-02-08 07:39

jakob <none@none.invalid> wrote:

> Jeg bliver lige nødt til at spørge hvad stripede diske er ? Jeg er med
> på firewire800 og har bestemt at købe et par af de WD du omtalte. Men
> stripede ?

Det er det samme som RAID 0. Det betyr at diskene "kobles i serie" slik
at lesing og skriving skjer simultant på begge disker - i praksis nær
dobbelt så hurtig som på en enkelt disk.

Det betyr også at filer deles i biter som ligger på beggge disker, slik
at hvis en disk feiler, er filsystemet dødt. Dette er altså ikke en
løsning for sikkerhet, men for hastighet. Derfor er den god på et
arbeidsvolum hvor filer ikke skal lagres, kun bearbeides, men potensielt
katastrofal på et arkiv eller en sikker server.

RAID 1 er til sammenligning = "Speiling", som kontinuerlig skriver samme
data på to disker. Det tar da noe lengre tid å skrive (noe avhengig av
om det hele styres i software eller hardware), men du har dobbelt
sikkerhet fordi samme data er på to fysiske medier. Det er en enkel
"RAID-løsning", men kostbar idet man alltid må ha dobbelt så stor
diskplass som man "egentlig" trenger.

Mer avanserte løsninger, som den mye brukte RAID 5, fordeler
sikringsdata (for å gi det et ad hoc-navn) utover flere disker, så man
ikke må ha mer enn en disk ekstra til enhver tid utover det
lagringsbehov man behøver. (Fem disker istf. fire vil gi ca. samme
sikkerhet som speiling som ville krevd 4+4, mens lagringsplassen på fire
disker utnyttes; tilsvarende syv istf. seks, osv.).
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : jakob

Dato : 26-02-08 07:46

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Det er det samme som RAID 0. Det betyr at diskene "kobles i serie" slik
> at lesing og skriving skjer simultant på begge disker - i praksis nær
> dobbelt så hurtig som på en enkelt disk.

Fedt jon, så ved jeg det.

Men hvordan gør man det i praksis. Er det noget med at man skal have 2
firewire800 diske der begge kobles på et fælles stykke hardware som så
er koblet til macen via firewire800 porten ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-08 08:30

> [...]
> firewire800 diske der begge kobles på et fælles stykke hardware som så
> er koblet til macen via firewire800 porten ?

to diske i serie - lav stripet med diskværktøj. arkiver på
iMac'ens disk (eller evt på en tredie FW disk)

RAID5 kræver (næsten) altid en dedikeret controler der koster $ hvis
den skal kunne levere en performance der minder om hva en enkelt disk
kan.

Fra : jakob

Dato : 26-02-08 16:40

> to diske i serie - lav stripet med diskværktøj. arkiver på
> iMac'ens disk (eller evt på en tredie FW disk)

Takker, det vil jeg da prøve af for jeg vil købe to FW800 diske til at
lagre på, så det skal da lige prøves af om det kan mærkes overhovedet.

Og så kan jeg da lige sige at det blev en 2.8 Imac som blev bestilt her
for et par timer siden, tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jon

Dato : 26-02-08 09:14

> [...]

> firewire800 diske der begge kobles på et fælles stykke hardware som så
> er koblet til macen via firewire800 porten ?

Macens "Diskverktøy"-program kan sette opp et striping direkte på
FW-porten dersom det er to noenlunde (helt?) like disker der. (Dette
punktet bør sjekkes - jeg mener diskene ikke trenger være 100% like, men
noen vet kanskje noe annet?)

Om du faktisk får noen hastighetsøkning ut av det, avhenger av om samlet
hastighet på diskene på noe tiddspunkt overstiger hastigheten på
FW-porten. Benyttes FW-800, så er teoretisk hastighet altså 800 mbps som
er det samme som 100 MB/sek. Dersom diskene da har 40-50 MB/sek hver i
maks sustained (opprettholdt) dataoverføringskapasitet, så betyr det at
man akkurat kan mette FW-800 med dem. Og gode disker i dag nærmer seg
vel det nivået? Dersom man i teorien derimot tenkte seg at hver disk
kunne klare 100 MB/sek, ville man under en del omstendigheter ikke tjene
noen hastighet på å stripe diskene, siden FW ville begrense hastigheten,
ikke diskene.

Igjen: Striping er IKKE en sikker løsning, derimot en meget hurtig
løsning for et arbeidsvolum med svært store datamengder og høy I/O. Du
må alltid sikre dine data på ikke-stripede volumer, slik Morten R-K
beskriver i sin posting.

Fra : jakob

Dato : 26-02-08 16:40

> [...]

> løsning for et arbeidsvolum med svært store datamengder og høy I/O. Du
> må alltid sikre dine data på ikke-stripede volumer, slik Morten R-K

OK takker. jeg vil lige prøve det da jeg får et par ens FW800 alligevel
men hvis det ingen ydelses effekt giver så bliver de bare brugt til
lagring.

Tak for hjælpen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-08 20:01

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Om du faktisk får noen hastighetsøkning ut av det, avhenger av om samlet
> hastighet på diskene på noe tiddspunkt overstiger hastigheten på
> FW-porten.

Du taler om max read/write.

Den store forskel er at du fordeler mængden af i/o mellem de to diske,
søgehastighed og ikke mindst mindre filer der aldrig kommer i nærheden
af at ramme max read/write hastigheden på FW bussen.

SDidst men ikke mindst skal i/o til raid'et ikke deles med OS'et om
i/o på boot disken.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-02-08 20:04

On 2008-02-25 17:23:38 +0100, none@none.invalid (jakob) said:

> [...]
> det er temmeligt hampert at de vil have næsten 2 kilo ekstra for
> procesoren, det er sgu næsten tyveri men hvis det nu er klart mærkbart

2k ekstra? Den koster da ca. 3500 mere! Jeg har selv lige så sent som
idag købt en 24" iMac 2.4gz. Jeg stilledet det op såden her: Hvis jeg
skulle samle en PC, og prisdifferencen på 400mhz og 180GB HD var 3500,
ville jeg så betale det ekstra? Afgjort NEJ!

Jeg har kigget lidt på nettet, og udover 400mhz er den eneste forskel
faktisk kun, at man kan lettere overclocke extreme CPU'en. Ellers
intet. Det vil aldrig blive aktuelt for mig anyway, så jeg valgte at
spare 3500

> Maskinen skal hovedsageligt bruges til videoredigering af HDV filer og
> jeg regner med at fylde den helt op ( 4 gb ram) med ram.
>
> Håber nogen har en ide om dette

Jeg smider 4GB ram i min imorgen

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : jakob

Dato : 25-02-08 23:56

> [...]
> skulle samle en PC, og prisdifferencen på 400mhz og 180GB HD var 3500,
> ville jeg så betale det ekstra? Afgjort NEJ!

Sorry men det er ikke rigtigt. Når du bestiller en 2.4 kan du faktisk
tilvælge en 2.8 processor for 1800 kr men jeg synes det er DYRT i bedste
og grådigste apple stil. Differencen er jo dyrere end processoren så det
er lidt til grin.

> [...]
> faktisk kun, at man kan lettere overclocke extreme CPU'en. Ellers
> intet. Det vil aldrig blive aktuelt for mig anyway, så jeg valgte at

Kan jeg godt forstå men da den generelt skal bruges til HDV redigering
blev jeg lidt blød i koderne da det jo er kendt for at være lidt tungt
at danse med.

> Jeg smider 4GB ram i min imorgen

OK lyder som en god ide :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-02-08 08:26

On 2008-02-25 23:56:11 +0100, none@none.invalid (jakob) said:

> [...]
> tilvælge en 2.8 processor for 1800 kr men jeg synes det er DYRT i bedste
> og grådigste apple stil. Differencen er jo dyrere end processoren så det

Fair nok. Jeg kiggede kun på standard konfigurationerne.

> Kan jeg godt forstå men da den generelt skal bruges til HDV redigering
> blev jeg lidt blød i koderne da det jo er kendt for at være lidt tungt
> at danse med.

Min skal bruges til Photoshop og musikproduktion, og bare i går aftes
da jeg testede lidt, kun med 1GB ram, var der noget mere smæk på, end
med min gamle sorte MacBook emd 2ghz / 2GB ram / 7200 disk. Jeg har i
hvert fald ikke fortrudt at jeg har købt den "lille" model og sparret

Thomas Schreiber
http://thsch.com