At fjerne elementer i Time Machine ?
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 20-02-08 20:28

Hej

Jeg kunne ikke forstå, at min BU-disk (en LaCie 500GB) blev fyldt mere
og mere.
Så kunne jeg se, at en af mine externe diske også var med i BU, og det
var ikke meningen.
Nu har jeg denne disk til "sikkerhedskopier ikke", og det er OK, men,
den plads de tidligere BU-er for denne disk optager, vil jeg gerne
frigive, men i TM må jeg ikke "redigere i sikkerhedskopiering".
Hvordan kan jeg fjerne denne del af sikkerhedskopieringen (en ren mappe
"La Cie 250GB"), måske enkeltvis eller en gang for alle.
På forhånd tak.

Michael C.

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-02-08 20:35

On 2008-02-20 20:28:15 +0100, michael-corfitsen@stofanet.invalid
(Michael Corfitsen) said:

> Nu har jeg denne disk til "sikkerhedskopier ikke", og det er OK, men,
> den plads de tidligere BU-er for denne disk optager, vil jeg gerne
> frigive, men i TM må jeg ikke "redigere i sikkerhedskopiering".

Kan du ikke bare delete det hele. Så tager den det forfra imens du
drikker lidt kaffe.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 20-02-08 20:40

Det ser ud til, at jeg kan få lov til at slette alt, men taber jeg så
ikke ALT fra d.d. og tilbage til da jeg begyndte med TM?
Jeg mener nu ikke, at der er noget fra tidligere jeg ville mangle, så
pyt, men alligevel.

P.S. Jeg droppe kaffen og nuppe et glas rødvin i stedet - er det OK?

Michael C.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-02-08 21:03

Michael Corfitsen wrote:
> [...]
> ikke ALT fra d.d. og tilbage til da jeg begyndte med TM?
> Jeg mener nu ikke, at der er noget fra tidligere jeg ville mangle, så

Har du ikke afsat al pladsen på disken til din TM backup? I så fald vil
TM blot slette 'gamle' backups, når disken er fuld. Over tid vil de
filer, du ikke ønsker backup af, altså forsvinde af sig selv.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 20-02-08 21:22

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 20-02-08 21:29

Her var en fejl fra mig. Undskyld

Fra : Esben

Dato : 22-02-08 20:18

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Her var en fejl fra mig. Undskyld

Så kører man bare en cancel i MacSoup, så sletter den dit indlæg igen!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 20-02-08 21:22

> Har du ikke afsat al pladsen på disken til din TM backup? I så fald vil
> TM blot slette 'gamle' backups, når disken er fuld. Over tid vil de
> filer, du ikke ønsker backup af, altså forsvinde af sig selv.
Jo, det er rigtigt. Så vi kan jo bare lade tidsmaskinen køre.
Det tror jeg jeg gør.

Michael C.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-02-08 21:35

Michael Corfitsen wrote:
> Jo, det er rigtigt. Så vi kan jo bare lade tidsmaskinen køre.
> Det tror jeg jeg gør.

Så risikerer du i hvert fald ikke at ødelægge din backup. Det er min
opfattelse, at det ikke er snedigt at rode for meget i filstrukturen i
TM's backup.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-02-08 21:15

On 2008-02-20 20:40:15 +0100, michael-corfitsen@stofanet.invalid
(Michael Corfitsen) said:

> [...]
> ikke ALT fra d.d. og tilbage til da jeg begyndte med TM?
> Jeg mener nu ikke, at der er noget fra tidligere jeg ville mangle, så

Jeg prøvede lige at browse ilge på apples forums. Umiddelbart ser det
nu også ud til at man kan delete fra TM's filstruktur på TM drevet. Men
der kan være en masse mapper der manuelt skal deletes.

Men umiddelabart vil den anden løsning også fungere. Så er man da
sikker på at man får fjernet alt.

> P.S. Jeg droppe kaffen og nuppe et glas rødvin i stedet - er det OK?

Hvis det er en ordentlig rødvin skulle det være fint

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 20-02-08 21:22

Chianti Classico Villa Cafaggio Riserva 2004 kan vel accepteres.
Vel ikke meget dk.edb.mac - men det skal der vel også være plads til.

Michael C.

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-02-08 21:53

On 2008-02-20 21:22:17 +0100, michael-corfitsen@stofanet.invalid
(Michael Corfitsen) said:

> Chianti Classico Villa Cafaggio Riserva 2004 kan vel accepteres.
> Vel ikke meget dk.edb.mac - men det skal der vel også være plads til.

Men hvis du tager hele flasken så pas på med at rode for meget med backup's

Ellers udemærket valg!

Fra : Per Jensen

Dato : 24-02-08 18:16

Michael Corfitsen skrev:
<KLIP>

> Hvordan kan jeg fjerne denne del af sikkerhedskopieringen (en ren mappe
> "La Cie 250GB"), måske enkeltvis eller en gang for alle.
> På forhånd tak.

Yes det kan du.

Hvis du f.eks. vil fjerne alle backups af en ekstern disk der hedder
"Musik":

Åbn et findervindue og klik på maskinens navn ovre til venstre, du får
nu et liste over alle de lokale og eksterne diske på maskinen i det
højre vindue.

Aktivér Time Machine.

Klik på disken "Musik" i det højre vindue så den er markeret.

Klik på tandhjuls-knappen oven i vinduet, og vælg "Slet alle
sikkerhedskopier af "Musik"

Nu går du så ind i Time Machine indstillingerne og ekskluderer din
eksterne disk fra Backup'en.

Så enkelt kan det klares.

Jeg gør det jævnligt med min Overførsler-mappe, da backuppen hurtig
bliver meget stor når man henter ISO filer ned i den.

// Per.