Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon 17-85 med lyd?
Fra : MJ

Dato : 05-02-08 07:01

En bekendt er indehaver af et 400d og en EF-S 17-85 IS USM , som nu
pludselig er begyndt at sige underlige lyde lyde.

Det er sådan en klikke summe agtigt lyd, lyder lidt som autofokus justering
Det sære er at det begynder så snart man montere optikken på huset hvad en
det
er tændt eller slukket. den en eneste måde man ka få det til at stoppe er
ved afmontere
optikken eller fjerne batteriet, ellers forsætter den bare, som sagt det
lyder lidt som en fokus moter der justerer et par gange i sek.
Det er kun men den ene optik, det fungere fint med andre optikker, så jeg
går ud fra det er denne det er galt med men men hvad ? jeg prøvet at rense
kontakterne på optikken, og i huset.
Der er ikke noget synlige skader på på nogen af delene
Nogen bud på hvad det kan være

mvh morten

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 05-02-08 09:15

MJ wrote:
> En bekendt er indehaver af et 400d og en EF-S 17-85 IS USM , som nu
> pludselig er begyndt at sige underlige lyde lyde.

Hmmm... bare en ide:
Jeg har 17-85'eren, samt en 70-300, begge er jo med IS.
Min 70-300 snurrer lidt i ca. 2 sekunder, når man trykker udløseren
halvt ned, det er IS systemet der træder i kraft.
Dette kan jeg ikke høre på 17-85'eren, men hvis din er defekt, kunne det
jo være noget i IS, der gør at IS kører hele tiden...?

Man kan godt se at IS virker når man kigger i søgeren, det er som om
billedet lige prøver at blive stående, selv om man flytter lidt på kameraet.
Virker IS på din 17-85'er, på trods af lyden?
Virker den i det hele taget, både AF og IS?

Det kan jo også være noget autofokus der ikke kan finde hvile. Kan man
mærke vibrationer sammen med lyden?
Ænder lyden sig ved aktivering af AF og/eller IS?

Prøv at slå AF og IS fra på objektivet.

Prøv af sætte objektivet på et andet kamerahus, hvis du kender nogen der
har et.

Nå, det var bare en lille samling spørgsmål og forslag, fakta er at jeg
ikke ved hvad årsagen kan være, og ikke kan hjælpe ret meget. Hvis du
ikke finder ud af mere, så kan du kun overveje om den skal

- bruges som den er
- repareres af Canon
- kasseres (her ville jeg nok selv prøve at skille den ad og kigge
efter fejl, mest af nysgerrighed)

/Finn

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 06-02-08 22:25

Det lyder som om IS'en kører hele tiden. Normalt skal IS'en kun starte når
du aktiverer autofokus (dvs. trykker halvt ned på udløseren). Herefter kører
den i få sekunder. Ved start og stop af IS skal man kunne høre tydelige
"skratte lyde", og imens IS'en er i gang kan du høre en snurren, som lyder
nogenlunde som blæseren i en PC.

Det er svært at sige om det er kameraet eller objektivet der er defekt. Du
må ned til forhandleren med begge ting, eller se om du kan finde en som
enten har samme objektiv eller samme kamera hus, og så kan i teste begge
ting hver for sig.

Mvh.
Anja

Fra : MJ

Dato : 09-02-08 16:30

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> tydelige "skratte lyde", og imens IS'en er i gang kan du høre en snurren,

>som lyder nogenlunde som blæseren i en PC.
Den kommer nok at del an på PCen, hvis nogen af mine IS optikker nåede bare
halvdelen af lyd niveauet i min "black box"............. så ville jeg sku
blive bange )

Jeg er nu ret overbevist om at det ikke er ISen der laver lyden , den har
ligesom ikk det rigtige "pitch"
huset er det ikke da dette virker fint med andre optikker, både med og uden
is,
kunne det ikke tænkes at en her havde et diagram over kontakterne i EFs
systemet ? tænker man kunne dække af for dem en af gangen IS , AF, AB osv
også finde ud hvilken der forudsager lyden.
mvh
mj