Pumpe til faldstamme
Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-02-08 09:20

Jeg skal have mit toilet ind i et andet lokale og skal derfor have forlænget
faldstammen.
Jeg har hørt man skal sætte en pumpe på, men hvad hedder den og hvor får man
den billigst?

Fra : Ivan

Dato : 06-02-08 09:38

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have mit toilet ind i et andet lokale og skal derfor have
> forlænget faldstammen.
> Jeg har hørt man skal sætte en pumpe på, men hvad hedder den og hvor får
> man den billigst?

Skal toilet op på en etage ovenover? Ellers er der da ingen grund til at
forlænge faldstamme.
Hvorlangt væk skal det nye toilet være?
Der er ingen grund til at pumpe noget der kan løbe selv. Kan du ikke få den
nye afløbsledning til at lægge med nok fald?
Det er da noget din kloakmester må kunne fortælle dig, da du jo ikke må lave
sådan noget selv;)

Fra : Keld Nygaard

Dato : 06-02-08 09:42

> Det er da noget din kloakmester må kunne fortælle dig, da du jo ikke må
> lave sådan noget selv;)

Hvis det er over jordhøjde ledningsarbejdet skal laves er det en VVS'er
(Hvis der f.eks. er en kælder under)

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-02-08 12:23

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> wrote in message

> Hvis det er over jordhøjde ledningsarbejdet skal laves er det en VVS'er
> (Hvis der f.eks. er en kælder under)

Det er på første sal.
Der skal hængende toilet op, men det kan da godt være det kan løbe selv.
Det har jeg ikke lige tænkt over.

Hvad skal der så være af højde fra top til bund på røret fra toilet til
faldstamme?

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-02-08 18:07

Jens Thomsen ( jt@nej.nej ) skrev følgende i
47a9988c$0$90268$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> selv. Det har jeg ikke lige tænkt over.
>
> Hvad skal der så være af højde fra top til bund på røret fra toilet

Hvis du regner med minimum 1.5-2 cm fald pr. meter rør går du ikke helt galt
i byen.

- Martin

Fra : Ivan

Dato : 07-02-08 18:47

Rigtigt det er VVS arbejde.

> [...]
> Det har jeg ikke lige tænkt over.
>
> Hvad skal der så være af højde fra top til bund på røret fra toilet til

En dimensionering siger, 17 0/00. Det er jo et absolut minimun. Så giv du
den blot 20 0/00.
Nu er det vil ikke et sparewc, sådan et der giver 2-4 l pr/skyld. Så kan du
godt få problemer på et tidspunkt.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 07-02-08 22:21

> En dimensionering siger, 17 0/00. Det er jo et absolut minimun. Så giv du
> den blot 20 0/00.

Hvad betyder de tal?

Skal jeg ikke bare bruge:
- rørets tykkelse
- højde fra gulvplan til toppen af røret ved toilettet
- højde fra gulvplan til toppen af røret ved faldstammen

?

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-02-08 09:58

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message

> Hvad betyder de tal?

17 og 20 promille. Dvs. 17 eller 20 mm fald pr. meter rør.

> Skal jeg ikke bare bruge:
> - rørets tykkelse
> - højde fra gulvplan til toppen af røret ved toilettet
> - højde fra gulvplan til toppen af røret ved faldstammen

Hvis gulvet er vandret, ja. Men det er det sikkert ikke, læg et vaterpas på
for en sikkerheds skyld.

Keller

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-02-08 10:19

> 17 og 20 promille. Dvs. 17 eller 20 mm fald pr. meter rør.

Tak

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 23-02-08 16:54

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i meddelelsen

> Tak
Der er lige kommet nye regler.
Fra et Wc skal der ligges med 100 promille (dvs 1 cm pr 1m) frem til den
næste instalitions genstand, eller i dette tilfælde frem til faldstammen.

\\ Morten
Kloak rotte tildaglig

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 23-02-08 17:01

Morten Strandgaard wrote:

> Der er lige kommet nye regler.
> Fra et Wc skal der ligges med 100 promille (dvs 1 cm pr 1m) frem til
> den næste instalitions genstand, eller i dette tilfælde frem til
> faldstammen.

Det kniber lidt med regneriet. 1 cm pr. m er 10 promille (10 mm pr 1000
mm).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Ivan

Dato : 24-02-08 12:00

> [...]
> næste instalitions genstand, eller i dette tilfælde frem til faldstammen.

Hvad er det for nye regler? Hvor står det henne?