Hvordan skriver man 1/2 på mac?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-08 11:32

Der hvor der er $, , ', og § på en mac, plejer der at være en 1/2
(halv) taste på en pc. Hvor finder jeg samme tegn på en Mac?

Har prøvet med keyboad viewer, men synes ikke rigtig jeg kan finde den?

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-08 11:57

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> Der hvor der er $, , ', og § på en mac, plejer der at være en 1/2
> (halv) taste på en pc. Hvor finder jeg samme tegn på en Mac?
>
> Har prøvet med keyboad viewer, men synes ikke rigtig jeg kan finde den?

Du skriver '0,5' eller '0.5', afhængig af om du vil skrive på europæisk
eller amerikansk.

Eller '1/2' hvis du vil forsøge at efterlignen skrifttegnet.

1/2-tegnet findes ikke i MacRoman, men bruger du unicode kan du finde
det i tegnpaletten, under 'cifre'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-08 12:59

On 2008-02-22 11:57:17 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Du skriver '0,5' eller '0.5', afhængig af om du vil skrive på europæisk
> eller amerikansk.
> Eller '1/2' hvis du vil forsøge at efterlignen skrifttegnet.

Ok, 8.5 måneder ser bare så mystisk ud på skrift, frem 81/2, men det
kunne lige så godt være 81 / 2 som det kunne være 8 1/2

> 1/2-tegnet findes ikke i MacRoman, men bruger du unicode kan du finde
> det i tegnpaletten, under 'cifre'.

Øv

Men tak alligevel
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-08 13:07

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> Ok, 8.5 måneder ser bare så mystisk ud på skrift,

Ja, vi danskere er jo også vant til 8,5. Hvorfor kan du ikke lide
decimaltal?

Dem foretrækker jeg da altid, men jeg er naturligvis også mat-fys
student.

> frem 81/2, men det kunne lige så godt være 81 / 2 som det kunne være 8 1/2

Jamen, så må man naturligvis skrive, så ingen kan mistorstå det. Og så
hedder det 8 + 1/2 ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-08 17:26

On 2008-02-22 13:07:15 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Ja, vi danskere er jo også vant til 8,5. Hvorfor kan du ikke lide
> decimaltal?

Fordi det er grimt

> Dem foretrækker jeg da altid, men jeg er naturligvis også mat-fys
> student.

> Jamen, så må man naturligvis skrive, så ingen kan mistorstå det. Og så
> hedder det 8 + 1/2 ...

Jeg synes det ser ret lamt ud at bruge denne måde. Eksempel: Hun kommer
hjem igen om 8 + 1/2 måneder

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-08 17:42

Thomas Schreiber wrote:

> Fordi det er grimt

Jeg vil ikke sige, det ser grimt ud, men det virker underligt på mig at
skrive det på den måde..-)

> Jeg synes det ser ret lamt ud at bruge denne måde. Eksempel: Hun kommer
> hjem igen om 8 + 1/2 måneder

Hvis jeg skriver det 'almindeligt', så skriver jeg altid '8 1/2', men da
jeg er så heldig at have Popchar pro, så skriver jeg oftest 8½. - den
er pengene værd! http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14804

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-08 18:17

> Jeg vil ikke sige, det ser grimt ud, men det virker underligt på mig at
> skrive det på den måde..-)

Og hvordan så med 7,55 ?

> Hvis jeg skriver det 'almindeligt', så skriver jeg altid '8 1/2', men da
> jeg er så heldig at have Popchar pro, så skriver jeg oftest 8∏. - den
> er pengene værd! http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14804

Ja, et stort pi skal jo nok vække opmærksomhed ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-02-08 08:33

On 2008-02-22 18:17:18 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Og hvordan så med 7,55 ?

Hvis det er en halv det der, så vil jeg gerne låne en halv million af dig

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-08 09:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Eller '1/2' hvis du vil forsøge at efterlignen skrifttegnet.

det er den 1. februar - spøg til side, undskyld....
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Jon

Dato : 22-02-08 18:26

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> Har prøvet med keyboad viewer, men synes ikke rigtig jeg kan finde den?

Forsøk heller med Tegnpalett, sett den til "Latinsk" (?) og søk etter
"half".
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc