HD Power Mac G5/Mac pro
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-02-08 22:40

Jeg ved ikke om jeg har fået det rigtigt ind men...

Power Mac G5 har 2 stk SATA Bus til Harddisk (1,5 Gbps)

Mac Pro har 4 stk SATA Bus til Harddisk (3 Gbps) altså dobbelt hastighed.

Jeg har ikke rigtigt styr på opbygningen af maskiner med SATA, men er
det muligt at sætte flere Diske på samme bus,på samme måde som med
IDE/ATA66-100, så man f.eks har 4 harddiske i en "gl" G5 ???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 22:50

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> det muligt at sætte flere Diske på samme bus,på samme måde som med
> IDE/ATA66-100, så man f.eks har 4 harddiske i en "gl" G5 ???

Ikke uiddelbart. SATA vil gerne have ét device pr.. bus. hvis du vil
have flere diske på så skal du have et SATA kort i maskinen og en eller
anden måde at montere dem internt.

som f.eks.

<http://www.sonnettech.com/product/g5_jive.html>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-08 03:10

Henry Lerche Madsen wrote:
> Jeg ved ikke om jeg har fået det rigtigt ind men...
>
> Power Mac G5 har 2 stk SATA Bus til Harddisk (1,5 Gbps)

Det er SATA-I/150 = 150mb/sek.

> Mac Pro har 4 stk SATA Bus til Harddisk (3 Gbps) altså dobbelt hastighed.

Hm, min MacPro har nu 6x SATA-II/300. De kan køre både 150mb/sek. og
300mb/sek.

> Jeg har ikke rigtigt styr på opbygningen af maskiner med SATA, men er
> det muligt at sætte flere Diske på samme bus,på samme måde som med
> IDE/ATA66-100, så man f.eks har 4 harddiske i en "gl" G5 ???

SATA har ikke indstillinger til 'master' og 'slvae' som på alm. PATA.
SATA diske - seriel ATA - sættes ganske enkelt i række.

Jeg mener også, nogle af G5 modellerne har både alm. PATA (2 stk. = 1
'master' + 1 'slvae'), så du burde kunne bruge 2x PATA diske på den alm.
ATA BUS og 2x SATA på SATA BUS'en.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 07:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> SATA har ikke indstillinger til 'master' og 'slvae' som på alm. PATA.
> SATA diske - seriel ATA - sættes ganske enkelt i række.

øh.. Nej. én dims pr bus. Det er bussen der er seriel.

> Jeg mener også, nogle af G5 modellerne har både alm. PATA (2 stk. = 1
> 'master' + 1 'slvae'), så du burde kunne bruge 2x PATA diske på den alm.
> ATA BUS og 2x SATA på SATA BUS'en.

G5'erne har to sta bus'er og én ATA bus der bruges af det optiske drev.
Denne vil iøvrigt kun kendes ved ATAPI (dvs optiske drev).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 07:12

> [...]
> det muligt at sætte flere Diske på samme bus,på samme måde som med
> IDE/ATA66-100, så man f.eks har 4 harddiske i en "gl" G5 ???

Nej. Der vil heller ikke være plads i den.