hmm avi filer ??
Fra : Henrik

Dato : 08-02-08 12:25

Ja nu roder jeg igen....

Har en masse avi filer som jeg gerne vil afspille på min Mac - jeg har
hentet VLC player som kan klare dette...

1) Hvordan gør jeg VLC player til standard afspilleren for avi filer ?

2) Jeg synes ikke video kvaliteten er helt så god på mac'en som det
var på pc'en... kan det passe der er forskel?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-02-08 20:56

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> Ja nu roder jeg igen....
>
> Har en masse avi filer som jeg gerne vil afspille på min Mac - jeg har
> hentet VLC player som kan klare dette...

Tag info på en enkelt AVI-fil.
Vælg program til afvikling.
Gør det til generelt valg.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-08 21:35

Henrik skrev den 08-02-2008 20:24:

> 2) Jeg synes ikke video kvaliteten er helt så god på mac'en som det
> var på pc'en... kan det passe der er forskel?

Beskyttede filmklip har ofte en lavopløsningsudgave indlejret.

Kan det være det?

--
Thorbjørn

Fra : Henrik

Dato : 08-02-08 13:49

On 8 Feb., 21:34, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderax...@gmail.com>
wrote:

> Beskyttede filmklip har ofte en lavopløsningsudgave indlejret.
>
> Kan det være det?
>
> --
>    Thorbjørn

hmmm det tror jeg ikke - det er som om kvaliteten af filmen simpelthen
bare er bedre på pc'en, og det er VLC player begge dele. Det er mest
synligt når det bliver blæst op i fuld skærm, men nu har jeg
selvfølgelig sammenlignet med mac'ens 20" og min bærbare pc's 15" -
det er måske heller ikke helt fair ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-08 22:48

Henrik skrev den 08-02-2008 21:48:

> hmmm det tror jeg ikke - det er som om kvaliteten af filmen simpelthen
> bare er bedre på pc'en, og det er VLC player begge dele. Det er mest

VLC på Windows har adgang til Microsofts dekodere som kan se det
beskyttede i høj opløsning. Det har den på OS X ikke.

--
Thorbjørn

Fra : Lyrik

Dato : 08-02-08 23:28

Den 08.02.2008 kl. 22:48 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com>:

> VLC på Windows har adgang til Microsofts dekodere som kan se det
> beskyttede i høj opløsning. Det har den på OS X ikke.
Hvor i alverden har du dog det sludder fra?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-08 00:06

Lyrik skrev den 08-02-2008 23:27:

> Hvor i alverden har du dog det sludder fra?

Tjah, det er et rigtigt godt spørgsmål. Hvis du kan finde ud af at
spørge pænt, vil jeg endda fortælle dig det.

--
Thorbjørn

Fra : Lyrik

Dato : 09-02-08 00:30

Den 09.02.2008 kl. 00:05 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com>:

> Tjah, det er et rigtigt godt spørgsmål. Hvis du kan finde ud af at
> spørge pænt, vil jeg endda fortælle dig det.
Vil du være så elskværdig at oplyse hvor du har set denne interessante
oplysning?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-02-08 14:25

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Vil du være så elskværdig at oplyse hvor du har set denne interessante
> oplysning?

Hmm..nu kommer du da snart til at krybe til korset, Thorbjørn?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-08 14:43

Morten Lind skrev den 09-02-2008 14:24:

> Hmm..nu kommer du da snart til at krybe til korset, Thorbjørn?

Der kommer skam svar - en definitiv udtalelse kræver bare ordentlig
research.

--
Thorbjørn

Fra : Morten Lind

Dato : 09-02-08 15:19

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Der kommer skam svar - en definitiv udtalelse kræver bare ordentlig
> research.

Nå ja.....

M.

Fra : N/A

Dato : 08-02-08 22:48

Fra : Lyrik

Dato : 09-02-08 01:02

Den 08.02.2008 kl. 20:24 skrev Henrik <hschytte@mail.dk>:

> [...]
>
> 2) Jeg synes ikke video kvaliteten er helt så god på mac'en som det
> var på pc'en... kan det passe der er forskel?
1) Hent "default apps" den lægger sig i systemfolderen hvor du kan vælge.

2) Videokvaliteten er bedre i Mac end i Windows. Den er også bedre i Linux
end i Windows. Det skyldes et dårligt systemlag til video efter hvad jeg
har læst.(kan ikke finde det lige nu)

Hvis du oplever grønne pletter i "dine piratfilm," så plejer det at være
XVID encoderfejl ved fremstillingen af filmen. VLC player indeholder selv
alle codec i sin egen pakke som er skræddersyede til at afspille film.
Du kan afspille disse avi-film i QuickTime uden at bruge VLC, hvis du
downloader DivX codec til Mac. Det kan også spille XVID.
Du kan endda finde et XVID codec til Mac. XVID er det codec der ligger en
Mac fjernest. H.264 er opfundet af Apple.

Et godt råd som Macbruger:
Glem så hurtigt som muligt .AVI. Microsoft havde lavet containeren for at
folk kunne se digital video på en Windowsmaskine. De forlod den selv i
1976. Det bør du også gøre.

Hold dig til H.264 eller(x264 som er freewareversionen) og Apple
default=.mov. Brug mp4 container, .m4v(iTunes) eller .mov og hold dig fra
mkv-containeren (Matroska)

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 03:18

On 9 Feb., 01:02, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Hold dig til H.264 eller(x264 som er freewareversionen) og Apple
> default=.mov. Brug mp4 container, .m4v(iTunes) eller .mov og hold dig fra

hmm jeg er blevet lidt klogere, men jeg forstår ikke helt hvad du
skriver i punkt 1 - hvor henter jeg default apps og hvad gør den ?
(har haft mac i 3 dage nu)

Er AVI generelt bedre på pc end på mac, rent kvalitetsmæssigt? og
hvorfor er der så mange der bruge avi hvis formatet er så gammelt?

Fra : Lyrik

Dato : 09-02-08 13:37

Den 09.02.2008 kl. 11:18 skrev Henrik <hschytte@mail.dk>:

> hmm jeg er blevet lidt klogere, men jeg forstår ikke helt hvad du
> skriver i punkt 1 - hvor henter jeg default apps og hvad gør den ?
> (har haft mac i 3 dage nu)
Default apps ligger her:

http://rcdefaultapp.en.softonic.com/mac

Men se lige denne her infovideo jeg har lavet til dig:
http://www.luen.dk/defaultapps.mov

> Er AVI generelt bedre på pc end på mac, rent kvalitetsmæssigt? og
> hvorfor er der så mange der bruge avi hvis formatet er så gammelt?
Nej avi er lige dårlig på alle platforme. Det var en tidlig mpeg4 udgave
som nu er overhalet af de mere moderne mpeg4 såsom H.264.
Der er mange der bruger avi på windowsmaskiner af gammel vane. På Mac
bruges den helst ikke. Men hvis den bruges er den lige så god/dårlig som
på andre platforme. Jeg har selv købt DivX Pro af gammel Windowsvane.
Jeg mente ikke jeg kunne undvære den. Det kunne jeg heller ikke på et
tidspunkt, idet jeg havde en DVD-afspiller med DivX.

Den har jeg ikke mere så nu har jeg skippet den, så godt som.
En ting du skal og må have fat i hvis du skal video på Mac er "VisualHub".
Der kan du lave alle dine avifilm om til et iTunesformat du kan spille med
fjernbetjeningen fra "Frontrow." Hiv dem alle ind i VisualHub, start den,
prik i luk maskinen efter konvertering og sov sødt. når du vågner er de
alle konverteret. Hvis du ikke har prøvet "Frontrow," så peg med
fjernbetjeningen på din Mac og tryk på den lille "Menu"-knap.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-08 14:54

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Nej avi er lige dårlig på alle platforme. Det var en tidlig mpeg4 udgave
> som nu er overhalet af de mere moderne mpeg4 såsom H.264.

nej

..avi er et container format, ikke et filmformat. Du kan snildt stoppe
mpeg4 avc ned i en avi om du ønsker det.

Fra : Lyrik

Dato : 09-02-08 20:42

Den 09.02.2008 kl. 14:54 skrev Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk>:

> nej
>
> .avi er et container format, ikke et filmformat. Du kan snildt stoppe
> mpeg4 avc ned i en avi om du ønsker det.
DivX var underforstået.

..avi er forladt fordi den container er defekt! Defekten består i at hvis
man ikke bruger CBR -konstant bitrate, så laver den fejl. Ved VBR-variabel
bitrate så genererer den megabyte store overheads i containeren, som er
helt uacceptable. Endvidere bliver den umulig at redigere i! Skal man-, så
må man trække hele lyden ud og konvertere den.(VirtualDub)
Det var en Microsoft opfindelse lavet for at digital video kunne afspilles
på en Windowsmaskine. Men i erkendelse af at den var forældet forlod
Microsoft den i 1976 hvorefter de på det tidspunkt henviste
..avi-hungrende(kan man være det?) kunder til den nyere DivX-.avi, hvis de
absolut ville have avi.
Jeg husker at de skrev at deres egen avicodec genererede alt for store
uhåndterlige filer.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-02-08 10:08

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Jeg husker at de skrev at deres egen avicodec genererede alt for store
> uhåndterlige filer.

Det Morten skrev var at der netop ikke er tale om noget "avicodec". AVI
er et containerformat som kan indeholder video/lyd med en række
forskellige codecs, på samme vis som Quicktime kan indeholde video/lyd i
en lang række forskellige codecs. I Quicktimes tilfælde fx codecs som
Cinepak, Sorensen, Animation, mjepg, mpeg, mpeg4. IMA, AAC osv. osv.
(derudover kan Quicktime så også en masse andet i forhold til layers og
interaktivitet og den slags, men det er en anden sag).

Microsoft lavede på et tidspunkt ASF, som senere blev til WMV. Er du
sikker på at det ikke er det du mener, når du henviser til et MS format
som skulle være bygget på en tidlig Mpeg4 specifikation?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-08 12:38

Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> [...]
> sikker på at det ikke er det du mener, når du henviser til et MS format
> som skulle være bygget på en tidlig Mpeg4 specifikation?

og divx3 er basseret på en intern release af MS's asf.

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 10:48

On 9 Feb., 13:37, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:
> [...]
> alle konverteret. Hvis du ikke har prøvet "Frontrow," så peg med
> fjernbetjeningen på din Mac og tryk på den lille "Menu"-knap.

Vil denne konvertering hjælpe på hakken i lyden, og pixel 'knas' på
avi filerne ? Jeg har mange sjove filmklip som spiller fint på pc, men
på min mac er der hakken i både lyd og billede (på nogle af dem)

Fra : Lyrik

Dato : 09-02-08 20:32

Den 09.02.2008 kl. 18:48 skrev Henrik <hschytte@mail.dk>:

> Vil denne konvertering hjælpe på hakken i lyden, og pixel 'knas' på
> avi filerne ? Jeg har mange sjove filmklip som spiller fint på pc, men
> på min mac er der hakken i både lyd og billede (på nogle af dem)
Hvis de ikke har hakket før, så burde de ikke hakke nu. Hent DivX;) codec
til Mac og installer det.:
http://www.divx.com/
De skal ikke hakke, hvis de ikke har hakket før.

VisualHub har selv codecs med og vil få DivX korrekt ind og konvertere til
mp4. Og så hakker de naturligvis ikke. Men får du en avi-film ind ved et
uheld så skal den heller ikke hakke. DivX codec er et must. Afspillercodec
er gratis. Du har hele pakken på prøve så du også kan konvertere til DivX.
Jeg siger bare lad være med at lave DivX . Brug VisualHub til at lave mp4
i stedet.
Køber du et serialnummer til QuickTime bliver den til Pro! Så kan den også
encode og eksportere i forskellige filformater. Men "VisualHub" er afgjort
den nemmeste. Her skal du ikke stille formater, du skal bare vælge fra en
liste med faneblade og lade den stå i "standard".

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Henrik

Dato : 09-02-08 15:57

On 9 Feb., 20:31, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:

> Hvis de ikke har hakket før, så burde de ikke hakke nu. Hent DivX;) codec
> til Mac og installer det.:http://www.divx.com/
> De skal ikke hakke, hvis de ikke har hakket før.

Det prøver jeg lige..... Havde egentlig det indtryk at mac ikke havde
det samme 'problem' med codecs som pc? Men pyt, hvis bare dette er
hvad der skal til...

> [...]
> Jeg siger bare lad være med at lave DivX . Brug VisualHub til at lave mp4

Jeg må vist have fat i visualhub, så jeg kan få konverteret de sjove
videoklips m.m. som jeg gerne vil gemme.

Fra : Henrik

Dato : 10-02-08 01:53

On 9 Feb., 23:57, Henrik <hschy...@mail.dk> wrote:

> Jeg må vist have fat i visualhub, så jeg kan få konverteret de sjove
> videoklips m.m. som jeg gerne vil gemme.

okey.. har nu konverteret en af de filer jeg havde store problemer
med, var faktisk en .vmw fil... den hakkede voldsomt før - men efter
visualhub har konverteret den til mpg kører den nu glidende

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-08 12:36

> [...]
> med, var faktisk en .vmw fil... den hakkede voldsomt før - men efter
> visualhub har konverteret den til mpg kører den nu glidende

kvaliteten er formegenlig blevet væsenlig dårligere.

Fra : Henrik

Dato : 10-02-08 05:43

On 10 Feb., 12:35, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:

> kvaliteten er formegenlig blevet væsenlig dårligere.

Ikke sådan lige umiddelbart, skulle man forvente det?

Troede egentlig at mpg var et fint format rent kvalitetsmæssigt ?

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-02-08 15:18

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> Troede egentlig at mpg var et fint format rent kvalitetsmæssigt ?

Det kan det være. Problemet i det her scenarie er at et format der
ellerede er meget komprimeret (WMV filen) encodes til et andet format
som sandsynligvis også komprimeres hårdt (MPEG filen), det giver
yderligere kvalitetstab.

Det svarer til at gemme en photoshopfil som JPEG. Åbne JPEG'en igen,
ændre noget i den og gemme den igen. Det giver et langt dårligere
slutresultat end hvis man havde lavet den endelige fil udfra den
oprindelige photoshopfil.

Hvis du er tilfreds med resultatet er det jo selvfølgelig ikke noget
problem

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Henrik

Dato : 10-02-08 08:06

On 10 Feb., 15:18, st...@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> [...]
> ellerede er meget komprimeret (WMV filen) encodes til et andet format
> som sandsynligvis også komprimeres hårdt (MPEG filen), det giver

ok, det kan jeg godt følge dig i.
- Men jeg har vel ikke rigtig noget valg ? - Eller kunne jeg have
valgt at konvertere filerne til et andet format ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-08 18:54

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> ok, det kan jeg godt følge dig i.
> - Men jeg har vel ikke rigtig noget valg ? - Eller kunne jeg have
> valgt at konvertere filerne til et andet format ?

Mon ikke den kunne afspilles som den var?

Fra : Henrik

Dato : 10-02-08 14:25

On 10 Feb., 18:54, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:
> Mon ikke den kunne afspilles som den var?
>
> --

Jo det kunne det nok godt ... Nogle af mine videoer hakkede i både lyd
og billede. Det skyldes sikkert at jeg ikke havde fået lagt dvix
(eller lign) korrekt ind fra starten, men jeg har altid rodet rundt i
codecs, synes det har været noget besværligt noget. Ihvertfald indtil
der kom en samlet pakke til Vista, der blev det noget nemmere.

Men efter konverteringen spiller det det fint.