Ny hurtig hæk
Fra : Werner

Dato : 03-02-08 14:03

Jeg skal have etableret en hæk, som afskærmning ud mod en nyetableret
vendeplads ved vores ejendom.
Hækken skal være/blive 1 til 1½ m. høj og meget gerne dække for indkig året
rundt.
Stedet hvor hækken skal plantes er udsat for sol og vind uden nogle
læfaktorer overhovedet.
Hvad kan I anbefale?
vh
Werner

Fra : F.hansen

Dato : 03-02-08 14:34

"Werner" <werner@> skrev i en meddelelse
> [...]
> året rundt.
> Stedet hvor hækken skal plantes er udsat for sol og vind uden nogle
Prøv om det her kunne være en hurtig løsning
http://gartneri.dk/planter-92/prima-faerdig-haek-79/
selvom det nok koster mere end planlagt

Finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-08 15:23

On Sun, 3 Feb 2008 14:02:59 +0100, "Werner" <werner@> wrote:

> [...]
>rundt.
>Stedet hvor hækken skal plantes er udsat for sol og vind uden nogle

Hvor i landet?
(Jo, det har også lidt at sige når det er hækplanter

Du kan få ligusterplanter på ca. en meter i højden til en billig penge.
Så er du også ret frit stillet med om hækken skal blive 1, halvanden
eller 2 meter høj. Liguster er også delvis stedsegrøn så den tager lidt
udsyn om vinteren.
Bøg er en anden mulighed - jeg er i årenes løb blevet mere og mere
betaget af bøg som hæk.

Endelig, hvis du er på jagt efter en hæk på 1 - 1,5 meters højde som
_ikke_ skal klippes, så er Surbær oplagt. Men den kan være lidt sej til
at komme i vækst, så lad være med at købe planterne for små.
Surbær vil dog ikke give ret meget skjul om vinteren, men på den anden
side, en hæk på kun en meter i højden vil alligevel ikke skjule
alverden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : V Hansen

Dato : 03-02-08 19:38

så er Surbær oplagt.

Mads,
når der fra gartneriet.dk står, at der er fra 20-59 planter,
hvor mange kan man så regne med, at der er i et bundt ?

Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-08 19:43

On Sun, 3 Feb 2008 19:37:48 +0100, "V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk>
wrote:

> så er Surbær oplagt.
>
>Mads,
>når der fra gartneriet.dk står, at der er fra 20-59 planter,
>hvor mange kan man så regne med, at der er i et bundt ?

Jeg tror du blander gartneriet.dk sammen med noget andet?
(Det er nu ikke første gang det sker - jeg kan sige at det er pænt træls
at blive ringet op klokken sent fredag aften for at høre på ævl om
bestilte bøgeplanter som ikke er ankommet.

Typisk er der 10 eller 25 planter i et bundt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : V Hansen

Dato : 03-02-08 20:09

> Jeg tror du blander gartneriet.dk sammen med noget andet?

ja, nu er jeg frovirret :---------)

det www.gartneri.dk du har nederst i dine mails, er det ikke det samme
som

http://gartneri.dk/planter-92/prima-faerdig-haek-79/

dette gartneri ??

Vibeke

Fra : Max

Dato : 03-02-08 20:17

Hej Vibeke

> det www.gartneri.dk du har nederst i dine mails, er det ikke det samme
> som

Du mangler et

--
Mvh Max

Fra : V Hansen

Dato : 03-02-08 23:03

> Du mangler et
>
> --
> Mvh Max

tjoo, vi nyder alle godt af Mads' ekspertise,
og måske overtrådet jeg hans ønske om at være
uafhængig af sit tilhørsforhold til erhvervet
her i denne gruppe.
Sorry Mads.

Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-02-08 09:25

On Sun, 3 Feb 2008 23:03:09 +0100, "V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk>
wrote:

>tjoo, vi nyder alle godt af Mads' ekspertise,

>og måske overtrådet jeg hans ønske om at være
>uafhængig af sit tilhørsforhold til erhvervet
>her i denne gruppe.
>Sorry Mads.

Ingen grund til at undskylde noget.
Jeg har ikke noget specielt ønske om at være uafhængig af erhvervet -
tværtimod, jeg _er_ afhængig af det.
Jeg har bare ikke nogle direkte økonomiske interesser i dette erhverv på
internettet.

Men det sker nu også i virkelighedens verden. Jeg har flere gange gået
på andre danske planteskoler for at kigge mig lidt omkring, hvor så folk
er kommet og spurgt om råd - både hvor jeg har været klædt i arbejdstøj
og 'almindeligt' tøj. Selv i et havecenter i holland er jeg blevet
forvekslet med en ansat
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-02-08 22:10

> [...]
> er kommet og spurgt om råd - både hvor jeg har været klædt i arbejdstøj
> og 'almindeligt' tøj. Selv i et havecenter i holland er jeg blevet

Kan det være pga dine grønne fingre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-02-08 23:29

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev

> Kan det være pga dine grønne fingre

Nej, de er sorte.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-08 08:59

On Tue, 5 Feb 2008 23:28:31 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Nej, de er sorte.

Jeg mindes nu at de var blevet vasket
....men der går godt nok det meste af en vinter inden de er helt rene
igen
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-02-08 09:21

On Sun, 3 Feb 2008 20:09:02 +0100, "V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk>
wrote:

>ja, nu er jeg frovirret :---------)
>
>det www.gartneri.dk du har nederst i dine mails, er det ikke det samme
>som

Jeg har www.gartneriet.dk i min signatur - ikke www.gartneri.dk

Gartneri.dk er en planteskole i Ejstrupholm - som jeg ikke har noget med
at gøre.
Gartneriet.dk er min egen hjemmeside, som ikke sælger noget.
Men du er ikke den første som forveksler dem.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 05-02-08 17:55

> Endelig, hvis du er på jagt efter en hæk på 1 - 1,5 meters højde som
> _ikke_ skal klippes, så er Surbær oplagt. Men den kan være lidt sej til
> at komme i vækst, så lad være med at købe planterne for små.

Præcist min erfaring ... Håber at den i år bliver højere end tulipanerne

Vi satte i efteråret 2005 ca 60meter af den, og den har noget endnu inden
den kan kaldes hæk ... Men det er kun ganske få af dem der er gået ud eller
blevet knækket (af snerydning eller børn)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-02-08 18:40

On Tue, 5 Feb 2008 17:55:00 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>den kan kaldes hæk ... Men det er kun ganske få af dem der er gået ud eller
>blevet knækket (af snerydning eller børn)

Husker du at 'fodre' den? Og nu får den vel heller ikke lov at gro til i
græs?

Jeg har sat nogle i mit læbælte, det første år groede de ikke ret meget.
Men dem som står i den del som blev bedst holdt fri for ukrudt sidste
sommer, de er ved at komme efter det.
Men sammenlignet med popler og fuglekirsebærrene i samme læbælte, så er
de ikke groet. Poplerne er groet 3+ meter på 2 somre.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : lars bo

Dato : 06-02-08 04:04

> [...]
> Men sammenlignet med popler og fuglekirsebærrene i samme læbælte, så er
> de ikke groet. Poplerne er groet 3+ meter på 2 somre.

Ellers er det vel blot at lave et hegn af stolper og dyrehegn, og så plante
efeu i rimelig mængde, der
vil hurtigt være en billig stedsegrøn hæk.
hilsen
lars bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-08 09:00

On Wed, 6 Feb 2008 04:03:34 +0100, "lars bo" <lbh@postkasse.com> wrote:

>Ellers er det vel blot at lave et hegn af stolper og dyrehegn, og så plante
>efeu i rimelig mængde, der
>vil hurtigt være en billig stedsegrøn hæk.

Efeu kan være lige så seje at få i gang hvis ikke man husker at 'fodre'
dem.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-02-08 16:11

> Jeg skal have etableret en hæk, som afskærmning ud mod en nyetableret
> vendeplads ved vores ejendom.
> Hækken skal være/blive 1 til 1½ m. høj og meget gerne dække for indkig
> året rundt.

Bøg eller tuja. Begge skal klippes, og begge lukker fint af. Jeg ville vælge
bøg.

Mvh Maria

Fra : Mogens

Dato : 03-02-08 17:16

> [...]

> året rundt.
> Stedet hvor hækken skal plantes er udsat for sol og vind uden nogle

Vi havde et tilsvarende problem ifm. vort nybyggede hus, hvorfor gartneren
plantede en ligusterhæk som den yderste vedvarende hæk - og i anden række
plantede han en hæk af rødel, som vi fællede igen, da liguster var blevet
kraftig nok. Rødel'en blev ikke klippet i levetiden, indtil vi fællede den
for kun at anvende ligusterhækken. Dét virkede perfekt - kan vi se nu en del
år efter...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-02-08 21:41

"Werner" <werner@> skrev
> [...]
året
> rundt.
> Stedet hvor hækken skal plantes er udsat for sol og vind uden nogle

Rionet og Vedbend.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen