Brugt Mac.. hvad skal man se efter?
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 19-02-08 20:19

Ved køb af let brugt Mac?

Der er selvfølgelig den fysiske inspektion, og så evt. se resultatet af
et tjek med Hardware Test. Det er en MBP med 10.4.11.

Skal over og se den i morgen.

Håber i kan give mig et par tip.

Hilsen Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-08 20:25

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er selvfølgelig den fysiske inspektion, og så evt. se resultatet af
> et tjek med Hardware Test. Det er en MBP med 10.4.11.

kvittering ?

Check "Cycle Count" på batteriet i System Profil under "Power"

/thomas

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 19-02-08 20:40

On 2008-02-19 20:24:32 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> kvittering ?
>
> Check "Cycle Count" på batteriet i System Profil under "Power"
>
> /thomas

Hvad nu hvis der ikke foreligger en kvittering, hvis den f.eks. ligger
et eller andet sted i et flyttelæs? er der nogen steder man kan sikre
sig, hvis prisen virker reel, en kvittering? når man henter den på
privaten hvor sælger er registreret på adressen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-08 20:44

> [...]

> sig, hvis prisen virker reel, en kvittering? når man henter den på
> privaten hvor sælger er registreret på adressen?

I visse tilfælde kan du få en faktura kopi fra forhandleren ...

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-02-08 20:47

Henrik Palshøj skrev:

> Hvad nu hvis der ikke foreligger en kvittering, hvis den f.eks. ligger
> et eller andet sted i et flyttelæs?

Så er det vel muligt for vedkommende at på en kopi af kvitteringen i
butikken hvor den er købt.
Er den købt på nettet har de fleste en mail fra da de ordrede maskinen.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 19-02-08 20:56

On 2008-02-19 20:47:07 +0100, Henry Lerche Madsen

Perfekt good point tak for hjælpen

Hilsen Henrik

Fra : Lyrik

Dato : 19-02-08 21:15

Den 19.02.2008 kl. 20:39 skrev Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk>:

> [...]
> sig, hvis prisen virker reel, en kvittering? når man henter den på
> privaten hvor sælger er registreret på adressen?
Loven handler om at være i god tro. Dette skal man kunne sansynliggøre i
tvivlstilfælde. Det handler om rimelig markedspris. Er det en MacBookPro
kun lidt brugt til 2000 kroner så er man ikke i god tro.
Få mandens forklaring om grunden til salget. Spørg om hvor han har købt
den.

Bed om at tænde den.
Tryk på æblet i øverste venstre hjørne. Vælg punktet :"Om denne Mac." Tryk
på knappen: "Flere oplysninger!" -Øverst til venstre, skrevet på kanten af
dette grå vindue står: "Peter Hansens Computer" eller hvilket navn han
har. Det er en god krydsrevidering af mandens eget navn og forklaringer.

God fornøjelse.
--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Bruno

Dato : 19-02-08 21:53

Lyrik wrote:
> [...]
> kanten af dette grå vindue står: "Peter Hansens Computer" eller hvilket
> navn han har. Det er en god krydsrevidering af mandens eget navn og

Det siger vist mest noget hvis der står en andens navn, eller
selvfølgelig sælgers navn, for der kan sagtens stå noget helt tredie. På
min står der eksempelvis "Mini" da det er hvad jeg har kaldt min Mac, så
det fortæller ikke meget.

Mvh
Bruno

Fra : Lyrik

Dato : 19-02-08 23:55

Den 19.02.2008 kl. 21:52 skrev Bruno <dont.use@this.address.ever>:

> [...]
> selvfølgelig sælgers navn, for der kan sagtens stå noget helt tredie. På
> min står der eksempelvis "Mini" da det er hvad jeg har kaldt min Mac, så
Men det fortæller lidt, som kan stykkes samen med de andre forklaringer.
Så vidt jeg kan se fremkommer navnet under install hvor den spørger om
"fulde navn." De færreste skriver vel "Mini"? Men nogle gør åbenbart.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Bruno

Dato : 20-02-08 00:08

Lyrik wrote:
> Men det fortæller lidt, som kan stykkes samen med de andre forklaringer.

Sikkert ofte, men ikke altid.

> Så vidt jeg kan se fremkommer navnet under install hvor den spørger om
> "fulde navn." De færreste skriver vel "Mini"? Men nogle gør åbenbart.

Jeg er ret sikker på det fulde navn bruges til at definere hvad Admin
kontoen skal hedde, mens at det andet er hvad maskinen hedder på
netværket og så synes jeg ikke Mini er så ulogik (især ikke fordi en
anden maskine på mit net hedder MONSTER og er en ret velvoksen PC).

Prøv evt. selv at ændre din maskines navn på netværket.

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 08:25

Bruno skrev den 20-02-2008 00:08:

> netværket og så synes jeg ikke Mini er så ulogik (især ikke fordi en
> anden maskine på mit net hedder MONSTER og er en ret velvoksen PC).

Det spændende er så om Henrik Münster mangler en velvoksen PC?

Bortset fra det, gad vide hvor velvoksen velvoksen er? Har du ny
strømforsyning i? Separat gruppe til den i elskabet? Eller værre?

Fra : Bruno

Dato : 20-02-08 17:11

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det spændende er så om Henrik Münster mangler en velvoksen PC?

LOL

> Bortset fra det, gad vide hvor velvoksen velvoksen er? Har du ny
> strømforsyning i? Separat gruppe til den i elskabet? Eller værre?

Helt så vildt er det ikke.

Det skal ses lidt i forhold til størrelsen på en Mac Mini og så det at
monsteret er en 1-2 år gamelt. Men vi taler dog et stort tower kabinet
proppet med indmad - altså 4 harddiske, 2 optiske drev, 2 lydkort, et
grafikkort der kostede ca. det samme som Mini'en og så en del store
langsomme blæsere (små hurtige larmer meget mere end store og langsomme).

Jeg haft overvejelser om at finde et hjørne i kabinettet og så indbygge
Mini'en, men det får nok vente til jeg har købt en ny Mini (håber de
snart får et upgrade, så der kan være mere ram i).

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-08 18:35

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> LOL

Uha nej. Min MacBook Pro er mere end rigeligt. Den hedder bare Alu. Jeg
synes, det er svært at finde på navne. Vores to første Mac hed Bamse og
Kylling, for den ene havde et skrivebord med bamser på. Vores tredje kom
så til at hedde Aske. Efterhånden gik Bamse og Kylling i fjernsynet lidt
i glemmebogen, så nu hedder de noget, der passer til deres personlighed:
Ice (hvid iBook), mini (Mac mini) og Sorte (sort MacBook).
Hvis man ikke navngiver sin computer, får den bare det navn, man
har givet sin konto. Det kan man se på skærmskåneren, hvor der f.eks.
står "Henrik Münsters computer", hvis jeg ikke har navngivet min. Det er
smart at give sine computere et navn, hvis man har et netværk. Jeg ville
da blive helt forvirret, hvis jeg skulle holde rede på at overføre filer
til fire "Macintosh HD".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Enslev

Dato : 20-02-08 12:22

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> kun lidt brugt til 2000 kroner så er man ikke i god tro.
> Få mandens forklaring om grunden til salget. Spørg om hvor han har købt

"God tro" betyder blot, at man ikke har begået hæleri. Hvis maskinen er
stjålet bliver den stadig konfiskeret (af politiet, hvis det opdages),
men man undgår straf.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Esben

Dato : 19-02-08 22:12

> [...]

> Der er selvfølgelig den fysiske inspektion, og så evt. se resultatet af
> et tjek med Hardware Test. Det er en MBP med 10.4.11.

Du får ham til at skrive under på kvitteringen, at den er erhvervet på
hæderlig vis - så har du mig bekendt din ryg fri (læste noget i
dk.videnskab.jura om det engang)

Du kan se på serienummeret om den er inden for garanti osv: spring over
de to første cifre detnæste tal et: et ciffer fx 7 for 2007 - dernæst de
næste to cifre fx 31 - står for uge 31 i året. Garantien gælder hos
apple ud fra serienummeret. Det behøver du ikke en kvittering for. De
kan som regle også se noget om hvornår den er kommet til landet evt.
solgt

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-02-08 21:02

Esben wrote:

> [...]
> apple ud fra serienummeret. Det behøver du ikke en kvittering for. De
> kan som regle også se noget om hvornår den er kommet til landet evt.

Apples oplysninger om garanti kan også findes ved at taste serienummer
ind her:

<https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do>

Som en lille kuriositet får man også Apples navn for computeren som de
bliver brugt på Support-siderne, f.eks. "MacBook Pro (15-inch Core 2
Duo)", "iMac (20-inch Late 2006)" eller "MacBook (13-inch Mid 2007)"

--
mvh.
Thomas Tvegaard