S/S Gneisenau
Fra : Morten Kjerulff

Dato : 06-02-08 04:38

Hej gruppe.

Er der nogen som har dykket på S/S Gneisenau i Østersøen?
Er den sprunget helt ned, eller er det værd at begynde at lede efter
den?

Mvh Morten

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-02-08 14:40

"Morten Kjerulff" <kjerulff@gmail.com> skrev i en meddelelse news:04fe74b8-
>Er der nogen som har dykket på S/S Gneisenau i Østersøen?
>Er den sprunget helt ned, eller er det værd at begynde at lede efter
>den?

Det virker som om den blev hugget op i 1951.
http://www.scharnhorst-class.dk/gneisenau/gallery/gallgneisethe_end.html

Allan Hansen

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 06-02-08 07:04

Hej Allan.

Tak for svar.

Den Gneisenau jeg tænker på er et dampskib (S/S Gneisenau):
http://www.cosmoclub.net/ng/ngimages/pc107-ng.jpg
Den sank under anden verdenskrig mellem Bornholm og Falster.

Mvh Morten

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-02-08 18:09

>Den Gneisenau jeg tænker på er et dampskib (S/S Gneisenau):
>http://www.cosmoclub.net/ng/ngimages/pc107-ng.jpg
>Den sank under anden verdenskrig mellem Bornholm og Falster.

Det var eller et dejligt stort skib, som ville have ligget fremragende lige
nord for Ven

Jeg synes ikke at S/S Gneisenau optræder i søulykkestatestiken fra 2 VK.
Derimod er der nogle spændende noter fra 1947 og 1948:
"S/S Primrose af København, 559 B.R.T. Bygget 1908 af stål. På rejse fra
Hull til Simrishamn. Kollideret d. 28/11 48 i Østersøen. Søforhør i
København d. 4/12 48. Kl. 800 passerede P. under en frisk N.-lig brise med
høj sø bøje nr. 12 på 54°35'8 N. brd. 12°21'1 Ø.lgd. Kl. 845 passeredes
vraget af »Gneisenau« på 54°38'4 N.brd. 12°26'0 Ø.lgd."

"M/Gl. Ella af Rønne, 96 Reg. T. Br. Bygget 1916 af Staal. Paa Rejse fra
Rønne til Svendborg med Lervarer. Tørnet Vrag og sunket d. 30/12 47 i
Østersøen; 3 Omkomne. Kl. ca. 1900 mærkedes nogle kraftige Stød i Skibet og
kort efter saas Vandet trænge op i Lukafet.

Anm. 2. Ministeriet maa antage, at Forliset skyldes, at E. har tørnet Vraget
af »Gneisenau« paa 54°38'1 N. Brd. 12°25'2 Ø. Lgd."

Allan Hansen

Fra : go@way.dk

Dato : 06-02-08 22:38

On Wed, 6 Feb 2008 18:08:50 +0100, "Allan Hansen"
<enghans@fjernpost.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>høj sø bøje nr. 12 på 54°35'8 N. brd. 12°21'1 Ø.lgd. Kl. 845 passeredes
>vraget af »Gneisenau« på 54°38'4 N.brd. 12°26'0 Ø.lgd."

Dykkede på den pos. for 5-6 år siden, og der er ikke meget at komme
efter. Man kan ane noget af den ene side af vraget, lidt metal der
stikker op hist og pist. Det er alt såvidt jeg husker. Ikke noget
særlig mindeværdigt dyk.

Mvh
Anders

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 06-02-08 11:36

Ja, jeg faldt godt over teksterne i "Dansk søulykke statistik".

Der er også en smule på DKC-online:
http://www.dkconline.dk/wincgi/dkc.exe?Function=GetLokalitet&Systemnr=178509

Et billede af vraget, der stikker lidt over vandet (den blev
minesprængt og sank 2 maj 1943):
http://www.hazegray.org/navhist/carriers/images/non-cv/gneis-2.jpg

Mvh Morten

Fra : Allan Jensen

Dato : 07-02-08 08:32

For det første, er det slet ikke den Gneisenau på billederne der er tale om,
men et noget mindre skib. Da Gneisenau sank, lagde den sig helt på siden og
den side som var øverst, nåede overfladen. Her påsvejsede tyskerne så et
bemandet flyobservationstårn (jeg har billeder af den) som stod krigen ud.

Der var flere skibe som nåede at påsejle vraget og nogle af dem sank også,
bl.a. M.Gl. Ella og M.S.Gullö som begge blev sprængt sammen med Gneisenau, i
perioden 1953 - 1957.

mvh. Allan Jensen

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 08-02-08 01:37

Hej Allan.

Tak for info.

Jeg synes nu at når man sammenligner de lidt sparsomme oplysninger,
som findes i Dykinfo, så passer det meget godt med den S/S Gneisenau
som jeg linkede til. Både byggeår og dato for sænkning.

Det sidste link jeg gav, virkede ikke så godt, men hvis man går ind på
http://www.hazegray.org/navhist/carriers/germany.htm
og næsten i bunden kigger på "project Jade", så er der lidt billeder
og data.
Der er også et billede efter sænkningen, som passer meget godt med din
beskrivelse.

Mvh Morten

Fra : Allan Jensen

Dato : 08-02-08 18:33

Hej Morten

Jamen det er da også den, jeg tænkte på billederne af den store krydser som
lå sænket i havnen, jeg var lidt hurtig og overså i første omgang dit
billede.

mvh. Allan

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 08-02-08 01:39

Hej Anders.

Tak for info.
Det er langt at tage ud for at finde lidt forvredent metal

Mvh Morten