RAID i Diskværktøj
Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 17-02-08 23:18

Hej.

Er der nogen der ved, hvor godt det RAID man kan bruge gennem diskværktøj
egentlig er.
Har to USB diske, som jeg egentlig gerne ville have slået sammen til en, og
tænkte lidt på den mulighed, men vil gerne høre, om der er nogle der har
erfaringer med det, inden jeg lægger alle mine æg i den kurv.

Mvh Thomas.

Fra : Steen.L.Larsen@gmail~

Dato : 17-02-08 15:51

On 17 Feb., 23:17, Thomas Askgaard Jørgensen <t...@mail.dk.invalid>
wrote:
> [...]

> tænkte lidt på den mulighed, men vil gerne høre, om der er nogle der har
> erfaringer med det, inden jeg lægger alle mine æg i den kurv.

Det lyder som rigtig skidt plan. Du øger blot sandsynligheden for at
miste alle data og med den stabilitet som er på USB vil jeg tro at du
har en rigtig god chance for at miste.
Hvad forestiller du dig at få ud af sammenlægningen?

Mvh Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 01:23

Thomas Askgaard Jørgensen <taj@mail.dk.invalid> wrote:
> Hej.
>
> Er der nogen der ved, hvor godt det RAID man kan bruge gennem diskværktøj
> egentlig er.

Det er glimrende til stripe, mirror og jbod - performance afhænger af
den bus du du laver sw raid'et på.

> Har to USB diske, som jeg egentlig gerne ville have slået sammen til en, og
> tænkte lidt på den mulighed, men vil gerne høre, om der er nogle der har
> erfaringer med det, inden jeg lægger alle mine æg i den kurv.

Raid på USB? glem det.

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 18-02-08 01:53

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Raid på USB? glem det.

Var egentlig også det jeg havde på fornemmelsen. Ville bare være sikker...

/Thomas.

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 18-02-08 01:53

Steen.L.Larsen@gmail.com wrote:

> Det lyder som rigtig skidt plan. Du øger blot sandsynligheden for at
> miste alle data og med den stabilitet som er på USB vil jeg tro at du
> har en rigtig god chance for at miste.

Det var også det jeg havde på fornemmelsen, men ville lige være sikker.

> Hvad forestiller du dig at få ud af sammenlægningen?

Det var for at slippe for at lede efter bestemte ting på flere diske. Altså
lave en stor disk, men det er nok mere sikkert, at købe en stor disk mere, og
smide i.

/Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 08:00

> [...]
> lave en stor disk, men det er nok mere sikkert, at købe en stor disk mere, og

fstab - monter disken hvor det passer dig på filsystemet. Der er
ingen der partout siger at du skal montere diske under /Volumes/

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-02-08 08:57

> fstab - monter disken hvor det passer dig på filsystemet. Der er
> ingen der partout siger at du skal montere diske under /Volumes/

Der faldt jeg lige af i svinget!

At mounte under /Volumes/ - er det ikke bare sådan OSX gør det?

Og hvad kan fordelen være ved at gøre det anderledes?

Og hvordan skulle det ske i praksis?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 19:41

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Der faldt jeg lige af i svinget!
>
> At mounte under /Volumes/ - er det ikke bare sådan OSX gør det?

Automagisk: jo, men man man montere et volume hvor man vil på
filsystsmet.

> Og hvad kan fordelen være ved at gøre det anderledes?

Måske vil man gerne montere en anden disk på
/Users/brugernavn, eller /private/var/mail

> Og hvordan skulle det ske i praksis?

man fstab

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-08 06:24

> [...]

> tænkte lidt på den mulighed, men vil gerne høre, om der er nogle der har
> erfaringer med det, inden jeg lægger alle mine æg i den kurv.

Jeg vil aldrig gøre det med externe diske (og slet ikke USB)

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 07:58

> Jeg vil aldrig gøre det med externe diske (og slet ikke USB)

NOgen speciel grund til du ikke vil gøre det med externe diske? et
e-sata kort med tilhørende diske er da udemærket at stripe på.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-08 08:35

> NOgen speciel grund til du ikke vil gøre det med externe diske? et
> e-sata kort med tilhørende diske er da udemærket at stripe på.

Nok mere fordi det er for let at splitte ad for "uvedkommende" ved
interne diske er det lidt sværere at "komme til" at fjerne en disk ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 19:38

> Nok mere fordi det er for let at splitte ad for "uvedkommende" ved
> interne diske er det lidt sværere at "komme til" at fjerne en disk ..

Enig. Til arbejdsplads for videio redigering er det dog fint. Til Data
lagring der står ude hos brugerne duer det ikke.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-08 20:08

> Enig. Til arbejdsplads for videio redigering er det dog fint.

Jep, men så har du som regel også at gøre med en bruger der gerne er på
superbruger niveau og ved hvad han laver ...

> Til Data lagring der står ude hos brugerne duer det ikke.

nix ..

/thomas