Hvordan er det med graffikort i imac og fi~
Fra : jakob

Dato : 22-02-08 01:41

Jeg er ved at købe en 24 tommer imac til final cut, men kan ikke lige
overskue de systemkrav der er.

Hos apple skriver de at kravet til graffikort er "An AGP or PCI Express
Quartz Extreme graphics card (Final Cut Studio is not compatible with
integrated Intel graphics processors)"

Når jeg kigger på specs for imac står der at den har * ATI Radeon
HD 2600 PRO-grafikprocessor
* 256 MB GDDR3-hukommelse

Men det er da noget onboard ragelse ikke ? Så bliver jeg sgi usikker på
om den maskine overhovede kan køre final cut, men hvis ikke er det da
grotesk.....

Har nogen en ide om dette ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-08 05:49

jakob <none@none.invalid> wrote:

> [...]
>
> Men det er da noget onboard ragelse ikke ? Så bliver jeg sgi usikker på
> om den maskine overhovede kan køre final cut, men hvis ikke er det da

ja .. det kan godt være det er "on board" ... men det er stadig et
diskret grafikkort i alle andre hensender end den fysiske, så kør du
bare Final Cut på dén.

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-02-08 10:18

> ja .. det kan godt være det er "on board" ... men det er stadig et
> diskret grafikkort i alle andre hensender end den fysiske, så kør du
> bare Final Cut på dén.

Man kan iøvrigt også godt køre Final Cut på en Macbook med integreret
grafikkort, så kravene er nok mere vejledende eller også gælder de for
andre programmer i studio pakken.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-08 12:03

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Man kan iøvrigt også godt køre Final Cut på en Macbook med integreret
> grafikkort, så kravene er nok mere vejledende eller også gælder de for
> andre programmer i studio pakken.

hmmm, normalt plejer den at melde en fejl under installation hvis specs
ikke er opfyldt ... det gør Aperture f.eks.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 22-02-08 14:05

Den 22.02.2008 kl. 01:40 skrev jakob <none@none.invalid>:

> [...]
>
> Men det er da noget onboard ragelse ikke ? Så bliver jeg sgi usikker på
> om den maskine overhovede kan køre final cut, men hvis ikke er det da

Ja men jeg bliver spyttet på når jeg siger det:
Grafikkort har ikke en fløjtende fis at gøre med videoredigering! Intet
som helst! Zip! Nada!

Det har at gøre med processorhastighed og RAM, altså med maskinens
hurtighed i databehandlingen. Der bliver ikke behandlet
videoredigeringsdata i grafikkortet.IMHO.

Grafikkort har kun at gøre med om de kan følge med i nye
spil-COD4-Crysis-Biochock for eksempel!
Rammen på grafikkortet eller mangel på samme har noget at gøre med
pixelarealet når du ganger længde og bredde på skærmen. Den skal
megabytemæssigt kunne klare at vise billedet på alle arealets pixels.

Når grafikkortet kører et moderne 3D spil så kan kortet køre som en slags
selvstændig processor, hvor den har fordel af mere ram.
--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-08 14:54

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Ja men jeg bliver spyttet på når jeg siger det:
> Grafikkort har ikke en fløjtende fis at gøre med videoredigering! Intet
> som helst! Zip! Nada!

jo lidt på Mac OS X ... fordi systemet offloader meget af beregningen
til grafikortet ... istedet for at foretage beregningen i CPU.

/thomas

> Det har at gøre med processorhastighed og RAM, altså med maskinens
> hurtighed i databehandlingen. Der bliver ikke behandlet
> videoredigeringsdata i grafikkortet.IMHO.

jo, den bruger GPU'en til at speede op på f.eks. rendering ...

Fra : Lyrik

Dato : 22-02-08 17:58

Den 22.02.2008 kl. 14:54 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> jo lidt på Mac OS X ... fordi systemet offloader meget af beregningen
> til grafikortet ... istedet for at foretage beregningen i CPU.
Kun i spil.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-08 19:05

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Kun i spil.

> Kun i spil.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Quartz_Compositor>

"Mac OS X v10.2 introduced Quartz Extreme: graphics processor (GPU)
acceleration for the Quartz Compositor. With Quartz Extreme, no central
processor (CPU) cycles are utilized for scene composition. Quartz
Compositor runs using the graphics processor (GPU) by encapsulating each
rendered backing store in an OpenGL texture map or surface. The GPU then
composes the surfaces and maps to provide the final image, which is
delivered to its frame buffer."

<http://developer.apple.com/graphicsimaging/overview.html>

<http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10-4.ars/13>

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 23-02-08 01:37

Den 22.02.2008 kl. 19:04 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> [...]
> rendered backing store in an OpenGL texture map or surface. The GPU then
> composes the surfaces and maps to provide the final image, which is

Quartz har ikke noget med videoredigeringsprogrammer for videoamatøren at
gøre. Både du og Reipurt er ude hvor kragerne vender og vildledr
spørgeren. Det er som jeg siger:
Grafikkortet har ikke en fløjtende fis med videoredigering at gøre. I
vildleder spørgeren med ting der ikke har med hans spørgsmål at gøre.
Jeg gider ikke Jeres flueknepperi. Videoredigering har intet med
grafikkortet at gøre, kun med maskinens hurtighed-processorkraft!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-08 07:46

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Jeg gider ikke Jeres flueknepperi. Videoredigering har intet med
> grafikkortet at gøre, kun med maskinens hurtighed-processorkraft!

tjeck nu: <http://www.apple.com/dk/finalcutstudio/motion/>

og jeg citerer: "Motion 3 leveres med mere end 150 GPU-accelererede
filtre og effekter - inklusive filtrene Aura, Light Rays, Dazzle og
Glass Distortion - som du kan bruge til at gøre dine projekter mere
spektakulære. Og filtre er kun begyndelsen."

Fra : Lyrik

Dato : 23-02-08 11:49

Den 23.02.2008 kl. 07:46 skrev Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk>:

> [...]
> Glass Distortion - som du kan bruge til at gøre dine projekter mere
> spektakulære. Og filtre er kun begyndelsen."
Manden skal køre Final Cut!)) At et filter i et bestemt program bruger
GPU acceleration rører ikke ved det overordnede faktum at grafikkortet
ikke har noget at sige for videoredigering.
Var han en nørd som lige præcis fokuserede på det filter i det program du
nævner, så skulle vi til at undersøge hastighedsforskellen i de
forskellige grafikkorts GPU'er omkring lige præcis det filter.-Not?
Det er irrelevandt! Det det handler om er at manden skal køre Final Cut og
at manden tror at han sidder på en klippekant med afgrunden nedenunder-jeg
må styrte mig i afgrunden nu, hvis jeg ikke har det rigtige
grafikkort?-Not! Grafikkortet har intet med hans kvababelser at gøre! hans
kvababbelser har at gøre med at han har malet sig op i et hjørne med
professionel videoredigeringsprogram-Final Cut!
Han skulle have fået fred med iMovie i stedet!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 11:56

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> professionel videoredigeringsprogram-Final Cut!
> Han skulle have fået fred med iMovie i stedet!

sikke noget vås. Final Cut, iMovie, Styresystemet bruger alle GPU'en til
at accelerere beregninger. Vi er længe ude over hvad spørgeren ville, vi
har alle sagt til ham at hans grafikkort er fint fint til at gøre det
han vil. Du derimod prøver at bilde os ind at GPU'en ikke har
infflydelse på performance, hvilket er 100% forkert.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-08 14:04

> [...]
> han vil. Du derimod prøver at bilde os ind at GPU'en ikke har
> infflydelse på performance, hvilket er 100% forkert.

Ja. Mac OS X er ubetinget det OS der lægger flest 2D og applikations
rendering funktioner på grafikkortet. Der gøres vel og mærke brug af
GPU'en der normalet bruges til 3D. Grafikkortet's 2D framebuffer og
video overlay anvendes ikke hvis der er en GPU med tilfredsstillende
specifikationer til rådighed.

Når det er sagt er det GPU'ens egenskaber, clockfrekvens og
hukommelses mængde der udgør flaskehalsen - ikke hukommelsens
hastighed som det kendes fra 3D spil. Aka et integreret grafikort
eller et grafikkort med en langsom hukommelse har kun lille betydning
på Mac OS X.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-02-08 16:41

> Aka et integreret grafikort
> eller et grafikkort med en langsom hukommelse har kun lille betydning
> på Mac OS X.

Hvad står aka/Aka for?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 16:54

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hvad står aka/Aka for?

AKA = Also Known As

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-02-08 17:01

> AKA = Also Known As
>
> /thomas

Aha Tak skal du have.

M.

Fra : Esben

Dato : 24-02-08 14:11

> [...]
> hastighed som det kendes fra 3D spil. Aka et integreret grafikort
> eller et grafikkort med en langsom hukommelse har kun lille betydning

Det sidste er vel en sandhed med modifikaioner:

http://www.barefeats.com/mbcd8.html

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : jakob

Dato : 23-02-08 16:20

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> kvababbelser har at gøre med at han har malet sig op i et hjørne med
> professionel videoredigeringsprogram-Final Cut!
> Han skulle have fået fred med iMovie i stedet!

Ehh hvad har du lige gang i ? Hvad ved du egentlig om det, du har jo
ingen ide om hvad jeg skal bruge det til eller om iMovie kan opfylde
mine behov.

Hvis det kunne det brugte jeg selvfølgelig det.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-08 10:50

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Quartz har ikke noget med videoredigeringsprogrammer for videoamatøren at
> gøre. Både du og Reipurt er ude hvor kragerne vender og vildledr
> spørgeren. Det er som jeg siger:

hmmm, hvorfor er det så svært at læse de links og se at du er galt
afmarcheret. Selvfølgelig har grafikkortet noget at sige, bare se
Apple's egen dokumentation.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-08 19:15

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Kun i spil.

Nej

> Kun i spil.

og nej igen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-08 18:14

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Ja men jeg bliver spyttet på når jeg siger det:
> Grafikkort har ikke en fløjtende fis at gøre med videoredigering! Intet
> som helst! Zip! Nada!

Det kommer an på hvad du lægger i "videoredigering".

> Det har at gøre med processorhastighed og RAM, altså med maskinens
> hurtighed i databehandlingen. Der bliver ikke behandlet
> videoredigeringsdata i grafikkortet.IMHO.

Det er ikke helt rigtigt. Apples produkter Motion og Shake bruger
GPU'en til at kalkulere effekter.

Fra : jakob

Dato : 23-02-08 16:20

> Ja men jeg bliver spyttet på når jeg siger det:
> Grafikkort har ikke en fløjtende fis at gøre med videoredigering! Intet
> som helst! Zip! Nada!

Det jeg er ude efter er om det kan være et krav som hindrer installering
?

Det er jo en investering og så skal det helts funge.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-08 18:10

> [...]
>
> Men det er da noget onboard ragelse ikke ? Så bliver jeg sgi usikker på
> om den maskine overhovede kan køre final cut, men hvis ikke er det da

Selvfølgelig kan det bruges til FCP.

Og det er hverken onboard eller ragelse.

skærmen er ikke noget at råbe hurra for, men det er en helt anden sag.

Fra : jakob

Dato : 23-02-08 16:20

> Selvfølgelig kan det bruges til FCP.
>
> Og det er hverken onboard eller ragelse.
>
> skærmen er ikke noget at råbe hurra for, men det er en helt anden sag.

Fint, takker.

Tillægsspørgsmål ved du om en sådan maskine også vil kunne køre motion ?

Kan forstå at det er mere GPU intensivt og det er også ok, bare den kan
bruges til at arbejde lidt med det.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-08 19:01

> Fint, takker.
>
> Tillægsspørgsmål ved du om en sådan maskine også vil kunne køre motion ?

Jeg kan ikke se nogen grund til at den ikke skulle kunne.

Vi har FCP Studio på dual og quad G5'ere med grafikkort af ældre
genationer (tror der sidder enten R9600 eller GF6600 i dem). Det er
kun den quad'en med GF6600 af dem der jævnligt bruges til motion og
shake men det går vist fint. Ofte får den lov til at stå natten over
hvis der skal renderes meget.

> Kan forstå at det er mere GPU intensivt og det er også ok, bare den kan
> bruges til at arbejde lidt med det.

Såfremt Apples specs ikke explicit siger du ikke kan køre shake på den
kan du roligt regne med at du kan. Jeg mener det kan køre på alle
shipping mac'er. (dvs også dem med integreret grafikort).

Ring til applestore og hør dem evt ad inden du køber.

Fra : jakob

Dato : 23-02-08 19:07

> Såfremt Apples specs ikke explicit siger du ikke kan køre shake på den
> kan du roligt regne med at du kan. Jeg mener det kan køre på alle
> shipping mac'er. (dvs også dem med integreret grafikort).

Ok takker Morten, fedt du gider.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Esben

Dato : 24-02-08 14:16

> Ok takker Morten, fedt du gider.

Ja, imponerende , når du gså arbejder med det hver dag. Nu kan jeg selv
rigtig nørde i fritiden (og undertiden skrive noget der hjælper), vel at
mærke fordi jeg laver noget andet på arbejde i dag...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jakob

Dato : 24-02-08 17:36

In article <1ictjih.1k81xwp1roxtgsN%esha@nospamget2net.dk>,
esha@nospamget2net.dk says...

> Ja, imponerende , når du gså arbejder med det hver dag. Nu kan jeg selv
> rigtig nørde i fritiden (og undertiden skrive noget der hjælper), vel at
> mærke fordi jeg laver noget andet på arbejde i dag...

Helt sikkert, det er rigtigt fedt at han gider hjælpe i så høj grad, det
bliver påskønnet :0)

Venlig hilsen

Jakob