|
| CPU Usage - Finde synder. Fra : Palle Jensen |
Dato : 08-02-08 22:07 |
|
Hep,
Jeg oplevede lige at min CPU blev belastet 50% af et eller andet.
Kunne ikke lige finde ud af hvordan man ser hvad det er der forbruger
CPU. Tændte og slukkede og fik CPU tilbage. Men hvordan er det nu lige
man ser det?
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Jon (08-02-2008)
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 08-02-08 22:18 |
|
Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
> Hep,
>
> Jeg oplevede lige at min CPU blev belastet 50% af et eller andet.
>
> Kunne ikke lige finde ud af hvordan man ser hvad det er der forbruger
> CPU. Tændte og slukkede og fik CPU tilbage. Men hvordan er det nu lige
> man ser det?
/Applications/Utilites/Activity Monitor - eller hva den heter på dansk.
Eller åpne Terminal og skriv
top
(Skriv "man top" for flere valgmuligheter ved bruk av top.)
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc
| |
Palle Jensen (08-02-2008)
| Kommentar Fra : Palle Jensen |
Dato : 08-02-08 22:35 |
|
On 2008-02-08 22:17:59 +0100, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:
> /Applications/Utilites/Activity Monitor - eller hva den heter på dansk.
> Eller åpne Terminal og skriv
> top
> (Skriv "man top" for flere valgmuligheter ved bruk av top.)
Tak!
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Henrik Münster (08-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 08-02-08 23:20 |
|
Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
> On 2008-02-08 22:17:59 +0100, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:
>
> > /Applications/Utilites/Activity Monitor - eller hva den heter på dansk.
> > Eller åpne Terminal og skriv
> > top
> > (Skriv "man top" for flere valgmuligheter ved bruk av top.)
Jeg har den lille widget, der hedder iStat nano. Den viser de mest
krævende processer, brug af diske, temperatur, blæsere o.m.a. Det er
enormt nemt at slå over på Dashbaord, hvis man lige vil se, hvor
belastet ens processor er og hvorfor. Så slipper man for at have et
program kørende eller skulle tænde for det. Der findes også større iStat
produkter, der kan give flere oplysninger om computeren, men iStan nano
er dejligt kompakt.
< http://islayer.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Palle Jensen (08-02-2008)
| Kommentar Fra : Palle Jensen |
Dato : 08-02-08 23:46 |
|
On 2008-02-08 23:20:22 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:
> Jeg har den lille widget, der hedder iStat nano. Den viser de mest
> krævende processer, brug af diske, temperatur, blæsere o.m.a. Det er
> enormt nemt at slå over på Dashbaord, hvis man lige vil se, hvor
> belastet ens processor er og hvorfor. Så slipper man for at have et
> program kørende eller skulle tænde for det. Der findes også større iStat
> produkter, der kan give flere oplysninger om computeren, men iStan nano
> er dejligt kompakt.
Bruger selv iStat Pro, men den viser ikke hvilker specifikke provesser
der kører. Jeg bruger den primært til at holde øje med mine fans
faktisk.
Jeg kan da ikke se at Nano kan udspecificere processerne. Kan den det?
Men Activity Monitor er nu fin.
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Henrik Münster (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 09-02-08 00:18 |
|
Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
> Bruger selv iStat Pro, men den viser ikke hvilker specifikke provesser
> der kører. Jeg bruger den primært til at holde øje med mine fans
> faktisk.
Det er da bare at vende den om ved at klikke på "i" og så slå det til
under "Sections". Der er i øvrigt kommet en genvej til Activity Monitor
i menulinien.
> Jeg kan da ikke se at Nano kan udspecificere processerne. Kan den det?
Selvfølgelig. Den kan bare kun vise en ting ad gangen. Enten skal den
vise diske, hukommelse, netværk, processer eller noget af det andet. Har
du aldrig prøvet det? Står din bare på "Overview"? Prøv at åbne
Dashboard og lade musepilen køre hen over iStat nano. Så dukker menuen
op. Vælg så "Processes", og de fem mest krævende processer bliver vist.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 09:51 |
|
Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
> Jeg bruger den primært til at holde øje med mine fans
Du er måske rockstjerne?
(Undskyld, uskyldigt drilleri ).
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Morten Reippuert Knu~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 09-02-08 00:44 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
>
>> On 2008-02-08 22:17:59 +0100, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:
>>
>> > /Applications/Utilites/Activity Monitor - eller hva den heter på dansk.
>> > Eller åpne Terminal og skriv
>> > top
>> > (Skriv "man top" for flere valgmuligheter ved bruk av top.)
>
> Jeg har den lille widget, der hedder iStat nano. Den viser de mest
> krævende processer, brug af diske, temperatur, blæsere o.m.a. Det er
> enormt nemt at slå over på Dashbaord, hvis man lige vil se, hvor
> belastet ens processor er og hvorfor. Så slipper man for at have et
> program kørende eller skulle tænde for det.
nej man gør ej, du har i givet fald widgeten i kørende i Dashboard,
den slags tager mere cpu tid og memory end top -u i en terminal.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Henrik Münster (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 09-02-08 00:58 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > Jeg har den lille widget, der hedder iStat nano. Den viser de mest
> > krævende processer, brug af diske, temperatur, blæsere o.m.a. Det er
> > enormt nemt at slå over på Dashbaord, hvis man lige vil se, hvor
> > belastet ens processor er og hvorfor. Så slipper man for at have et
> > program kørende eller skulle tænde for det.
>
> nej man gør ej, du har i givet fald widgeten i kørende i Dashboard,
> den slags tager mere cpu tid og memory end top -u i en terminal.
Jeg troede da i min naivitet, at en widget ikke tog (ret meget)
processorkraft, når Dashboard var lukket. Jeg synes da ikke, de dukker
op i aktivitetsmonitor. Det er måske forkert?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Morten Reippuert Knu~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 09-02-08 10:29 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Jeg troede da i min naivitet, at en widget ikke tog (ret meget)
> processorkraft, når Dashboard var lukket. Jeg synes da ikke, de dukker
> op i aktivitetsmonitor. Det er måske forkert?
de kører hele tiden når de først er startet.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 09:56 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> > Så slipper man for at have et
> > program kørende eller skulle tænde for det.
>
> nej man gør ej, du har i givet fald widgeten i kørende i Dashboard,
> den slags tager mere cpu tid og memory end top -u i en terminal.
Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 09-02-08 10:17 |
|
Morten Lind skrev den 09-02-2008 09:55:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>>> Så slipper man for at have et
>>> program kørende eller skulle tænde for det.
>> nej man gør ej, du har i givet fald widgeten i kørende i Dashboard,
>> den slags tager mere cpu tid og memory end top -u i en terminal.
>
> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
Morten - hvor længe siden er det lige du ikke mente at Airport var noget
man havde brug for?
Man kan mange sjove ting i en terminal.....
--
Thorbjørn
| |
Mogens Thyregod (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Mogens Thyregod |
Dato : 09-02-08 10:21 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> Man kan mange sjove ting i en terminal.....
Ud over at skrive:: telnet towel.blinkenlights.nl ??
--
Med venlig hilsen
Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 09-02-08 10:59 |
|
Mogens Thyregod skrev den 09-02-2008 10:21:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>> Man kan mange sjove ting i en terminal.....
>
> Ud over at skrive:: telnet towel.blinkenlights.nl ??
>
Jada, fx ttyquake. Jeg tror dog ikke det kører godt på OS X -
terminalen er for langsom.
http://webpages.mr.net/bobz/ttyquake/ss/
--
Thorbjørn
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 11:11 |
|
Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:
> Ud over at skrive:: telnet towel.blinkenlights.nl ??
Hæ, hæ, men rimeligt nørdet, oder was?
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 10:57 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> > Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
> > teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
>
> Morten - hvor længe siden er det lige du ikke mente at Airport var noget
> man havde brug for?
To måneder, he, he
> Man kan mange sjove ting i en terminal.....
Jamen, jeg er da enig, men det er da ikke pointen, vel?
Pointen er, at det er en uskik at gå ud fra, at _alle_ véd, hvad
teminalkommandoer er.
Menneskene er da forskellige, og lidt empati er da ikke i vejen, når og
hvis man forsøger at give gode råd.
Mig: "Hvorfor siger bagtøjet så sjovt, når jeg kører 30 km./t.?
Mekanikeren: "Du udskifter bare den overliggende knastaksel, der
forbinder hypokonderen - så opnår du en højere volumen".
Ah, hva´ ba´ ?????!!!!!!?????? Og hvor knækker kæden og hvor falder
filmen af, og hvornår skal man gå over åen for at sælge skindet?
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 09-02-08 11:16 |
|
Morten Lind skrev den 09-02-2008 10:57:
>> Morten - hvor længe siden er det lige du ikke mente at Airport var noget
>> man havde brug for?
>
> To måneder, he, he
Se selv, gammel ræv kan godt lære nye tricks!
> Pointen er, at det er en uskik at gå ud fra, at _alle_ véd, hvad
> teminalkommandoer er.
Alle trofaste skribenter herinde ved da hvad terminalen er for noget, om
de så kan lide det er en anden historie.
>
> Menneskene er da forskellige, og lidt empati er da ikke i vejen, når og
> hvis man forsøger at give gode råd.
>
> Mig: "Hvorfor siger bagtøjet så sjovt, når jeg kører 30 km./t.?
>
> Mekanikeren: "Du udskifter bare den overliggende knastaksel, der
> forbinder hypokonderen - så opnår du en højere volumen".
Du ved godt at hypokonderen er i den anden ende af bilen, ikke?
> Ah, hva´ ba´ ?????!!!!!!?????? Og hvor knækker kæden og hvor falder
> filmen af, og hvornår skal man gå over åen for at sælge skindet?
Jeg synes du giver sprogblomsterne roundup, det var ikke pænt.
Man skal ikke kaste med børn når man selv bor i en brønd.
--
Thorbjørn
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 11:48 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> Morten Lind skrev den 09-02-2008 10:57:
>
> >> Morten - hvor længe siden er det lige du ikke mente at Airport var noget
> >> man havde brug for?
> >
> > To måneder, he, he
>
> Se selv, gammel ræv kan godt lære nye tricks!
Øh, er det ikke cirkushesten, vi har gang i, hér?
> > Pointen er, at det er en uskik at gå ud fra, at _alle_ véd, hvad
> > teminalkommandoer er.
>
> Alle trofaste skribenter herinde ved da hvad terminalen er for noget, om
> de så kan lide det er en anden historie.
Ja.
> > Menneskene er da forskellige, og lidt empati er da ikke i vejen, når og
> > hvis man forsøger at give gode råd.
> >
> > Mig: "Hvorfor siger bagtøjet så sjovt, når jeg kører 30 km./t.?
> >
> > Mekanikeren: "Du udskifter bare den overliggende knastaksel, der
> > forbinder hypokonderen - så opnår du en højere volumen".
>
> Du ved godt at hypokonderen er i den anden ende af bilen, ikke?
Jo
> > Ah, hva´ ba´ ?????!!!!!!?????? Og hvor knækker kæden og hvor falder
> > filmen af, og hvornår skal man gå over åen for at sælge skindet?
>
> Jeg synes du giver sprogblomsterne roundup, det var ikke pænt.
Du har ret - det er også en uskik
> Man skal ikke kaste med børn når man selv bor i en brønd.
He, he.....
> --
> Thorbjørn
Hvad skete der med Mike Oldfield?
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 09-02-08 14:48 |
|
Morten Lind skrev den 09-02-2008 11:48:
>> Se selv, gammel ræv kan godt lære nye tricks!
>
> Øh, er det ikke cirkushesten, vi har gang i, hér?
Nøp. Det er en bryggerhest du tænker på. I modsætning til en gammel
hund, eller nowet.
> Hvad skete der med Mike Oldfield?
>
> M.
Den signatur hører til en maskine jeg pt ikke lige har adgang til.
Indtil det er afklaret er jeg signaturløs. Øv.
--
Thorbjørn
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 14:56 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> Den signatur hører til en maskine jeg pt ikke lige har adgang til.
> Indtil det er afklaret er jeg signaturløs. Øv.
Tsk, tsk, din stakkel
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Frank E. N. Stein (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 09-02-08 10:15 |
|
Morten Lind skrev:
>>> Så slipper man for at have et
>>> program kørende eller skulle tænde for det.
>> nej man gør ej, du har i givet fald widgeten i kørende i Dashboard,
>> den slags tager mere cpu tid og memory end top -u i en terminal.
>
> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 10:49 |
|
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
> > Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
> > teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
>
> Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
> og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
I stand til at læse og skrive, ja. Men for at benytte en terminal, er
man nødt til at interessere sig for kommandoer, der ligger en Macbruger
fjernt.
En Macbruger er jo netop Macbruger på grund af den grafiske, intuitive
brugerflade.
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Henry Lerche Madsen (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Henry Lerche Madsen |
Dato : 09-02-08 11:03 |
|
Morten Lind skrev:
> Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
>
>>> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
>>> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
>> Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
>> og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
>
> I stand til at læse og skrive, ja. Men for at benytte en terminal, er
> man nødt til at interessere sig for kommandoer, der ligger en Macbruger
> fjernt.
>
> En Macbruger er jo netop Macbruger på grund af den grafiske, intuitive
> brugerflade.
>
> M.
Enig, ellers kunne man jo lige så godt bruge en UNIX som f.eks. FreeBSD
.... Men af og til er det jo rart at man via terminal kan løse nogle
problemer som GUI'et ikke lige har taget højde for, eller hvis det fejler.
Det er ikke så svært, prøv at kopiere denne over i terminal og skriv
enter
telnet towel.blinkenlights.nl
God fornøjelse
| |
Morten Reippuert Knu~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 09-02-08 12:40 |
|
Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:
> Morten Lind skrev:
>> Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
>>
>>>> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
>>>> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
>>> Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
>>> og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
>>
>> I stand til at læse og skrive, ja. Men for at benytte en terminal, er
>> man nødt til at interessere sig for kommandoer, der ligger en Macbruger
>> fjernt.
>>
>> En Macbruger er jo netop Macbruger på grund af den grafiske, intuitive
>> brugerflade.
>>
>> M.
>
> Enig, ellers kunne man jo lige så godt bruge en UNIX som f.eks. FreeBSD
bøvl med drivere og virker sjældent som ønsket out of the box. Desuden
er applikations udbudet begrænset.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Frank E. N. Stein (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 09-02-08 11:07 |
|
Morten Lind skrev:
>>> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
>>> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
>> Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
>> og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
>
> I stand til at læse og skrive, ja. Men for at benytte en terminal, er
> man nødt til at interessere sig for kommandoer, der ligger en Macbruger
> fjernt.
Nej, det er man ikke. Kommandoerne ligger ikke fjernt. Det er muligt at
det gør de for gamle inkarnerede macbrugere, der panikker når de i
stedet for at skulle dobbeltklikke 3 gange, alt-trække 1 gang og så
trykke på 4 taster samtidigt skal skrive lange besværlige kommandoer som
"top" i et lille hvidt vindue.
Tror du det ville hjælpe hvis man fortalte dem at man kan klippe og
klistre i Terminal-vinduet så man ikke behøver at skrive kommandoerne selv?
Jeg har selv kun været Mac-bruger siden version 6.0.7, så jeg ved ikke
hvordan de rigtige inkarnerede Mac-brugere har det.
> En Macbruger er jo netop Macbruger på grund af den grafiske, intuitive
> brugerflade.
Det troede jeg var en Windows-bruger.
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 11:23 |
|
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
> Morten Lind skrev:
>
> >>> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
> >>> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
> >> Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
> >> og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
> >
> > I stand til at læse og skrive, ja. Men for at benytte en terminal, er
> > man nødt til at interessere sig for kommandoer, der ligger en Macbruger
> > fjernt.
>
> Nej, det er man ikke.
OK - det er jo godt.
> Kommandoerne ligger ikke fjernt.
Det siger jeg heller ikke, jeg siger: ".......interessere sig
for........", men burde nok have formuleret det: ".....og det ligger en
Macb......". Undskyld, det gik stærkt.
> Det er muligt at
> det gør de for gamle inkarnerede macbrugere, der panikker når de i
> stedet for at skulle dobbeltklikke 3 gange, alt-trække 1 gang og så
> trykke på 4 taster samtidigt skal skrive lange besværlige kommandoer som
> "top" i et lille hvidt vindue.
Muligt - jeg kender ikke den slags Macbrugere?
> Tror du det ville hjælpe hvis man fortalte dem at man kan klippe og
> klistre i Terminal-vinduet så man ikke behøver at skrive kommandoerne selv?
> Jeg har selv kun været Mac-bruger siden version 6.0.7, så jeg ved ikke
> hvordan de rigtige inkarnerede Mac-brugere har det.
Jeg ved ikke, hvad der vil hjælpe. Jeg har personligt ikke nogle
problemer med Terminal.app, og jeg bruger den periodisk uden frygt.
Du har vendt min kommentar på hovedet, synes jeg. Mit udgangspunkt var
ikke en kritik at Terminal.app.
> > En Macbruger er jo netop Macbruger på grund af den grafiske, intuitive
> > brugerflade.
>
> Det troede jeg var en Windows-bruger.
Nå.
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Frank E. N. Stein (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 09-02-08 11:36 |
|
Morten Lind skrev:
>>>>> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
>>>>> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
>>>> Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
>>>> og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
>>> I stand til at læse og skrive, ja. Men for at benytte en terminal, er
>>> man nødt til at interessere sig for kommandoer, der ligger en Macbruger
>>> fjernt.
>> Nej, det er man ikke.
>
> OK - det er jo godt.
>
>> Kommandoerne ligger ikke fjernt.
>
> Det siger jeg heller ikke, jeg siger: ".......interessere sig
> for........", men burde nok have formuleret det: ".....og det ligger en
> Macb......". Undskyld, det gik stærkt.
Jeg forstod nu godt hvad du mente, men kommandoerne er jo nemt
tilgængelige, da de står i den tekst man er ved at læse. Man behøver
derfor ikke at interessere sig for dem, huske dem eller forstå dem. Man
gør bare hvad der står i vejledningen.
>> Det er muligt at
>> det gør de for gamle inkarnerede macbrugere, der panikker når de i
>> stedet for at skulle dobbeltklikke 3 gange, alt-trække 1 gang og så
>> trykke på 4 taster samtidigt skal skrive lange besværlige kommandoer som
>> "top" i et lille hvidt vindue.
>
> Muligt - jeg kender ikke den slags Macbrugere?
Det lyder da ellers som om du forudsætter at Mac-brugere er sådan.
>> Tror du det ville hjælpe hvis man fortalte dem at man kan klippe og
>> klistre i Terminal-vinduet så man ikke behøver at skrive kommandoerne selv?
>> Jeg har selv kun været Mac-bruger siden version 6.0.7, så jeg ved ikke
>> hvordan de rigtige inkarnerede Mac-brugere har det.
>
> Jeg ved ikke, hvad der vil hjælpe. Jeg har personligt ikke nogle
> problemer med Terminal.app, og jeg bruger den periodisk uden frygt.
Og det samme kan alle andre lære. Det er jo vitterligt ikke andet end at
skrive lidt tekst i et vindue.
> Du har vendt min kommentar på hovedet, synes jeg. Mit udgangspunkt var
> ikke en kritik at Terminal.app.
Det er jeg klar over. Det var en kritik af Mac-brugere.
>>> En Macbruger er jo netop Macbruger på grund af den grafiske, intuitive
>>> brugerflade.
>> Det troede jeg var en Windows-bruger.
>
> Nå.
Der er man da helt fri for Terminal.app.
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 12:01 |
|
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
> Morten Lind skrev:
>
> >>>>> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
> >>>>> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
> >>>> Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
> >>>> og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
> >>> I stand til at læse og skrive, ja. Men for at benytte en terminal, er
> >>> man nødt til at interessere sig for kommandoer, der ligger en Macbruger
> >>> fjernt.
> >> Nej, det er man ikke.
> >
> > OK - det er jo godt.
> >
> >> Kommandoerne ligger ikke fjernt.
> >
> > Det siger jeg heller ikke, jeg siger: ".......interessere sig
> > for........", men burde nok have formuleret det: ".....og det ligger en
> > Macb......". Undskyld, det gik stærkt.
>
> Jeg forstod nu godt hvad du mente, men kommandoerne er jo nemt
> tilgængelige, da de står i den tekst man er ved at læse. Man behøver
> derfor ikke at interessere sig for dem, huske dem eller forstå dem. Man
> gør bare hvad der står i vejledningen.
Godt, og jeg er enig
> >> Det er muligt at
> >> det gør de for gamle inkarnerede macbrugere, der panikker når de i
> >> stedet for at skulle dobbeltklikke 3 gange, alt-trække 1 gang og så
> >> trykke på 4 taster samtidigt skal skrive lange besværlige kommandoer som
> >> "top" i et lille hvidt vindue.
> >
> > Muligt - jeg kender ikke den slags Macbrugere?
>
> Det lyder da ellers som om du forudsætter at Mac-brugere er sådan.
Det kunne aldrig falde mig ind at forudsætte noget på andre menneskers
vegne, og når jeg generaliserer, er det _kun_ udfra egne forudsætninger.
Jeg kunne have brugt et andet eksempel, hvadsomhelst - min kommentar
handlede ikke om Macbrugere, terminaler eller andet.
> >> Tror du det ville hjælpe hvis man fortalte dem at man kan klippe og
> >> klistre i Terminal-vinduet så man ikke behøver at skrive kommandoerne selv?
> >> Jeg har selv kun været Mac-bruger siden version 6.0.7, så jeg ved ikke
> >> hvordan de rigtige inkarnerede Mac-brugere har det.
> >
> > Jeg ved ikke, hvad der vil hjælpe. Jeg har personligt ikke nogle
> > problemer med Terminal.app, og jeg bruger den periodisk uden frygt.
>
> Og det samme kan alle andre lære. Det er jo vitterligt ikke andet end at
> skrive lidt tekst i et vindue.
Yep
> > Du har vendt min kommentar på hovedet, synes jeg. Mit udgangspunkt var
> > ikke en kritik at Terminal.app.
>
> Det er jeg klar over. Det var en kritik af Mac-brugere.
Nix - det var en kritik af ensporetheden/manglende sætten sig ind i
andres/modtagers kunnen/formåen/kapacitet i en ellers velment hjælp.
> >>> En Macbruger er jo netop Macbruger på grund af den grafiske, intuitive
> >>> brugerflade.
> >> Det troede jeg var en Windows-bruger.
> >
> > Nå.
>
> Der er man da helt fri for Terminal.app.
He, he
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Frank E. N. Stein (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 09-02-08 12:41 |
|
Morten Lind skrev:
>>>> Det er muligt at
>>>> det gør de for gamle inkarnerede macbrugere, der panikker når de i
>>>> stedet for at skulle dobbeltklikke 3 gange, alt-trække 1 gang og så
>>>> trykke på 4 taster samtidigt skal skrive lange besværlige kommandoer som
>>>> "top" i et lille hvidt vindue.
>>> Muligt - jeg kender ikke den slags Macbrugere?
>> Det lyder da ellers som om du forudsætter at Mac-brugere er sådan.
>
> Det kunne aldrig falde mig ind at forudsætte noget på andre menneskers
> vegne, og når jeg generaliserer, er det _kun_ udfra egne forudsætninger.
Jamen, du kan jo godt bruge Terminal.
> Jeg kunne have brugt et andet eksempel, hvadsomhelst - min kommentar
> handlede ikke om Macbrugere, terminaler eller andet.
Så hvis svaret havde været at man skulle åbne Word og skrive
"hyggehejsa", så havde din reaktion været den samme?
>>> Du har vendt min kommentar på hovedet, synes jeg. Mit udgangspunkt var
>>> ikke en kritik at Terminal.app.
>> Det er jeg klar over. Det var en kritik af Mac-brugere.
>
> Nix - det var en kritik af ensporetheden/manglende sætten sig ind i
> andres/modtagers kunnen/formåen/kapacitet i en ellers velment hjælp.
Hvad vil du selv mene er sværest, at åbne en newsreader, sætte den op
til at hente grupper fra den rigtige newsserver, finde den rigtige
gruppe, skrive et indlæg og så læse svarene eller åbne et program fra
Finder og skrive ganske få bogstaver?
Jeg vil uden tøve mene, at hvis man er i stand til at åbne et program og
skrive lidt tekst, så er man også i stand til at åbne et andet program
og skrive lidt tekst.
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 12:57 |
|
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
> Jamen, du kan jo godt bruge Terminal.
Ja, med pædagogisk instruktion i baggrunden, eller som du var inde på,
med klippe/klistre
> > Jeg kunne have brugt et andet eksempel, hvadsomhelst - min kommentar
> > handlede ikke om Macbrugere, terminaler eller andet.
>
> Så hvis svaret havde været at man skulle åbne Word og skrive
> "hyggehejsa", så havde din reaktion været den samme?
Er der ikke en verden til forskel på oplevelsen af et
tekstbehandlingsprogram og oplevelsen af en terminal - selvom begge
reagerer på bogstaver?
> >>> Du har vendt min kommentar på hovedet, synes jeg. Mit udgangspunkt var
> >>> ikke en kritik at Terminal.app.
> >> Det er jeg klar over. Det var en kritik af Mac-brugere.
> >
> > Nix - det var en kritik af ensporetheden/manglende sætten sig ind i
> > andres/modtagers kunnen/formåen/kapacitet i en ellers velment hjælp.
>
> Hvad vil du selv mene er sværest, at åbne en newsreader, sætte den op
> til at hente grupper fra den rigtige newsserver, finde den rigtige
> gruppe, skrive et indlæg og så læse svarene eller åbne et program fra
> Finder og skrive ganske få bogstaver?
Da jeg begyndte på Usenet, var der ingen terminal, så svaret må blæse i
vinden, men jeg tror, mange (ubevidst) vælger den første og hårdeste
løsning(?).
> Jeg vil uden tøve mene, at hvis man er i stand til at åbne et program og
> skrive lidt tekst, så er man også i stand til at åbne et andet program
> og skrive lidt tekst.
Yep - enig - men _brugerfladen_ vil _måske_ skræmme nogle(?).
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Frank E. N. Stein (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 09-02-08 16:56 |
|
Morten Lind skrev:
>> Jamen, du kan jo godt bruge Terminal.
>
> Ja, med pædagogisk instruktion i baggrunden, eller som du var inde på,
> med klippe/klistre
Det var jo også instruktioner med her. Åbn Terminal. Skriv top.
>>> Jeg kunne have brugt et andet eksempel, hvadsomhelst - min kommentar
>>> handlede ikke om Macbrugere, terminaler eller andet.
>> Så hvis svaret havde været at man skulle åbne Word og skrive
>> "hyggehejsa", så havde din reaktion været den samme?
>
> Er der ikke en verden til forskel på oplevelsen af et
> tekstbehandlingsprogram og oplevelsen af en terminal - selvom begge
> reagerer på bogstaver?
Du skrev at det kunne være hvadsomhelst andet.
>>>>> Du har vendt min kommentar på hovedet, synes jeg. Mit udgangspunkt var
>>>>> ikke en kritik at Terminal.app.
>>>> Det er jeg klar over. Det var en kritik af Mac-brugere.
>>> Nix - det var en kritik af ensporetheden/manglende sætten sig ind i
>>> andres/modtagers kunnen/formåen/kapacitet i en ellers velment hjælp.
>> Hvad vil du selv mene er sværest, at åbne en newsreader, sætte den op
>> til at hente grupper fra den rigtige newsserver, finde den rigtige
>> gruppe, skrive et indlæg og så læse svarene eller åbne et program fra
>> Finder og skrive ganske få bogstaver?
>
> Da jeg begyndte på Usenet, var der ingen terminal, så svaret må blæse i
> vinden, men jeg tror, mange (ubevidst) vælger den første og hårdeste
> løsning(?).
Min pointe er, at hvis folk kan åbne en newsreader, så kan de også åbne
Terminal. Det er sgu det samme man skal gøre.
>> Jeg vil uden tøve mene, at hvis man er i stand til at åbne et program og
>> skrive lidt tekst, så er man også i stand til at åbne et andet program
>> og skrive lidt tekst.
>
> Yep - enig - men _brugerfladen_ vil _måske_ skræmme nogle(?).
Hvad, et vindue? Har du set hvor mange knapper, menuer og bjælker der er
i Word?
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 20:29 |
|
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
> Det var jo også instruktioner med her. Åbn Terminal. Skriv top.
Ja (men ikke en pædagogisk baggrundsforklaring ).
> > Er der ikke en verden til forskel på oplevelsen af et
> > tekstbehandlingsprogram og oplevelsen af en terminal - selvom begge
> > reagerer på bogstaver?
>
> Du skrev at det kunne være hvadsomhelst andet.
Ja, OK - bøjer mig i støvet for din logik og dine slutninger
> Min pointe er, at hvis folk kan åbne en newsreader, så kan de også åbne
> Terminal. Det er sgu det samme man skal gøre.
Ja.
> >> Jeg vil uden tøve mene, at hvis man er i stand til at åbne et program og
> >> skrive lidt tekst, så er man også i stand til at åbne et andet program
> >> og skrive lidt tekst.
> >
> > Yep - enig - men _brugerfladen_ vil _måske_ skræmme nogle(?).
>
> Hvad, et vindue? Har du set hvor mange knapper, menuer og bjælker der er
> i Word?
Ja, men kan du ikke abstrahere fra din minimalistiske indgangsvinkel og
prøve at sætte dig ind i ordinære menneskers måde at opfatte tingene på?
Et terminalvindue ligner noget fra en science fiction film, og det
skræmmer nogle almindelige mennesker.
Et Wordvindue er et kendt, elsket ansigt uanset, om man bruger
funktionerne.
Tryghed, Frank - tryghed
M.
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 09-02-08 23:13 |
|
Morten Lind skrev den 09-02-2008 20:29:
> Et Wordvindue er et kendt, elsket ansigt uanset, om man bruger
> funktionerne.
Morten, ind imellem er du altså lidt skræmmende. Tror du ikke du
trænger til at få en PC?
--
Thorbjørn
| |
Morten Lind (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 10-02-08 10:00 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> Morten Lind skrev den 09-02-2008 20:29:
>
> > Et Wordvindue er et kendt, elsket ansigt uanset, om man bruger
> > funktionerne.
>
> Morten, ind imellem er du altså lidt skræmmende. Tror du ikke du
> trænger til at få en PC?
Næeh, jeg bruger ikke Word
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 10-02-08 10:42 |
|
Morten Lind skrev den 10-02-2008 09:59:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>> Morten Lind skrev den 09-02-2008 20:29:
>>
>>> Et Wordvindue er et kendt, elsket ansigt uanset, om man bruger
>>> funktionerne.
>> Morten, ind imellem er du altså lidt skræmmende. Tror du ikke du
>> trænger til at få en PC?
>
> Næeh, jeg bruger ikke Word
>
> M.
Vil du så ikke godt fortælle mig hvorfor du kan finde på at skrive sådan
noget? *uha uha uha*
Du har måske et Wordvindue på som baggrundsbillede så det er trygt og godt?
--
Thorbjørn
| |
Henry Lerche Madsen (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Henry Lerche Madsen |
Dato : 10-02-08 10:40 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Morten Lind skrev den 10-02-2008 09:59:
>> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>>
>>> Morten Lind skrev den 09-02-2008 20:29:
>>>
>>>> Et Wordvindue er et kendt, elsket ansigt uanset, om man bruger
>>>> funktionerne.
>>> Morten, ind imellem er du altså lidt skræmmende. Tror du ikke du
>>> trænger til at få en PC?
>>
>> Næeh, jeg bruger ikke Word
>>
>> M.
>
> Vil du så ikke godt fortælle mig hvorfor du kan finde på at skrive sådan
> noget? *uha uha uha*
>
> Du har måske et Wordvindue på som baggrundsbillede så det er trygt og godt?
>
Alle bruger Word (ord) hver dag ....
| |
Morten Reippuert Knu~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 10-02-08 12:35 |
|
Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:
> Alle bruger Word (ord) hver dag ....
I mit tidligere erhverv har jeg mødt mange der ikke gør.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Henrik Münster (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 10-02-08 20:06 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:
>
> > Alle bruger Word (ord) hver dag ....
>
> I mit tidligere erhverv har jeg mødt mange der ikke gør.
Der er jo mange forskellige grupper og personer, der alle gør noget
forskelligt. Det er svært at sige, hvem der er gennemsnitsmennesket.
Jeg kender rigtig mange, som ikke ligefrem bruger computer på et
højt niveau. Det er primært sundhedspsersonale. Det er min erfaring, at
de ikke kender andre end Microsofts programmer. Nævner man noget andet
end Windows, Word, Frontpage, Excel og ikke mindst Powerpoint, får de et
fuldstændig tomt udtryk i øjnene. Har man det mindste problem med en
eller anden inkompatibilitet, spørger de undrende, hvorfor man ikke bare
bruger det program, de bruger. Det gør alle andre jo. I den almindelige
befolkning, som bare bruger computere uden at interessere sig for dem,
er Microsofts programmer mig bekendt nærmest enerådende.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Morten Reippuert Knu~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 10-02-08 20:41 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:
>>
>> > Alle bruger Word (ord) hver dag ....
>>
>> I mit tidligere erhverv har jeg mødt mange der ikke gør.
>
> Der er jo mange forskellige grupper og personer, der alle gør noget
> forskelligt. Det er svært at sige, hvem der er gennemsnitsmennesket.
Jeg refererer til mennsker der ikke har et verbalt sprog og derfor
ikke bruger "ord" hver dag. Det var min klare opfattelse at Henry var
i muntre hjørne da han skrev sit indlæg men jeg kan tage fejl.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Henrik Münster (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 10-02-08 21:14 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> >
> >> Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:
> >>
> >> > Alle bruger Word (ord) hver dag ....
> >>
> >> I mit tidligere erhverv har jeg mødt mange der ikke gør.
> >
> > Der er jo mange forskellige grupper og personer, der alle gør noget
> > forskelligt. Det er svært at sige, hvem der er gennemsnitsmennesket.
>
> Jeg refererer til mennsker der ikke har et verbalt sprog og derfor
> ikke bruger "ord" hver dag. Det var min klare opfattelse at Henry var
> i muntre hjørne da han skrev sit indlæg men jeg kan tage fejl.
Jeg havde vist ikke tændt for min humoristiske sans, og jeg havde glemt
dit tidligere erhverv. My bad!
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Morten Lind (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 10-02-08 13:24 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> Morten Lind skrev den 10-02-2008 09:59:
> > Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> >
> >> Morten Lind skrev den 09-02-2008 20:29:
> >>
> >>> Et Wordvindue er et kendt, elsket ansigt uanset, om man bruger
> >>> funktionerne.
> >> Morten, ind imellem er du altså lidt skræmmende. Tror du ikke du
> >> trænger til at få en PC?
> >
> > Næeh, jeg bruger ikke Word
> >
> > M.
>
> Vil du så ikke godt fortælle mig hvorfor du kan finde på at skrive sådan
> noget? *uha uha uha*
Joh, det vil jeg da gerne, men det bliver jo en afhandling så omfangsrig
som dit speciale, så ka´ du ikke bare læse hele tråden igen?
For så vil du opdage, hvorfor jeg skriver, hvad/som jeg skriver
> Du har måske et Wordvindue på som baggrundsbillede så det er trygt og godt?
Næeh, det har jeg ikke - jeg er tryg, tilfreds og har det godt med
Apples Jaguar Aqua Blue.
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 10-02-08 18:28 |
|
Morten Lind skrev den 10-02-2008 13:24:
>> Vil du så ikke godt fortælle mig hvorfor du kan finde på at skrive sådan
>> noget? *uha uha uha*
>
> Joh, det vil jeg da gerne, men det bliver jo en afhandling så omfangsrig
> som dit speciale, så ka´ du ikke bare læse hele tråden igen?
Det vil jeg godt vædde på det ikke bliver!
>
> For så vil du opdage, hvorfor jeg skriver, hvad/som jeg skriver
>
>> Du har måske et Wordvindue på som baggrundsbillede så det er trygt og godt?
>
> Næeh, det har jeg ikke - jeg er tryg, tilfreds og har det godt med
> Apples Jaguar Aqua Blue.
Vandblå æbler og jaguarer. Det er nu fascinerende hvad man oplever i
computerverdenen. Jeg venter bare på at deres næste tema hedder
Elephant Pink - de har lalerede den lyserøde ipod.
| |
Morten Lind (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 10-02-08 21:11 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> > Joh, det vil jeg da gerne, men det bliver jo en afhandling så omfangsrig
> > som dit speciale, så ka´ du ikke bare læse hele tråden igen?
>
> Det vil jeg godt vædde på det ikke bliver!
Du har jo nok ret, da jeg ikke véd, hvor omfangsrigt, dit speciale er
> Vandblå æbler og jaguarer. Det er nu fascinerende hvad man oplever i
> computerverdenen. Jeg venter bare på at deres næste tema hedder
> Elephant Pink - de har lalerede den lyserøde ipod.
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Frank E. N. Stein (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 10-02-08 00:36 |
|
Morten Lind skrev:
>> Det var jo også instruktioner med her. Åbn Terminal. Skriv top.
>
> Ja (men ikke en pædagogisk baggrundsforklaring ).
Hvis man gerne vil have den slags, bør man spørge efter det. Hvis man
skal begynde hvert eneste indlæg med Adam og Eva, så kommer der ikke
mange svar.
>>> Er der ikke en verden til forskel på oplevelsen af et
>>> tekstbehandlingsprogram og oplevelsen af en terminal - selvom begge
>>> reagerer på bogstaver?
>> Du skrev at det kunne være hvadsomhelst andet.
>
> Ja, OK - bøjer mig i støvet for din logik og dine slutninger
>
>> Min pointe er, at hvis folk kan åbne en newsreader, så kan de også åbne
>> Terminal. Det er sgu det samme man skal gøre.
>
> Ja.
>
>>>> Jeg vil uden tøve mene, at hvis man er i stand til at åbne et program og
>>>> skrive lidt tekst, så er man også i stand til at åbne et andet program
>>>> og skrive lidt tekst.
>>> Yep - enig - men _brugerfladen_ vil _måske_ skræmme nogle(?).
>> Hvad, et vindue? Har du set hvor mange knapper, menuer og bjælker der er
>> i Word?
>
> Ja, men kan du ikke abstrahere fra din minimalistiske indgangsvinkel og
> prøve at sætte dig ind i ordinære menneskers måde at opfatte tingene på?
Langt de fleste vil ikke være bange for Terminal hvis de ikke får af
vide den er farlig og det er kommandoer de skriver i den. Og ellers så
er de altså en *nix de sidder med, så de kan lige så godt lære dens mest
værdifulde værktøj at kende.
| |
Morten Reippuert Knu~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 10-02-08 07:28 |
|
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
> Og ellers så
> er de altså en *nix de sidder med, så de kan lige så godt lære dens mest
> værdifulde værktøj at kende.
hvis de sidder på en intel mskine med 10.5 eller nyere må du gerne
kalde det for et UNIX.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Morten Lind (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 10-02-08 10:03 |
|
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
> >> Det var jo også instruktioner med her. Åbn Terminal. Skriv top.
> >
> > Ja (men ikke en pædagogisk baggrundsforklaring ).
>
> Hvis man gerne vil have den slags, bør man spørge efter det. Hvis man
> skal begynde hvert eneste indlæg med Adam og Eva, så kommer der ikke
> mange svar.
Læste lige noget: < http://ing.dk/artikel/85445?nyhedsbrev>
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Palle Jensen (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Palle Jensen |
Dato : 09-02-08 11:45 |
|
On 2008-02-09 10:14:41 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:
> Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
> og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
Men det forudsætter alså lige at man lærer at der er en terminal og at
man lige ved hvad den kan.
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Frank E. N. Stein (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 09-02-08 12:31 |
|
Palle Jensen skrev:
>> Fordi de bruger en Mac og må formodes at være i stand til at både læse
>> og skrive. Sværere er Terminal altså heller ikke at bruge.
>
> Men det forudsætter alså lige at man lærer at der er en terminal og at
> man lige ved hvad den kan.
Allerførst skal man lige lære at tænde computeren.
| |
Palle Jensen (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Palle Jensen |
Dato : 09-02-08 16:37 |
|
On 2008-02-09 12:31:20 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:
>> Men det forudsætter alså lige at man lærer at der er en terminal og at
>> man lige ved hvad den kan.
>
> Allerførst skal man lige lære at tænde computeren.
Nu var det mig der startede tråden og dig der blander dig uden at læse bagud.
Hvis ikke man aner at terminalen findes og hvad den kan, så kan man for
helvede vel ikke forvente at man bare gætter sig frem til det?
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Frank E. N. Stein (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 09-02-08 16:46 |
|
Palle Jensen skrev:
>>> Men det forudsætter alså lige at man lærer at der er en terminal og
>>> at man lige ved hvad den kan.
>>
>> Allerførst skal man lige lære at tænde computeren.
>
> Nu var det mig der startede tråden og dig der blander dig uden at læse
> bagud.
Her i Danmark læser man fremad. Det er samme rækkefølge som man skriver
i, så det giver helt klart det bedste resultat.
> Hvis ikke man aner at terminalen findes og hvad den kan, så kan man for
> helvede vel ikke forvente at man bare gætter sig frem til det?
Åbn et Finder-vindue. Skriv Terminal i søgefeltet. Hvad får du frem?
Hvad den kan bruges til, er angivet i det løsningsforslag der blev givet.
Ellers er det jo ikke forbudt at spørge.
| |
Erik Richard Sørense~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 09-02-08 18:39 |
|
Frank E. N. Stein wrote:
> Palle Jensen skrev:
>>>> Men det forudsætter alså lige at man lærer at der er en terminal og
>>>> at man lige ved hvad den kan.
>>>
>>> Allerførst skal man lige lære at tænde computeren.
>>
>> Nu var det mig der startede tråden og dig der blander dig uden at læse
>> bagud.
>
> Her i Danmark læser man fremad. Det er samme rækkefølge som man skriver
> i, så det giver helt klart det bedste resultat.
Nå, det er altså derfor, dine svar stort set bare er tom snak? - du
læser altså ikke andet end det, du selv ønsker at læse, og dermed
svarer, som vinden blæser...Suk!
>> Hvis ikke man aner at terminalen findes og hvad den kan, så kan man
>> for helvede vel ikke forvente at man bare gætter sig frem til det?
>
> Åbn et Finder-vindue. Skriv Terminal i søgefeltet. Hvad får du frem?
> Hvad den kan bruges til, er angivet i det løsningsforslag der blev givet.
>
> Ellers er det jo ikke forbudt at spørge.
Uha da da... et par monsteriøse hugtænder... Læs dog lige OP og se så,
hvad Palle spørger efter... !
Det er da muligt, du har været/er vant til at bruge Unix, så du véd,
hvor man skal lede, men det er jo langt fra givet, det er alle nye Mac
brugere, der kommer fra et Unix miljø men fra et rent Windows miljø, og
så aner de ikke en hujende dyt om Terminalens eksistens. Og når de ikke
gør det, hvordan hulen skal de så vide, hvad det er, de søger efter?
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> < http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Frank E. N. Stein (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 10-02-08 00:32 |
|
Erik Richard Sørensen skrev:
>>>>> Men det forudsætter alså lige at man lærer at der er en terminal og
>>>>> at man lige ved hvad den kan.
>>>>
>>>> Allerførst skal man lige lære at tænde computeren.
>>>
>>> Nu var det mig der startede tråden og dig der blander dig uden at
>>> læse bagud.
>>
>> Her i Danmark læser man fremad. Det er samme rækkefølge som man
>> skriver i, så det giver helt klart det bedste resultat.
>
> Nå, det er altså derfor, dine svar stort set bare er tom snak? - du
> læser altså ikke andet end det, du selv ønsker at læse, og dermed
> svarer, som vinden blæser...Suk!
Er det så nu jeg skal kalde dig en gammel debil nar, eller er
mudderkastningen forbeholdt dig?
>>> Hvis ikke man aner at terminalen findes og hvad den kan, så kan man
>>> for helvede vel ikke forvente at man bare gætter sig frem til det?
>>
>> Åbn et Finder-vindue. Skriv Terminal i søgefeltet. Hvad får du frem?
>> Hvad den kan bruges til, er angivet i det løsningsforslag der blev givet.
>>
>> Ellers er det jo ikke forbudt at spørge.
>
> Uha da da... et par monsteriøse hugtænder... Læs dog lige OP og se så,
> hvad Palle spørger efter... !
Han spurgte efter noget han hurtigt fik svar på og han svarede med et
"Tak!", ikke med et "ahva?". Det må altså formodes han kunne bruge
svaret til noget.
> Det er da muligt, du har været/er vant til at bruge Unix, så du véd,
> hvor man skal lede, men det er jo langt fra givet, det er alle nye Mac
> brugere, der kommer fra et Unix miljø men fra et rent Windows miljø, og
> så aner de ikke en hujende dyt om Terminalens eksistens. Og når de ikke
> gør det, hvordan hulen skal de så vide, hvad det er, de søger efter?
Hvordan hulen skal de vide hvad Aktivitestovervågning er - især i
betragtning af at de ikke får navnet at vide?
| |
Palle Jensen (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Palle Jensen |
Dato : 09-02-08 20:00 |
|
On 2008-02-09 16:46:02 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:
>> Nu var det mig der startede tråden og dig der blander dig uden at læse bagud.
>
> Her i Danmark læser man fremad. Det er samme rækkefølge som man skriver
> i, så det giver helt klart det bedste resultat.
Jeg spurgte og fik et svar jeg kunne bruge. Men du benyttede
lejligheden til at nedgøre folk der ikke kunne alternativerne, som du
synes er bedre. Ingen grund til at nedgøre vel?
>> Hvis ikke man aner at terminalen findes og hvad den kan, så kan man for
>> helvede vel ikke forvente at man bare gætter sig frem til det?
>
> Åbn et Finder-vindue. Skriv Terminal i søgefeltet. Hvad får du frem?
> Hvad den kan bruges til, er angivet i det løsningsforslag der blev givet.
Her i Danmark kan man udemærket være tilfreds med det første svar man
får, så jeg havde ingenlunde brug for din tamme bemærkning.
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Frank E. N. Stein (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 10-02-08 00:39 |
|
Palle Jensen skrev:
>>> Nu var det mig der startede tråden og dig der blander dig uden at
>>> læse bagud.
>>
>> Her i Danmark læser man fremad. Det er samme rækkefølge som man
>> skriver i, så det giver helt klart det bedste resultat.
>
> Jeg spurgte og fik et svar jeg kunne bruge. Men du benyttede lejligheden
> til at nedgøre folk der ikke kunne alternativerne, som du synes er
> bedre. Ingen grund til at nedgøre vel?
Jeg har på intet tidspunkt nedgjort nogen. Jeg har tværtimod påstået at
folk har visse evner og at de er i stand til at bruge disse.
>>> Hvis ikke man aner at terminalen findes og hvad den kan, så kan man
>>> for helvede vel ikke forvente at man bare gætter sig frem til det?
>>
>> Åbn et Finder-vindue. Skriv Terminal i søgefeltet. Hvad får du frem?
>> Hvad den kan bruges til, er angivet i det løsningsforslag der blev givet.
>
> Her i Danmark kan man udemærket være tilfreds med det første svar man
> får, så jeg havde ingenlunde brug for din tamme bemærkning.
Jeg er sådan set lidt ligeglad med hvad du kunne bruge. Det var ikke dig
jeg svarede.
| |
Palle Jensen (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Palle Jensen |
Dato : 10-02-08 15:49 |
|
On 2008-02-10 00:38:42 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:
> Jeg er sådan set lidt ligeglad med hvad du kunne bruge. Det var ikke
> dig jeg svarede.
Hvem var det så helt specifikt du mente skulle lære at tænde sin
computer først?
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Frank E. N. Stein (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 10-02-08 16:13 |
|
Palle Jensen skrev:
>> Jeg er sådan set lidt ligeglad med hvad du kunne bruge. Det var ikke
>> dig jeg svarede.
>
> Hvem var det så helt specifikt du mente skulle lære at tænde sin
> computer først?
Jeg kan godt skrive noget om nogen specifikt hvis du synes det hjælper.
| |
Palle Jensen (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Palle Jensen |
Dato : 10-02-08 19:44 |
|
On 2008-02-10 16:12:51 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:
>>> Jeg er sådan set lidt ligeglad med hvad du kunne bruge. Det var ikke
>>> dig jeg svarede.
>>
>> Hvem var det så helt specifikt du mente skulle lære at tænde sin
>> computer først?
>
> Jeg kan godt skrive noget om nogen specifikt hvis du synes det hjælper.
Ja i og med du ikke gør kan jeg un føle mig truffet da det var mig der
startede tråden og stillede spørgsmålet.
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Frank E. N. Stein (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 10-02-08 20:17 |
|
Palle Jensen skrev:
>>>> Jeg er sådan set lidt ligeglad med hvad du kunne bruge. Det var ikke
>>>> dig jeg svarede.
>>>
>>> Hvem var det så helt specifikt du mente skulle lære at tænde sin
>>> computer først?
>>
>> Jeg kan godt skrive noget om nogen specifikt hvis du synes det hjælper.
>
> Ja i og med du ikke gør kan jeg un føle mig truffet da det var mig der
> startede tråden og stillede spørgsmålet.
Her: < http://www.always-info.dk/product_162.html> Du har vist brug for det.
| |
Palle Jensen (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Palle Jensen |
Dato : 10-02-08 21:02 |
|
On 2008-02-10 20:17:15 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:
>>>>> Jeg er sådan set lidt ligeglad med hvad du kunne bruge. Det var ikke
>>>>> dig jeg svarede.
>>>>
>>>> Hvem var det så helt specifikt du mente skulle lære at tænde sin
>>>> computer først?
>>>
>>> Jeg kan godt skrive noget om nogen specifikt hvis du synes det hjælper.
>>
>> Ja i og med du ikke gør kan jeg un føle mig truffet da det var mig der
>> startede tråden og stillede spørgsmålet.
>
> Her: < http://www.always-info.dk/product_162.html> Du har vist brug for det.
Satme weird! Med mindre der er noget meget nørdet underforstået i den
joke fatter jeg nada.
Hygiejnebind? Hvad fan*** vil du have jeg skal gøre med dem? Lægge dem
under øjnene? Eller kunne du ikke stave til Kleenex?
EOD herfra.
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Niels Jørgen Kruse (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Niels Jørgen Kruse |
Dato : 10-02-08 22:10 |
|
Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
> On 2008-02-10 20:17:15 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:
>
> >>>>> Jeg er sådan set lidt ligeglad med hvad du kunne bruge. Det var ikke
> >>>>> dig jeg svarede.
> >>>>
> >>>> Hvem var det så helt specifikt du mente skulle lære at tænde sin
> >>>> computer først?
> >>>
> >>> Jeg kan godt skrive noget om nogen specifikt hvis du synes det hjælper.
> >>
> >> Ja i og med du ikke gør kan jeg un føle mig truffet da det var mig der
> >> startede tråden og stillede spørgsmålet.
> >
> > Her: < http://www.always-info.dk/product_162.html> Du har vist brug for det.
>
> Satme weird! Med mindre der er noget meget nørdet underforstået i den
> joke fatter jeg nada.
>
> Hygiejnebind? Hvad fan*** vil du have jeg skal gøre med dem? Lægge dem
> under øjnene? Eller kunne du ikke stave til Kleenex?
>
> EOD herfra.
Når man vælger "flatus" som email adresse, så er man nok ikke den mest
højglanspolerede diskussionspartner...
--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark
| |
Frank E. N. Stein (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 10-02-08 22:54 |
|
Niels Jørgen Kruse skrev:
>>>>>>> Jeg er sådan set lidt ligeglad med hvad du kunne bruge. Det var ikke
>>>>>>> dig jeg svarede.
>>>>>> Hvem var det så helt specifikt du mente skulle lære at tænde sin
>>>>>> computer først?
>>>>> Jeg kan godt skrive noget om nogen specifikt hvis du synes det hjælper.
>>>> Ja i og med du ikke gør kan jeg un føle mig truffet da det var mig der
>>>> startede tråden og stillede spørgsmålet.
>>> Her: < http://www.always-info.dk/product_162.html> Du har vist brug for det.
>> Satme weird! Med mindre der er noget meget nørdet underforstået i den
>> joke fatter jeg nada.
>>
>> Hygiejnebind? Hvad fan*** vil du have jeg skal gøre med dem? Lægge dem
>> under øjnene? Eller kunne du ikke stave til Kleenex?
>>
>> EOD herfra.
>
> Når man vælger "flatus" som email adresse, så er man nok ikke den mest
> højglanspolerede diskussionspartner...
Du er sikkert selv overbevist om at dit bidrag var væsentligt.
| |
Jon (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 09-02-08 10:21 |
|
Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > > Så slipper man for at have et
> > > program kørende eller skulle tænde for det.
> >
> > nej man gør ej, du har i givet fald widgeten i kørende i Dashboard,
> > den slags tager mere cpu tid og memory end top -u i en terminal.
>
> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
Jeg som kom med forslaget mener ikke at de (Mac-brukerne) skal kunne
"betjene en teminal", men jeg mener de bør kunne åpne det programmet som
heter Terminal og skrive "top" i vinduet som viser seg, når noen ber dem
om det, og så se hva som skjer.
Det er jo nok i dette tilfellet. Ikke?
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 11:06 |
|
Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:
> Jeg som kom med forslaget mener ikke at de (Mac-brukerne) skal kunne
> "betjene en teminal", men jeg mener de bør kunne åpne det programmet som
> heter Terminal og skrive "top" i vinduet som viser seg, når noen ber dem
> om det, og så se hva som skjer.
>
> Det er jo nok i dette tilfellet. Ikke?
Jo, Jon - det rækker alt rigeligt, og min kommentar er blot møntet på
hjælpsomme mennesker, der i ensporet visdom kommer til at forudsætte, at
alle andre er ligeså indsigtsfulde, hvilket jeg ydmygst vil påpege, ikke
er tilfældet, og speciel ikke blandt Macbrugere, i hvert fald de
Macbrugere, der har været med længe, og som ikke har interesseret sig
for hverken Linux, Unix eller Dos.
P.S.: Jeg giver en pils, hvis andre end Henrik kan stikke den
sætningslængde .
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 09-02-08 11:20 |
|
Morten Lind skrev den 09-02-2008 11:05:
> Jo, Jon - det rækker alt rigeligt, og min kommentar er blot møntet på
> hjælpsomme mennesker, der i ensporet visdom kommer til at forudsætte, at
> alle andre er ligeså indsigtsfulde, hvilket jeg ydmygst vil påpege, ikke
> er tilfældet, og speciel ikke blandt Macbrugere, i hvert fald de
> Macbrugere, der har været med længe, og som ikke har interesseret sig
> for hverken Linux, Unix eller Dos.
>
> P.S.: Jeg giver en pils, hvis andre end Henrik kan stikke den
> sætningslængde .
Jeg vil meget hellere høre en henvisning til hvilken kommateringsregel
du har valgt at bruge - hvis det er gispekomma, er du enten meget
teatralsk eller stakåndet.
Eller begge dele....
dk.tortur.sprog.mac? Hæhæ
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 12:04 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> Jeg vil meget hellere høre en henvisning til hvilken kommateringsregel
> du har valgt at bruge
Den rigtige
> dk.tortur.sprog.mac? Hæhæ
Selv hæ, hæ
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Erik Richard Sørense~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 09-02-08 14:59 |
|
Jon wrote:
> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>
>> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>>
>>>> Så slipper man for at have et
>>>> program kørende eller skulle tænde for det.
>>> nej man gør ej, du har i givet fald widgeten i kørende i Dashboard,
>>> den slags tager mere cpu tid og memory end top -u i en terminal.
>> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
>> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
>
> Jeg som kom med forslaget mener ikke at de (Mac-brukerne) skal kunne
> "betjene en teminal", men jeg mener de bør kunne åpne det programmet som
> heter Terminal og skrive "top" i vinduet som viser seg, når noen ber dem
> om det, og så se hva som skjer.
>
> Det er jo nok i dette tilfellet. Ikke?
Vel så Jon, men du må også regne med, at vi er mange, der slet ikke kan
li at bruge Terminal med alle dens gebrækkeligheder.. - Skulle man
alligevel formaste sig til at komme i dens nærhed, skal man også være
utrolig forsigtig og blid ved den. - Det mindste fejl, man gør i den,
kan jo risikere at medføre ret alvorlige ulykker i systemet.
For folk, der har synsproblemer og læseproblemer, er Terminalen et
torturredskab, man bør gå langt udenom. - en tyrkfjel kan jo være
skæbnessvangert for resultatet.... - Så mit råd er at undgå terminalen
og istedet bruge Aktivitetsovervågning.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> < http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Jon (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 09-02-08 16:19 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> Vel så Jon, men du må også regne med, at vi er mange, der slet ikke kan
> li at bruge Terminal med alle dens gebrækkeligheder..
Derfor var den også kun nevnt som et alternativ til Aktivitetsmonitor.
> - Skulle man
> alligevel formaste sig til at komme i dens nærhed, skal man også være
> utrolig forsigtig og blid ved den. - Det mindste fejl, man gør i den,
> kan jo risikere at medføre ret alvorlige ulykker i systemet.
Njo - det kan det.
Men jeg er selv en meget amatørmessig Terminal-bruker, men har stor
glede av den. Man skal jo tross alt komme til å skrive noe som Systemet
oppfatter som en kommmando, slik som rm med et argument, Og det skal jo
faktisk et par apekatter og noe tid til før det skjer helt av seg selv.
> For folk, der har synsproblemer og læseproblemer, er Terminalen et
> torturredskab, man bør gå langt udenom. - en tyrkfjel kan jo være
> skæbnessvangert for resultatet.... - Så mit råd er at undgå terminalen
> og istedet bruge Aktivitetsovervågning.
Det er jeg da helt enig i. Derfor nevnte jeg begge. Men jeg mener
likevel at det ikke krever store ferdigheter å bruke Terminal til å se
på CPU-forbruk.
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc
| |
Morten Reippuert Knu~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 09-02-08 10:30 |
|
Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> > Så slipper man for at have et
>> > program kørende eller skulle tænde for det.
>>
>> nej man gør ej, du har i givet fald widgeten i kørende i Dashboard,
>> den slags tager mere cpu tid og memory end top -u i en terminal.
>
> Ja, men det er skidt skik at gå ud fra, at Macbrugere kan betjene en
> teminal, og hvorfor skulle de iøvrigt også det?
Fordi man kan så meget fra en terminal.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 12:09 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Fordi man kan så meget fra en terminal.
Ja, det er rigtigt, men kunne du overtales til at _forklare_ processen,
i stedet for blot at skrive en sudokommando?
Jeg er sikker på, mange sætter stor pris på din hjælp, jeg gør i hvert
fald, men jeg tror også, nogle står af, nå du bliver kort for hovedet.
Og det var egentlig det oprindelige budskab, undskyld omvejen, men
vejret er jo dejligt
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Morten Reippuert Knu~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 09-02-08 12:46 |
|
Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Fordi man kan så meget fra en terminal.
>
> Ja, det er rigtigt, men kunne du overtales til at _forklare_ processen,
> i stedet for blot at skrive en sudokommando?
>
> Jeg er sikker på, mange sætter stor pris på din hjælp, jeg gør i hvert
> fald, men jeg tror også, nogle står af, nå du bliver kort for hovedet.
Så er mine input ikke for sidstnævnte målgruppe.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 12:59 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> >
> >> Fordi man kan så meget fra en terminal.
> >
> > Ja, det er rigtigt, men kunne du overtales til at _forklare_ processen,
> > i stedet for blot at skrive en sudokommando?
> >
> > Jeg er sikker på, mange sætter stor pris på din hjælp, jeg gør i hvert
> > fald, men jeg tror også, nogle står af, nå du bliver kort for hovedet.
>
> Så er mine input ikke for sidstnævnte målgruppe.
OK, det er fair nok
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Palle Jensen (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Palle Jensen |
Dato : 09-02-08 23:24 |
|
On 2008-02-09 12:45:31 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:
> Så er mine input ikke for sidstnævnte målgruppe.
Det er bare lidt irriterende
For hvis du regner med at debattere med ligesindede på samme niveau så
kan jeg ikke helt regne ud hvorfor du er her.
På den anden side vile det være superfedt hvis du bare en gang imellem
ville udvise lidt pædagogik og lære lidt fra dig.
--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen
If you want to E-mail me then please remove the US President.
| |
Morten Reippuert Knu~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 10-02-08 12:33 |
|
Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
>> Så er mine input ikke for sidstnævnte målgruppe.
>
> Det er bare lidt irriterende
>
> For hvis du regner med at debattere med ligesindede på samme niveau så
> kan jeg ikke helt regne ud hvorfor du er her.
Der er skam nogen stykker her i gruppen jeg kommunikerer glimrende med
og hvis input jeg har glæde af at læse.
> På den anden side vile det være superfedt hvis du bare en gang imellem
> ville udvise lidt pædagogik og lære lidt fra dig.
Det gør jeg gerne men kun hvis det er et subj der har min interesse.
Hvordan man udførligt gør et eller andet i i* apps interesserer mig
eks. ikke.
Den slags vejledninger kan man snildt finde på google uden min
hjælp (eller sågar på http://www.apple.com/findouthow), derudover er
der adskillige andre skribenter der gør et glimrende arbejde mht hvad
du efterspørger.
Når jeg ofte beskriver en vejl der anvender CLI er det fordi det er
langt lettere og mere præcist at beskrive. dvs mindre arbejde for mig,
mere kvalitet for modtager og færre fejlkilder. Desuden er det
hurtigigere at udføre for modtager hvis terminologien ellers er på
plads.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Preben Bødker Nielse~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Preben Bødker Nielse~ |
Dato : 09-02-08 13:25 |
|
Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > Fordi man kan så meget fra en terminal.
>
> Ja, det er rigtigt, men kunne du overtales til at _forklare_ processen,
> i stedet for blot at skrive en sudokommando?
Det er jo enhver frit at komme med gode råd, kortfattede eller lange
forklarende.
Morten (MRK) vælger de korte, for dem som allerede forstår og tør bruge
Terminal.app. Når/hvis han hverken har lyst eller tid til de lange
forklaringer, er det jo take it or dont.
De, som har været med her længe, ved jo at han har været særdeles
flittig med at give gode råd og vejledninger gennem mange år.
Når Morten Lind ønsker mere, forstår jeg godt baggrunden.
Mange turde sikkert mere, hvis de fik en kort forklaring, når en
terminalkommando blev præsenteret.
F.eks.
Denne kommando starter en Telnet-session med en server i Holland og
kører et lille ASCII show i dit terminalvindue. Ganske harmløst og
ufarligt. Indsæt linjen "telnet towel.blinkenlights.nl" og tryk på
enter.
Gentagen henvisning til brugen af man pages (skriv "man" og tryk enter)
kunne sikkert også lokke flere til at se lyset.
Eller sågar bruge Safari som man page læser.
Kig på
< http://bruji.com/bwana/>
/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are the ones who do.
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 13:51 |
|
Preben Bødker Nielsen <spam2008@os.dk> wrote:
> Det er jo enhver frit at komme med gode råd, kortfattede eller lange
> forklarende.
Enig.
> Morten (MRK) vælger de korte, for dem som allerede forstår og tør bruge
> Terminal.app. Når/hvis han hverken har lyst eller tid til de lange
> forklaringer, er det jo take it or dont.
> De, som har været med her længe, ved jo at han har været særdeles
> flittig med at give gode råd og vejledninger gennem mange år.
Rigtigt.
> Når Morten Lind ønsker mere, forstår jeg godt baggrunden.
Godt, selvom det ikke er mig, det handler om
> Mange turde sikkert mere, hvis de fik en kort forklaring, når en
> terminalkommando blev præsenteret.
Nemlig, det er essensen
> F.eks.
> Denne kommando starter en Telnet-session med en server i Holland og
> kører et lille ASCII show i dit terminalvindue. Ganske harmløst og
> ufarligt. Indsæt linjen "telnet towel.blinkenlights.nl" og tryk på
> enter.
Yep - det er kommunikation, der tager højde for forskellige
forudsætninger.
Det er kommunikativ børnelærdom, at forstår modtageren ikke budskabet,
er det afsenderen, der har et problem.
Morten vælger at ignorere dette, og det respekterer jeg ham for - han
vælger at henvende sig til alene den målgruppe, der forstår ham, og fred
være med det.
> Gentagen henvisning til brugen af man pages (skriv "man" og tryk enter)
> kunne sikkert også lokke flere til at se lyset.
> Eller sågar bruge Safari som man page læser.
> Kig på
> < http://bruji.com/bwana/>
>
> /Preben
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Morten Reippuert Knu~ (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 09-02-08 14:51 |
|
Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> Det er kommunikativ børnelærdom, at forstår modtageren ikke budskabet,
> er det afsenderen, der har et problem.
Kun hvis afsender hendvender sig til netop den modtager. Der kan være
andre modtagere også.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Morten Lind (09-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 09-02-08 15:15 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>
> > Det er kommunikativ børnelærdom, at forstår modtageren ikke budskabet,
> > er det afsenderen, der har et problem.
>
> Kun hvis afsender hendvender sig til netop den modtager.
Hvilken modtager?
> Der kan være
> andre modtagere også.
Ja, og hvad med dem?
______________________________________________________________
Denne artikel illustrerer i mine øjne eksakt, hvad jeg tidligere
sagde/skrev.
Du gør dig selv uforståelig for ikkeindviede. (Og jeg synes, det er
synd).
Det er fint med mig - jeg gør det samme på en anden front - men vid, det
er det, der giver tæskene og vær klar at tage dem.
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Morten Reippuert Knu~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 10-02-08 13:48 |
|
Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>>
>> > Det er kommunikativ børnelærdom, at forstår modtageren ikke budskabet,
>> > er det afsenderen, der har et problem.
>>
>> Kun hvis afsender hendvender sig til netop den modtager.
>
> Hvilken modtager?
I dette tilfælde Henrik. Palle startede tråden, hvis jeg havde
henvendt mig til ham havde jeg besvaret hans indlæg. Jeg besvarede
Henriks indlæg.
Jeg ved at de fleste her i gruppen benytter sig af usenet læserer der
har avanceret trådning netop for at holde styr på den slags.
>> Der kan være
>> andre modtagere også.
>
> Ja, og hvad med dem?
Henrik fik da sin forklaring.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Henrik Enslev (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Enslev |
Dato : 10-02-08 20:26 |
|
Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:
> Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
>
> > Hep,
> >
> > Jeg oplevede lige at min CPU blev belastet 50% af et eller andet.
> >
> > Kunne ikke lige finde ud af hvordan man ser hvad det er der forbruger
> > CPU. Tændte og slukkede og fik CPU tilbage. Men hvordan er det nu lige
> > man ser det?
>
> /Applications/Utilites/Activity Monitor - eller hva den heter på dansk.
> Eller åpne Terminal og skriv
> top
> (Skriv "man top" for flere valgmuligheter ved bruk av top.)
Hej
Prøvede lige top
Den viser, at safari i PID 6289 bruger ca 25 % og i PID 4599 bruger ca
50%. Safari kører i baggrunden. Min powerbook er begyndt at køre
utroligt meget med blæseren og det har måske noget med safaris voldsomme
brug af CPU at gøre?
Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
forkert sat op på nogen måde?
--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 10-02-08 20:40 |
|
Henrik Enslev skrev den 10-02-2008 20:26:
> Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
> bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
> forkert sat op på nogen måde?
Det kan let være en plugin der er gået amok. Det sker indimellem.
Hvis du har en dual cpu (de der nye intel nogen) så er 50% præcis fuld
skrue på een process.
Prøv at zappe safari HELT (så den er væk fra top) og se så hvornår det
dukker op igen.
--
Thorbjørn
| |
Henrik Münster (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 10-02-08 21:14 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> Henrik Enslev skrev den 10-02-2008 20:26:
>
> > Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
> > bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
> > forkert sat op på nogen måde?
>
> Det kan let være en plugin der er gået amok. Det sker indimellem.
>
> Hvis du har en dual cpu (de der nye intel nogen) så er 50% præcis fuld
> skrue på een process.
>
> Prøv at zappe safari HELT (så den er væk fra top) og se så hvornår det
> dukker op igen.
Jeg har erfaring for, at der er visse sider, der kan få Safari til at
bruge meget processorkraft. På min gamle TiBook kunne den bruge næsten
det hele, mens min nye MBP har lidt mere overskud. Jeg går ud fra, at
det skyldes mange flash-animationer og den slags. Det er f.eks. den
norske <dinside.no>, der har meget godt bil-stof. Det hjælper, bare man
lukke den side.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Niels Jørgen Kruse (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Niels Jørgen Kruse |
Dato : 10-02-08 22:10 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
> > Henrik Enslev skrev den 10-02-2008 20:26:
> >
> > > Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
> > > bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
> > > forkert sat op på nogen måde?
> >
> > Det kan let være en plugin der er gået amok. Det sker indimellem.
> >
> > Hvis du har en dual cpu (de der nye intel nogen) så er 50% præcis fuld
> > skrue på een process.
> >
> > Prøv at zappe safari HELT (så den er væk fra top) og se så hvornår det
> > dukker op igen.
>
> Jeg har erfaring for, at der er visse sider, der kan få Safari til at
> bruge meget processorkraft. På min gamle TiBook kunne den bruge næsten
> det hele, mens min nye MBP har lidt mere overskud. Jeg går ud fra, at
> det skyldes mange flash-animationer og den slags. Det er f.eks. den
> norske <dinside.no>, der har meget godt bil-stof. Det hjælper, bare man
> lukke den side.
Jeg bruger Process Wizard til at reducere Safaris prioritet til minimum.
På en iMac G5 regnes CPU forbrug på minimum prioritet ikke med, når det
afgøres om CPUen skal gå op på 100% hastighed. Det betyder at Safari
normalt ikke kan få blæserne op i omdrejninger.
--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark
| |
Henrik Münster (11-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 11-02-08 00:01 |
|
Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
> Jeg bruger Process Wizard til at reducere Safaris prioritet til minimum.
>
> På en iMac G5 regnes CPU forbrug på minimum prioritet ikke med, når det
> afgøres om CPUen skal gå op på 100% hastighed. Det betyder at Safari
> normalt ikke kan få blæserne op i omdrejninger.
Er det en fordel? Går det ikke ud over Safaris ydeevne?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Frank E. N. Stein (11-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 11-02-08 00:59 |
|
Henrik Münster skrev:
>> Jeg bruger Process Wizard til at reducere Safaris prioritet til minimum.
>>
>> På en iMac G5 regnes CPU forbrug på minimum prioritet ikke med, når det
>> afgøres om CPUen skal gå op på 100% hastighed. Det betyder at Safari
>> normalt ikke kan få blæserne op i omdrejninger.
>
> Er det en fordel? Går det ikke ud over Safaris ydeevne?
Kun hvis du har et eller andet der bruger meget cpu. Når jeg laver noget
meget cpu-intensivt, er jeg sjældent interesseret i at bruge andre
programmer samtidigt.
Prøv, bare for sjov, at overvåge hvor stor en del af din cpu du bruger i
løbet af en typisk session. Der burde, med en moderne cpu og normalt
brug, være tonsvis af kræfter tilbage. Man vil derfor kun mærke at
Safari halter hvis det er dens egen fejl og så skal man alligevel have
vendt programmet.
| |
Henrik Münster (11-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 11-02-08 02:32 |
|
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
> Henrik Münster skrev:
>
> > Er det en fordel? Går det ikke ud over Safaris ydeevne?
>
> Kun hvis du har et eller andet der bruger meget cpu. Når jeg laver noget
> meget cpu-intensivt, er jeg sjældent interesseret i at bruge andre
> programmer samtidigt.
>
> Prøv, bare for sjov, at overvåge hvor stor en del af din cpu du bruger i
> løbet af en typisk session. Der burde, med en moderne cpu og normalt
> brug, være tonsvis af kræfter tilbage. Man vil derfor kun mærke at
> Safari halter hvis det er dens egen fejl og så skal man alligevel have
> vendt programmet.
Netop. Hvorfor så ændre på programmernes prioritet. Det går jo fint,
indtil der er noget galt.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Frank E. N. Stein (11-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 11-02-08 06:29 |
|
Henrik Münster skrev:
>>> Er det en fordel? Går det ikke ud over Safaris ydeevne?
>> Kun hvis du har et eller andet der bruger meget cpu. Når jeg laver noget
>> meget cpu-intensivt, er jeg sjældent interesseret i at bruge andre
>> programmer samtidigt.
>>
>> Prøv, bare for sjov, at overvåge hvor stor en del af din cpu du bruger i
>> løbet af en typisk session. Der burde, med en moderne cpu og normalt
>> brug, være tonsvis af kræfter tilbage. Man vil derfor kun mærke at
>> Safari halter hvis det er dens egen fejl og så skal man alligevel have
>> vendt programmet.
>
> Netop. Hvorfor så ændre på programmernes prioritet. Det går jo fint,
> indtil der er noget galt.
Man vil først blive generet af det løbske program når man skal bruge
det. Da Mac-brugere sjældent lukker et program, kan det have en vis
betydning.
Jeg ville ikke selv gøre det.
| |
Frank E. N. Stein (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 10-02-08 21:35 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Henrik Enslev skrev den 10-02-2008 20:26:
>
>> Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
>> bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
>> forkert sat op på nogen måde?
>
> Det kan let være en plugin der er gået amok. Det sker indimellem.
Min erfaring siger at det meget ofte er Acrobat-plugin'en der går amok.
| |
Henrik Enslev (11-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Enslev |
Dato : 11-02-08 21:13 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> Henrik Enslev skrev den 10-02-2008 20:26:
>
> > Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
> > bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
> > forkert sat op på nogen måde?
>
> Det kan let være en plugin der er gået amok. Det sker indimellem.
>
> Hvis du har en dual cpu (de der nye intel nogen) så er 50% præcis fuld
> skrue på een process.
>
> Prøv at zappe safari HELT (så den er væk fra top) og se så hvornår det
> dukker op igen.
Ja hvordan zapper jeg safari helt?
(jeg har prøvet at google, men har kun fundet nogle popup zapper
programmer. Det er vist ikke det?
--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk
| |
Morten Reippuert Knu~ (10-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 10-02-08 21:21 |
|
Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:
> Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:
>
>> Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
>>
>> > Hep,
>> >
>> > Jeg oplevede lige at min CPU blev belastet 50% af et eller andet.
>> >
>> > Kunne ikke lige finde ud af hvordan man ser hvad det er der forbruger
>> > CPU. Tændte og slukkede og fik CPU tilbage. Men hvordan er det nu lige
>> > man ser det?
>>
>> /Applications/Utilites/Activity Monitor - eller hva den heter på dansk.
>> Eller åpne Terminal og skriv
>> top
>> (Skriv "man top" for flere valgmuligheter ved bruk av top.)
>
> Hej
>
> Prøvede lige top
>
> Den viser, at safari i PID 6289 bruger ca 25 % og i PID 4599 bruger ca
> 50%. Safari kører i baggrunden. Min powerbook er begyndt at køre
> utroligt meget med blæseren og det har måske noget med safaris voldsomme
> brug af CPU at gøre?
>
> Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
> bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
> forkert sat op på nogen måde?
flash, flash, flash... Din powerbook er ikke just en speed deamon.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Henrik Enslev (11-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Enslev |
Dato : 11-02-08 22:18 |
|
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> > Hej
> >
> > Prøvede lige top
> >
> > Den viser, at safari i PID 6289 bruger ca 25 % og i PID 4599 bruger ca
> > 50%. Safari kører i baggrunden. Min powerbook er begyndt at køre
> > utroligt meget med blæseren og det har måske noget med safaris voldsomme
> > brug af CPU at gøre?
> >
> > Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
> > bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
> > forkert sat op på nogen måde?
>
> flash, flash, flash... Din powerbook er ikke just en speed deamon.
Nu har jeg lukket safari helt ned, og den bruger PID 4599 53% aF CPU,
selvom programmet ikke kører, stærke sager.
--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk
| |
Niels Jørgen Kruse (11-02-2008)
| Kommentar Fra : Niels Jørgen Kruse |
Dato : 11-02-08 22:27 |
|
Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > > Hej
> > >
> > > Prøvede lige top
> > >
> > > Den viser, at safari i PID 6289 bruger ca 25 % og i PID 4599 bruger ca
> > > 50%. Safari kører i baggrunden. Min powerbook er begyndt at køre
> > > utroligt meget med blæseren og det har måske noget med safaris voldsomme
> > > brug af CPU at gøre?
> > >
> > > Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
> > > bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
> > > forkert sat op på nogen måde?
> >
> > flash, flash, flash... Din powerbook er ikke just en speed deamon.
>
>
> Nu har jeg lukket safari helt ned, og den bruger PID 4599 53% aF CPU,
> selvom programmet ikke kører, stærke sager.
Du har 2 brugere logget ind og har en Safari kørende noget tungt lige
rundt om hjørnet.
--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark
| |
Henrik Enslev (12-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Enslev |
Dato : 12-02-08 07:48 |
|
Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
> Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:
>
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> >
> > > > Hej
> > > >
> > > > Prøvede lige top
> > > >
> > > > Den viser, at safari i PID 6289 bruger ca 25 % og i PID 4599 bruger ca
> > > > 50%. Safari kører i baggrunden. Min powerbook er begyndt at køre
> > > > utroligt meget med blæseren og det har måske noget med safaris voldsomme
> > > > brug af CPU at gøre?
> > > >
> > > > Jeg er begyndt at bruge faner og har en del sider åbne som jeg jævnligt
> > > > bruger, men jeg synes alligevel safari er meget krævende. Kan den være
> > > > forkert sat op på nogen måde?
> > >
> > > flash, flash, flash... Din powerbook er ikke just en speed deamon.
> >
> >
> > Nu har jeg lukket safari helt ned, og den bruger PID 4599 53% aF CPU,
> > selvom programmet ikke kører, stærke sager.
>
> Du har 2 brugere logget ind og har en Safari kørende noget tungt lige
> rundt om hjørnet.
Lige på kornet. Min datter havde dr/oline åben. Det er nok med al den
flash snavs man kan tænke sig.
Nogle gange ligger svaret lige om hjørnet.
--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk
| |
|
|