Dansk stavekontrol i OS X er underlig
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-08 00:49

Er der andre end mig, der undrer sig over den danske stavekontrol, vi
har fået i Mac OS X 10.5? Det er ikke fordi, jeg slavisk følger
stavekontroller, men de kan være gode til at fange anslagsfejl, man ikke
ser under korrekturlæsningen. Jeg undrer mig over, at der mangler nogle
ord, mens andre helt forkerte ord rask væk godkendes. Jeg er klar over,
at de kan opfattes som sammensatte ord. Det er derfor, den godkender
menustation i stedet for menstruation. I andre tilfælde kan jeg
simpelthen ikke gennemskue, hvad ordene er sammensat af. Desværre har
jeg ikke lige nogle eksempler, men det er nogle ret fantastiske ord, der
ryger uantastet igennem.
Jeg har lige opdaget, at ordet sprinkler ikke findes i
stavekontrollen. Hvis man derimod staver det spingler, er den helt
tilfreds. Er der nogen, der kender det ord? Jeg kan bedre forstå, at den
ikke kender plak eller mmHg, da det er mere specielle ord.
Der er også ord, hvor den ikke kommer med forslag, selv om det
burde ligge lige for. Hvad betyder selvfølglelig mon? Det er
selvfølgelig selvfølgelig med et l for meget. Man skulle da nok tro, at
en stavekontrol kunne gennemskue det.
Det er meget nemt at tilføje ord til stavekontrollen, men kan
man fjerne ord fra den? Det kan jo ske, at man ved en fejl tilføjer et
forkert stavet ord. Der er også visse af de indbyggede, jeg gerne ville
fjerne. Kan man i øvrigt tilpasse stavekontrollen? CocoAspell kan jo
tilpasse på flere måder bl.a. med sammensatte ord, men jeg kan ikke
finde et kontrolpanel for den indbyggede stavekontrol
--
Henrik Münster
Esbjerg