Egen montering af SSD drev i Air?
Fra : Bruno

Dato : 05-02-08 23:57

Inspireret af Anandtech's billeder af en adskildt Air og deres forslag
om selv at montere et 32 GB SSD drev så har jeg søgt efter artikler hvor
nogen har gjort det.

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3217

Men uden at finde noget - sikkert fordi det er meget tidligt i forhold
levering af Air og alligevel ville nogle sammenlignende benchmarks m.m.
værre spændende. Et 32 GB ville være nok til mig og de er noget
billigere end et 64 GB ditto.

Mvh
Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-02-08 00:13

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:
> [...]
> levering af Air og alligevel ville nogle sammenlignende benchmarks m.m.
> værre spændende. Et 32 GB ville være nok til mig og de er noget

Det er værd at bemærke at merprisen for Apples 64GB SSD disk er ganske
rimelig, dvs så rimelig at man ikke kan købe en 1,8" 64GB SSD disk for
hvad differencen emellem 80GB og 64GB koster hos Apple.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 02:27

On 2008-02-06 00:12:52 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Det er værd at bemærke at merprisen for Apples 64GB SSD disk er ganske
> rimelig, dvs så rimelig at man ikke kan købe en 1,8" 64GB SSD disk for
> hvad differencen emellem 80GB og 64GB koster hos Apple.

nogen der har fået styr på hvad hastigheden egentlig er på de der drev..
hvor mange mbit/s eller MB flytter de i sekundet.
Kan man køre raid på dem ( 32GB er rimeligt billige nu), og det kunne
da se tjekket ud med sådan en lille pakke smøger, der flytter f.eks 320
eller 640 MB i sekundet..

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 11:40

Hej,

> nogen der har fået styr på hvad hastigheden egentlig er på de der drev..

Det kommer helt an på den enkelte model. Nogle performerer decideret
ringe, sammenlignet med en alm. hurtig harddisk. Andre performer rigtigt
godt.

Den type SSD jeg bruger kan overføre op imod 100 MB/s ved kontinuer
læsning og 80 MB/s ved kontinuer skrivning. Det er ganske fornuftigt set
i forhold til en harddisk, især da tilgangstiden også er meget lav.

> Kan man køre raid på dem ( 32GB er rimeligt billige nu), og det kunne da

Ja, det kan man godt. Det er dog en god idé at undersøge, hvilken
controller der passer med de konkrete SSD-diske, hvis man vil køre
hardware-RAID.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 22:44

On 2008-02-06 11:40:07 +0100, Jens Kristian Søgaard
<jens@mermaidconsulting.dk> said:

> [...]
>
> Ja, det kan man godt. Det er dog en god idé at undersøge, hvilken
> controller der passer med de konkrete SSD-diske, hvis man vil køre

det er dælme hurtigt..
Det kræver jo - i realiteten - mindst fire sata3gbit/s 7200@16mb cache
diske ( raid 0 ) at køre så hurtigt.
Så det er jo rasende hurtigt..
Med mindre at dine MB er mbit/s!
Kan du løfte sløret for hvad der er hurtigt/langsomt.. etc noget man
kan finde på edbpriser.. i form af 2,5 tomme diske, eller
pcmcia/express kort.

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 10:38

Hej,

> Med mindre at dine MB er mbit/s!

Det er det ikke.

> Kan du løfte sløret for hvad der er hurtigt/langsomt.. etc noget man kan
> finde på edbpriser.. i form af 2,5 tomme diske, eller pcmcia/express kort.

Det er nok nemmest for dig at kigge på udenlandske review-sites for at
undersøge, hvad de forskellige modeller kan.

Sidst jeg kiggede på edbpriser, var der nærmest kun Transcend SSD... og
de er ikke særligt hurtige på nogen som helst måde. Jeg bruger SSD fra
Mtron.

Fra : Morten

Dato : 06-02-08 09:07

"Bruno"

> Inspireret af Anandtech's billeder af en adskildt Air og deres forslag om
> selv at montere et 32 GB SSD drev så har jeg søgt efter artikler hvor
> nogen har gjort det.

Du kan såmænd også sagtens købe 2,5" SSD drev og proppe i de "alm." bærbare.
Intet odiøst i det. Bare fordi Apple mere og mere bevæger sig hen i mod at
lukke det mest muligt af så alm. brugere ikke skal kunne skifte HD uden at
komme i karambolage med garantien på resten af maskinen...
Du kan finde i hvert 2,5" på edbpriser.

Men med mindre man har en rigtig god grund eller bare vil brænde nogle penge
af på lidt eksperimentering gør man sikkert klogt i at vente lidt endnu.
Prisen på flashram styrtdykker i øjeblikket og hastigheden og kapaciteten
stiger. Visse forudsigelser siger at hen mod slutningen af året kan SSD
konkurrere på pris/størrelse med alm. HD.

Mvh
Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-02-08 17:54

Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:
> [...]
> lukke det mest muligt af så alm. brugere ikke skal kunne skifte HD uden at
> komme i karambolage med garantien på resten af maskinen...

Sådan er det med de bittesmå dimser. Du nuker også garanti/service
hvis du selv skifter disken i eks en X61,

Fra : Morten

Dato : 07-02-08 10:08

"Morten Reippuert Knudsen"

> Sådan er det med de bittesmå dimser. Du nuker også garanti/service
> hvis du selv skifter disken i eks en X61,

Ja, men imho rimelig forkert udvikling at man som forbruger ikke kan
udskifte en sliddel. OK, alt slides jo, men i særdeleshed harddiske og
specielt i bærbare. En låge til HD mv. behøver jo ikke betyde at maskinen
fylder en halv gang mere. Hvis, så er det fordi de ikke forstår at designe
det hensigtsmæssigt. Og egentlig ville det jo også gøre arbejdet lettere for
egne reparatører at det hele ikke skal splittes ad hver gang.

Personligt ville jeg dog ikke have moralske problemer have i at skifte
f.eks. HD og i tilfælde af den skulle til garantirep, så sætte den originale
i igen. Og jeg ved godt hvordan det skal behandles mht. statisk elektricitet
mv.
Har endda selv sat Bluetooth i min under 1 år gamlenotebook, da jeg ikke gad
hele tiden plugge og unplugge en USB dims. Det var meget billigere end at
købe modellen større, for den lidt mindre var på tilbug. Til gengæld betyder
det jo at jeg skal pille Bluetooth-dimsen ud hvis maskinen nogensinde skal
til garanti rep (og nu få jeg nok slag, fred være med det)

Mvh
Morten

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-08 10:39

Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:

> En låge til HD mv. behøver jo ikke betyde at maskinen
> fylder en halv gang mere.

Men det gør det. Hvis du ser på f.eks. hvor meget mere ting fylder hvis
de skal være nemme at fjerne for en alm. bruger. Så skal der være plads
til låger, skinner m.m. Det kan godt være det kun er et par m.m. .. men
hvis du gør det et par gange er det noget der kan ses ...

/thomas