Smeltet stikkontakt
Fra : fidel

Dato : 06-02-08 13:37

Vores elkedel sidder i en stikdåse som sidder i en stikkontakt i
væggen. Vi har lige haft elkedlen til at koge en ordentlig omgang vand
og nu har stikket fra stikdåsen smeltet stikkontakten. Der var ikke
andre tændte apparater i stikdåsen, så umiddelbart formoder jeg at der
er noget galt med elkedlen.
Er det korrekt eller kan der være andre svar. Kan stikkontakten fx
være defekt på en eller anden måde?

Fra : Max

Dato : 06-02-08 21:50

Hej fidel

> Er det korrekt eller kan der være andre svar. Kan stikkontakten fx
> være defekt på en eller anden måde?

Et svar kunne være at kontakterne i din stikkontakt er blevet dårlige,
slidte og sådan, derved bliver kontaktmodstanden større end normalt
og det giver øget varme. Man er i forvejen helt ude ved ydergrænsen
af den belastning man må udsætte en stikkontakt for når man tilslutter
en elkedel til den, så der skal ikke ske ret meget før man kan opleve
hvad du har oplevet. Jeg vil ikke tro at elkedelen er defekt.

For ekspertudsagn, spørg i dk.teknik.el gruppen

--
Mvh Max

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 06-02-08 21:49

fidel wrote:
> [...]
> er noget galt med elkedlen.
> Er det korrekt eller kan der være andre svar. Kan stikkontakten fx

Elkedlen bruger meget strøm og hvis der har været en halvdårlig
forbindelse mellem stikket på stikdåsen og kontakten forårsager
elkedlens strømforbrug en ekstra lokal opvarmning der har været kraftig
nok til at smelte plastic. Jeg vil spare dig yderligere for udtryk som
Ohms lov og effekt her.

Jeg kan ikke forestille mig at elkedlen fejler noget hvis den bare har
kogt noget vand og i øvrigt slog fra da vandet kogte.

/Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-02-08 23:14

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev

> [...]
> elkedlens strømforbrug en ekstra lokal opvarmning der har været kraftig
> nok til at smelte plastic. Jeg vil spare dig yderligere for udtryk som

Er det en særlig sandsynlig forklaring? Jeg spørger ærligt, for har aldrig
hørt om det, men jeg har derimod viden om at en ledning der er ved at brække
over/falde af, kan afgive lokal varme inden den brænder helt over. Er det
ikke mere sandsynligt at det var det der skete?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-02-08 23:38

Hej!

Preben Riis Sørensen wrote:

> Er det en særlig sandsynlig forklaring?

Ja.

> [...]
> inden den brænder helt over. Er det ikke mere sandsynligt at det var det der

Det der sker når der kommer en dårlig forbindelse er, at modstanden stiger i dét
punkt, og det giver et spændingsfald som udvikler varme. Det kan nøjes med at
smelte plastikken, eller give en ildebrænd i slemme tilfælde. Hvis der er god
kontakt er der ingen (tæt på) modstand i samlingen og strømmen passerer uhindret
med ingen varmeudvikling til følge.

Har repareret adskillige fjernsyn hvor dårlige forbindelser har udviklet så
meget varme, at elektronikken har været sveden/brændt!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 08-02-08 22:08

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> over/falde af, kan afgive lokal varme inden den brænder helt over. Er det
> ikke mere sandsynligt at det var det der skete?

Joh - eller hvis stikket kun har været stoppet halvt i stikkontakten
sådan som det er beskrevet ovre i dk.teknik.el, så er den også hjemme
til rent UG.

/Lars