Boot menu på MacBook??????
Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 00:58

Boot menu på MacBook

Hvordan vælger jeg om den skal starte op på DVD-drevet eller
harddisken på min MacBook?

Venligst Jørgen Flink

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-08 01:32

Jørgen Flink <flink@5G8KHtdcspace.dk> wrote:

> Boot menu på MacBook
>
> Hvordan vælger jeg om den skal starte op på DVD-drevet eller
> harddisken på min MacBook?

Hold ALT tasten nede under start ... eller C for at starte fra det
optiske drev

/thomas

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 01:38

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) skrev:

>Hold ALT tasten nede under start ... eller C for at starte fra
det
>optiske drev
>

>/thomas

Hej Thomas

Jeg har prøvet med ALT-tasten. Men jeg får ikke en menu eller
lig. Frem hvor jeg selv kan vælge.
Ved du om MacBook læser DVD-R og/eller DVD+R ??

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-02-08 11:54

Jørgen Flink skrev:

> Hej Thomas
>
> Jeg har prøvet med ALT-tasten. Men jeg får ikke en menu eller
> lig. Frem hvor jeg selv kan vælge.
> Ved du om MacBook læser DVD-R og/eller DVD+R ??
>
> Hilsen Jørgen Flink

Hvis du vil boote fra DVD eller CD-rom så hold C nede mens du booter !!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-08 11:57

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hvis du vil boote fra DVD eller CD-rom så hold C nede mens du booter !!

hvis den disk han prøver at boote fra ikke kan genkendes så hjælper
det jo ikke. Og det lyder som om han prøver at boote fra en brændt kopi

/thomas

Fra : Esben

Dato : 24-02-08 13:33

> hvis den disk han prøver at boote fra ikke kan genkendes så hjælper
> det jo ikke. Og det lyder som om han prøver at boote fra en brændt kopi

Og den der har brændt den ikke har læst på lektione. (Tip .dmg-filen
skal låses og brændes i Disk Utility. Vælg Burn og naviér til det låste
image.)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-08 12:37

Jørgen Flink <flink@5G8KHtdcspace.dk> wrote:

> Boot menu på MacBook
>
> Hvordan vælger jeg om den skal starte op på DVD-drevet eller
> harddisken på min MacBook?

Du kan også gå ind i:

Æble->Systemindstillinger->System->Startdisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-08 12:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du kan også gå ind i:
>
> Æble->Systemindstillinger->System->Startdisk.

lidt svært når han ikke har system på sin maskine ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-08 12:59

> lidt svært når han ikke har system på sin maskine ...

Men han kommer vel forhåbentlig på onsdag i Valby Kulturhus [det er lige
blevet degraderet fra Medborgerhus], Toftegårds Plads. Det er lige til
at tage toget fra Husum station.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 13:40

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) skrev:

>lidt svært når han ikke har system på sin maskine ...
>
>/thomas

Det er en brændt DVD,
Er der ikke en måde at komme ind i "BIOS" tilsvarende WIndows?

Skal man brænde mediet på en bestemt måde?
Jeg har brændt som en ISO-fil med Nero på en Windows XP

VEnligst Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-08 13:56

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Skal man brænde mediet på en bestemt måde?

Jep.

> Jeg har brændt som en ISO-fil med Nero på en Windows XP

Den går slet ikke.

Men kom nu på onsdag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 15:28

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:

>Jep.

>Den går slet ikke.
>
>Men kom nu på onsdag.
>--
>Per Erik Rønne
>http://www.RQNNE.dk

Hej Per

Jeg kan desværre ikke på onsdag, men vil meget gerne med til
næste arrangement

Hilsen Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-08 16:09

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Jeg kan desværre ikke på onsdag, men vil meget gerne med til
> næste arrangement

Som så vil være tirsdag 11. marts 19:00, idet vores kursus næste weekend
da vist er overtegnet.

<http://www.macbruger.dk>

Ja, vi er landets største MacBruger-forening med omkring 550 medlemmer,
og stort fremmøde til arrangementerne.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-02-08 16:35

Per Rønne skrev:

> [...]
> da vist er overtegnet.
>
> <http://www.macbruger.dk>
>
> Ja, vi er landets største MacBruger-forening med omkring 550 medlemmer,

Hvorfor skal alting være så besværligt så snart man bor i Kbh. eller
omegn. Det er uden tvivl det område af DK hvor der bor flest Macbrugere
i en radius af 20 km. Desværre også samtidig det sted hvor der er mindst
hjælp at hente....
Hvad skal MacBruger gruppen med navne og telefonlister mm. når de
alligevel kun kan hjælpe hvis man møder op til et arrangement...

Er der dog ikke en venlig sjæl der kan låne Jørgen en 10.4 så han kan få
sin Mac op at køre.......

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-08 16:53

> [...]

> alligevel kun kan hjælpe hvis man møder op til et arrangement...
>
> Er der dog ikke en venlig sjæl der kan låne Jørgen en 10.4 så han kan få

Han kan ringe til mig; han bor et par minutters gang fra hvor jeg bor.
Men lige nu skal jeg op og se på skaderne i Tingbjerg.

Jeg har dog mobilen med ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne <datalogi, engelsk>
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-02-08 18:23

Per Rønne skrev:

> Han kan ringe til mig; han bor et par minutters gang fra hvor jeg bor.
> Men lige nu skal jeg op og se på skaderne i Tingbjerg.
>
> Jeg har dog mobilen med ...

Dejligt Per, det er den rette ånd !!

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:20

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> skrev:

>Dejligt Per, det er den rette ånd !!

Det er helt rigtigt, det er super, håber jeg må ringe til ham i
morgen mandag

Hilsen
Jørgen Flink

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:03

> [...]
>Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
>DK-2700 Brønshøj
>Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92

Hej Per,

Mange tak for tilbudet. må jeg benytte mig af det i morgen aften?

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-08 09:25

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Mange tak for tilbudet. må jeg benytte mig af det i morgen aften?

Hvis du mener mandag aften, så ja.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 19:58

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> skrev:

>Hvorfor skal alting være så
>besværligt så snart man bor i Kbh. eller
> [...]

Hej Henry,

Det ville være super
Jeg kunne også købe n ny OS 10.5 til 1000,- kr. men hvad hvis nu
det ikker er det der er problemet ;-(

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-08 20:26

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Jeg kunne også købe n ny OS 10.5 til 1000,- kr. men hvad hvis nu
> det ikker er det der er problemet ;-(

Det /er/ det der er problemet.

Men havde du ikke 10.4 DVDerne?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-02-08 21:02

Per Rønne skrev:

> Det /er/ det der er problemet.
>
> Men havde du ikke 10.4 DVDerne?

Jeg tror at begge de medier som Jørgen har er kopier som ikke dutter/er
brændt rigtigt.

Det bedste ville være at han lånte en 10.4 som han med god samvittighed
kan installere, samtidig kan man udelukke at det er hardwaren det er
galt med.

Han vil så senere kunne opgradere ...

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:11

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> skrev:

> [...]

Det er der måske noget om
Jeg har tale med MAC-Supporten og de mener at min MacBook er
leveret med enten OS X 10.4.8 eller 10.4.11

Måske kan jeg finde en der vil låne den ud?

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:19

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:

>Det /er/ det der er problemet.
>
>Men havde du ikke 10.4 DVDerne?
>--
>Per Erik Rønne
>http://www.RQNNE.dk

Hej Per

Jo, jeg har fået 2 sæt originale skiver med da jeg købte min
MacBook og det er henholdsvis Mac OS X version 10.4.6 og 10.5
Jeg har talt med Mac-Supporten, de mente, ud fra serienummeret,
at den var leveret med enten 10.4.8 eller 10.4.11, men de var
ikke helt sikker

Mange hilsner

Jørgen Flink

Ps. må jeg ringe til dig i morgen mandag?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-08 09:25

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 12:31

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:

>Jep.
>--
>Per Erik Rønne
>http://www.RQNNE.dk

Hej Per

Det er super

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 14:55

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Det er en brændt DVD,

Den er brændt forkert hvis ikke du kan starte fra den ved at holde C
tasten nede mens du tænder for computeren.

> Er der ikke en måde at komme ind i "BIOS" tilsvarende WIndows?

Det hedder, EFO men det vil ikke hjælpe dig.

> Skal man brænde mediet på en bestemt måde?
> Jeg har brændt som en ISO-fil med Nero på en Windows XP

Du har med garanti genereret imaget forkert.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 15:30

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]
>kan starte fra den ved at holde C
>tasten nede mens du tænder for computeren.

>Det hedder, EFO men det vil ikke hjælpe dig.

HEj Morten

Er det muligt at brænde en iso-fil på en Windows XP så man kan
boote den på en MacBook?

Hilsen Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 16:24

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> HEj Morten
>
> Er det muligt at brænde en iso-fil på en Windows XP så man kan
> boote den på en MacBook?

Ja men ISO'en skal genereres korrekt.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:22

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]

Hej igen Morten

Hvordan generere jeg den korrekt?

Hilsen en ny i denne forunderlige MacVerden
Jørgen Flink

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-08 15:10

Jørgen Flink wrote:

> Det er en brændt DVD,
> Er der ikke en måde at komme ind i "BIOS" tilsvarende WIndows?
>
> Skal man brænde mediet på en bestemt måde?
> Jeg har brændt som en ISO-fil med Nero på en Windows XP

Se, det var en opl., der kunne bruges... Hvis man vil kopiere en Mac
CD/DVD på windows, skal man i Nero vælge 'Copy', så afgør Nero selv
formatet.

Mac kan _ikke_ boote fra en ISO CD/DVD...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 15:27

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:

> [...]
en Mac
>CD/DVD på windows, skal man i Nero vælge 'Copy', så afgør Nero
selv
>formatet.
>
>Mac kan _ikke_ boote fra en ISO CD/DVD...
>
>mvh. Erik Richard
>
>--
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
> NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej Erik

Det var en iso-fil jeg skulle brænde. dvs. brænde det ned på et
medie som mac kan boote fra

Venligst
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-08 16:45

Jørgen Flink wrote:

> Det var en iso-fil jeg skulle brænde. dvs. brænde det ned på et
> medie som mac kan boote fra

Jeg glemte i ovenstående, at for at en windows kan læse en Mac CD/DVD,
skal programmet 'Macdrive' være installeret på det Windows system, du
vil brænde fra, hvis nero kan genkende filen.

Hvis du vil boote en Mac, skal du boote fra et HFS+ formatteret medie og
ikke fra et ISO medie. så hvis den image fil, du har fået brændt fra, er
ISO, vil den aldrig komme til at boote en Mac.

Dvs., at den fil, du vil brænde skal være en ganske alm. .dmg fil -
eller direkte fra en DVD/CD, og som nævnt ovenfor, skal MacDrive
væretinstalleret på den Windows maskine, du vil brænde fra.

Så der er nok ikke andet at gøre, end du må ud og købe dig en Leopard...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 18:07

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> ikke fra et ISO medie. så hvis den image fil, du har fået brændt fra, er
> ISO, vil den aldrig komme til at boote en Mac.

Erik du vrøvler og forvirrer mere en gavnligt.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:08

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:

> [...]

Hej Erik

Jeg vil se om jeg ikke kan flytte min ISO-fil med Leopard på fra
min Windows-PC via en USB-harddisk over på en anden MAC og
brænde den der, måske vil det lykkes?

Hilsen
Jørgen Flink

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-08 01:13

Hej Jørgen

Jørgen Flink wrote:
> Jeg vil se om jeg ikke kan flytte min ISO-fil med Leopard på fra
> min Windows-PC via en USB-harddisk over på en anden MAC og
> brænde den der, måske vil det lykkes?

Nej, som du lige har skrevet, er der kun ca. 3gb på DVD'en, og der skal
være ca. 7.4gb. - Leopard 10.5 er en duallayer DVD.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 12:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:
> [...]

Okay

Vi tales ved

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-08 15:02

Thomas von Hassel wrote:

> lidt svært når han ikke har system på sin maskine ...

Hm, er der ikke noget med, at man på de nyere bærbare både skal holde
COMBO tasten (nederst til venstre) og ALT tasten nede for at få den til
at starte i simple boot, så man kan vælge startdisk? - Svjh. var det
nødvendig på en iBook 900mhz, da jeg skulle systemrenovere den...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-08 16:24

> Hm, er der ikke noget med, at man på de nyere bærbare både skal holde
> COMBO tasten (nederst til venstre) og ALT tasten nede for at få den til
> at starte i simple boot, så man kan vælge startdisk?

Nej, ALT tasten giver dig en "bootmenu" ..eller rettere en simpel GUI
til at vælge hvilken disk eller cd du vil starte fra.

/thomas

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 16:43

> [...]
>Erik Richard Sørensen

>Nej, ALT tasten giver dig en
>"bootmenu" ..eller rettere en simpel GUI

Hej Thomas

Jeg prøver at få min MacBook til at starte op fra DVD-drevet da
jeg vil prøve at boot fra ent medie jeg har brændt på en Windows
computer. Inden da har jeg formateret harddisken på min macbook
ved hjælp af MAC OS X Install Disc 1 (version 10.5) som dog ikke
kan installeres på min MacBook ;-(

Da jeg holdt ALT nede under opstart kom der et ikon/tegning frem
hvor der stod Windows nedenunder

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 18:06

> [...]
> kan installeres på min MacBook ;-(
>
> Da jeg holdt ALT nede under opstart kom der et ikon/tegning frem

Ja det medie du har brændt er bootbar på bios hardware. Ikke på EFI.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:05

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]
Hej Morten,

På den DVD jeg har brændt i min Windows-PC kan jeg se der ligger
8 filer på den. 2 stk. BOOT-filer, en BOOTO, BOOT1U, BOOTHELP,
CDBOOT samt CHAIN0 i alt 132 KB. Det er nok fordi jeg ikke kan
se resten af det der er brændt i min Windows-PC .
Når jeg ser på det brændte med det blotte øje, vil jeg gætte på
der er ca. 3 GB på mediet

Hilsen Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-08 01:10

Jørgen Flink wrote:
> [...]
> CDBOOT samt CHAIN0 i alt 132 KB. Det er nok fordi jeg ikke kan
> se resten af det der er brændt i min Windows-PC .

Hm, der mangler ihvertfald flere filer, for at den kan boote - både en
.MACH, MACHSystem, BOOTROM, .etc, .var og en .bin. - det kan jeg se ved
at få et hjælpeprogram til at vise de usynlige filer på en 10.5 DVD...

> Når jeg ser på det brændte med det blotte øje, vil jeg gætte på
> der er ca. 3 GB på mediet

Hvis der kun er ca. 3gb på din DVD, mangler der ca. 4,2gb. Leopard 10.5
kommer på en duallayer DVD med i alt ca. 7,4gb. Det kunne tyde stærkt
på, at hele systeminstalleren (.pkg filer) overhovedet ikke er brændt
med. - så tror da pokker, du ikke kan starte på den...

Folg mit råd og gå ud og køb dig en ny, så er du sikker på, det vil virke.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 12:35

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:

> [...]

Hej Erik

Jeg vil stærkt overveje at følge dit råd

Hilsen
Jørgen Flink

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:29

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]

Hej Igen Morten

Jeg har meget at lærer om MAC ;-(

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-08 18:16

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Jeg har meget at lærer om MAC ;-(

Det kommer, ven - klippeteknik er godt, og Mac skrives Mac

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-02-08 19:34

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> klippeteknik er godt

Bukker og klapper

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are the ones who do.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 16:23

> [...]
> at starte i simple boot, så man kan vælge startdisk? - Svjh. var det
> nødvendig på en iBook 900mhz, da jeg skulle systemrenovere den...

nej

og sådan har det aldrig været på en iBook med mindre du har en ukendt
NDA model.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 25-02-08 09:18

spam@rqnne.dk (Per Rønne) writes:

> [...]
>da vist er overtegnet.
>
><http://www.macbruger.dk>
>
>Ja, vi er landets største MacBruger-forening med omkring 550 medlemmer,

Hej Per,
Min invitation til Jørgen flink var en ekstra ordinær invitation, da
MacSnak møder er lukkede møder kun for medlemmer. Det var kun for at
hjælpe Jørgen i en ærgelig situation.

Vores tema-aften den 11. marts er også kun for medlemmer, men dog kan
gæster mod betaling høre foredraget. Det bliver et foredrag af André
Stæhr. www.staehr.dk/.
Men der er der da ingen mulighed for at hjælpe nogen med deres
computerproblemmer under et foredrag.

Der er ingen MacSnak møder i marts, da vi har GF. Næste MacSnak møde er
8.4.2008
(se under mactiviteter)

I øvrigt er vi over 580 medlemmer

venlig hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-08 10:31

Hanne Hertzog <Hanne@enterpol.dk> wrote:

> I øvrigt er vi over 580 medlemmer

Altså med et rundt til 800 .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 25-02-08 09:25

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> writes:

> [...]
>Hvad skal MacBruger gruppen med navne og telefonlister mm. når de
>alligevel kun kan hjælpe hvis man møder op til et arrangement...

Det var dog noget af et postulat!
Der er masser af medlemmer, der får masser af hjælp. Det er da vist mange
år siden, du har været til noget arrangement. Jeg mindes du har været til
workshop på Gammelgaard for mange år siden. Jeg kan godt huske din lille
grønne e-Mac med trådløs forbindelse

Jeg mindes aldrig at have set dig til MacSnak. Og hvis du har problemmer,
så skal du bare maile mig, så skal jeg nok guide dig derhen, hvor jeg
mener, du kan få hjælp, altså som medlem

Hilsn Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 25-02-08 16:05

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> writes:

>Hej Hanne,
>
>Jeg vil melde mig ind i "Macbruger.dk"
>
>Hilsen Jørgen
Hej Jørgen
Det lyder da hyggeligt. Du må gå ind på vores hjemmeside og tilmelde dig,
da det er vores kasserer, der styrer den del af foretagenet

Glæder mig da til at hilse på dig
venlig hilsen Hanne

www.macbruger.dk
Største og ældste forening