Drop OSX !!
Fra : tom dissing

Dato : 15-07-01 23:02

Er det kun mig der ganske enkelt TOTALT HAR OPGIVET OSX..
I hvert fald de næste 12-18 måneder..
Jeg venter på:
Quark, Photoshop, Word, 3D software ( MAYA virker alligevel ikke) alt
software der skal kommunikere med midi ( Standarten eksisterer ikke på OSX)
Hvad har jeg ellers på menuen.. Nå ja...
Alt musiksoftware, der enten bruger CPU og eller lydkort ( kan indtil videre
ikke lade sig gøre på OSX)
Jeg tror desværre jeg kunne blive ved.
Heldigvis kan min maskine med 2 x 500 MHZ processorer og 768 MB Ram heller
ikke trække grafikken.. ( Jo hvis jeg selv hacker et GeForce AGP grafikkort,
forøvrigt et kort der sidder nok så fint i generationen efter min 40.000
kroners maskine, og som koster 6.000 i en mac butik, og 800 kroner i en PC
butik !!

Indtil videre hygger jeg mig med min maskine. Og et styresystem der er FEM
generationer efter det nyeste (9.04)
I den forbindelse må jeg vel hellere tilstår at OS 9.1 ikke virker på min
2x500 MP maskine ( heller ikke på et Z-system (9.1 Intl.)..
Finder fryser nemlig umotiveret.. Specielt når jeg flytter på et vindue !?
Så indtil videre må jeg hygge mig med min nu gamle maskine der desværre har
en række mangler.
Til gengæld er den en milliard gange federe end alle de der PC'ere som
resten af verden bruger.

PS
Håber ikke at jeg har generet nogle !
Jeg er faktisk en glad Mac bruger, der aldrig kommer til at skifte platform.
Jeg synes bare at NG ind imellem bliver sådan lidt hellig hvor det kun er
ikonerne der bliver diskuteret..

Tom Dissing

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-07-01 16:43

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> Hvad har jeg ellers på menuen.. Nå ja...
> Alt musiksoftware, der enten bruger CPU og eller lydkort ( kan indtil videre

Ethvert nyt OS vil have problemer med mængden af native software, det er
også derfor, at Apple valgte at frigive Mac OS X en tand for tidligt. De
vil simpelthen tvinge udviklerne til at sætte farten op.

Adobe's produkter skulle vist begynde at dukke op i OS X versioner til
efteråret (InDesign 2.0, Illustrator X) og her skulle Office til OS X
også komme. Quark kommer nok med en OS X version en gang til efteråret
2004

Hvorfor siger du, at Maya ikke virker? Du kan umuligt have prøvet den
endnu, for den er ikke frigivet og ifølge xlr8yourmac.com, så ser den
ganske lovende ud!

> [...]
> kroners maskine, og som koster 6.000 i en mac butik, og 800 kroner i en PC

OK, Mac OS X er noget tungt at danse med, der er jeg enig. Min Cube (med
ATI 128 kort) kan godt hakke lidt i det, men kun under stort pres og
rent grafisk er den kun når man ændrer på størrelsen af vinduer, at der
er problemer. Det virker altså som et problem der kan løses, for alt
andet kører bare hurtigt!

Hvilket grafikkort er det lige, som koster 6000 kr. i en Mac-butik og
800 kr. i en PC-biks? GeForce 3?!? Koster lige omkring 4000 kr. i enhver
PC-shop, så 800 kr. er det ikke ligefrem. GeForce 2MX koster ihvertfald
ikke 6000 kr. til Mac!

> [...]
> Så indtil videre må jeg hygge mig med min nu gamle maskine der desværre har

Det lyder underligt med dine problemer. Jeg bruger en 2x450'er på
arbejdet, som ingen problemer har med et Z-9.1 system; vi har endda to.
Ikke for at fornærme på nogen måde, men hvor rutineret er du i Mac OS?
Kan det være et opsætningensproblem, eller virker det heller ikke efter
reformatering og installation?

> Til gengæld er den en milliard gange federe end alle de der PC'ere som
> resten af verden bruger.

Det vil Mac'en altid være, men med 9.1, så er den også meget mere
ustabil og usikker end mange PC'ere. Ihverfald dem der kører Windows
2000.

Ikoner?

--
René

Fra : tom dissing

Dato : 16-07-01 19:04

Nå !!
Tak for reaktionen !
Fed gruppe !
Meget faktuel.
Og Rene ! jeg svarer lige på dine svar .. Læs senere..

On 16/07/01 17:42, in article 1ewnf97.1wi7v35egzps0N%rfn@altavista.net,
"René Frej Nielsen" <rfn@altavista.net> wrote:

> Ethvert nyt OS vil have problemer med mængden af native software, det er
> også derfor, at Apple valgte at frigive Mac OS X en tand for tidligt. De
> vil simpelthen tvinge udviklerne til at sætte farten op.

Fakta er at der ikke er noget...

> [...]
> efteråret (InDesign 2.0, Illustrator X) og her skulle Office til OS X
> også komme. Quark kommer nok med en OS X version en gang til efteråret

Quark. I version 5.0 bliver ikke X.. Det sker først ved 5.1 ( tidligst .. Og
der er vist nok noget tid endnu)

> Hvorfor siger du, at Maya ikke virker? Du kan umuligt have prøvet den
> endnu, for den er ikke frigivet og ifølge xlr8yourmac.com, så ser den
> ganske lovende ud!

Hvorfor ikke !?
Jeg kender som eksempel også et par udviklere fra Discreet i Canada.. Du ved
dem der købte/ejer 3D MaX
( Jeg har ikke selv pillet ved Maya, men har en kollega som har... Desværre
virker ikke (problemet er grafikkort og Open Gl understøttelse ( mangel på
sammen.. Ingen DDR Ram etc..)

> [...]
> rent grafisk er den kun når man ændrer på størrelsen af vinduer, at der
> er problemer. Det virker altså som et problem der kan løses, for alt

Cool.. Men jeg bliver nu lidt ked, når jeg er nødt til at gå ud og hente
kaffe, mens min skærm opdaterer ( vi taler stadig 2D.. Og en smule
trannsparancy ...) Det burde altså virke !!

> [...]
> 800 kr. i en PC-biks? GeForce 3?!? Koster lige omkring 4000 kr. i enhver
> PC-shop, så 800 kr. er det ikke ligefrem. GeForce 2MX koster ihvertfald

Sorry du har ret jeg blandet Gforce 3 og G force2 sammen ( prisen på Gforce
3 er ganske rigtigt omkring 4.000 + moms. Og det er ikke muligt at købe et
Gforce MX2 til Mac ( til gengæld virker det hvis du selv piller ved bios og
flasher lidt Ram.. Og andet ( der skal desværre også loddes lidt !?

> Det lyder underligt med dine problemer. Jeg bruger en 2x450'er på
> arbejdet, som ingen problemer har med et Z-9.1 system; vi har endda to.
> Ikke for at fornærme på nogen måde, men hvor rutineret er du i Mac OS?

Jeg tror at jeg startede med 6.07.. Men det kan jeg dog ikke huske da det er
mere end 12 år og omkring 10 Mac'er siden !?

> Kan det være et opsætningensproblem, eller virker det heller ikke efter
> reformatering og installation?

Clean install Low level format og kun et stykke software på DISK..
Styresystemet.. ( fire timer senere.. Desvære !!
( Du kan have ret, da jeg har 3 stk 133 Mhz PC ram i.. Det kan være at
rammen er for hurtig !?..

> Det vil Mac'en altid være, men med 9.1, så er den også meget mere
> ustabil og usikker end mange PC'ere. Ihverfald dem der kører Windows
> 2000.

> Ikoner?

Anyway nu vil jeg sætte mig ned og glæde mig til på onsdag, klokken 15 DK
tid, så siger Steve nemlig noget .. Igen !?
Tom

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-07-01 20:05

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Fakta er at der ikke er noget...

Well, til mit daglige behov er der det næsten det der skal være. Det
eneste Classic-program jeg bruger dagligt er MacSOUP, men Photoshop og
GoLive er da også i brug en gang imellem.

> Quark. I version 5.0 bliver ikke X.. Det sker først ved 5.1 ( tidligst .. Og
> der er vist nok noget tid endnu)

Ja, det var derfor jeg skrev efteråret 2004 (en joke).

> [...]
> virker ikke (problemet er grafikkort og Open Gl understøttelse ( mangel på

Nu stod der tilfældigvis på xlr8yourmac.com, at GeForce 2MX kortene i de
større Mac'er ikke er understøttet i den aktuelle beta, men at det kørte
strygende på Radeon kort. Det kan være derfor, at din kollega har haft
problemer.

> Cool.. Men jeg bliver nu lidt ked, når jeg er nødt til at gå ud og hente
> kaffe, mens min skærm opdaterer ( vi taler stadig 2D.. Og en smule
> trannsparancy ...) Det burde altså virke !!

Hvad er det lige, der tager så lang tid? På min Cube går alt grafisk
hurtigt - meget hurtigt - lige med undtagelse af scroll i list-view og
ændring af vinduesstørrelser.

> [...]
> Gforce MX2 til Mac ( til gengæld virker det hvis du selv piller ved bios og
> flasher lidt Ram.. Og andet ( der skal desværre også loddes lidt !?

Nej, man kan kun få GeForce 2MX ved køb af ny Mac.

> Jeg tror at jeg startede med 6.07.. Men det kan jeg dog ikke huske da det er
> mere end 12 år og omkring 10 Mac'er siden !?

Nå, så er det nok ikke er problemet ligger

Jeg har kun haft Mac i 8 år, så jeg er jo den lille i den sammenhæng!

> [...]
> Styresystemet.. ( fire timer senere.. Desvære !!
> ( Du kan have ret, da jeg har 3 stk 133 Mhz PC ram i.. Det kan være at

RAM'ens hastighed er det ikke, men derfor kan der selvfølgelig godt være
problemer med den. Hvis dit nuværende 9.04 system kører uden problemer,
så kan vi dog godt udelukke RAM'en som problemet.

Det lyder bare lidt mærkeligt... Det er ikke mens du har Photoshop
kørende, at der er problemer, vel? Jeg mener at Photoshop har problemer
med enkelte 2xPPC modeller, men på mit arbejde oplever vi det dog ikke.

> Anyway nu vil jeg sætte mig ned og glæde mig til på onsdag, klokken 15 DK
> tid, så siger Steve nemlig noget .. Igen !?

Yep og jeg skal have tidligt fri fra arbejde, så jeg kan nå hjem og se
keynoten!

--
René

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-07-01 22:17

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Er det kun mig der ganske enkelt TOTALT HAR OPGIVET OSX..
> I hvert fald de næste 12-18 måneder..

Du har sikkert ret! OS X får ikke de store programpakker i færdige
versioner lige med det samme, men hvad: Rom blem ikke brygget på én dag
(uanset at den måtte blive drukket på 1 dag *Hik*)

OS X er på nuværende tidspunkt for "Early Adopters"

> [...]
> kroners maskine, og som koster 6.000 i en mac butik, og 800 kroner i en PC

Tja...driverne kommer også nok på et tidspunkt og så er det jo velkendt
at Mac butikkerne ikke altid er de billigste.

> [...]
> en række mangler.
> Til gengæld er den en milliard gange federe end alle de der PC'ere som

Hvis det er en dansk OS 9 du har skal du bruge den danske opdatering til
9.1. Ellers prøv med en ren ominstallation af OS 9 og opdatér så til
9.1. Alternativt: Brug et af de software kuponer der lå i MacOS 9 pakken
til at anskaffe en 9.1 CD

> [...]
> Jeg synes bare at NG ind imellem bliver sådan lidt hellig hvor det kun er

Ikke spor! OS X er stadig noget ufærdig, selvom den er klippestabil.
Classic enviroment med dens programmer kan crashe og det kan OS X
programmer også, men OS X bliver stående!

--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Anders

Dato : 16-07-01 22:50

Jesper Ørsted skrev:

> ...men hvad: Rom blev ikke brygget på én dag
> (uanset at den måtte blive drukket på 1 dag *Hik*)

Godt billede: MacOSX blev ikke bygget på en dag (en stærk underdrivelse),
men blev kun brugt en dag

Personligt er jeg dog ikke skuffet over X. Jeg havde forventet at det ikke
ville skrige lige med det første. For mig er 9.1 et utroligt velpudset,
gennemtænkt, hyberintuitivt og kontant styresystem, som nærmest har dannet
symbiose med min hjerne. Desværre er dets fundament gammelt og det er
utroligt at det, som Apple har bygget oven på fundamentet stadig sparker røv
til alle andre styresystemer, når det kommer til de fire superlativer
ovenfor.

X er det direkte modsatte. Har et solidt fundament, men er overhovedet ikke
finpudset på nogen måde. Men heldigvis har Apple deres erfaring fra 9 til at
gøre det til verdens bedste styresystem igen, når det kommer til min
oplevelse med det.

Anders

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 17-07-01 07:19

Anders <ajk@mac.com> wrote:

> [...]
> finpudset på nogen måde. Men heldigvis har Apple deres erfaring fra 9 til at
> gøre det til verdens bedste styresystem igen, når det kommer til min

MacOS X har en minimalistisk GUI, der er mange ting som man skal ned i
terminalen for at lave. Det er ikke MacOS som man kender det, det er
UNIX med alt hvad det indebære. Det er et paradis for UNIX nørderne der
kan nørde rundt i terminalen med kommandolinier lige så tosset som de
vil. Men Apple har ikke været gode nok til at få "the MacOS Look & Feel"
med over. Kontrolpanelet er spartansk i sammenligning med 9.1,
navigationen kan man mene om hvad man vil, men diskene på skrivebordet
er rent snyd, hvis du forsøger at navigere til dem på skrivebordet via
navigationsmenuen i et OS X program (atså ikke et classic program der
åbner i OS X under OS 9.1 classic enviroment) vil du slet ikke få adgang
til diskene der.

Stabilt: Ja!
Brugervenligt: Nej!

Fra : Karl Antz

Dato : 17-07-01 08:23

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> MacOS X har en minimalistisk GUI, der er mange ting som man skal ned i
> terminalen for at lave.

?? Jeg har siden jeg installerede OS X brugt terminalen måske 20 gange
ialt - og altid af en og skær nysgerrighed, _ikke_ af nødvendighed.

> [...]
> UNIX med alt hvad det indebære. Det er et paradis for UNIX nørderne der
> kan nørde rundt i terminalen med kommandolinier lige så tosset som de

Hvordan kan det så være at jeg, bortset fra den evindelige VirtualPC,
laver alt mit arbejde i OS X - igen _uden_ brug af kommandolinjen - og
faktisk arbejder hurtigere her end under OS 9? Officepakken feks opfører
sig hos mig faktisk bedre som et classic-program end under det reelle OS
9.

> Men Apple har ikke været gode nok til at få "the MacOS Look & Feel"
> med over.

,,, jeg har da vænnet mig lynhurtigt til de ændringer der er, og finder
at MacOS-_ånden_ er forbløffende velbevaret.

Jeg installerede i sin tid Public Beta-udgaven og brød mig absolut ikke
om den, hvorfor jeg hurtigt slettede den igen. Det minder mig meget om
dengang jeg så filmen "Døden i Venedig": første gang jeg så den havde
jeg Thomas Manns vidunderlige novelle i hovedet og syntes at filmen var
en elendig adaption af den. Da jeg så så den igen flere måneder efter,
fandt jeg ud af at det faktisk er en aldeles fremragende _film_ - og
netop ved at køre på filmens præmisser reddede den væsentligt mere af
novellens essens hjem end en ren bogstavetro filmatisering ville have
gjort.

På samme måde her: brugervenlighedens princip er bibeholdt, men
gennemtænkt på en ny måde. Lader man sig binde af sine gamle vaner, som
jo her går helt ned i muskelhukommelsen, bli'r man frustreret. Er man
deimod indstillet til at tackle det nye system _på dets egne
betingelser_, vil man, hvis mine erfaringer holder stik, forbløffes over
hvor meget mere oraktisk det er end det gamle.

> Kontrolpanelet er spartansk i sammenligning med 9.1,

Så prøv lige at huske tilbage til et rent System 7.0: masser af de ting
vi idag betragter som selvstændigheder startede som shareware og blev
siden integreret af Apple.

> [...]
> navigationsmenuen i et OS X program (atså ikke et classic program der
> åbner i OS X under OS 9.1 classic enviroment) vil du slet ikke få adgang

.... hvilket er netop begrundet i OS X' _egne_ betingelser: skrivebordet
er _ikke_ hele computerens skrivebord, men kun og udelukkende den
aktuelle brugers. Istedet er den nye Finder-spaltevisning integreret i
Gemme-dialogerne (jeg går ud fra at det er dem du taler om), og derved
kan du meget let navigere til præcist det sted som du vil hen til.

Og jo, jeg ved godt at der stadig er ting der kan og skal forbedres
under OS X - det har vi, hvad angår hastigheden, endda Hans
HøjSteveligheds ord for - men som jeg har sagt adskillige gange før:
hele denne overgang minder mig meget om overgangen fra System 6 til
System 7 samt overgangen fra 68K til PPC: måneders tænderskæren og
vrede, altimens tingene nærmest upåagtet forbedrede sig i baggrunden -
og lige pludselig syntes alle at feks System 7.1 var det bedste System
nogensinde, mens 8 var noget værre juks.

Ta' og vær bare _lidt_ tålmodige: der er ikke gået et halvt år endnu
siden systemet kom på markedet, og det kører allerede væsentligt bedre
end det gjorde dengang.

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 17-07-01 19:24

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Ta' og vær bare _lidt_ tålmodige: der er ikke gået et halvt år endnu
> siden systemet kom på markedet, og det kører allerede væsentligt bedre
> end det gjorde dengang.

Hmmm nej, men det er vel ca. 5-6 år siden vi blev lovet et ordentligt OS
fra Apples side, og siden alt skal holdes åh så hemligt, for at Jobs kan
få sin personlig selvforherligelse tilfredsstillet, så er det umuligt at
_se_ en fremtid for Apple, men man kan naturligvis fortsætte med at
håbe.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 22-07-01 17:25

[Jan Oksfeldt Jonasen]

| fra Apples side, og siden alt skal holdes åh så hemligt, for at Jobs kan
| få sin personlig selvforherligelse tilfredsstillet, så er det umuligt at

vel, Cube _ble_ jo droppet, da.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@tag.uio.no

Fra : -Domald

Dato : 30-07-01 10:21

> [...]
> finpudset på nogen måde. Men heldigvis har Apple deres erfaring fra 9 til at
> gøre det til verdens bedste styresystem igen, når det kommer til min

Pissegodt sagt, Anders!
Og tilmed synes jeg at OS X er *meget* mere overskueligt en Mac OS. Faktisk
følte jeg mig efter en uge mere hjemme i OS X end jeg stadig gør efter år
med Mac OS. (Jeg er da en hærdet Mac OS bruger, men hver gang der er noget
lidt ud over det sædvanlige... øh, hvordan gør man liiiiige det....)

Jeg tror at når de major apps er der (forhåbentlig i år), vil det være
skidegodt, og om et til to år vil det være helt fantanisk.

Eolake@MacCreator.com

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-07-01 18:38

-Domald <see.my.address@my.sig> wrote:

> Faktisk
> følte jeg mig efter en uge mere hjemme i OS X end jeg stadig gør efter år
> med Mac OS.

Der er jo heller ikke så meget at skulle finde rundt i. Stort set alle
de rare valgmuligheder, underlige sharware dimser og almindelige
programmer er væk.

Fra : -Eolake

Dato : 08-08-01 11:14

> Der er jo heller ikke så meget at skulle finde rundt i. Stort set alle
> de rare valgmuligheder, underlige sharware dimser og almindelige
> programmer er væk.

Åh ja, men der er nu meget lidt jeg savner, og jeg er sikker på at alt
det vigtige kommer enten fra Apple eller andre inden for et år, og det
stadig vil være et simplere system. OS 9 er godt, men det er nu noget
sammensat klamp af mange forskellige filosofier der har hobet sig op over
15 år.

eolake@Maccreator.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-08-01 19:24

In article <B796DD84.C23E%see.my.address@my.sig>, -Eolake
<see.my.address@my.sig> wrote:

> [...]
> stadig vil være et simplere system. OS 9 er godt, men det er nu noget
> sammensat klamp af mange forskellige filosofier der har hobet sig op over

Når man engang imellem kommer ind i MacOS 9.1 føler man sig underligt
beige (beskidt) og skynder sig ud igen. MacAddicts redacteur David
Reynolds har det på samme måde ifølge augustnummeret, og jeg forstår
ham! Jeg synes X er fantastisk, funktionelt, fedt!
- David
Alt dette bare for at se om mit X-face fungerer!

--
Pessimisten:
- Det kan ikke blive værre!

Fra : J.C. Voss

Dato : 11-08-01 00:04

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Alt dette bare for at se om mit X-face fungerer!

Hvad forestiller det? (-;

--
Jonas @ 11°56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-08-01 09:12

In article <1exyaas.1edt6oxszxlr3N%jcSPAM@BLOCKvoss.tf>, J.C. Voss
<jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote: