Luftudsugning i klimaanlæg
Fra : Hauge

Dato : 06-02-08 21:10

Hejsa

Jeg har for et par år siden købt et alm. billigt klimaanlæg i Jem&Fix, luft
til luft, som jeg først får monteret nu. Der kom noget i vejen dengang, så
derfor den lange tid.

BK-091
http://www.cenatel.pt/arcondicionado/manuais%20arcondicionado%20Beko/ARCELIK/GALANZ/BEKO_SERVICE_MANUALS/INV%20Series/User%20Manual%20-%20BK%20090%20INV%20%20BK%20120%20INV.pdf

Nu er det sådan, at jeg har købt en vacuumpumpe beregnet til udsugning af
aircon., men der skal bruges et stykke fittings der skal skrues på selve
udendørsenheden, som kan ses i den manual jeg linker til på side 19.

På snøvsen på udendørsdelen, der er et 7/16" gevind, er en pind i midten der
skal trykkes ind (?) for at man kan suge luften ud (?)..
For mig er det ulogisk at man skal trykke noget ind, for at kunne suge ud,
det vil jo gøre at i det øjeblik jeg tager mit sugeværk af, vil ventilen jo
i princippet være åben indad.. For mig ligner det 100% en bilventil der er
skruet ind i et gevind, som på en bilslange, men som sagt med 7/16"
udvendigt gevind.

Nu er det umiddelbart ikke så svært at fange et stykke fittings mellem 7/16"
og en slange, men da der skal trykkes på den bette dims, så er det et lidt
anderledes problem, da man jo ikke kan bruge ventilsnøvsen fra et af de der
standard pumpesæt til kompressoren.

I manualen står der også at man suger luften ud til 12Pa, og det er i og for
sig ikke et problem, men der står så også at man så afmonterer sugeslangen,
før man åbner for kølevæske-ventilerne. Dvs. at der vil være undertryk på
indersiden af den bilventil, som jeg er ret sikker på bare åbner. Er der
noget jeg misforstår i manualen, eller er jeg helt forkert på den vedr. den
ventil?
Kan man, for rimelig penge, købe en snøvs (hvor?) der passer til den
forskruning på enheden, så jeg kan få mit anlæg til at køre?

For 6-7 år siden, fik jeg installeret et Zibro anlæg af en prof., og efter
hvad jeg kan huske, så satte han bare en vacuumpumpe til en snøvs, og lod
den stå og køre ½ times tid, og "gjorde noget jeg ikke lagde mærke til", men
så desværre heller ikke hvordan snøvsen så ud. Han havde *ikke* manometer på
for at kontrollere om vacuumet var i orden.

Skal bruges i mit værksted til varme, istedet for ren el.

Pft.
Mvh Hauge
--
Undgå højresvingsulykker, drej altid til venstre.