Tegnsæt Safari
Fra : Palle Jensen

Dato : 11-02-08 11:11

Hvorfor viser min Safari tit mærkelige tegn på hjemmesider?

http://usenet.ducktrucks.dk/tegnsaet.jpg

Tegnsæt indstillinger er:

http://usenet.ducktrucks.dk/utf.jpg

Min Firefox står godt nok til Western (ISO-8859-1), men det tegnsæt er
ikke valgbart i Safari.

What to do?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-02-08 12:12

Den 11-02-08 11.11 skrev Palle Jensen følgende:
> Hvorfor viser min Safari tit mærkelige tegn på hjemmesider?

Det skyldes sikkert, at hjemmesiden ikke angiver det korrekte tegnsæt,
og så må browseren gætte.

> Min Firefox står godt nok til Western (ISO-8859-1), men det tegnsæt er
> ikke valgbart i Safari.

Jeg kender ikke Safari, men mon ikke man et eller andet sted alligevel
kan vælge et andet tegnsæt til den indlæste side.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-02-08 12:27

On 2008-02-11 12:11:48 +0100, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> said:

> Jeg kender ikke Safari, men mon ikke man et eller andet sted alligevel
> kan vælge et andet tegnsæt til den indlæste side.

Jo. Men mit problem er at jeg så ikke ved hvad jeg skal vælge.

Jeg kan ikke vælge det der virker for Firefox.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-02-08 18:23

Palle Jensen skrev:

> Jo. Men mit problem er at jeg så ikke ved hvad jeg skal vælge.

Edit > Appearance > Vesteuropæisk
(í Default Encoding)

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-02-08 12:37

Palle Jensen skrev:

> Min Firefox står godt nok til Western (ISO-8859-1), men det tegnsæt er
> ikke valgbart i Safari.

Vesteuropæisk (ISO Latin 1) *er* ISO-8859-1. Det er i øvrigt standard i
min Safari. Har du selv sat din til at bruge UTF-8 som standard?

Det sted jeg har oplevet problemet, er bl.a. på DRs debatforum hvor
kommentarene er placeret i en iframe og har fejlagtig angivelse af
tegnsæt; i forhold til resten af hovedsiden.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-02-08 14:16

On 2008-02-11 12:36:46 +0100, Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> said:

> [...]
> kommentarene er placeret i en iframe og har fejlagtig angivelse af
> tegnsæt; i forhold til resten af hovedsiden.

Hmm... ja. Er nok "kommet til" at lege lidt med indstillingerne.

Men ISO latin 1 afhjælper ikke prolemet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-08 13:22

Palle Jensen skrev den 11-02-2008 11:11:
> Hvorfor viser min Safari tit mærkelige tegn på hjemmesider?
>
> http://usenet.ducktrucks.dk/tegnsaet.jpg

Den side indeholder UTF-8 tegn og du viser det som et ISO-Latin tegnsæt
(8-bit). Gad vide hvorfor du gør det :)

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-02-08 14:17

On 2008-02-11 13:21:36 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Den side indeholder UTF-8 tegn og du viser det som et ISO-Latin tegnsæt
> (8-bit). Gad vide hvorfor du gør det :)

Uanset hvilke af dem jeg indstilelr til afhjælper det ikke problemet.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-02-08 20:08

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Hvorfor viser min Safari tit mærkelige tegn på hjemmesider?

> Min Firefox står godt nok til Western (ISO-8859-1), men det tegnsæt er
> ikke valgbart i Safari.

Selvfølgelig er det det.
Safari>Indstillinger>Udseende>Standardkodning>Vesteuropæisk (ISO Latin
1).

> What to do?

That to do.

M.

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-02-08 20:30

On 2008-02-11 20:07:53 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> Selvfølgelig er det det.
> Safari>Indstillinger>Udseende>Standardkodning>Vesteuropæisk (ISO Latin
> 1).

> That to do.

Ændrer ikke en tøddel....

http://usenet.ducktrucks.dk/toeddel.jpg

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-02-08 20:49

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> skrev :

>Ændrer ikke en tøddel....

Har du mulighed for at poste et link til en side med fejlen?
--
Kerim

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-02-08 21:41

On 2008-02-11 20:48:56 +0100, Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> said:

> Har du mulighed for at poste et link til en side med fejlen?

Ja.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article973624.ece

Alle sider på ekstrabladet.dk hvor der er kommentarer på.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-02-08 22:07

Palle Jensen wrote:

> http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article973624.ece

Kommentarerene på eb.dk vises i en iframe. Tegnsættet i iframen er ikke
det samme som 'selve' sitet. Det kan Safari åbenbart ikke regne ud.

Lev med det eller brug en anden browser.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-02-08 22:53

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> skrev :

>Alle sider på ekstrabladet.dk hvor der er kommentarer på.

Hvad sker der, når åbner kommentarerne ude af framesættet, fx
http://web.ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?TemplateID=14206&id=973624&txt=
?
--
Kerim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-02-08 07:34

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvad sker der, når åbner kommentarerne ude af framesættet, fx
> http://web.ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?TemplateID=14206&id=973624&txt=

Jeg prøvede lige med Safari (Windows-udgaven).
Den giver ged i æ, ø og å, uanset om man ser hele siden eller kun filen i
iFramet.
Og dét uanset om jeg sætter tegnsættet til "Vesteuropæsik" eller "UTF-8".

Jeg gætter på, at det er samme problem, uanset om det er PC eller Mac (går
ud fra, at Palle sidder ved en Mac).

Som jeg umiddelbart ser det, ligger problemet ikke hos Palle, men hos
Ekstrabladet.

Fra : Palle Jensen

Dato : 12-02-08 09:01

On 2008-02-12 07:33:46 +0100, "Philip Nunnegaard"

Og det var pointen

Tak for hjælp.

Fra : Palle Jensen

Dato : 12-02-08 08:35

On 2008-02-11 22:53:14 +0100, Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> said:

> Hvad sker der, når åbner kommentarerne ude af framesættet, fx
> http://web.ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?TemplateID=14206&id=973624&txt=
> ?

Samme resultat:

http://usenet.ducktrucks.dk/samme_resultat.jpg

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-08 09:03

On 2008-02-11 21:41:19 +0100, Palle Jensen

Jeg har samme problem i Safari

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Morten Lehrmann