MAC OS X kan ikke installeres på denne
Fra : Jørgen Flink

Dato : 22-02-08 10:23

Jeg har en MacBook og har sat en ny harddisk i (80 Gb) Desvæørre kan
jeg ikke installere OS X 10.5. jeg får meddelsen

MAC OS X kan ikke installeres på denne
Computer.

Softwaren kan ikke installeres på denne computer

Er der en der ved hvorfor jeg ikke kan få lov at installere OS X 10.5
på min MacBook??

Hilsen Jørgen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-08 11:08

On 2008-02-22 10:22:48 +0100, Jørgen Flink <flink@46OOVtdcspace.dk>
(slet 46OOV) said:

> [...]
>
> Softwaren kan ikke installeres på denne computer
>

> Er der en der ved hvorfor jeg ikke kan få lov at installere OS X 10.5

Er det den originale CD der fulgte med til din MacBook? Hvis det er til
en MacPro eller en iMac fx, virker det ikke svjh.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Jørgen Flink

Dato : 22-02-08 11:35

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> skrev:
>On 2008-02-22 10:22:48 +0100,
>Jørgen Flink
><flink@46OOVtdcspace.dk>

>Er det den originale CD der fulgte
>med til din MacBook? Hvis det er til
>en MacPro eller en iMac fx, virker
>det ikke svjh.
>
>--
>mvh
>Thomas Schreiber
>http://thsch.com

Hej Thomas

Jeg er ikke helt sikker på om det er dem der fulgte med min
MacBook, men der står MacBook – Mac OS X Install Disk 1 samt Mac
OS X Install Disk 2 på de 2 ”CD-ere” "Mac OS version 10.5 AHT
version 3A137 Disc version 1.1

Det er en MacBook (Mid 2007) 2.0GHz MacBook
Problemmet er måske at jeg har udskiftet harddisken med en anden
80 GB SATA disk?

Venlig hilsen
Jørgen Flink

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-08 11:54

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
> version 3A137 Disc version 1.1
>
> Det er en MacBook (Mid 2007) 2.0GHz MacBook
> Problemmet er måske at jeg har udskiftet harddisken med en anden

Jeg tror at du skal genstarte fra DVDen, og så i stedet for at prøve at
installere Leoparden, vælge Diskværktøj.

Du skal nemlig først formattere harddisken - hvorfor i øvrigt købe en
minimal harddisk til sådant et formål?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Flink

Dato : 22-02-08 12:27

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:

>Jeg tror at du skal genstarte fra
> [...]

Hej Per

Jeg har ikke kendskab til Mac (køre normalt Windows, men er
faldet for MacBook)

I Diskværktøj kan jeg se harddisken, som er af mærket, Toshiba.
Her vælger jeg at oprette én partion, den navngiver jeg,
derefter vælger jeg format – den står default på Mac OS – udvidet
(journaled) – Hvad er det?
Derefter vælger jeg indstillinger og sikre mig GUID-
partionstabel – (hvilket også står som default) og så OK,
derefter vælger jeg partion, her kommer der et vindue frem med
Partionere disk og spørger om jeg er sikker i min sag, her
taster jeg også ”Partion”

Er der noget jeg mangler?

Har jeg formateret disken eller er den kun partioneret?

Hilsen Jørgen
fra Husum/Brønshøj

Vi er næsten naboer

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-08 13:04

Jørgen Flink <flink@QGMRItdcspace.dk> wrote:

> [...]
> taster jeg også ‰Partion‰
>
> Er der noget jeg mangler?

> Har jeg formateret disken eller er den kun partioneret?

Jeg tror at du skal sikre dig at /slette/ disken.

> Hilsen Jørgen
> fra Husum/Brønshøj
>
> Vi er næsten naboer

Jae - hvor nærmere bor du? Jeg bor i samme bygning som den gamle Husum
Bio.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Flink

Dato : 23-02-08 00:32

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:
> [...]

Hej Per

Jeg bor tæt på Kagsmosen ikke langt fra Husum S-station.

Ang. mit problem med installationen af OS X 10.5 på min MacBook
mener Thomas det kan være de forkerte medier jeg anvender da jeg
ikke er sikker på om det er dem der var med da jeg købte den.

Måske skal jeg se om det er muligt at købe nogle nye

Hilsen Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-08 06:31

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Jeg bor tæt på Kagsmosen ikke langt fra Husum S-station.

OK, deroppe ...

> Ang. mit problem med installationen af OS X 10.5 på min MacBook
> mener Thomas det kan være de forkerte medier jeg anvender da jeg
> ikke er sikker på om det er dem der var med da jeg købte den.

Medmindre du rent faktisk laver nogle fejl.

> Måske skal jeg se om det er muligt at købe nogle nye

Det er det naturligvis altid ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Flink

Dato : 23-02-08 09:01

> [...]
>
>OK, deroppe ...

MacBook

>Medmindre du rent faktisk laver nogle fejl.

Hej Per,

Ved du evt. om det er muligt at købe et nyt OS X 10.5 hos Mac
til en fornuftig pris når dem der fulgte med min MacBook er
forsvundet?

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-08 09:31

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Ved du evt. om det er muligt at købe et nyt OS X 10.5 hos Mac
> til en fornuftig pris når dem der fulgte med min MacBook er
> forsvundet?

Du skal regne med at det koster det samme, som jeg måtte give for min
Leopard, da jeg købte den til min MacBook.

Vistnok 999 kroner for en enkelt-licens.

Samtidig kan du anskaffe dig den nye Office 2008-pakke til 1299, med
Excel, Word, PowerPoint og Entourage [Home & Student Edition].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-02-08 09:55

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Samtidig kan du anskaffe dig den nye Office 2008-pakke til 1299, med
> Excel, Word, PowerPoint og Entourage [Home & Student Edition].

Jørgen har jo rent faktisk License til 10.5 da den jo fulgte med maskinen.
Er der ikke en venlig sjæl der kunne låne ham DVD'en så han kan få den
installeret...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 10:52

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Jørgen har jo rent faktisk License til 10.5 da den jo fulgte med maskinen.
> Er der ikke en venlig sjæl der kunne låne ham DVD'en så han kan få den
> installeret...

Jeg mener, men jeg er ikke sikker, at du kan købe et medie kit som
passer til maskinen, så længe den er nogenlunde ny. Men jeg aner ikke
hvad det koster. Ring til Apples support på 7010 2007 og hør dem.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-02-08 10:54

Henry Lerche Madsen wrote:
> Jørgen har jo rent faktisk License til 10.5 da den jo fulgte med maskinen.
> Er der ikke en venlig sjæl der kunne låne ham DVD'en så han kan få den
> installeret...

At man mister det originale installationsmedie er ikke ensbetydende med,
at man mister sin licens?

Mit spørgsmål er vel i virkeligeheden om licensen følger med mediet
eller maskinen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-08 11:00

> At man mister det originale installationsmedie er ikke ensbetydende med,
> at man mister sin licens?
>
> Mit spørgsmål er vel i virkeligeheden om licensen følger med mediet
> eller maskinen.

Maskinen er sandsynligvis så gammel, at der aldrig er fulgt en
Leopard-licens med. Blev den oprindeligt solgt før annonceringen af
datoen for Leopardens frigivelse, måtte man selv købe licens + DVD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-02-08 11:10

Per Rønne skrev:

> Maskinen er sandsynligvis så gammel, at der aldrig er fulgt en
> Leopard-licens med. Blev den oprindeligt solgt før annonceringen af
> datoen for Leopardens frigivelse, måtte man selv købe licens + DVD.

Men så skulle man jo under alle omstændigheder kunne smide en 10.4 på og
så er det jo op til Jørgen om han vil opgradere nu eller senere ..

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-08 11:12

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Men så skulle man jo under alle omstændigheder kunne smide en 10.4 på og
> så er det jo op til Jørgen om han vil opgradere nu eller senere ..

Og så skulle de medier han har fået med indeholde en gammel 10.4 +
iLife. Husk endelig på det sidste ....
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 11:17

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og så skulle de medier han har fået med indeholde en gammel 10.4 + iLife.
> Husk endelig på det sidste ....

det lyder mest som om han har en gammel maskine med nye medier (med 10.5
på) og de dur naturligvis ikke ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-08 11:42

> det lyder mest som om han har en gammel maskine med nye medier (med 10.5
> på) og de dur naturligvis ikke ..

Måske skulle vi så få en lidt mere præcis beskrivelse af maskintypen.
Men en MacBook - så må der da være tale om en Intel-baseret Mac, som vel
højst kan være et par år gammel.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 11:56

> Måske skulle vi så få en lidt mere præcis beskrivelse af maskintypen.
> Men en MacBook - så må der da være tale om en Intel-baseret Mac, som vel
> højst kan være et par år gammel.

det har han sagt, MacBook 13 inch mid 2007, det er den nuværende model.
Men den er jo som bekendt kommet både med 10.5 og 10.4

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-08 12:35

> det har han sagt, MacBook 13 inch mid 2007, det er den nuværende model.

Og min.

> Men den er jo som bekendt kommet både med 10.5 og 10.4

Jep, men er den fra mid 2007 er den kommet med 10.4, uden ret til
»gratis« opgradering til 10.5. Det ændrer dog ikke på at han mangler
iLife.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Flink

Dato : 23-02-08 15:08

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev:

> [...]

Jeg har lige talt med Mac-suporten, de siger at det er var en
10.4 der fulgte med min MacBook og jeg ikke kan installere den
10.5 jeg har, men skal købe 10.5 på nettet til 999,-
evt. installere 10.4 først da iLife ikke følger med OS X v
10.5.1 Leopard men køber på nettet men skal købes separat til
599,-

Hilsen Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-08 15:39

> [...]

> evt. installere 10.4 først da iLife ikke følger med OS X v
> 10.5.1 Leopard men køber på nettet men skal købes separat til

Altså akkurat som jeg måtte. Den iLife der fulgte med maskinen er i
øvrigt iLife 06; den du kan købe vil være iLife 08. Og ikke noget med
opgraderingspriser her.

Jeg mener dog godt at du kan installere iLife 06 særskilt, over en
Leopard 10.5.2 - som det nuværende versionsnummer hedder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-08 21:15

> [...]

> evt. installere 10.4 først da iLife ikke følger med OS X v
> 10.5.1 Leopard men køber på nettet men skal købes separat til

Men hvorfor kan du ikke installere den Mac OS X 10.5, du har? Normalt
kan nyere styresystemer godt installeres på maskiner fra før deres
udgivelse (men ikke omvendt). Mac OS X 10.5 kan derfor normalt sagtens
installeres på din MacBook. Det må i så fald være en opgraderings-DVD,
som kræver Mac OS X på harddisken, eller en DVD, der er fulgt med en
specifik Mac. Ved du, hvor din 10.5 DVD stammer fra? Hvis det er en
opgraderings-DVD, kan det godt omgås ved at brænde den over på en ny DVD
minus et par filer, men jeg må indrømme, at jeg ikke aner, hvordan man
gør helt præcis. Det er jo også en omgåelse af licensbetingelserne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 16:12

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

> [...]
>DVD stammer fra? Hvis det er en
>opgraderings-DVD, kan det godt
>omgås ved at brænde den over på en ny DVD

Hej Henrik

Jeg tror det skal være det OS der blev leveret sammen med min
MacBook og det tror jeg var OS X 10.4 ellers skal det være
en ”retail” OS X 10.5 som koster 999,- på nettet

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-02-08 21:04

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Jeg tror det skal være det OS der blev leveret sammen med min
> MacBook og det tror jeg var OS X 10.4 ellers skal det være
> en ‰retail‰ OS X 10.5 som koster 999,- på nettet

Det er nok rigtigt, hvis de cd'er, du har fået, er leveret med en
computer. Der kan sagtens mangle nogle drivere eller andre specifikke
filer til andre computere. Det er nok Apples måde at bremse
piratkopiering lidt. Det undrer mig, at det er to cd'er, for normalt
kommer Mac OS X på en DVD. Det er vel ikke to DVD'er, og så ligger iLife
og måske andre programmer, der følger med en Mac, men ikke med OS X, på
den ene DVD.
Og så undrer det mig alligevel lidt. MacBook blev jo ikke
ændret, fordi 10.5 kom frem. Umiddelbart skulle man da tro, at originale
installationsdiske med 10.5 derfor skulle kunne installeres på din.
MÃ¥ske er dine diske i virkeligheden til en anden Mac-model.
Køber man en Mac lige efter OS X er opgraderet, har Apple ikke
nået at opdatere de medfølgende DVD'er med styresystem og programmer. Så
ligger der en ekstra DVD med den nye version af OS X i en
opgraderingsudgave, der kun vil installere, hvis OS X er installeret i
forvejen. Den kan man normalt sagtens bruge til andre computere, for den
ligner fuldstændig retail-versionen bortset fra kravet om en allerede
installeret OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:32

> [...]
>installeret i
>forvejen. Den kan man normalt
>sagtens bruge til andre computere, for den

Hej Henrik

Jo, jeg har fået 2 sæt originale skiver med da jeg købte min
MacBook brugt og det er henholdsvis Mac OS X version 10.4.6 og
10.5 så det er ikke de ”rigtige” jeg har fået med.
Jeg har talt med Mac-Supporten, de mente, ud fra serienummeret,
at den var leveret med enten 10.4.8 eller 10.4.11, men de var
ikke helt sikker

Hilsen Jørgen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-02-08 11:43

Thomas von Hassel wrote:

> det lyder mest som om han har en gammel maskine med nye medier (med 10.5
> på) og de dur naturligvis ikke ..

Og det bringer mig tilbage til mit spørgsmål. Er det 'ok' at installere
OS X fra et lånt (ja, ja i praksis ville det nok være brændt, men det er
en anden snak) medie, hvis mediet er identisk med det, der i sin tid
fulgte med maskinen?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 11:56

> [...]
> OS X fra et lånt (ja, ja i praksis ville det nok være brændt, men det er
> en anden snak) medie, hvis mediet er identisk med det, der i sin tid

Teoretisk ja, da du har ret til at installere det software som fulgt med
maskinen.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-02-08 12:18

Thomas von Hassel wrote:

> Teoretisk ja, da du har ret til at installere det software som fulgt med
> maskinen.

Tak ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-08 14:44

> Og det bringer mig tilbage til mit spørgsmål. Er det 'ok' at installere
> OS X fra et lånt

10.4: ja der følger en 10.4 licens med maskinen.

10.5: ikke uden han køber en "fuld licens", som ikke er en fuld licens men
en upgrade til den licens der fulgte med maskinen.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 23-02-08 15:09

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]
>Morten Reippuert Knudsen
> <http://blog.reippuert.dk>
>
>Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Hej

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-08 16:56

> [...]
> evt. installere 10.4 først da iLife ikke følger med OS X v
> 10.5.1 Leopard men køber på nettet men skal købes separat til

Installer blot en retail 10.5 og tag iLife fra de medier du har.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 00:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]

Hej Morten

Mange tak, det vil jeg prøve

Hilsen Jørgen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-02-08 15:54

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> 10.4: ja der følger en 10.4 licens med maskinen.
>
> 10.5: ikke uden han køber en "fuld licens", som ikke er en fuld licens men
> en upgrade til den licens der fulgte med maskinen.

He he. Nu klippede du godt nok meningen ud af mit citat - jeg spurgte jo
netop, om man måtte installere fra en disk identisk med den, der fulgte
med maskinen ;) Jeg er klar over, at en opdatering vil koste penge.

Anyway, jeg forstår at svaret er, at licensen følger maskinen og ikke
mediet. Tak for svaret!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-08 18:55

> He he. Nu klippede du godt nok meningen ud af mit citat - jeg spurgte jo
> netop, om man måtte installere fra en disk identisk med den, der fulgte
> med maskinen ;)

Det mener du ikke afklares af mit svar?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-02-08 01:57

> Det mener du ikke afklares af mit svar?

Jo, jo. Ta' det som en kritik af din citatteknik ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 16:15

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) skrev:

>det lyder mest som om han har en
>gammel maskine med nye medier (med 10.5
>på) og de dur naturligvis ikke ..
>
>/thomas

Hej Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 11:00

> At man mister det originale installationsmedie er ikke ensbetydende med,
> at man mister sin licens?
>
> Mit spørgsmål er vel i virkeligeheden om licensen følger med mediet
> eller maskinen.

maskinen ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-08 18:07

> [...]
> version 3A137 Disc version 1.1
>
> Det er en MacBook (Mid 2007) 2.0GHz MacBook
> Problemmet er måske at jeg har udskiftet harddisken med en anden

disken har en MBR tabel ab fabrik. Du skal give den en GUID tabel.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 22-02-08 23:11

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]

Hej Morten

Er der et sted hvor jeg kan hente en vejledning ang. udskiftning
af harddisk samt formatering?

Hilsen Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-08 23:13

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Hej Morten
>
> Er der et sted hvor jeg kan hente en vejledning ang. udskiftning
> af harddisk samt formatering?

Du har jo fat i det rigtige. Disk værktøj, partionering, GUID ... hvis
atl dette passer er der to ting tilbage: Forket installations medie i
forhold til din maskine, eller en defekt disk ...

/thomas

Fra : Jørgen Flink

Dato : 22-02-08 23:59

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) skrev:

> [...]

Hej Thomas

Jeg har prøvet med 2 stk harddiske. Den 1. var en Toshiba HD på
80 Gb med et lille MAC-logo på. den 2. er en Western Digital på
120 Gb (Uden MAC-logo) De begge kommer med samme meddelelse.

Jeg har også prøvet med både Mac OS X 10.4.6 samt 10.5, men uden
held.

Måske er det de forkerte medier jeg har fundet frem?

Det er en MacBook (13-inch Mid 2007)

Mange hilsner
Jørgen Flink

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 00:06

> [...]

> held.
>
> Måske er det de forkerte medier jeg har fundet frem?

du _skal_ bruge de samme medier som blev leveret med maskinen, med
mindre du bruger en "retail" udgave af f.eks. 10.5 ...

/thomas

Fra : Jørgen Flink

Dato : 23-02-08 00:29

> [...]

med
>mindre du bruger en "retail" udgave af f.eks. 10.5 ...

Hej Thomas,

Måske er det forklaringen ;-(
Ved du om jeg kan købe nogle nye medier til min MacBook?
Der står ikke noget på medierne om de er en "retail" udgave, men
de er orginale

Mange hilsner og tusinde tak for dine svar, det er bare super

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 00:32

> [...]

> Ved du om jeg kan købe nogle nye medier til min MacBook?
> Der står ikke noget på medierne om de er en "retail" udgave, men

hvornår er den købt ? ... var der 10.5 på den da du fik den ? .. hvis ja
så er det de rigtige medier, hvis nej så er det de forkerte.

/thomas

Fra : Jørgen Flink

Dato : 23-02-08 08:59

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) skrev:

> [...]

Hej Thomas,

Jeg har købt den brugt, uden harddisk og måske med de forkerte
medier til ;-(

Hilsen Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-08 12:04

Jørgen Flink <flink@46OOVtdcspace.dk> wrote:

> [...]
>
> Softwaren kan ikke installeres på denne computer
>

> Er der en der ved hvorfor jeg ikke kan få lov at installere OS X 10.5

Disken skal formateres i GUID format. Start diskværktøj fra install
DVD'en

/thomas

Fra : Jørgen Flink

Dato : 22-02-08 12:26

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) skrev:
> [...]

Hej Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-08 13:11

> [...]

> taster jeg også ‰Partion‰
>
> Er der noget jeg mangler?
>
> Har jeg formateret disken eller er den kun partioneret?

SÃ¥ har du partioneret og formateret disken ... til venstre skulle du
gerne have din hardisk øverst og det logiske drev lige under rykket ind
med højre.

/thomas

Fra : Jørgen Flink

Dato : 22-02-08 23:13

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) skrev:

> [...]

Hej Thomas,

Det hele ser rigtigt ud, men jeg får stadig den samme
fejlmeddelelse ;-(

Nemlig

Sene hilsner
Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-08 23:20

> [...]

> fejlmeddelelse ;-(
>
> Nemlig
>
> " MAC OS X kan ikke installeres på denne

Hvis det ser ca. sådan her ud:

<http://media.elements.dk/pub/guid.png>

så er der noget andet galt ...

/thomas

Fra : Jørgen Flink

Dato : 23-02-08 00:24

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) skrev:

>Hvis det ser ca. sådan her ud:
>
><http://media.elements.dk/pub/guid.png>
>
>så er der noget andet galt ...
>
>/thomas

Hej Thomas

Øverst til venstre i tilsvarende skærmbillede hos mig står der –
111.8 GB WDC WD1200B…
Nederst til højre står der – Type partionsoversigt : GUID-
partionsoversigt, i din står der GUID Partition Table – men det
er vel bare fordi din er på Engelsk og min på Dansk?

Når jeg prøver at starte min MacBook uden install disken i sker
der ikke noget, der kommer ikke en oplysning om manglende
operativsystem eller lig. Er det normalt?

Venligst Jørgen Flink

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 00:27

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Hej Thomas
>
> Øverst til venstre i tilsvarende skærmbillede hos mig står der ˆ
> 111.8 GB WDC WD1200B∑
> Nederst til højre står der ˆ Type partionsoversigt : GUID-
> partionsoversigt, i din står der GUID Partition Table ˆ men det
> er vel bare fordi din er på Engelsk og min på Dansk?

jep, men har du også en disk under "111.8 GB WDC WD1200B" ... der hvor
der på min står "Mac HD" ?

> Når jeg prøver at starte min MacBook uden install disken i sker
> der ikke noget, der kommer ikke en oplysning om manglende
> operativsystem eller lig. Er det normalt?

ja ..

/thomas

Fra : Jørgen Flink

Dato : 23-02-08 00:34

----ooo----

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 00:39

> [...]

> der ikke noget, der kommer ikke en oplysning om manglende
> operativsystem eller lig. Er det normalt?

Du svarer ikke på mit spm. Har du en "disk" lige under "111.8 GB WDC
WD1200B" ... kaldet et eller andet. I mit exempel hedder den "Mac HD"
.... hvis ikke så gå under "Formater" eller "Erase" og formater den ...

/thomas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-02-08 17:52

Min rulleskakt er snart gasblå (unødigt).
Gider I ikke klippe overflødigt væk i jeres tekster, please?

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are the ones who do.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-08 20:08

Preben Bødker Nielsen skrev den 23-02-2008 17:52:

> Min rulleskakt er snart gasblå (unødigt).
> Gider I ikke klippe overflødigt væk i jeres tekster, please?

Du kan evt skifte dit tema til grå? Så er rulleskakten ikke blå mere.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-08 05:41

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Du kan evt skifte dit tema til grå? Så er rulleskakten ikke blå mere.

Så bliver trafikfyret også gråt, og det går ikke hos Preben

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-02-08 12:10

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Så bliver trafikfyret også gråt, og det går ikke hos Preben

Njah, I vores brache er trafikfyrene jo sort/hvide
I øvrigt er mit skrivebord gråt (S/H foto), så rulleskakten forsvinder
jo bare i gråt i gråt.

Så keep up the cutting mode.

/Preben

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-08 14:04

Preben Bødker Nielsen <spam2008@os.dk> wrote:

> Njah, I vores brache er trafikfyrene jo sort/hvide

Hæ, nåh ja - til gengæld er der som regel kun to at holde styr på

> I øvrigt er mit skrivebord gråt (S/H foto), så rulleskakten forsvinder
> jo bare i gråt i gråt.

Som jeg siger: "Det går ikke hos dig".

> Så keep up the cutting mode.

Altid (næsten).

> /Preben

M.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-02-08 11:59

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> [...]
>OS X fra et lånt (ja, ja i praksis ville det nok være brændt, men det er
>en anden snak) medie, hvis mediet er identisk med det, der i sin tid

Jeg synes ærlig talt ikke, man skal gå så meget op i paragrafferne , men
bare se at få den stakkels mand kørende, så kan kan se, hvor dejligt det
er at eje en Mac

Hvis du, Jørgen Flink, har lyst kan du komme til vores MacSnak møde i
Valby Kulturhus
på onsdagd.27.2 medbringede alt det du har købt, samt dine to harddiske.
Så er jeg sikker på, at der er nogen der vil hjælpe dig, og jeg har selv
en MacBook fra oktober, så den system Cd skulle kunne bruges, så du
derefter kan få din Leopard på maskinen.
venlig hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-02-08 12:18

Hanne Hertzog wrote:

> Jeg synes ærlig talt ikke, man skal gå så meget op i paragrafferne , men
> bare se at få den stakkels mand kørende, så kan kan se, hvor dejligt det
> er at eje en Mac

Du læser noget i teksten, jeg slet ikke skriver. Jeg er fuldstændig
ligeglad med om den version af OS X, Jørgen forhåbentlig snart får på
sin MacBook, er lovlig eller ulovlig.

Mit spørgsmål var teoretisk, og Thomas gav mig det svar, jeg søgte.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-08 12:35

Hanne Hertzog <Hanne@enterpol.dk> wrote:

> Hvis du, Jørgen Flink, har lyst kan du komme til vores MacSnak møde i
> Valby Kulturhus på onsdag d.27.2 medbringede alt det du har købt, samt
> dine to harddiske. Så er jeg sikker på, at der er nogen der vil hjælpe dig

Dér er også jeg til stede ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Flink

Dato : 23-02-08 15:10

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 09-03-08 19:10

Jørgen Flink (slet 46OOV) skrev:
> [...]
>
> Softwaren kan ikke installeres på denne computer
>

> Er der en der ved hvorfor jeg ikke kan få lov at installere OS X 10.5

Jeg er lutter ører, hvad fandt i ud af, lykkedes det at installere 10.5
på maskinen

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-08 19:40

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Jeg er lutter ører, hvad fandt i ud af, lykkedes det at installere 10.5
> på maskinen

Jørgen kontaktede mig aldrig ... og jeg kender hverken hans adresse,
telefonnummer eller e-mail adresse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 09-03-08 20:16

Per Rønne skrev:

> Jørgen kontaktede mig aldrig ... og jeg kender hverken hans adresse,
> telefonnummer eller e-mail adresse.

Hmm

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-08 06:03

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Hmm

Men det er jo muligt at han dukker op på MacBrugers temaaften i morgen -
som jeg ser finder sted i Valby Medborgerhus 19:00.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-08 20:20

Henry Lerche Madsen skrev den 09-03-2008 19:10:

> Jeg er lutter ører, hvad fandt i ud af, lykkedes det at installere 10.5
> på maskinen

Mon ikke den først skal klargøres med diskværktøj - den er jo
BIOS-formatteret.