Flødeboller
Fra : bsbs@privat.tele.dk

Dato : 14-07-01 19:55

kan nogen hjælpe med en opskrift på hjemmelavede flødeboller?

Fra : A. And

Dato : 16-07-01 07:22

Måske denne kan hjælpe dig lidt.

http://www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/o0810061.html

Kim

Fra : Stine Bostinius

Dato : 29-07-01 10:23

> kan nogen hjælpe med en opskrift på hjemmelavede flødeboller?

De ligner meget de flødeboller du køber, men ikke helt. De kan ikke laves på
et øjeblik, og de skal stå en times tid, før de spises.

Du skal bruge:
3-4 æggehvider
1 dl sukker
100 g chokolade
25 g palmin
4 blade husblas (eller gelatinepulver)
Vafler (til bunde, der bliver til ca. 15 flødeboller)

Sådan skal du gøre:
Læg husblasen i blød i en stor skål koldt vand.
Skær vaflerne i stykker, eller skær dem ud efter et glas.
Pisk æggehviderne HELT stive.
Knug vandet ud af husblasen.
Kom husblasen i en gryde og smelt den ved SVAG varme.
Hvis du bruger gelatinepulver, så følg brugsanvisningen på glasset.
Hæld stivelsen ned i de stiftpiskede hvider. bliv ved med at piske, til
massen er tyk og luftig.
Kom en stor klat på hver vaffel og lad dem tørre i 3-4 timer.
Derefter kommes chokoladen på:
Bræk chokoladen i små stykker og kom dem i en skål der kan tåle varme.
Sæt skålen oven i en gryde oven i en gryde med lidt vand i.
Varm LANGSOMT op, og rør med en ske til chokoladen er smeltet.
Bland palminen i, når chokoladen er smeltet.
Dyb hurtigt bollerne i.
Lad overtrækket stivne i en times tid, inden bollerne stives.

NB!!! Der står ikke i opskiften hvor sukkeret kommer ind i billedet, det må
være en fejl, men det er sikkert når man pisker hviderne??? Det må du selv
finde ud af. Jeg har ikke selv prøvet opskriften, for jeg har ikke kunnet
finde nogen 'vafler'.
God fornøjelse...