æøå problem - endu uløst
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-08 16:55

Jeg har lavet en lille film så I kan se hvad problemet er:
http://macfly.dk/download/problem.mov

Forslag modtages med kyshånd

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Lyrik

Dato : 12-02-08 17:14

Den 12.02.2008 kl. 16:54 skrev Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk>:

> Jeg har lavet en lille film så I kan se hvad problemet er:
> http://macfly.dk/download/problem.mov
>
> Forslag modtages med kyshånd
Har du prøvet under system international at sætte Dansk øverst?
Du siger jo selv at du har valgt engelsk internt i systemet. De
indstillinger du roder med foregår jo i Systemindstillinger hvor du har
bestemt det skal være engelsk. Det er vel derfor den bruger engelsk!?

Det glæder mig iøvrigt at jeg har dannet skole med skærmfilmen)) det er
meget nemmere at overskue et problem på den måde. Et billede siger mere
end tusind ord.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-08 18:17

On 2008-02-12 17:14:23 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Har du prøvet under system international at sætte Dansk øverst?

Ja, det nævner jeg vist også i filmen. Ingen forskel

> Du siger jo selv at du har valgt engelsk internt i systemet. De
> indstillinger du roder med foregår jo i Systemindstillinger hvor du har
> bestemt det skal være engelsk. Det er vel derfor den bruger engelsk!?

Nope, for som jeg viser, kan jeg jo nemt skrive ø æ å alle andre steder.

> Det glæder mig iøvrigt at jeg har dannet skole med skærmfilmen)) det
> er meget nemmere at overskue et problem på den måde.

Dannet skole? ?!?!

> Et billede siger mere end tusind ord.

Det kan det i hvert fald, men nu snakker vi 25fp/s og jeg ævler i ét væk

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-02-08 23:43

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det glæder mig iøvrigt at jeg har dannet skole med skærmfilmen)) det er
> meget nemmere at overskue et problem på den måde. Et billede siger mere
> end tusind ord.

Og så er der dem der mener at dette er en usenetgruppe. Jeg gider eks
ikke klicke på et url for at indlæse en film og kender derfor slet
ikke til Thomas's problemstilling da den ikke er beskrevet i text.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-02-08 11:56

On 2008-02-13 23:42:35 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Og så er der dem der mener at dette er en usenetgruppe. Jeg gider eks
> ikke klicke på et url for at indlæse en film og kender derfor slet
> ikke til Thomas's problemstilling da den ikke er beskrevet i text.

Hej Morten,

Mit problem består (stadigvæk) i, at jeg ikke kan skrive æ ø og å i mit
Wacom software. Samme driver virker fint under Tiger med samme
settings. Hvis du ser filmen, får du en mere detaljeret fejlbeskrivelse.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-08 18:11

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> [...]
> Wacom software. Samme driver virker fint under Tiger med samme
> settings. Hvis du ser filmen, får du en mere detaljeret fejlbeskrivelse.

Jeg gider ikke se film når jeg fæørdes på usenet.

Hvis jeg vil se film etc finder jeg et andet medie.

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-02-08 17:01

On 2008-02-13 23:42:35 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Og så er der dem der mener at dette er en usenetgruppe. Jeg gider eks
> ikke klicke på et url for at indlæse en film og kender derfor slet
> ikke til Thomas's problemstilling da den ikke er beskrevet i text.

Velkommen til 2008!

Der har da aldrig været noget problem i at linke til et billede eller
en video? Udover at det må irritere dig at blive hold uden for

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-08 18:10

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Velkommen til 2008!
>
> Der har da aldrig været noget problem i at linke til et billede eller
> en video?

Jeg synes man bør skrive sin problemformulering på mediets præmisser; i
dette tilfælde er mediet en ikke binaer nyhedsgruppe. præmissen er man
man /skriver/ og /læser/ text.

> Udover at det må irritere dig at blive hold uden for

Nej, jeg gør blot ompmærksom på at spørgeren indskrænker den målgruppe
han henvender sig til. For mit vedkommende er jeg på forhånd stået af
hvis jeg skal klikke på et link for at blive meddelt en
problemformulering. Dvs spørgen har på forhånd afskåret sig fra min
deltagelse i en løsningsmodel.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-02-08 18:53

On 2008-02-14 18:09:50 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> hvis jeg skal klikke på et link for at blive meddelt en
> problemformulering. Dvs spørgen har på forhånd afskåret sig fra min

Nu har jeg beskrevet problemet før (i tekst), men der kom næsten ingen
svar. Sikkert fordi jeg enten ikke udtrykte mig klart, eller folk ikke
fattede hvad problemt var. Jeg lavede en film for at gøre det mere
simpelt, og tænkte netop en kapacitet som dig ville kunne bruge filmen
til noget konstruktivt. Men dig om det.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-02-08 20:19

On 2008-02-14 18:09:50 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Jeg synes man bør skrive sin problemformulering på mediets præmisser; i
> dette tilfælde er mediet en ikke binaer nyhedsgruppe. præmissen er man
> man /skriver/ og /læser/ text.

Ved ikke om der er så meget kød på benet. Jeg synes nu alligevel at du
er lidt afmarcheret.

En hjemmeside er jo også oprindeligt et tekstmedie, men så skulle du
være afskåret fra at bruge hjemmeside med eksterne links på fordi du
mener man godt på en side kan forklare tingene uden brug af binære
hjælpemidler?

Spørgsmålet blev skrevet i det skrevne medie, med en henvisning til et
klip. Det er der jo intet i vejen for. Tværtimod er Thomas' lille film
umådelig pædagoisk, og svær at misforstå for selv den mest fattesvage
Omvendt kan man jo også kritisere begrænsningerne i det skrevne
medie, som du jo så sværger til.

Desuden synes jeg det er ret skægt at kigge folk over skulderen og se
hvordan ting og problemstillinger tager sig ud visuelt på deres Mac.
Det er så en anden sag, hvilket jeg til gengæld godt kan forstå hvis du
ikke finder nogen tilfredstillelse i.

> Nej, jeg gør blot ompmærksom på at spørgeren indskrænker den målgruppe
> han henvender sig til.

Jeg tror ærlig talt at han rammer et større potentiale for svaret ved
den fremgangsmåde end hvis han bare skrev det på 4 linier. Som han også
selv efterfølgende har påpeget har han fået flere til at kigge på
problemet nu end ved en tidligere lejlighed.

> For mit vedkommende er jeg på forhånd stået af
> hvis jeg skal klikke på et link for at blive meddelt en
> problemformulering. Dvs spørgen har på forhånd afskåret sig fra min
> deltagelse i en løsningsmodel.

Jeg forstår det ganske simpelt ikke? Hvorfår står du af? Er din maskine
fuldstændig stripped så den kun kan arbejde i ASCII eller har du ikke
tid? Hvis nogle spørger om noget, må det da være interessen i at hjælpe
andre der driver en til at høre eller se spørgsmålet. Ikke midlet folk
anvender?

Well.... Vi er nok forskellige allesammen. Jeg er for nysgerrig til at
lade mig begrænse

Fra : Lyrik

Dato : 14-02-08 22:46

Den 14.02.2008 kl. 20:19 skrev Palle Jensen
> [...]

> anvender?
>
> Well.... Vi er nok forskellige allesammen. Jeg er for nysgerrig til at
Det er fordi jeg har skrevet at jeg bruger metoden. Han er igang med en
krig imod mig. Jeg kunne verbalt bukke begge ender sammen på ham og smide
ham på hans bunke af Mac-skrot, men jeg vil lade nåde gå for ret!))

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Palle Jensen

Dato : 12-02-08 17:21

On 2008-02-12 16:54:35 +0100, Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> said:

> Jeg har lavet en lille film så I kan se hvad problemet er:
> http://macfly.dk/download/problem.mov
>
> Forslag modtages med kyshånd

Har du prøvet at findet ø'et ved at shifte eller ALT'e dig igennem tegnene?

Man kender jo problematikken fra andre - godt nok windows - sammenhænge
hvor man ryger ind i noget DOS hvor man må side og gætte lidt på hvor
tegnene ligger?

Men selvfølgelig er det mest cool hvis det fungerer rigtigt "all the way".

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-08 18:13

On 2008-02-12 17:21:19 +0100, Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> said:

> Har du prøvet at findet ø'et ved at shifte eller ALT'e dig igennem tegnene?

No can do. Hvis jeg trykker shift eller alt + "X", tror softwaren at
genvejen skal være shift eller alt + "X".

> Men selvfølgelig er det mest cool hvis det fungerer rigtigt "all the way".

Det SKAL det gøre.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-02-08 17:51

Thomas Schreiber wrote:
> Jeg har lavet en lille film så I kan se hvad problemet er:
> http://macfly.dk/download/problem.mov

Fin film ;)

> Forslag modtages med kyshånd

Har du prøvet at copy/paste 'ø' ind? Har du prøvet option+o (giver 'ø',
hvis tastaturet et sat til amerikansk layout).

Er det samme driver, du har brugt under 10.4.x? Jeg ved ikke noget om
det, men det forekommer mig, at være pref panen, der ændrer dit layout -
altså er det et problem med Wacom softwaren.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-08 18:16

On 2008-02-12 17:50:30 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Fin film ;)

Hehe, det er noget nemmere på denne måde.

> Har du prøvet at copy/paste 'ø' ind? Har du prøvet option+o (giver 'ø',
> hvis tastaturet et sat til amerikansk layout).

Det kan man ikke (hverken med crtl klik eller med ctrl+V)
Som jeg skrev til Palle. No can do. Hvis jeg trykker shift eller alt +
"X", tror softwaren at genvejen skal være shift eller alt + "X". Med
andre ord, så kommer alle de knapper med jeg trykker.

> Er det samme driver, du har brugt under 10.4.x?

Nope... eller det ved jeg ikke præcist. Jeg henter altid den nyeste
driver, men jeg ved, at den version jeg bruger nu, virker med æ ø å i
Tiger.

> Jeg ved ikke noget om det, men det forekommer mig, at være pref panen,
> der ændrer dit layout - altså er det et problem med Wacom softwaren.

Ikke forstået.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-02-08 20:21

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> "X", tror softwaren at genvejen skal være shift eller alt + "X". Med
> andre ord, så kommer alle de knapper med jeg trykker.

Har du prøvet at indsætte et tegn i feltet vha. Character Palette? Bare
et skud.

--
mvh.
Thomas Tvegaard

Fra : Mitrokhin

Dato : 13-02-08 09:57

i dk.edb.mac skrev Thomas Schreiber
tirsdag 12. februar 2008 17:54:35 (lokal tid), i en artikel med
ID <47b1c13b$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>
og titlen "æøå problem - endu uløst", følgende:

:
: Forslag modtages med kyshånd
:
: --
: mvh
: Thomas Schreiber
: http://thsch.com
:
:

Som Thomas Tvegaard er inde på kan du måske få tegnet
over via Tegnpaletten, men du kan også prøve at installere
unicode hexinput i Tastaturlayout menuen øverst til højre
på skærmen: vælg her "Åbn international" og find og marker
herefter "unicode hexinput", så dette optræder som et menuvalg
fremover.

Når du så er inde i driver opsætningen, vælger du Unicode hexinput
og taster [ALT] + 00D8 (giver et stort Ø).

go el. no-go ?

:)

--
Hilsen
Mitrokhin.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-02-08 11:28

On 2008-02-13 09:56:34 +0100, Mitrokhin <Mitrokhin@lubjanka.dk.invalid> said:

> Når du så er inde i driver opsætningen, vælger du Unicode hexinput
> og taster [ALT] + 00D8 (giver et stort Ø).

Har ikke prøvet dit forslag, men hvis jeg taster [ALT] + 00D8 kommer
der til at stå [ALT] + 00D8 i genvejen. Alt hvad du tryker på bliver jo
registreret.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Mitrokhin

Dato : 13-02-08 16:00

i dk.edb.mac skrev Thomas Schreiber
onsdag 13. februar 2008 12:27:50 (lokal tid), i en artikel med
ID <47b2c626$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>
og titlen "Re: æøå problem - endu uløst", følgende:

: On 2008-02-13 09:56:34 +0100, Mitrokhin <Mitrokhin@lubjanka.dk.invalid> said:
:
[...]

Ja det kan du jo have ret i, troede egentlig at hexinput ifm.
tastaturtildelinger fungerede som det i øvrigt gør i f.eks. BBEdit,
altså at kombi'en alt + unicode fortolkedes på en speciel måde,
men nej det fungerer ikke (der kom til at stå 8 :( ... i samme
forbindelse fandt jeg i øvrigt ud af at man heller ikke i USB
Overdrive kan bruge de danske specialbogstaver...

Mht. en løsning er jeg blank.

: --
: mvh
: Thomas Schreiber
: http://thsch.com
:
:

--
Hilsen
Mitrokhin.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-02-08 22:13

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> Jeg har lavet en lille film så I kan se hvad problemet er:
> http://macfly.dk/download/problem.mov
>
> Forslag modtages med kyshånd

Umiddelbart ville jeg afprøve, om det overhovedet kan lade sig gøre
såfremt alle dine indstillinger var sat til danske, hvilket kunne
udelukke en fastlåsning af tegnsættet i Wacom'en.

Flemming Rubini

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-02-08 11:54

On 2008-02-13 22:13:08 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Umiddelbart ville jeg afprøve, om det overhovedet kan lade sig gøre
> såfremt alle dine indstillinger var sat til danske, hvilket kunne
> udelukke en fastlåsning af tegnsættet i Wacom'en.

Har jeg prøvet. Samme driver virker fint i Tiger, og der kan smide alle
æ ø og å ind jeg vil. I leopard er det no-go

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-02-08 13:45

Thomas Schreiber wrote:

> Har jeg prøvet. Samme driver virker fint i Tiger, og der kan smide alle
> æ ø og å ind jeg vil. I leopard er det no-go

Altså som jeg ser det, er der tre mulige kilder til fejlen:
1) Valg af sprog i dit OS
2) Fejl i programmet (PS) på dit OS
3) Fejl i Wacom softwaren på dit OS

#1 er udelukket, hvis du har prøvet at skife til dansk. #2 kan du
udelukke ved at prøve at mappe 'ø' til en funktion i et andet program.
Har du prøvet det? #3 er i mine øjne fejlen, hvis #2 ikke viser, at 'ø'
kan mappes til en shortcut i et andet program.

Hvis #3 er problemet, må du have fat i Wacom.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-02-08 14:05

> [...]
> 2) Fejl i programmet (PS) på dit OS
> 3) Fejl i Wacom softwaren på dit OS
>
> #1 er udelukket, hvis du har prøvet at skife til dansk.

Det er set før at et Mac OS kan have oversat forkert.
Så en mulighed for afprøvning kunne være, at sætte det hele op til
engelsk, og således fremdeles ...

Flemming Rubini

Fra : Mitrokhin

Dato : 14-02-08 18:24

i dk.edb.mac skrev Peter Farsinsen
torsdag 14. februar 2008 14:45:01 (lokal tid), i en artikel med
ID <47b437cd$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>
[...]

: #1 er udelukket, hvis du har prøvet at skife til dansk. #2 kan du
[...]

Ja det tror jeg du ret i. Som jeg var inde på her:
<130220081600265786%Mitrokhin@lubjanka.dk.invalid>
kan man heller ikke i USB Overdrive, der også installeres
i Systemindstillinger og med mulighed for at indstille
tastaturgenveje, skrive åøæ'er (og jeg kører "Dansk"
over hele linjen)... så enten er det noget systemindstillings-
relateret - er der nogen som bruger tredjepartsprogrammer
af lign. type, hvor man *kan* bruge disse bogstaver -, eller,
hvilket jo nok er det mest sandsynlige og som du skriver, har
Wacom og for den sags skyld Senclick bare ikke været omhygge-
lige nok i deres programskrivning.

: --
: Peter Farsinsen
: fornavn@efternavn.dk
:

--
Hilsen
Ken Rasmussen.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-02-08 18:56

On 2008-02-14 13:45:01 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Altså som jeg ser det, er der tre mulige kilder til fejlen:
> 1) Valg af sprog i dit OS

Prøver, virker ikke. (ingen forskel)

> 2) Fejl i programmet (PS) på dit OS

programmet?

> 3) Fejl i Wacom softwaren på dit OS

Det virker fint på Tiger med samme driver, så jeg tror fejler ligger
andetsteds.

> #1 er udelukket, hvis du har prøvet at skife til dansk. #2 kan du
> udelukke ved at prøve at mappe 'ø' til en funktion i et andet program.

Det vil jeg prøve.

> Har du prøvet det? #3 er i mine øjne fejlen, hvis #2 ikke viser, at 'ø'
> kan mappes til en shortcut i et andet program.
> Hvis #3 er problemet, må du have fat i Wacom.

Det virker som sagt i Tiger.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-02-08 20:33

Thomas Schreiber wrote:

> programmet?

Ja programmet; PS (PhotoShop) på Leopard.

> Det virker fint på Tiger med samme driver, så jeg tror fejler ligger
> andetsteds.

Ja; Wacon softwaren virker fint under Tiger men ikke Leopard. Det
kombinationen af software jeg har i tankerne...

> Det vil jeg prøve.

Venter i spænding. Jeg sætter mine penge på, at Wacom softwaren er død
på Leopard ;)

> Det virker som sagt i Tiger.

Ja - men det har jo ik' noget med Leopard at gøre vel?! ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-02-08 19:02

On 2008-02-14 13:45:01 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> 2) Fejl i programmet (PS) på dit OS

Jeg har lige prøvet photoshop, og jeg kan godt sætte mine shortcuts til
æ og ø, men i praksis virker de ikke. Hvis jeg derimod sætter samme
shortcuts til , (komma) og . (punktum) virker det fint. Det er er
mystisk.

Det jeg synes der virkelig er skørt, er at den skriver andre tegn i
Wacom softwaren, end dem jeg taster - som du kan se i filmen.

Kan det være Leopard?

Thomas Schreiber
http://thsch.com