Sportsdykkere registrerer miljøfarlige ski~
Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 04-02-08 05:13

Fra : Seerup

Dato : 07-02-08 22:38

> http://politiken.dk/indland/article467180.ece
>
> Søren Arnvig

Deres gengivelse er ikke korrekt.
Det, de skriver, er taget ud af et længere interview til Ritzau - der også fik
et par ting galt i halsen.

Seerup.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-02-08 23:06

"Seerup" <seerup@a_a_l_b_o_r_g_dyk.dk> skrev i en meddelelse

> Deres gengivelse er ikke korrekt.
> Det, de skriver, er taget ud af et længere interview til Ritzau - der også
> fik
> et par ting galt i halsen.

Det ser ellers ud til at det er ca. samme ordlyd der
er gengivet i flere dagblade.

Kan du supplere med flere nye fakta ?

Søren Arnvig

Fra : Seerup

Dato : 08-02-08 15:49

| Det ser ellers ud til at det er ca. samme ordlyd der
| er gengivet i flere dagblade.
|
| Kan du supplere med flere nye fakta ?
|
| Søren Arnvig

Nye fakta er der fsv. ikke de helt store af endnu. Men jeg kan skitsere
forløbet, og hvad planen egentlig er.

Min plan (og tanke) er, at der er relativt mange, der dykker på de forskellige
vrag i dansk territorialfarvand. Mange har foto-/videoudstyr med på deres dyk,
og fotograferer alligevel vragene.

Disse fotos, eller nogle af dem, vil jeg så forsøge at lave en koordineret
indsamling af, for at overdrage disse oplysninger til Farvandsvæsnet, sammen med
dykkerens egen udtalelse omkring det pågældende vrags tilstand. Det er klart at
denne redegørelse vil blive subjektiv, men gennem flere udtalelser vil man kunne
danne et generelt indtryk af de pågældende lokationer.

Mht. indsendelse af materialet vil der blive oprettet en mailadresse til
projektgruppen, der så samler materialet, og løbende overdrager dette til FRV.
Enten elektronisk eller på eks. dvd. Alternativt opretter FRV måske en FTP man
kan uploade til, men dette er ikke aftalt endnu.

Projektet er opstillet som totalt non-profit! Dvs. ingen - hverken i projekt-
eller koordineringsgruppen, eller dykkerne får nogen form for økonomisk vinding.

Forløbet op til idag har været en indledende kontakt til SOK, der svarede at
projektet lød godt, men det ikke var deres bord, så længe olien lå nede i
vragenes tanke. De kommer først på banen når en fourening finder sted.

Så læste jeg, at DMU (Danmarks Miljø Undersøgelser vistnok) var indblandet i
det, og at de havde to forskere siddende på Århus universitet, dedikeret til
vragundersøgelser. Disse fandt, og kontaktede, jeg. Men deres rolle var at
undersøge olie fundet på overfladen, for at bestemme type og alder. Men de ville
da med glæde analysere eventuelle prøver vi tog med op!!!

Undervejs kontaktede jeg erhvervsdykkernes brancheforening, for at sikre mig, at
projektet ikke er i strid med lovgivningen omkring erhvervsdykkerarbejde. Jeg
fik svaret at det ikke konflikter, og at deres forening ikke havde indvendinger.

Samtidig fik jeg et nyt svar fra SOK, der fortalte, at man havde haft kontakt
til FRV, og her anførte man en navngivet person, jeg skulle rette henvendelse
til. Ham henvendte jeg mig til, og fik efter et stykke tid svaret at FRV er
interesserede i et samarbejde med os (de danske fritidsdykkere) omkring
indsamling af data.

Nu er den forestående opgave dels at få klarlagt i hvilken form samarbejdet skal
foregå, samt hvilke oplysninger FRV kunne ønske. Men i høj grad ligger også
opgaven at få projektet "solgt" til jer og andre, der dykker med kamera.

Med hensyn til det indsendte foto- og/eller videomateriale skal det nævnes, at
der overfor FRV er slået fast at:
- Billederne må kun benyttes af FRV til denne registrering.
- De pågældende fotografer beholder til enhver tid ophavsretten til materialet.
- Materialet (billeder/ video) må ikke gøres til genstand for offentlig
fremvisning, eller tilgængelighed, uden fotografens forudgående samtykke.

Hvad angår medierne (Johnny) så er det korrekt, at de redigerer i hvad de får af
råmateriale. Dels udfra hvad de mener meningen er, men også af hensyn til
hvilken plads, de har til rådighed i det pågældende medie. Det mest korrekte, er
det, der blev bragt i DR P4-Nord's morgenflade
(http://www.drnord.dk/flade-dykker-initiativ.mp3) hvor jeg havde haft en ret god
snak med journalisten, inden vi begyndte interviewet.

Det skal også nævnes at det ikke er korrekt, at Aalborg sportsdykkerklub står
bag projektet. Klubben støtter mig i ideen, men det er opstået blandt
forskellige dykkere på foraet "dykker-forum.dk" (http://dykker-forum.dk) hvor
alle er velkomne til at deltage, kommentere og evt. bidrage.

Seerup

Fra : Johnny Christensen

Dato : 08-02-08 08:04

> [...]
> Deres gengivelse er ikke korrekt.
> Det, de skriver, er taget ud af et længere interview til Ritzau - der også

Men havde du forventet at det ville blive gengivet helt korrekt?
Aviser er og bliver aviser...