Toast problem
Fra : Kell Christensen

Dato : 13-02-08 12:14

Jeg har nogle QT .mov film i HD 1024x576 (16:9) som jeg forsøger at
brænde en DVD af. Hver gang får jeg 4:3 som resultat

Det er encodingen det er galt med, åbner jeg en .m2v i VLC er den i 4:3.
Toast er sat til 16:9

Hvad er mon løsningen. QT filen stammer fra FotoMagico.

mvh Kell

Fra : Lyrik

Dato : 13-02-08 13:53

Den 13.02.2008 kl. 12:13 skrev Kell Christensen <4200SLET@info.dk>:

> [...]
> Toast er sat til 16:9
>
> Hvad er mon løsningen. QT filen stammer fra FotoMagico.

"Det er ikke billedets størrelse, det er billedets aspect, der er
afgørende" Altså da du fotograferede/filmede, hvilket aspect fik du så af
foto/filmsapparatet? Det er spørgsmålet.

Er det fotograferet i 4:3, så vil alle programmer sørge for at det bliver
ved at være 4:3. Vælger du 16:9 et sted på vejen så vil programmerne sørge
for at dit 4:3 billedaspect bliver bevaret selv på en 16:9 skærm.
En person optaget i 4:3 ville jo blive kort og tyk hvis du ødelagde
aspectet. Så alle programmer vil sørge for at bevare det oprindelige 4:3
aspect uanset hvilke krumspring du foretager dig!

Det eneste krumspring du kan gøre for at ændre det er at klippe et 16:9
aspect ud af et 4:3 billede således at du beskærer billedet og mister
noget af det oprindelige billede. Du flytter så at sige en 16:9
"crop-tool-ramme" rundt i 4:3 billedet og cropper et 16:9 billede ud af
det!

Iøvrigt er 1024 x 576 ikke HD. Mindste HD er 1280 x 720. Største HD er
1920 x 1080.
1024 x 576 minder mig om et 16:9 anamorphisk aspect udfoldet fra en 720 x
576 film. Alle DVDfilm er 720 x 576 i Pal. Hvordan bliver de så 16:9 som
mange DVD film er? Det bliver de ved at billederne på 720 x 576 filmen er
presset sammen som en harmonika der presses sammen. Menneskerne er høje og
smalle. Når de vises får afspilleren opgivet et 16:9 aspect af filmen.
Afspilleren trækker "harmonikafilmen" ud som en harmonika trækkes ud,
indtil den fylder 16:9 aspectet. Men det er altså de 720 x 576 der trækkes
ud til Trattaa! 1024 x 576.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Kell Christensen

Dato : 13-02-08 14:39

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Afspilleren trækker "harmonikafilmen" ud som en harmonika trækkes ud,
> indtil den fylder 16:9 aspectet. Men det er altså de 720 x 576 der trækkes

Hej Jens Lyrik

Tak for et fint og uddybende svar! Forhold jeg er klar over.
Bemærk jeg skrev at QT filen er født i Fotomagico. Det er et
lys-billed-show-program hvor jeg trækker alm. billeder til + lyd.
Billederne er fra starten i formatet (aspect ratio)16:9, og programmet
exporterer til QT - stadig i 16:9! Når den så har været turen igennem
Toast til m2v så er den gal - altså nu i 4:3.

Ja, det var noget vås jeg skrev med HD for 1024. Havde glemt at jeg
havde skalet den ned fra 1280, for at det skulle gå lidt mere tjept i
Toast.

Nu prøver jeg at lave en ny export til 1280 og brænde fra den, så må vi
se - når den en gaaaaang er færdig. Men stadig aspect er det samme,
så mig ikke forstå.

Kell

Fra : Lyrik

Dato : 13-02-08 15:01

Den 13.02.2008 kl. 14:39 skrev Kell Christensen <4200SLET@info.dk>:

> [...]
>
> Nu prøver jeg at lave en ny export til 1280 og brænde fra den, så må vi
> se - når den en gaaaaang er færdig. Men stadig aspect er det samme,

Kell! Hvorfor putter du ikke QuickTimefilmen ind i iDVD istedet???? Den
laver færdig DVD med det hele!??? Hvis du putter 16:9 ind i den så får du
garanteret DVD med 16:9 ud af den!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-02-08 22:16

> Kell! Hvorfor putter du ikke QuickTimefilmen ind i iDVD istedet???? Den
> laver færdig DVD med det hele!??? Hvis du putter 16:9 ind i den så får du
> garanteret DVD med 16:9 ud af den!

Jammen - det skal da prøves. Tak ind til videre.

Kell