Reparation af MacBook
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-02-08 15:59

Har en MacBook, som ikke ret tit gider starte. Den går osse tit ud uden
advarsel.
Når det sker, kommer der en gentagen lyd fra DVD drevet, som om den lige
prøver at checke, om der er en skive i. Omtrent samme lyd som når en MacBook
startes normalt, men ikke helt.
Dette er er altså inden den booter; inden der kommer noget på skærmen.

Giver det mening at betale 500,- til f.x. Humac for at få undersøgt årsagen?

Er der nogen der kender problemet?

Er det "bare" DVD drevet, som er stået af, og hvad koster et nyt?

Den er 14 måneder gammel

mvh. Mikael

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-08 16:09

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der kender problemet?
>
> Er det "bare" DVD drevet, som er stået af, og hvad koster et nyt?

Det er harddisken.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Esben

Dato : 05-02-08 16:12

> Det er harddisken.

Sikkert - skynd dig at backe data op... (hvis ikke Time Machine har
klaret det)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-02-08 16:27

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:
>Den er 14 måneder gammel

Det tyder på harddisken - men der er jo heldigvis stadig garanti på
maskinen, så ind til Humac med dyret og får problemet løst.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-02-08 16:33

On 2008-02-05 16:27:08 +0100, "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> said:

> Det tyder på harddisken - men der er jo heldigvis stadig garanti på
> maskinen, så ind til Humac med dyret og får problemet løst.

Garanti? 14 måneder?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-02-08 16:39

> Det tyder på harddisken - men der er jo heldigvis stadig garanti på
> maskinen, så ind til Humac med dyret og får problemet løst.

Nej, lyden kommer med garanti fra DVD drevet. Har i øvrigt prøvet med 2
harddiske. Jeg ved godt hvilke lyde en harddisk giver fra sig...

(Og den ene harddisk kører perfekt i en anden MacBook.)

mvh. Mikael Kern

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-08 16:41

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Det tyder på harddisken - men der er jo heldigvis stadig garanti på
> maskinen, så ind til Humac med dyret og får problemet løst.

Der er ikke garanti ... der er reklamationsret.. og du skal bevise at
fejlen har været der hele tiden.

Det tyder på bundkort, evt. batteri/power manager ..

/thomas

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-02-08 17:12

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> writes:
>Garanti? 14 måneder?

Ja købeloven siger 24 måneders garanti.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-08 19:44

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Ja købeloven siger 24 måneders garanti.

nej, 6 mdrs garanti, 24 mdrs reklamationsret .. læser du ikke selv det
du henviser til ?

/thomas

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-02-08 17:17

>Der er ikke garanti ... der er reklamationsret.. og du skal bevise at
>fejlen har været der hele tiden.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/9/

Her fortælles lidt mere dybdegående om reglerne, bl.a. står der:

"Garanti" og "reklamationsret" er to forskellige juridiske begreber, som
ikke må blandes sammen. Reklamationsretten er retten til at klage over
mangler ved en vare, mens en garanti er en ekstra sikkerhed for varens
eller tjenesteydelsens kvalitet eller funktion. Købelovens reklamationsret
giver forbrugeren ret til at klage over mangler ved en vare, som var til
stede ved leveringstidspunktet, mens garantier også kan omfatte andre
kvalitetsafvigelser og hændelser. En garanti erstatter derfor ikke
reklamationsretten, men løber parallelt med den, og kan strække sig ud
over reklamationsretten tids- eller indholdsmæssigt (eller begge dele).
Fejl, der er omfattet af en garanti, er derfor ikke nødvendigvis også
omfattet af reklamationsretten.
En anden omstændighed, som man skal være opmærksom på, er, at en garanti
ofte ifølge betingelserne giver køberen ret til at få fejl afhjulpet.
Sådanne garantier kan vildlede forbrugeren om hans rettigheder, idet det
følger af købelovens regler, at køberen som udgangspunktet vælger mellem
hvilken misligholdelsesbeføjelse, man vil gøre gældende.

Der er med andre ord ikke så meget at være i tvivl om. Jeg har desuden
ikke oplevet andet, end at Humac har repareret uden beregning, også efter
de 12 månder (En MacBook, der gik i udu ca. 15 måneder efter købet). De
modtog maskinen, reparerede og så var den potte ude!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-02-08 20:39

On 2008-02-05 17:16:38 +0100, "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> said:

> [...]
> de 12 månder (En MacBook, der gik i udu ca. 15 måneder efter købet). De
> modtog maskinen, reparerede og så var den potte ude!

Lækkert.

Lyder godt nok ikke som den HUMAC jeg kender.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-02-08 21:02

>nej, 6 mdrs garanti, 24 mdrs reklamationsret .. læser du ikke selv det
>du henviser til ?

Dette er det centrale- bemærk paralelliteten:

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-08 21:21

> [...]

> indholdsmæssigt (eller begge dele). Fejl, der er omfattet af en garanti,
> er derfor ikke nødvendigvis også omfattet af reklamationsretten.

ja, og apple giver 1 års garanti udover de garantedere 6 mdr ..

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-02-08 12:12

nospamtoMike [8000 C] skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der kender problemet?
>
> Er det "bare" DVD drevet, som er stået af, og hvad koster et nyt?

Hej Mikael

Kan der være tale om det gamle fænomen Macbook Random Shutdown syndrome?
Jeg mener egentlig det burde være løst med en update for et års tid
siden, men du kan læse her:

http://www.macbookrandomshutdown.com/

Jeg selv havde problemet og det blev desværre ikke løst med opdatering,
men der skulle en udskiftning af min heatsink til for at løse det.

Hilsen Jesper