Defekt MBP DVD-brænder - garantisag?
Fra : Esben

Dato : 03-02-08 22:32

Jeg er lidt i tvivl om, hvad der skal til for at Apple godkender en
klage over et brænder-drev i MacBook Pro (snart 1 år gammel).
Jack-med-Kniven kan ikke rippe en dvd i det, og også mine nyeste Taiyo
Yuden-fremstillede Verbatim skiver spytter den bare ud - kan kun brænde
CD'er og DVD+DL skiver i det.

Tror I det er nok til en garanti-sag?? - har prøvet flere DVD-R og ingen
duer...

BTW - drevet er et HL-DT-ST DVDRW GWA4080MA

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-08 01:22

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:
> [...]
> CD'er og DVD+DL skiver i det.
>
> Tror I det er nok til en garanti-sag?? - har prøvet flere DVD-R og ingen

Desværre. Jeg tror blot du er rendt ind i inkompatiblitet med dine
skiver. Tjek skiverenes specs. De fleste producenter har
kompatibilitets lister.

Mht at du ikke kan rippe skyldes det formegenlig at du er rendt ind i
skiver der er kopibeskyttet på en måde der gør det sværet at kopiere
dem med netop din brænder.
Nyere tricks går ud på at at lave ualokerede områder som forvirrer
drevet når der rippes. Nogen drev er bedre til at håndtere disse
udfordringer end andre.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-02-08 06:32

> Desværre. Jeg tror blot du er rendt ind i inkompatiblitet med dine
> skiver. Tjek skiverenes specs. De fleste producenter har
> kompatibilitets lister.

Jeg tror Morten har fat i noget: Min (1. gen) MBP vil ikke ha' med 16X
at gøre, kun 8.
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Esben

Dato : 04-02-08 13:58

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Jeg tror Morten har fat i noget: Min (1. gen) MBP vil ikke ha' med 16X
> at gøre, kun 8.

Min er anden G, men vil prøve om der er nogen 8x der virker i

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-08 21:00

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Min er anden G, men vil prøve om der er nogen 8x der virker i

Har du prøvet at brænde ved lavere hastighed?

Fra : Esben

Dato : 04-02-08 21:16

> Har du prøvet at brænde ved lavere hastighed?

Den spytter som sagt bare skiven ud fra en start og vil ikke engang
kendes ved den...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-08 22:25

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Den spytter som sagt bare skiven ud fra en start og vil ikke engang
> kendes ved den...

Det har jeg set på de første 20 PPC mac'er efter en fejlbrænding. Der
er løsningen at resette NVRAM fra OF.

Er problemet opstået efter en fejlbrænding?

Jeg har ikke den ringeste ide om det hjælper at resette SMC men det er
da værd at prøve.

Fra : Esben

Dato : 04-02-08 22:40

> Det har jeg set på de første 20 PPC mac'er efter en fejlbrænding. Der
> er løsningen at resette NVRAM fra OF.

cool det skal da prøves! - men den spytter jo ikke DL og CD'er ud...

> Er problemet opstået efter en fejlbrænding?

Hmm ved ikke - den første ejer kørte ren Vista på den...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-08 23:26

> cool det skal da prøves! - men den spytter jo ikke DL og CD'er ud...

Lige netop grunden til jeg nævner mine erfaringer. Jeg har som sagt
set det på et par dusin G5'ere og powerbooks efter opdatering til
10.4.

> Hmm ved ikke - den første ejer kørte ren Vista på den...

k'

Fra : Esben

Dato : 22-02-08 12:50

> Jeg tror Morten har fat i noget: Min (1. gen) MBP vil ikke ha' med 16X
> at gøre, kun 8.

Og det er konsekvent? Hvilke medier bruger du så med mest succes?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Lyrik

Dato : 22-02-08 14:25

Den 22.02.2008 kl. 12:50 skrev Esben <esha@nospamget2net.dk>:

> Og det er konsekvent? Hvilke medier bruger du så med mest succes?
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad
Har du prøvet at opdatere firmwaren?
Hvis du kigger ind i "Om denne Mac" hvilke skiver praler den så af at
kunne brænde? Det den praler af skal den kunne.
Der har lige været en tysk grundig undersøgelse af skiver. Verbatim var
gode i de fleste, men i et tilfælde faldt de helt igennem og var meget
dårlige. Jeg kan ikke huske om det var DVD-R?
Firmware opdatering kan virkelig rykke. Det kan være en udvidelse af
hvilke skiver der kan brændes og med hvilken hastighed.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Esben

Dato : 22-02-08 18:24

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Firmware opdatering kan virkelig rykke. Det kan være en udvidelse af
> hvilke skiver der kan brændes og med hvilken hastighed.

Det eneste der findes et er hack til windows - det skulle muligvis
hjælpe på det med rippehastigheden.

Meget skuffet over den del af maskinen - overvejer at skifte drevet...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Lyrik

Dato : 22-02-08 19:16

Den 22.02.2008 kl. 18:23 skrev Esben <esha@nospamget2net.dk>:

> Det eneste der findes et er hack til windows - det skulle muligvis
> hjælpe på det med rippehastigheden.
>
> Meget skuffet over den del af maskinen - overvejer at skifte drevet...
Jeg snakker ikke om hack. Jeg snakker om at forny "styresystemet" i selve
brænderens hardware=firmwaren.
Se filmen jeg lavede om at gøre dit drev regionskodefrit og at opdatere
firmware. Prøv det og se om det ikke falder i hak:

http://www.powerbook-fr.com/dossiers/dvd_region_free_en_article30.html

http://www.luen.dk/regikodefri.mov i 1680x1050 eller

http://www.luen.dk/regikodefri.mp4 i 1280 x 720

Regionskodeværktøj til regionskodefri opsætning:
http://www.luen.dk/regtools.zip

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Esben

Dato : 22-02-08 20:18

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> http://www.luen.dk/regikodefri.mp4 i 1280 x 720
>
> Regionskodeværktøj til regionskodefri opsætning:

Det er det jeg siger: et firmware hack kørt under windåse er det eneste,
der kan pille ved det drev - der er ingen apple opdateringer til det.

Men tak for din ulejlighed!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Lyrik

Dato : 23-02-08 01:33

Den 22.02.2008 kl. 20:17 skrev Esben <esha@nospamget2net.dk>:

> Det er det jeg siger: et firmware hack kørt under windåse er det eneste,
> der kan pille ved det drev - der er ingen apple opdateringer til det.
>
> Men tak for din ulejlighed!
Hvis du kun kradser i overfladen på tingene, så når du ingen vegne.
Disse såkaldte hacks kører alle i Mac, hvilket beviser at du ikke har
gidet at undersøge det.
Hvis dit drev er dårligt flashet, så kunne du jo ved at gen-flashe
det(stadigvæk foregår det i OSX) med den korrekte-eller den regionskodefri
firmware prøve at se pm det faldt i hak og begyndte at virke. Det er
snydenemt.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Esben

Dato : 23-02-08 08:46

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> det(stadigvæk foregår det i OSX) med den korrekte-eller den regionskodefri
> firmware prøve at se pm det faldt i hak og begyndte at virke. Det er

Så prøv da om du kan finde min flash fil på nettet, i stedet for at
påstå den findes!

HL-DT-ST DVDRW GWA4080MA

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-08 09:09

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Og det er konsekvent? Hvilke medier bruger du så med mest succes?
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

Verbatim - købes gennem billigmedien.de

Fra : Esben

Dato : 23-02-08 09:37

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Verbatim - købes gennem billigmedien.de

Tak for info!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 04-02-08 13:58

> Desværre. Jeg tror blot du er rendt ind i inkompatiblitet med dine
> skiver. Tjek skiverenes specs. De fleste producenter har
> kompatibilitets lister.

Jamen, jeg har _INGEN_ fundet, den kan brænde...

> [...]
> Nyere tricks går ud på at at lave ualokerede områder som forvirrer
> drevet når der rippes. Nogen drev er bedre til at håndtere disse

Andre maskiner havde ikke problemer med at rippe den, så det var ikke
det der var galt.

Nogen der har erfaring med nogle skiver der VIRKER i det drev?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-08 20:59

> Jamen, jeg har _INGEN_ fundet, den kan brænde...

Fortæl hvilke du /har/ prøvet.

> Andre maskiner havde ikke problemer med at rippe den, så det var ikke
> det der var galt.

Prøv ande maskiner med /samme/ drev. Den slags er drev specifikt.

Fra : Lyrik

Dato : 05-02-08 03:31

Den 04.02.2008 kl. 13:58 skrev Esben <esha@nospamget2net.dk>:

> Andre maskiner havde ikke problemer med at rippe den, så det var ikke
> det der var galt.
>
> Nogen der har erfaring med nogle skiver der VIRKER i det drev?
>
> vh esben
Har du prøvet at se om der er en firmwareopdatering til drevet?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Esben

Dato : 05-02-08 07:00

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Har du prøvet at se om der er en firmwareopdatering til drevet?

Der er et firmware crack, der vidst nok hjælper på den meget lagsomme
rippe-hastighed - kræver windåse, som jeg ikke har kørende endnu...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 07-02-08 13:00

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

[snip]
> Nogen der har erfaring med nogle skiver der VIRKER i det drev?

(15" 2,33 GHz - hedder: HL-DT-ST DVDRW GWA4080MA)

Ingen bud?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad