News klient
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-08 23:02

Hvilken freeware newsklient er bedst...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-02-08 23:10

On 2008-02-14 23:02:17 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> Hvilken freeware newsklient er bedst...?

Afhænger af hvad du ønsker jo?!

Men du ender nok med Thunderbird.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-08 23:29

Palle Jensen wrote:

> Afhænger af hvad du ønsker jo?!
>
> Men du ender nok med Thunderbird.

Den er ikke nævnt på pure-mac.com - er det en stand allone news klient.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jon

Dato : 15-02-08 08:58

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]

Definitivt.

Hvis det skal være freeware, ja. Ellers kan man spandere de få ¤ som
MacSOUP koster.

> Den er ikke nævnt på pure-mac.com - er det en stand allone news klient.

Tordenfuglen er en mail- og newsleser.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Lyrik

Dato : 14-02-08 23:33

Den 14.02.2008 kl. 23:02 skrev Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>:

> Hvilken freeware newsklient er bedst...?
Opera, men browser og mail følger med.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-08 23:50

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hvilken freeware newsklient er bedst...?

Newsdelen i Thunderbird!!!
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20359

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-08 00:12

Niels Riis Ebbesen skrev den 14-02-2008 23:02:

> Hvilken freeware newsklient er bedst...?

Afhænger af dine krav. Thunderbird kan det meste og er freeware. Opera
kan det meste og er freeware. Gnus kan det meste og er freeware.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-08 21:22

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Afhænger af dine krav. Thunderbird kan det meste og er freeware. Opera
> kan det meste og er freeware. Gnus kan det meste og er freeware.

Jeg er vant til at bruge Netscape og Mozilla, hvor webbrowser, mail og
newskliet er kombineret i et og samme program.

Men tanken var at jeg ville bruge Safari, Mail og så stand allone newsklient.

Og jeg vil ikke bruge penge på MacSoup, jeg har testet den for år
tilbage, og jeg ver ikke imponeret.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-08 21:52

Niels Riis Ebbesen skrev den 15-02-2008 21:21:

> [...]
> newskliet er kombineret i et og samme program.
>
> Men tanken var at jeg ville bruge Safari, Mail og så stand allone

Tjah, der er jo ingenting der forhindrer dig i at undlade at bruge
postdelen i Thunderbird og altdetandet i Opera.

Du kan også bare bruge Google's webinterface - det kan vist også det
meste. Jeg ved dog ikke om det er brugbart for vanedyr som dig og mig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-02-08 22:50

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg er vant til at bruge Netscape og Mozilla, hvor webbrowser, mail og
> newskliet er kombineret i et og samme program.

Hvis du er det, så vælg den nye SeaMonkey 1.1.8 til OS X. den er
forrygende hurtig og du bevarer det hele i et og samme program.

Du kan så blot kopiere din nuværende Mozilla mappe til username/library
(hvis ikke den allerede ligger dér), så bevarer du samtlige dine mails
og nyhedsgrupper 100% intakte, og det er blot at starte seaMonkey. Ved
første opstart af SeaMonkey kan du også vælge at importere dine
indstillinger fra hhv. Netscape (ver. 6 og 7 til OS X) og Mozilla 1.7.x
til OS X, og du vil stort set ikke skulle rette noget til i
indstillingerne. http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29027

> Men tanken var at jeg ville bruge Safari, Mail og så stand allone
> newsklient.

Når du er vant til at bruge Mozilla, vil du blive skuffet over Safari og
Mail. der er ikke nær de muligheder som med SeaMonkey...

> Og jeg vil ikke bruge penge på MacSoup, jeg har testet den for år
> tilbage, og jeg ver ikke imponeret.

Det forstår jeg godt! - så er MT-Newswatcher bedre, bortset fra, den kan
have svært ved at vise skandinaviske og tyske tegn i indgående postings,
men den kan godt skrive æøå i udgående - uden problem...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-08 23:15

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det forstår jeg godt! - så er MT-Newswatcher bedre, bortset fra, den kan
> have svært ved at vise skandinaviske og tyske tegn i indgående postings,
> men den kan godt skrive æøå i udgående - uden problem...

Hvis MT-Newswatcher har en dårlig håndtering af æøå, så er den
udelukket...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-02-08 23:15

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og jeg vil ikke bruge penge på MacSoup, jeg har testet den for år
> tilbage, og jeg ver ikke imponeret.

Hvis du /vil/ bruge penge, ser Unison (http://www.panic.com/unison/) ret
fiks ud. Minder om newsdelen i Thunderbird.
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jesper

Dato : 15-02-08 23:34

> [...]

> Men tanken var at jeg ville bruge Safari, Mail og så stand allone newsklient.
>
> Og jeg vil ikke bruge penge på MacSoup, jeg har testet den for år

Jeg har altså brugt MacSOUP i 12 år nu og jeg er yderst tilfreds med
den, det fås ikke bedre. Jeg tror ikke du har haft tålmodigheden til at
sætte dig ned og lære den ordentligt at kende. Suppen er #1. Ingen over,
ingen ved siden af.
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-02-08 06:25

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hvilken freeware newsklient er bedst...?

Smag og behag, men jeg bruger
http://mozilladanmark.dk/produkter/thunderbird/

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-02-08 08:42

On 2008-02-14 23:02:17 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> Hvilken freeware newsklient er bedst...?

Nu er det godt nok ikke freeware (24.95$), men Unison er et fantastisk
program. Det kan prøves gratis i 15 dage.

Jeg synes ikke selv, at nogle af de gratis kunne det jeg ville, så jeg
endte op med Unison.

Du kan læse mere om Unison her: http://www.panic.com/unison/

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 15-02-08 17:46

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvilken freeware newsklient er bedst...?

MT-NewsWatcher - der er i hvert fald den jeg ender ved hver gang jeg
kigger på online newsreadere - men der er ikke nogen der når Suppen til
sokkeholderne!

--
vh
Carsten Sigsgaard

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-02-08 19:14

On 2008-02-15 17:46:16 +0100, sigsgaard@gmx.ned (Carsten Sigsgaard) said:

> MT-NewsWatcher - der er i hvert fald den jeg ender ved hver gang jeg
> kigger på online newsreadere - men der er ikke nogen der når Suppen til
> sokkeholderne!

Hvorfor er det i mener at MACSOUP er så sej?

Nu prøver jeg den altså igen. Bliver lige nysgerrig (og skuffet) hver gang

Fra : Esben

Dato : 15-02-08 19:40

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Hvorfor er det i mener at MACSOUP er så sej?
>
> Nu prøver jeg den altså igen. Bliver lige nysgerrig (og skuffet) hver gang

Jamen, den er da oldnordisk: ingen multi-threading, kun et åbent vindue
(kan have sine fordele), bøvlet setup, man aldrig ser igen når det først
kører.

Men fordelene er bare så store: den grafiske visning af tråde, der altid
besynges højt; og så har den integration med min mail-klient Eudora og
en god måde at vise niveauer af citater på. Og selvfølgelig offline...
Og meget meget stabilt - tror aldrig det er gået ned for mig.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-08 19:47

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Hvorfor er det i mener at MACSOUP er så sej?
>
> Nu prøver jeg den altså igen. Bliver lige nysgerrig (og skuffet) hver gang

Fordi det er måd/en/ at læse news på, når man har læst nyhedsgrupper i
årevis, årevis, årevis, ja, fordi vi er nogle forstokkede nare, der er
tilfredse med, hvad der er godt

God week-end

M.

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-02-08 20:02

On 2008-02-15 19:47:21 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> Fordi det er måd/en/ at læse news på, når man har læst nyhedsgrupper i
> årevis, årevis, årevis, ja, fordi vi er nogle forstokkede nare, der er
> tilfredse med, hvad der er godt

Har læst på usenet i 13 år nu, og kan simpelthen ikke se fordelen i det
der kort-agtige overblik over hvor man er i en tråd? Og kan ikke se
hvorfor der er så meget bøvl med at komme til sagen: Indlæggene.

Jeg sad netop og bøvlede med den igen. Så fik jeg lukket alle vinduer,
så skulle jeg ind og åbne settings igen og hvad ved jeg. Nej nej. Det
er en OM'er

Holder mig til Unison. Det er den reader hvor de er mindst jeg er
utilfreds med

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-02-08 21:38

On 2008-02-15 20:02:04 +0100, Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> said:

> Holder mig til Unison. Det er den reader hvor de er mindst jeg er
> utilfreds med

Enig

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-02-08 14:56

On 2008-02-15 21:38:28 +0100, Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> said:

> Enig

*bump*
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-02-08 19:27

On 2008-02-16 14:55:36 +0100, David Blangstrup <no@no.no> said:

> *bump*

Bump?
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Morten Lind

Dato : 16-02-08 20:01

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> Bump?

Det er Davids måde at falde ned fra stolen af grin på. (Tror jeg
nok).

M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-02-08 23:21

On 2008-02-16 20:00:36 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> Det er Davids måde at falde ned fra stolen af grin på. (Tror jeg
> nok).
>
> M.

Hæ hæ - så vidt jeg har set er det en tilkendegivelse af, at man er enig.
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-02-08 10:08

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Hæ hæ - så vidt jeg har set er det en tilkendegivelse af, at man er enig.
> - David

Det bruges på webfora, hvor man ønsker at flytte tråden til toppen af
listen af aktive tråde uden at have noget at sige.

Fra : David Blangstrup

Dato : 17-02-08 14:02

On 2008-02-17 10:08:09 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Det bruges på webfora, hvor man ønsker at flytte tråden til toppen af
> listen af aktive tråde uden at have noget at sige.

Argh! Så har jeg komplet misforstået det! lol Okay, hvad jeg ville sige
var... at jeg også går ind for Unison. :D
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-08 00:42

> [...]

> der kort-agtige overblik over hvor man er i en tråd? Og kan ikke se
> hvorfor der er så meget bøvl med at komme til sagen: Indlæggene.

Det kan da kun være en fordel, at man let kan finde rundt i en indviklet
og forgrenet tråd, hvor man let kan se, hvem der har svaret på hvad.

> Jeg sad netop og bøvlede med den igen. Så fik jeg lukket alle vinduer,
> så skulle jeg ind og åbne settings igen og hvad ved jeg. Nej nej. Det
> er en OM'er

Det er fordi, du ikke har sat dig ind i, hvordan MacSOUP bruges bedst.
Man åbner den via Settings, ligesom man kan åbne f.eks. en teksbehandler
ved at åbne et dokument. Lægger man MacSOUP Settings eller en henvisning
til det det rigtige sted, kan man blot åbne MacSOUP, og så åbner
settings samtidig. Når man læser, skal man sætte den til at vise ulæste,
så de læste forsvinder. Skal man have fat i et læst indlæg, er det
enormt let at få den til at vise læste.

> Holder mig til Unison. Det er den reader hvor de er mindst jeg er
> utilfreds med

Det gjorde jeg også i lang tid, men så begyndte nogen at klage over, at
de skulle ombryde mine linier, når de citerede mig, så nu er jeg gået
tilbage til MacSOUP. Jeg kan ikke se, at Unison er ret meget mere
online, da man også skal bede den om at hente nye indlæg.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-02-08 08:52

Henrik Münster wrote:

> Det kan da kun være en fordel, at man let kan finde rundt i en indviklet
> og forgrenet tråd, hvor man let kan se, hvem der har svaret på hvad.

Tja... en grafisk oversigt over tråden, er da ikke noget som MacSoup er
ene om at tilbyde, Netscape har haft den mulighed lige så længe som jeg
kan huske, se billede.

http://www.photo-gallery.dk/01_download/netscape_news.jpg

Og man må jo nok indrømme, at det faktisk er rimmelig smart med
webbrowser, news- og mailklient i samme program.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-02-08 12:27

> [...]

> Tja... en grafisk oversigt over tråden, er da ikke noget som MacSoup er
> ene om at tilbyde, Netscape har haft den mulighed lige så længe som jeg

De fleste newsreaders har en eller anden form for grafisk visning af
tråden, men hos de få jeg har prøvet (udover MacSOUP) har det altid
virket som noget "ekstra" som man kunne gøre brug af, hvis man da syntes
det var smart. Læs: Det kræver en del ekstra muse-klik. I MacSOUP er
tråden den centrale del af navigationen.

> Og man må jo nok indrømme, at det faktisk er rimmelig smart med
> webbrowser, news- og mailklient i samme program.

Jeg bryder mig ikke om de gl. "alt i et på internettet" programmer og
som bruger af Firefox er jeg glad for at jeg ikke har mail og news på
slæb da jeg bruger gmail/mail.app og MacSOUP i stedet for.

--
Mvh Martin

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-02-08 12:56

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> det var smart. Læs: Det kræver en del ekstra muse-klik. I MacSOUP er
> tråden den centrale del af navigationen.

Det gælder ikke for f.eks. Thunderbird. Man skal godt nok klikke én
eller to gange for at få trådene sorteret enten stigende eller faldende,
men det skal kun gøres når man subscriber til en gruppe. Derefter kan
man nøjes med at bruge tastaturet. Jeg bruger aldrig musen, når jeg
læser news i TB.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-08 14:45

> [...]
> men det skal kun gøres når man subscriber til en gruppe. Derefter kan
> man nøjes med at bruge tastaturet. Jeg bruger aldrig musen, når jeg

Jeg synes bare ikke, det er så godt i praktisk brug. Billedet, Niels
Riis Ebbesne henviser til ovenfor, er ganske pænt, men er emnet på
tråden f.eks. længere, skal man ikke mere end få led ned, før emnet
bliver forkortet. Derefter opgiver de fleste programmer at tråde og
sætter indlæggene under hinanden, selv om de burde være forskudte. Jeg
synes også ofte, der er problemer med, at ældre indlæg i tråden
forsvinder, så en opdelt tråd optræder som to eller flere tråde. Måske
er det bare et indstillingsspørgsmål.
MacSOUP har en meget tydelig træstruktur af trådene. Da det er
on off-line newsreader, kan man lynhurtigt klikke på et ældre indlæg for
lige at se, hvad der blev skrevet af hvem tidligere i tråden.
Desuden er MacSOUP et meget ligefremt program. Teksten ser ud,
som den gør. Det er derfor nemt at ombryde manuelt og lave andre
ændringer. Jeg er ofte blevet overrasket over, hvordan andre programmer
laver om på udseendet af det, man har skrevet. Det kan være ting som at
citations-pilene om til en lodret, farvet streg ude til venstre. Man har
ikke styr på ombrydningen af teksten. Nogle indfører liniemellemrum
mellem citeret og skrevet tekst. Laver man selv et mellemrum for at gøre
det pænt, ender der med at være to mellemrum. Der er mange små
irritationsmomenter. Men, bevares, det er der vel ved alle programmer.
Ingen er jo perfekt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-08 21:56

Morten Lind skrev den 15-02-2008 19:47:

> Fordi det er måd/en/ at læse news på, når man har læst nyhedsgrupper i
> årevis, årevis, årevis, ja, fordi vi er nogle forstokkede nare, der er
> tilfredse med, hvad der er godt

Og du har installeret gotiske bogstaver så det ligner din barndoms
usenet så meget som muligt? Og anskaffet en griffel til din wacom[1]?

[1] Skrev giffel først, man skal ikke læse usenet på tom mave.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-02-08 06:05

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Og du har installeret gotiske bogstaver så det ligner din barndoms
> usenet så meget som muligt? Og anskaffet en griffel til din wacom[1]?

Jeg havde skam griflen inden jeg anskaffede mig Wacom´en.

M.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-08 21:36

Morten Lind wrote:

> Fordi det er måd/en/ at læse news på, når man har læst nyhedsgrupper i
> årevis, årevis, årevis, ja, fordi vi er nogle forstokkede nare, der er
> tilfredse med, hvad der er godt

Hmm... det forholder sig sådan, at stik modsat alle andre områder, så er
der ikke sket en teknisk udvikling på med NTTP protekollen, alt
fungerer som det gjorde for 15 år siden, jeg vil i princippet kunne
starte en af mine Mac SE'er op og indsætte floppydisken med NewsWatcher,
og så kan jeg læse og skrive på UseNet som om intet var hændt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-08 10:58

Niels Riis Ebbesen skrev den 15-02-2008 21:35:

> [...]
> starte en af mine Mac SE'er op og indsætte floppydisken med NewsWatcher,
> og så kan jeg læse og skrive på UseNet som om intet var hændt...

Ikke helt. Siden dengang er man gået meget over til at bruge MIME
istedet for 7-bit eller rå 8-bit tegn, så man kan bruge UTF-8 osv. Du
vil have noget bøvl med at læse nyere indlæg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-08 21:27

Carsten Sigsgaard wrote:

> MT-NewsWatcher - der er i hvert fald den jeg ender ved hver gang jeg
> kigger på online newsreadere - men der er ikke nogen der når Suppen til
> sokkeholderne!

Hmm... NewsWatcher var den første newskliet jeg brugte tilbage i den
første halvdel af 90'erne, den krævede og fyldte ikke mere end at den
kunne køres direkte fra en floppydisk på en Mac SE'er.

Måske jeg skulle overveje et gensyn...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-02-08 22:45

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> første halvdel af 90'erne, den krævede og fyldte ikke mere end at den
> kunne køres direkte fra en floppydisk på en Mac SE'er.

Jeps, på med de brune fløjelsbukser, og start SE'en op